lepto4

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: lepto4

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Lizzy schreef: Ik snap deze in je verhaal niet. Waarom Lepto 2 laten boosteren, ze zijn vorig jaar toch gevaccineerd?

In mijn ogen had je nog een optie. Lepto 4 laten vaccineren en deze niet laten boosteren. Dan zijn ze dit komende jaar een soort van beschermt tegen de 2 serovars die ook in de oude enting zitten, en mogelijk niet beschermt tegen de nieuwe serovars, maar mwah, we hebben jaren zonder gedaan toch?
De Lepto2 heb ik enorm gezocht en nergens op voorraad gevonden. De herhaling moest nú gegeven worden, anders is 'ie echt verlopen. Vandaar dat als ik deze kiezen zou, die geboosterd zou moeten worden, tegen de tijd dat 'ie weer beschikbaar was. Voor de jongste natuurlijk sowieso, want die heeft 'm nooit eerder gehad.

De optie van Lepto4 geven om de bescherming van de 2 te behouden is er idd ook nog eentje! bedankt voor de aanvulling!
'k Heb deze optie ook overwogen, maar ik zat niet zo op deze nieuwe vaccinatie te wachten (sowieso al jaren na enorme twijfel Lepto laten vaccineren en van de nieuwe wacht ik liever nog even meer ervaringen af..). Om dan wel die rommel er in te spuiten, zonder de voordelen van de bredere dekking te hebben, dat vond ik ook niet zo aantrekkelijk :-\ En ook voor deze vaccinatie geldt: de jongste zou 'm sowieso 2 x moeten krijgen.

Poeh, ben zó blij dat ik eindelijk een keuze heb kunnen maken die niet alleen verstandelijk gemaakt is, maar óók goed voelt. Dat laatste ontbrak steeds nog.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Na veel wikken en wegen hebben wij besloten om Nelson te laten enten met de lepto4.
Niet zozeer vanwege het zwemmen, maar vanwege de ratten die hier zitten. We zitten naast een vuile sloot en er lopen ratten rond, ook in ons weiland en tuin. Daarnaast loopt Nelson los in het bos en heb ik nog niet altijd de controle als hij ergens in wil springen of uit een gore plas staat te drinken.

Dit jaar dus ingeënt, volgend jaar niet meer denk ik. Nelsonheeft totaal geen last gehad van bijwerkingen. Niet sloom, goed gegeten, gewoon topfit zoals altijd.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Annemarie Rijnveld schreef: Dank je @Parelridder!
Jij en alle anderen die hier hun informatie, gedachten en ervaringen deelden ook ontzettend bedankt!!!
Het is echt súper om bij dit soort tobberijen met elkaar van gedachten te kunnen wisselen en niet in je eentje alle info te hoeven zien te bemachtigen, want zelfs dan blijft het nog ingewikkeld genoeg :D
MirandaS
2-sterren
2-sterren

Bericht door MirandaS »

Onze hond moest eigenlijk in maart al lepto (en alle andere entingen) krijgen. Gevoelsmatig dit steeds vooruit geschoven. We gaan eerdaags een weekend naar België en manlief had zoiets o ja de hond moet nog geënt worden. Dus maar kijken hier op barfplaats en ben nu de hele morgen al aan het lezen. De kennelhoest laat ik niet meer doen (was ook compleet onnodig), de dhp is vorig jaar nog gezet en 3 jaar geldig volgens de bijsluiter van Nobivac. En toen bleef Lepto over.  De dierenarts (voor ons de nieuwe da) gebeld en gevraagd of ze met Nobivac enten en of het de Lepto 4 is. Dit was dus het geval, want de oude hebben ze niet meer. Afspraak gepland met in het achterhoofd deze nog te annuleren.
Heerlijk de gedachten van Parelridder zo op een rijtje, want dat is wat het is en het helpt veel om het zo te zien staan.
Het wel/niet verhaal is erg ingewikkeld en dat heeft er volgens mij mee te maken dat we van vroeger af aan door zowel huisartsen als dierenartsen worden gewezen op de nadelen van NIET vaccineren. Nooit heeft iemand het gehad over de nadelen van WEL vaccineren. Gelukkig zijn we inmiddels heel veel wijzer, maar dat maakt de keuze niet makkelijker.
Vanavond hier maar even in de groep gooien, maar ik neig naar niet vaccineren van Lepto.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

De oude is nog gewoon verkrijgbaar hoor. Alleen zullen de meeste dierenartsen hem niet meer op voorraad hebben.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Hitam schreef: De oude is nog gewoon verkrijgbaar hoor. Alleen zullen de meeste dierenartsen hem niet meer op voorraad hebben.
Ik heb op jou na geen praktijk gesproken die de Lepto2 nog heeft of wil bestellen.

Volgens diverse dierenarts-websites is de productie er van gestopt en is de Lepto2 dus nog slechts verkrijgbaar zo lang de voorraad strekt. Voordeel van nog een jaar Lepto2 in plaats van Lepto4 - voor wie Lepto wil laten vaccineren - is dat er volgend jaar wat meer bekend zal zijn over de (korte termijn) bijwerkingen van Lepto4.
faya
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door faya »

interessant om te lezen, het is en blijft lastig om te beslissen al heb ikzelf wel al lang geen Lepto meer gegeven. In 2012 kreeg Faya in mei haar 1e nestje dus dan ga je daarvoor niet enten, het nestje ging begin juli weg, dochter Ruby bleef. Aangezien Lepto niet direct zou werken en het al halverwege juli was - gedurfd om niet te enten dat jaar. In 2013 besloten noch Ruby, noch Faya en ook de oude dame Chica niet te enten tegen Lepto, in september van dat jaar bij Tannetje geweest om Faya en Ruby te laten titteren voor HCC, Parvo en Hondenziekte - beide tot 2019 antistoffen ( voor zekerheid zal ik waarschijnlijk in 2016 weer laten titteren ) en dit terwijl Ruby in haar puppentijd slechts 2 ipv 3x geent is en na jaar geen booster had gehad. Nu in 2014 is Faya haar 2e nest net weg, wederom geen Lepto gegeven aan Ruby, Faya of de inmiddels 14 jaar oude chica - alle honden zijn bijna dagelijks aan het zwemmen. Nu de Lepto4 - ik heb de pupmensen verteld over mijn mening / ervaringen met enten - heb wel op 6 weken pupenting gegeven ( net als in 2012 meer omdat de toekomstige eigenaren dat bijna allemaal willen )  en mijn angst/onzekerheid over deze Lepto4, maar ze moeten toch zelf beslissen en de meeste zullen die enting toch geven......en wel eerlijk zijn Chica - de nu 14 jarige heeft in het verleden ook elk jaar entingen gehad en haar in 2012 overleden maatje Dwarrel eveneens en deze is ook 15 jaar en 3 maanden geworden en ik kan zelfs niet zeggen dat beide honden veel zwak, ziek en misselijk waren al geloof ik weer wel dat huidproblemen van Dwarrel en jeuk, metname tot een jaar of 3 ( daarna homeopatisch behandeld ) en enkele ongemakkelijkheden bij Chica idd van entingen kunnen zijn ( afzwakken immuumsysteem )
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Hier ook geen lepto enting meer. Hoe het het ook wendt of keert een hond loopt altijd risico. Er worden jaarlijks heel veel honden doodgereden. Dat is te voorkomen. Niet meer los of niet meer op straat. Dat risico zijn wij dagelijks bereidt om te nemen. Heeeel af en toe sterft er een hond door lepto. Zeer klein risico en zeker verwaarloosbaar in vergelijking tot het verkeer.
Wil je zo min mogelijk risico lopen dan moet je ze in een gouden kooitje stoppen.
Vast voor veel mensen erg kort door de bocht, maar misschien iets om toch bij stil te staan.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

hannabelgje schreef: Hier ook geen lepto enting meer. Hoe het het ook wendt of keert een hond loopt altijd risico. Er worden jaarlijks heel veel honden doodgereden. Dat is te voorkomen. Niet meer los of niet meer op straat. Dat risico zijn wij dagelijks bereidt om te nemen. Heeeel af en toe sterft er een hond door lepto. Zeer klein risico en zeker verwaarloosbaar in vergelijking tot het verkeer.
Wil je zo min mogelijk risico lopen dan moet je ze in een gouden kooitje stoppen.
Vast voor veel mensen erg kort door de bocht, maar misschien iets om toch bij stil te staan.
Dan kwijnen ze tenminste gewoon weg :P
Pluis
1-ster
1-ster

Bericht door Pluis »

Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zo in tweestrijd zit.

Sinds kort begonnen met waterwerk en de dame in kwestie begint water steeds interessanter te vinden en toen kwam ineens de gedachte, oh nee Weil...
Hondenschool adviseerde dit direct te laten zetten want anders... Maar Muis heeft een gevoelige huid en de laatste gehele enting van maart 2013 heeft maandenlang jeuk opgeleverd.

Nu na jullie verhalen neig ik toch naar het risico nemen en geen weil te laten enten...
Wat een verschrikkelijk moeilijke beslissing maar zo te zien ben ik niet de enige die hier last van heeft..  :-\
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Als je de Lepto nu nog zou moeten laten zetten (zeg half juli) en dan 4 wkn. later nog boosteren (immers hoe dan ook verlopen als ze 'm vorig jaar wel kreeg) dan bereik je een optimale werking pas rond september. Wellicht is de meeste waterpret dan ook al weer wat aan het afnemen nav de temperatuur? En niet lang daarna is de kans op Lepto weer (nóg) lager dan in de zomer.
Ik zou dus overwegen of voor jullie de vaccinatie voor zo'n korte tijd nog de moeite is en op weegt tegen de verwachtte jeukklachten. Je hoeft ook niet 'voor altijd' te beslissen natuurlijk, je kunt als je er voor nú niet uit bent of je dit nog wilt ook het komende half jaar verder inlezen en prakiseren, om volgend voorjaar te kiezen of je er mee wilt beginnen/doorgaan of niet.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Hoe zit het bij jonge pups? Ik heb gelezen dat het "standaard" zo is dat er op 6 weken Hondenziekte en Parvo geent wordt... en dan op 9 wkn Lepto en Parvo?  En dan... als je kiest voor Lepto 4 dan mag je op 11 weken weer terugkomen en dan daarna op 12 weken weer voor de cocktail waar dan WEER weil in zit? eh.... ik geloof niet dat ik dat wil...

Ik neem aan dat Rowan inderdaad op 6 wkn met Hondenziekte en Parvo geent is, dat lijkt mij standdaard en ik weet dat de fokker op een "standaard" manier laat enten.

Wat is dan vanaf dat Rowan bij ons is handig?
Als ik al Weil wil laten enten dan zeker niet lepto4 voor mijn gevoel....

Het is voor mij wel belangrijk dat hij "correct" geent wordt ivm hondenschool die vereist dat pups "volledig geent" zijn. Ik zit dus een beetje in een spagaat.... ik kan navragen of ze titer accepteren maar hij "moet" ook juist zijn geent om deel te nemen aan een eventuele show. Ja, ik weet 't, het ventje is er nog niet eens ;-) 
De hondenschool accepteert wel titer als zodanig maar of ze dat ook bij jonge pups doen? Dat vraag ik na.

Wat blijkt dit toch een lastig iets!

Suzanne
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Suzanne schreef: Hoe zit het bij jonge pups? Ik heb gelezen dat het "standaard" zo is dat er op 6 weken Hondenziekte en Parvo geent wordt... en dan op 9 wkn Lepto en Parvo? En dan... als je kiest voor Lepto 4 dan mag je op 11 weken weer terugkomen en dan daarna op 12 weken weer voor de cocktail waar dan WEER weil in zit? eh.... ik geloof niet dat ik dat wil...

Ik neem aan dat Rowan inderdaad op 6 wkn met Hondenziekte en Parvo geent is, dat lijkt mij standdaard en ik weet dat de fokker op een "standaard" manier laat enten.

Wat is dan vanaf dat Rowan bij ons is handig?
Als ik al Weil wil laten enten dan zeker niet lepto4 voor mijn gevoel....

Het is voor mij wel belangrijk dat hij "correct" geent wordt ivm hondenschool die vereist dat pups "volledig geent" zijn. Ik zit dus een beetje in een spagaat.... ik kan navragen of ze titer accepteren maar hij "moet" ook juist zijn geent om deel te nemen aan een eventuele show. Ja, ik weet 't, het ventje is er nog niet eens ;-)
De hondenschool accepteert wel titer als zodanig maar of ze dat ook bij jonge pups doen? Dat vraag ik na.

Wat blijkt dit toch een lastig iets!

Suzanne
Nee, Weil doe je 1 keer enten en 1 keer boosteren, dus met 9 weken 1 enting en met 12 weken weer een enting. En veel beter is om Weil niet voor 16 weken te enten en dan met 16 en 19 weken te enten.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Lizzy, ik ben het even kwijt, normaal zit in de cocktail toch ook (weer) weil? Dus als ik het "standaard" schema aan laat houden dan ent ik toch ook 2 x? Is dat dan de lepto4 of niet? Want daar hoor ik heel enge verhalen over ;-(

Op 9 weken is het toch parvo en lepto "normaliter"? Dat is althans wat ik tegenkom op internet als ik zoek naar entschema? ;-)

Let wel: ik vind het prima om dat op 9 weken niet te doen en er alleen parvo in te zetten. Kan dat? Is "alleen Parvo" verkrijgbaar"?

En dan op 12 wkn de cocktail? Dan zou ik daar ook eigenlijk "weil" uit willen laten...

Suzanne
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Suzanne schreef: Lizzy, ik ben het even kwijt, normaal zit in de cocktail toch ook (weer) weil? Dus als ik het "standaard" schema aan laat houden dan ent ik toch ook 2 x? Is dat dan de lepto4 of niet? Want daar hoor ik heel enge verhalen over ;-(

Op 9 weken is het toch parvo en lepto "normaliter"? Dat is althans wat ik tegenkom op internet als ik zoek naar entschema? ;-)

Let wel: ik vind het prima om dat op 9 weken niet te doen en er alleen parvo in te zetten. Kan dat? Is "alleen Parvo" verkrijgbaar"?

En dan op 12 wkn de cocktail? Dan zou ik daar ook eigenlijk "weil" uit willen laten...

Suzanne
Volgens mij hangt het er vanaf hoe je het bekijkt. Ze hebben losse entingen voor DHP. En Lepto gebruiken ze vaak als oplosmiddel voor deze DHP enting. En als ze het over de cocktail hebben, geven ze DHPPi + L. En dan gebruiken ze volgens mij de DHPPi enting en lossen die op in Weil.

En als jij dat niet wilt, moet je er dus als een havik bovenop gaan zitten en ook zeker stellen dat ze de Weil enting niet als oplosmiddel gebruiken. Dit is trouwens het standaard vaccinatie schema van Nobivac:

6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L

Parvo is los verkrijgbaar. Die heet Parvo C. En de cocktail kun je dus verkleinen tot DHP. Moet je dus wel een dierenarts hebben die DHP heeft en die bereid is los t vaccineren.

Oh, deze site is handig: http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NCAOOOL1AL2o.php

Plaats reactie