Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Veel licht en veel koeler Kaela, in het algemeen kun je stellen dat de planten die in ons klimaat het heel goed doen, zoals prei, kool, bonen en dergelijke, meteen na het ontkiemen in een onverwarmde kamer met veel licht kunnen. Je kunt je doorgeschoten zaailingen proberen te herpoten en dan diep in de grond zetten. Je kunt ook opnieuw zaaien 8)

Judith; dat kan zeker  :) :)

Nadia; Paprika's verdragen geen (nacht)vorst, dus je kunt ze best al zaaien, maar dan moet je ze wel lang in kas of in huis houden :) Mijn paprikaplantjes staan in de vensterbank in de woonkamer, ze zijn 4 cm hoog  :P
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Oh dan ga ik ze boven zetten, daar is het frisjes. Misschien lukt het nog en anders zaai ik opnieuw. Ik heb nog genoeg zaadjes en die ene week later is ook geen punt.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ja dat weet ik :) lang in huis houden is geen probleem :)
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Nynke schreef: Veel licht en veel koeler Kaela, in het algemeen kun je stellen dat de planten die in ons klimaat het heel goed doen, zoals prei, kool, bonen en dergelijke, meteen na het ontkiemen in een onverwarmde kamer met veel licht kunnen. Je kunt je doorgeschoten zaailingen proberen te herpoten en dan diep in de grond zetten. Je kunt ook opnieuw zaaien 8)

Judith; dat kan zeker  :) :)

Nadia; Paprika's verdragen geen (nacht)vorst, dus je kunt ze best al zaaien, maar dan moet je ze wel lang in kas of in huis houden :) Mijn paprikaplantjes staan in de vensterbank in de woonkamer, ze zijn 4 cm hoog  :P
Dank,dank voor je antwoord.
Ga ik  zometeen even wat in een pot zaaien. :biggrin2:

Koelte is hier geen probleem,dus ga denk ook alvast wat paprika zaaien .
Ooohh leuk ,heb d'r al helemaal zin in.
judith1967
5-sterren
5-sterren

Oja nog even een vraagje.

Ik heb 2 van die rechthoekige (officieel) vuurkorfen,kan ik die ook gebruiken als m bak?Ze zijn wel van metaal.Ik gebruik ze nu ook niet,dus ik dacht mss leuk voor tomaten.
Aan de zijkanten zitten gaten dus teveel aan water loopt er aan de zijkanten wel weer uit,of moet ik in de bodem dan gaten maken?
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

ik weet niet of metaal zo geschikt is Judith  :-\ :-\  en zitten de gaten aan de onderzijkant? Dan kan het natuurlijk wel. Ik zou zeggen: doen  :biggrin2: :biggrin2:  je komt er vanzelf achter of het wel of niet lukt  :P
judith1967
5-sterren
5-sterren

Nynke schreef: ik weet niet of metaal zo geschikt is Judith  :-\ :-\  en zitten de gaten aan de onderzijkant? Dan kan het natuurlijk wel. Ik zou zeggen: doen  :biggrin2: :biggrin2:  je komt er vanzelf achter of het wel of niet lukt  :P
Tja ik dacht zelf ook al dat metaal niet zo geschikt is,maar aan de andere kant,er komt wel een berg aarde in.Gaten moet ik nog maken in de onderkant(zitten nu alleeen van die 4kante openingen aan de zij en voorkant.)

Ik ga het dan maar gewoon proberen.Is wel een mooi maat voor tomaten en paprika's denk ik zo :biggrin2:
judith1967
5-sterren
5-sterren

Zoo vanmiddag mijn vlonder aangeveegd,mm bakken(lekker makkelijk staan op poten) voor de helft leeggehaald,de rest los gewoeld.
Wil er toch nog een mm bak  bij,heb er nu 2 ,maar wil nog graag een derde erbij.
Wij zijn allebei gek op rucola,radijs ijsbergsla(en onze schildpad eet er ook van)
1 bak(de helft) gebruiken we voor de komkommer en augurk,de andere helft komt dan ook 2 soorten groente,iiig radijs  en paprika
De 2de bak deel  ik in 2en,de ene helft rucola en de andere helft ijsbergsla.
En dan heb ik nog tomaat en roma tomaat zaadjes
Dan wil ik nog aardbeitjes en heb nog prei,spinazie en uien,dus een 3de bak is hard nodig :D

Trouwens nog even een vraagje,mss wel een domme :-[
Ik heb Roma tomaten gekocht en wil nu de zaadjes gebruiken.
Waar droog ik de zaadjes op?
Ik had gelezen koffifilterzakje(maar die hebben we niet meer)kan een stukje toiletpapier of keukenpapier ook?Of zou het daar aan blijven plakken,dan is mss een stukje bakpapier beter?
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

kan prima, stukje keukenpapier. Als je de zaadjes uitspreidt en laat drogen, kun je later het zaadje met het stukje papier in de grond stoppen :)
judith1967
5-sterren
5-sterren

Nynke schreef: kan prima, stukje keukenpapier. Als je de zaadjes uitspreidt en laat drogen, kun je later het zaadje met het stukje papier in de grond stoppen :)
ooh das handig!
Zag mij die zaadjes al van het keukenpapiertje afpeuteren :P :-[
thnx Nynke
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Ik zit te denken om zoete aardappelen te kweken. Zou dat werken in een specie kuip?
tess06
4-sterren
4-sterren

Bericht door tess06 »

judith1967 schreef: Zoo vanmiddag mijn vlonder aangeveegd,mm bakken(lekker makkelijk staan op poten) voor de helft leeggehaald,de rest los gewoeld.
Wil er toch nog een mm bak  bij,heb er nu 2 ,maar wil nog graag een derde erbij.
Wij zijn allebei gek op rucola,radijs ijsbergsla(en onze schildpad eet er ook van)
1 bak(de helft) gebruiken we voor de komkommer en augurk,de andere helft komt dan ook 2 soorten groente,iiig radijs  en paprika
De 2de bak deel  ik in 2en,de ene helft rucola en de andere helft ijsbergsla.
En dan heb ik nog tomaat en roma tomaat zaadjes
Dan wil ik nog aardbeitjes en heb nog prei,spinazie en uien,dus een 3de bak is hard nodig :D

Trouwens nog even een vraagje,mss wel een domme :-[
Ik heb Roma tomaten gekocht en wil nu de zaadjes gebruiken.
Waar droog ik de zaadjes op?
Ik had gelezen koffifilterzakje(maar die hebben we niet meer)kan een stukje toiletpapier of keukenpapier ook?Of zou het daar aan blijven plakken,dan is mss een stukje bakpapier beter?
volgens mij moet je tomaten zaadjes eerst in een pot water later staan totdat e schimmel op het water drijft,
dan giet je ze af en laat ze dan pas drogen
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Roosj schreef: Ik zit te denken om zoete aardappelen te kweken. Zou dat werken in een specie kuip?
http://www.moestuinforum.nl/ervaringen- ... -t688.html

Daar genoeg leesvoer  :P

tess06 schreef: volgens mij moet je tomaten zaadjes eerst in een pot water later staan totdat e schimmel op het water drijft,
dan giet je ze af en laat ze dan pas drogen
Interessant !!  Ik heb dat nog nooit gelezen  :-\ 
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Hm, boven is niet zo'n succes. Ik was even twee kattenbeesten vergeten  ::)... Nu een betere oplossing bedacht: de schuur. Kunnen ze mooi heel licht staan en niet te warm. Gaan we vanmiddag eens even fixen.

En het is de hoogste tijd de picknicktafel op marktplaats te gaan zetten, zodat er ruimte komt voor de bakken. Leuk  :)
tess06
4-sterren
4-sterren

Bericht door tess06 »

Nynke schreef:

Interessant !!  Ik heb dat nog nooit gelezen  :-\
ooit eens gelezen in een bloemen en planten tijdschrift.
dus sindsdien doe ik dat zo

Gesloten