Hulp nodig

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Hulp nodig

Maxioscar
3-sterren
3-sterren

Bericht door Maxioscar »

tt-tjes schreef: Als je wil zoek ik straks ff de percentages van Fjurdy zijn dieet er bij. Die heeft ook chronische pancreatitis en doet het er goed op.
Ja graag!
Ik heb ook al een rijtje ergens gevonden.
Geef je rauwe pancreas?
Maxioscar
3-sterren
3-sterren

Bericht door Maxioscar »

Max was vanochtend voor de 4de dag opeenvolgend droog!
Ik heb ook het idee dat ze iets minder drinkt , maar dat goed bijhouden is wat ingewikkeld vanwege alle dieren die hier gebruik maken van de waterbak.

Ze begint alwel naar oude hond te ruiken door de zymoral denk ik.
Wat ze tot nu toe nooit had , roestkleurige uitvloeiing naast de ogen , krijgt ze nu wel.

Waar komt dat door eigenlijk? je ziet zoveel oude honden die dat hebben...
Oscar heeft het niet , en is net zo oud.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Fjurdy zijn menu bestaat uit:

20% vleesbot
20% spiervlees
20% verse pancreas
20% groente
20% gekookte gort (vluggort van lassie)

Vleesbot is kippennek of konijnkarkas.

Spiervlees is witvis, kipfilet, kalkoenfilet of konijn.

groente mix is gemaakt van gekookte groenten met een laag fosforgehalte, zoals broccoli, bloemkool, wortels pompoen, zoete aardappel andijvie courgette bonen spinazie.

Verder maal ik alles voor hem. Als het niet echt goed gaat verhoog ik de pancreas een beetje en geef hem een paar dagen tramadol.
Maxioscar
3-sterren
3-sterren

Bericht door Maxioscar »

20 % pancreas is dus als ze stabiel is...Ik kan niet zien waneer het stabiel is , ze geeft geen pijn aan en de poep ziet er normaal uit.
Ze krijgt een vol schepje zymoral , maar gedrag verandert niet , buiten dat ze iets minder lijkt te drinken , en vanochtend alweer droog was.

Ik zie hier nu zulke vreemde dingen gebeuren...de spondylose verdwijnt!
Ze had een ruggenwervel of 5 die echt boven haar rug uitstak , dat sinds een jaar of 2 inmiddels , maar het is vrijwel niet meer te zien!

Nu denk ik dat ze toch pijn had in haar buik , en haar rug daardoor omhoog duwde , en nu met de zymoral , ze minder pijn heeft en haar rug laat zakken.
Als ik haar optil [arm onder borst en buik , hond weegt 27 kilo], heeft ze nooit een krimp gegeven , ik snap er niks van...
Dierenarts heeft toen ook gezegd dat x-foto niet nodig was , want het was wel duidelijk. Blijkbaar heeft ze dus al 2 jaar met pancreatitis rondgelopen?!
of is dit weer een erg voorbarige conclusie...

Waarom heeft ze nooit gebraakt? 1 keer de afgelopen jaren , van erg bedorven geitenvlees.
Het enige wat me nu te binnen schiet is dat als ze mais liep te jatten uit het maisland  , je de hele korrels mais terug vond in der poep. Ik weet dat aan het ''onverteerbare '' velletje om de korrel heen. Oscar had dat ook.

Ik voel me een beetje....dom....
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Gewoon 20% aanhouden. Als je ziet dat ze niet goed verteert of erg mager wordt omdat ze de voedingsstoffen niet opneemt verhoog je het tijdelijk naar 25% of zo.
Maxioscar
3-sterren
3-sterren

Bericht door Maxioscar »

Oke , thanks , dan start ik met 20 %.[Had ook al ergens gelezen met 40 % te moeten beginnen]
Het is zo lastig allemaal...kon ze maar praten!

Hoeveel maaltijden geef jij per dag?

Ik was gewent aan 1 keer daags , maar sinds vorige week krijgt ze nu 2 x daags , en das wel erg wennen voor mij.
Ik maal het eten niet , en heb dus veelal vlees uit 1 stuk...
Voorheen gaf ik ze wel eens een verse haas , en daar deden ze dan twee dagen mee , dan kregen ze de derde dag gewoon helemaal niks.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Fjurdy krijgt 4x daags. het is beter meerdere malen per dag kleine porties te geven.
Ik maal omdat het beter is voor de vertering. Toen hij nog gewoon barf kreeg kon hij bijna niet meer poepen omdat het bot niet goed verteerde.
De pancreas zorgt normaal voor verteringssappen, maar omdat die niet meer goed werkt moet ik het zelf maar een beetje helpen.
Maxioscar
3-sterren
3-sterren

Bericht door Maxioscar »

Oke , dat is duidelijk.
Nu snap ik ook waarom je maalt.
Mocht het met Max minder gaan , dan kan ik ook naar vaker voeren per dag en het gaan malen.
Moet sowieso de botten een beetje in de gaten gaan houden , want haar gebit is erg versleten.
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Fijn om te lezen dat t eigenlijk veel beter met Max gaat.  :-*
Maxioscar
3-sterren
3-sterren

Bericht door Maxioscar »

Ja , ongelofelijk wat een veranderingen!
Zo ''jammer'' dat we dachten dat het allemaal ouderdom was...
Maxioscar
3-sterren
3-sterren

Bericht door Maxioscar »

Max is nu 5 dagen aan de pancreas.
Ze vind het lekker , maar...het gaat niet goed.
Ze drinkt weer meer , is wat gevoeliger op haar buik , en ze wordt weer wat rustiger , terwijl ze de afgelopen weken aan de zymoral weer veel levendiger was.

Kan ik zonder problemen nu gewoon 40 % pancreas gaan geven? Of nog meer? En gaat dat helpen?
Ze kreeg ongeveer 20 a 25% procent.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Hoe ziet haar menu er verder uit?
Maxioscar
3-sterren
3-sterren

Bericht door Maxioscar »

Ik reken de pancreas niet mee met het menu , en voor de rest krijgt ze dan 75 % spier [ paard-lam-geit-rund-witvis-kip-wild allemaal vetarm] 20 % bot , voornamelijk kip vanwege haar nieren , maar nu dus ook jonge geit] en 5 % orgaan [kalfshart-kalfsnier-kippenlever-kippenmaag-konijnennier-eendenlever]
En extra een appel/wortel/selderij/boontjes/doperwten/winterwortel , dit rauw , en als wij groentes over hebben , gekookt dan krijgt ze die ook.
Daarnaast pikt ze suikerbiet/aardappel/eendagskuikens van de katten/muizen en paardenstront... :-X

Dus ongeveer 300 gram pancreas per dag verdeelt over 2 giften en dan nog 400 gram spier/orgaan/bot. Pens en volledige prooidieren niet meegerekend
En daarnaast wat ze die dag krijgen. meerdere spierdagen , elke botdagen gecombineerd met spier, en een dag orgaan , hele prooidier dagen en pensdagen.

Ik ben nooit heel nauwkeurig geweest in het afwegen , behalve in het begin , 8 jaar geleden.Toen werd alles keurig afgewogen.

Ik weet ook dat jullie hier pens niet als volledige maaltijd zien , en jullie de orgaan/spier/bot echt per dag in procenten afwegen tot de 5 gram nauwkeurig.
Mijn schema is zoveel dagen hele prooi , zoveel kilo pancreas en dat wat er overblijft aanvullen met het schema hierboven.

Hele prooidieren wordt nu lastig voor Max , kan eigenlijk alleen nog maar hele kip geven ivm de nieren. Veel vis valt nu ook af vanwege het vet , en konijnen heb ik niet altijd plus dat ik liever wilde geef dan tamme ivm alleen al het kleurverschil van het spiervlees , en max vind wild ook veel lekkerder dan tam.

We hebben besloten om haar een week lang op een dubbele portie pancreas te zetten , dus 300 gram ipv 150 gram , en als ze dan niet opkanpt stappen we maar weer gewoon over op zymoral.
Ze is 14 jaar , en we willen graag dat ze zich prettig voelt.[want we hebben nu gezien hoe ze zich kan voelen en gedragen als ze zich beter voelt dus dat is ons streven.]
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Lam en geit zijn vette vleessoorten. Verder zou ik het orgaan beperken tot pens en hart. Ik zou haar toch meerdere kleinere porties per dag gaan geven met daar telkens pancreas bij. Ik zou niet op 40% gaan zitten.
Maxioscar
3-sterren
3-sterren

Bericht door Maxioscar »

Qua vet ben ik erg streng , en dat krijgt ze echt niet.

Kun je mij uitleggen waarom ze minder klachten krijgt van 4xdaags 40 gram ipv 2 keer daags 80 gram pancreas?

Op de zymoral 2 keer daags deed ze het wel goed , was niet meer incontinent , rende en was vrolijk , en ik kon gewoon in haar buik ''prikken zonder dat ze haar buigspieren aanspande. Dat is nu allemaal weg...

Plaats reactie