Nelson, genoeg afwisseling?

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Re: Nelson: kan ik dit nog voeren? Pens...

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="Lizzy"]
Poeh. Geen idee. Ik heb hier geen ervaring mee. En ik ben nogal van het snel wegkieperen.....
[/quote]

Ik durf op zich best wat, maar ja, pupmans ziek daar zit ik niet op te wachten natuurlijk.

[quote="Martine-Tom"]
Ik zou het wel durven als het gewoon stinkt zoals het hoort te stinken  :P
Morgen even kijken hoe het eruit ziet, ruik en zie je niks bijzonders...dan zou ik het wel durven  :)
[/quote]

Ga ik doen! En anders gaat mijn biologische runderpens maar de kliko in  :-\
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Naar aanleiding van de uitzending van Radar over paardenvlees schrap ik het hier van het menu.

Dit menu ziet er dan als volgt uit:

Maandag:
Kippenrug
Kalkoenfilet
Orgaanmix (konijnnenier, lamshart, lever van konijn of lam)

Dinsdag:
Eendenrug
Rundvlees
Orgaanmix

Woensdag:
Konijnkarkas
Hertenvlees (snippers, niet de allerbeste kwaliteit misschien...)
Pens (lam)

Donderdag:
Kwartelkarkas
Kalkoenfilet
Orgaanmix

Vrijdag:
Runderstrot
Spiervlees (tja, kalkoen maar weer?)
Pens (rund)

Zaterdag:
Kippenrug
Rundvlees
Orgaanmix

Zondag:
Konijnkarkas
Hertensnippers
Orgaanmix

Als extra 2x per week een eitje en 2 x per week een vet visje.

Ik vind het niet bijzonder veel variatie in spiervlees. Ik moet op de prijs letten. Paard was goedkoop maar dat wil ik echt niet meer voeren, tenzij ik weet waar het vandaan komt.
Diersoorten wel toch? Konijn, kip, eend, hert, rund, vis, kalkoen, lam en kwartel.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Nelson: menu aangepast n.a.v tros radar

Bericht door Lizzy »

Ik heb qua spiervlees rund, lam en geit. En dat vind ik wel best hoor, ik heb qua vleesbot en orgaan nog kweet niet hoeveel andere diersoorten. Dus daar moet je je niet te druk om maken!
Hope
5-sterren
5-sterren

Re: Nelson: menu aangepast n.a.v tros radar

Bericht door Hope »

[quote="Lizzy"]
Ik heb qua spiervlees rund, lam en geit. En dat vind ik wel best hoor, ik heb qua vleesbot en orgaan nog kweet niet hoeveel andere diersoorten. Dus daar moet je je niet te druk om maken!
[/quote]

Oke, mooi! Dan schrap ik het meteen van het menu.
Hope
5-sterren
5-sterren

Re: Nelson, even kvv, hoe weer terug op barf?

Bericht door Hope »

Nelson krijgt sinds een paar dagen kvv van het merk alaska. Hij heeft zo vreselijk veel last van zijn gebitje dat hij niets kon kauwen en daardoor stopte met groeien.
Hij krijgt nu dus even kvv, maar ik wil weer snel over op barf (zodra het kan).

Ik vraag me wel af welk percentage ik moet geven. Hij weegt nu 17,9 kg en is bijna zes maanden.
Hoe krijg ik hem nu met kvv weer op gewicht? Volgens de regel dat hij wekelijks een kilo moet aankomen loopt hij hierdoor ruim een kilo achter.
Kan ik ook bijvoorbeeld 's ochtends kvv geven en 's avonds zachte dingetjes als kippennek?

En hoe zit dat nu met het percentage? Van kvv krijgt hij echt veel meer als ik de richtlijn voor de fokker aan houd. Die zei 60 gram per kilo lichaamsgewicht wat uit zou komen op ruim een kilo per dag. Terwijl ik hem met barf op 575 gram had staan plus wat extra's als ei en vis.
Ik snap er echt even totaal niks meer van.  :-\
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="Hope"]
Nelson krijgt sinds een paar dagen kvv van het merk alaska. Hij heeft zo vreselijk veel last van zijn gebitje dat hij niets kon kauwen en daardoor stopte met groeien.
Hij krijgt nu dus even kvv, maar ik wil weer snel over op barf (zodra het kan).

Ik vraag me wel af welk percentage ik moet geven. Hij weegt nu 17,9 kg en is bijna zes maanden.
Hoe krijg ik hem nu met kvv weer op gewicht? Volgens de regel dat hij wekelijks een kilo moet aankomen loopt hij hierdoor ruim een kilo achter.
Kan ik ook bijvoorbeeld 's ochtends kvv geven en 's avonds zachte dingetjes als kippennek?

En hoe zit dat nu met het percentage? Van kvv krijgt hij echt veel meer als ik de richtlijn voor de fokker aan houd. Die zei 60 gram per kilo lichaamsgewicht wat uit zou komen op ruim een kilo per dag. Terwijl ik hem met barf op 575 gram had staan plus wat extra's als ei en vis.
Ik snap er echt even totaal niks meer van.  :-\
[/quote]

Jij voert hem ongeveer 3% van zijn lichaamsgewicht? Ik vind dat voor een hond van 6 maanden erg weinig. Bij een pup van deze leeftijd en grootte zou ik verwachten dat je toch echt wel minimaal op 4% zit. Dus dat is eerder tussen de 700 en 800 gram per dag. Maar mijn pups zouden daar zelfs op om zijn gevallen op die leeftijd. Die aten eerder 1200 gram.

Dus ik denk eigenlijk dat je hem in totaal best wat meer eten kan geven. Ik zou eens beginnen met 800 a 900 gram. Komt ie vanzelf weer aan. Je kunt prima 's ochtends KVV en 's avonds zachte dingen geven maar waarom geef je dan KVV? Kun je toch net zo goed 's morgens en 's avonds zachte dingetjes BARF geven?

Alleen kippennekken naast KVV : trek je de verhouding totaal scheef dus dan moet je er ook spiervlees en dergelijke bij voeren.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Hoe is Nelson nu? Je zegt dat ie niet volgens de richtlijnen 1 kilo per week groeit nu, maar is hij nu dan mager of sloom? Of heeft ie best nog een laagje spek over en is ie vrolijk en tierig?

Op 6 maand mag dat puppiespek van mij wel wat minder worden, dus als hij nog ruim genoeg in het spek zit, zou ik me over die richtlijn geen zorgen maken. Het is maar een richtlijn.
Wel zou ik als hij slank genoeg is, hem niet in willen zien vallen en dan zou ik dus wel wat meer kvv geven.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="Lizzy"]
Jij voert hem ongeveer 3% van zijn lichaamsgewicht? Ik vind dat voor een hond van 6 maanden erg weinig. Bij een pup van deze leeftijd en grootte zou ik verwachten dat je toch echt wel minimaal op 4% zit. Dus dat is eerder tussen de 700 en 800 gram per dag. Maar mijn pups zouden daar zelfs op om zijn gevallen op die leeftijd. Die aten eerder 1200 gram.

Dus ik denk eigenlijk dat je hem in totaal best wat meer eten kan geven. Ik zou eens beginnen met 800 a 900 gram. Komt ie vanzelf weer aan. Je kunt prima 's ochtends KVV en 's avonds zachte dingen geven maar waarom geef je dan KVV? Kun je toch net zo goed 's morgens en 's avonds zachte dingetjes BARF geven?

Alleen kippennekken naast KVV : trek je de verhouding totaal scheef dus dan moet je er ook spiervlees en dergelijke bij voeren.
[/quote]

Dank je Lizzy, hier was ik precies naar op zoek!  :-*
We gaan gewoon lekker meer voeren.
Hij kan momenteel geen vleesbot eten, dus ik hou maar het even op kvv tot hij is geholpen aan zijn tanden (vandaag naar de da omdat hij nu dubbele snijtanden heeft en ook zijn kiezen gaan niet goed, ze zitten los maar sinds vanochtend dwars). Dan zal ik ook even met de da overleggen hoe lang ik kvv moet geven. Ideaal, een pro-vers da!
Ik ga hem dan gewoon lekker wat meer geven. Ik vrees dat ik toch een tikkie te bang ben geweest om hem te zwaar te laten worden. Daar wordt overal zo op gehamerd, dat een te dikke pup last krijgt van zijn gewrichten en zo. Maar met vijf maanden is hij gecheckt door de da en die vond hem toen mooi er uit zien. Dus ik heb hem niet uitgehongerd gelukkig. 

[quote="Kaela"]
Hoe is Nelson nu? Je zegt dat ie niet volgens de richtlijnen 1 kilo per week groeit nu, maar is hij nu dan mager of sloom? Of heeft ie best nog een laagje spek over en is ie vrolijk en tierig?

Op 6 maand mag dat puppiespek van mij wel wat minder worden, dus als hij nog ruim genoeg in het spek zit, zou ik me over die richtlijn geen zorgen maken. Het is maar een richtlijn.
Wel zou ik als hij slank genoeg is, hem niet in willen zien vallen en dan zou ik dus wel wat meer kvv geven.
[/quote]

Sloom? Neuhj. Eerder een ongeleid projectiel  :biggrin2:
Maar hij is wel aan de dunne kant. Niet graad mager, maar je voelt zijn ribjes wat snel en hij is achter een tikkie ingevallen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Zijn beide hoektanden zijn vandaag verwijderd (onder).
Hij moet vandaag kvv, morgen mag hij weer barf. Hij zou nu alles weer moeten kunnen eten.
We hebben een speciale bal gekregen om de tanden in normale positie te brengen.

Hij mag nu een kilo kvv.
Zal ik hem straks gewoon 800-900 gram geven?
De dierenarts omschreef zijn conditie als "ietwat te schraal".
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="Hope"]
Zijn beide hoektanden zijn vandaag verwijderd (onder).
Hij moet vandaag kvv, morgen mag hij weer barf. Hij zou nu alles weer moeten kunnen eten.
We hebben een speciale bal gekregen om de tanden in normale positie te brengen.

Hij mag nu een kilo kvv.
Zal ik hem straks gewoon 800-900 gram geven?
De dierenarts omschreef zijn conditie als "ietwat te schraal".
[/quote]

Een speciale bal? Tanden in normale positie? Kun je daar wat meer over vertellen?

Ik zou hem inderdaad zoiets gaan geven ja, 800 a 900 gram.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="Lizzy"]
Een speciale bal? Tanden in normale positie? Kun je daar wat meer over vertellen?

Ik zou hem inderdaad zoiets gaan geven ja, 800 a 900 gram.
[/quote]

Nelson wisselt best gek. Vooral zijn haaktanden.
De melktanden bleven zitten, terwijl de blijvende tanden al doorkwamen. We moesten dat even afkijken omdat de melktanden wel los zaten.
Omdat hij niet goed meer at ben ik toch weer gewoon terug gegaan vandaag. De melktanden werden naar buiten gedrukt en zaten tegen zijn lippen te vervelen. Na het verwijderen bleek echter dat de blijvende haaktanden veel te recht in de kaak staan, gelukkig alleen onder.
Als de tanden zo zouden blijven groeien gaan ze rechter dan normaal en komen ze aan de bovenkant in het gehemelte. Dat willen we voorkomen.

We hebben nu een speciale bal. Verder heeft hij even geen speelgoed, alleen dat ene loeiharde balletje.
De bal is zo gevormd dat hij door het vastpakken de haaktanden wat naar buiten drukt. Onder controle van de dierenarts hopen we zo een orthodontistische behandeling met een beugel te kunnen voorkomen.
Aangezien de haaktanden nog maar net doorkomen zou hij er nu geen last van mogen hebben, maar zijn mondje is nu kapot door het verwijderen van die twee tanden.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Aha, zo. Dank je wel voor de uitleg :-*
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Één keer per week heeft Nelson diarree en dat blijkt altijd de ochtend te zijn nadat hij parelhoen heeft gegeten. Minder spiervlees voeren helpt niet, ik denk daarom dat hij het gewoon niet (goed) verdraagt.
Nu zit ik even met het menu te stoeien. Ik heb aan orgaan kalkoenhart, lamslever, konijnennier.
Spiervlees: kopvlees (rund) hacheevlees (rund), kalkoenfilet, lama en soms paard.
Vleesbot heb ik kippennekken en karkas, eendkarkas, konijnkarkas, kwartelkarkas, wilde bosduif en lamsstrotjes. En vis natuurlijk. Soms krijgt hij wel een een haantje van de buren.

Is dat voldoende afwisseling? De lamsstrotjes, is dat eigenlijk wel vleesbot of valt dat meer onder spiervlees of zelfs extra.
judith vd
5-sterren
5-sterren

Re: Nelson, genoeg afwisseling?

Bericht door judith vd »

Als dit mijn menu voor Diza was, zou ik er dik tevreden over zijn!

(zijn die lamsstrotjes niet meer een snack? weet 't niet precies)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="judith vd"]
Als dit mijn menu voor Diza was, zou ik er dik tevreden over zijn!

(zijn die lamsstrotjes niet meer een snack? weet 't niet precies)
[/quote]

Ik dus ook niet, haha. Ik weet alleen dat hij er heerlijk op gaat liggen knagen.

Plaats reactie