Omgaan met 'verliefde' reu

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Omgaan met 'verliefde' reu

Daantje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Daantje »

Jee,wat een ellende  :(
Het geluid wat Gijs maakt doet mij meer denken aan pijn.
Kan het zijn dat hij ergens keihard tegenop gebotst is?Kan ook een poos geleden zijn gebeurd.

Beren kunnen zo hard zijn voor zich zelf en nauwelijks iets laten merken en maar doorgaan  :-\

Ons Daantje heeft tijdens het loslopen en dollen in het donker zich toentertijd te pletter gelopen op de omheining hier.
Ik heb het niet gezien en ook piepte ze niet.Ik vond haar wat stilletjes ...niet zichzelf zeg maar.

Door de klap hield ze o.a.een gebroken kaak
en  zware hoofdpijn over en overgevoeligheid voor licht en geluid.Pas na foto's maken vonden we de oorzaak.
Zij kon zich ook zo gedragen als Gijs  met wat onstabiel gedrag.
Loeien uit het niets.En toch ook druk willen spelen overdag.

Ik zou dus pijn als oorzaak bij Gijs zeker niet uitsluiten en evt.een goeie pijnstiller geven om te zien of het verschil maakt.
Merk je niks ,dan zou ik ook hulp inroepen van een GT.

Is het een idee als jullie beiden een schriftje bijhouden waarop je Gijs z'n gedrag /voeding en bijzonderheden vermeld?
Net zoals je bij epilepsie honden doet ?
Het kan enorm verhelderend werken om oorzaken op te sporen.Ook voor een DA of GT.

Sterkte ermee zeg ! :-*
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Als je nou vandaag eens een afmatsessie maakt.
Dus net zo lang gaan wandelen (strand, bos, wat maar in de buurt is) totdat die honden neerstorten van vermoeidheid.
Dan in de avond, ook al willen ze niet, nog flink met ze op pad.

Dan eens kijken hoe de nacht verloopt?
bloemetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door bloemetje »

Jeetje Eelke  :-X. Arme jij en arme Gijs.. Ik hoop dat je snel vindt wat t is want ik zou t gewoon niet weten.
Pijnstillers een paar dagen is een idee..
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Bedankt! Net tijdens mijn slapen was hij stil, en komt nu ook weer rustiger over.

Plan voor nu is denk ik; doorgaan met bachdruppels, vandaag goed moe maken, is wordt hij weer zo onrustig een afspraak bij de dierenarts.

Het gaat ook op en af he. Donderdag en vrijdag was hij echt heel relaxt, maar vrijdag heb ik niet ver met ze gelopen. En gisteren al helemaal niet, want ik was een groot gedeelte van de dag weg en mijn vriend liet ze uit.

Oh en opschrijven is een goed idee!

En ondertussen oriënteren op een GT.

De ene buurman heb ik afgelopen week al gesproken en excuus aangeboden, de andere nog niet.

En nu even goed wakker worden want ik voel me slaapdronken ;)
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Sterkte ermee Eelke. Toen Abbey van Anja nog niet gesteriliseerd was en zij was loops (woonde maar liefst 4 km verder), dan begon Joep 's ochtends tegen een uurtje of 5 met zijn gezang.  :-X :-X :-X Dat is dus pas overgegaan nadat zij gesteriliseerd is. En echt, zij was en is de enige teef bij wie Joep het ooit heeft gedaan.

We wandelen elke dag samen en toen (behalve de hoogloopse dagen) ook. Tijdens de wandelingen toonde Joep weinig interesse, maar oh wee als ze in haar eigen huis was. Voor mij voelde het een soort van: "Zolang ze in de buurt is is het goed, maar als ik haar niet zie zijn er anderen die een kans maken".
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Balou doet dit 's nachts als er een dekrijpe teef in de buurt loopt. Een paar nachten en dan is het over. Hij laat zich wel corrigeren overigens.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

eelke schreef: Kan ik toelichten :)

Gijs had altijd al een steekje los zeg maar. Maar hij heeft voorheen nooit omgekeken naar een teef uberhaupt. Ja, een keer heeft het interesse gehad in een gecastreerde teef, op oudjaarsdag 2 jaar geleden. En dat weet ik nog zo goed omdat het echt de enige keer was. Hij heeft naast net nog niet, of net niet meer loopse teven gestaan en reageerde er niet op.

Wel heel veel andere dingen die niet relaxt aan hem zijn. Hij is angstig. Voor paarden, kinderen, geluid, soms voor mensen (soms is er dan een aanleiding, soms ook echt niet. Ik weet niet of Vivianne hier nog meeleest maar op haar reageerde hij ook eens heel zenuwachtig, terwijl zij toch ook echt wel een hondenmens is) en aan de luchtjes licht het denk ik ook niet want hij is ook regelmatig meteen in love met een hele boel mensen met honden. Hij was als de dood voor het pupje van mijn zusje van 1,8 kilo. Als hij door het klepraamje boven de deur naar buiten had gekunnen had hij het gedaan.

Hij heeft verlatingsangst (gehad? Hij kan nu een paar uur alleen zijn, samen met Joep). In het bos moeten we bv niet bedenken dat mijn vriend en Joep een ander pad in lopen want dat is PANIEK.

Hij is zenuwachtig en kan compleet 'over de zeik' raken. Met heel veel dingen gaat het inmiddels een stuk beter / ik ken m inmiddels en weet er mee om te gaan.
Aan de andere kant kan hij wel 'bullebakken'; als hij merkt dat een andere hond bang is gaat hij opjagen en jennen. Mij heeft hij al een aantal keer gebeten om echt niet heul boeiende dingen zoals niet naar binnen willen als hij buiten ligt.

Ik vind hem geen stabiele hond en ik ben als de dood dat dit allemaal verergerd, mannelijke hormonen brengen toch ook nog wel iets van dapperheid met zich mee zeg maar, en die kan hij meestal goed gebruiken.
Euh
Ik heb een joelerd met loopse teven, dan moet ie naar binnen komen en stopt dan meestal. Daarnaast ook 2, max 3 dagen. Dat is duidelijk dan.
Ik hoor niks raars aan Gijs zijn huilen, ja een beetje frustratie maar als ie huilt voor loopse teven is dat ook niet vreemd.
Wel kan het zijn dat door de rest van zijn instabilitiet hij in het gedrag blijft hangen.
Los van het joelen heeft ie dus wel meer issues, ik zou een GT dan wel in huis laten komen dan kan er vaak meer gezien worden. Misschien zijn er zaken in huis en dingen die jullie doen die zijn gedrag beinvloeden en misschien vallen er voor een derde geoefend oog ook nog andere zaken op waar je totaal niet aan denkt.
Bach bloesem alleen gaat denk ik niet helpen. Verder denk ik dat dat in love probleem (mensen, dieren) wel eens een beetje in het ras kan zitten

Maar dwing jij hem dan als hij jou bijt?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Kaio schreef: Euh
Ik heb een joelerd met loopse teven, dan moet ie naar binnen komen en stopt dan meestal. Daarnaast ook 2, max 3 dagen. Dat is duidelijk dan.
Ik hoor niks raars aan Gijs zijn huilen, ja een beetje frustratie maar als ie huilt voor loopse teven is dat ook niet vreemd.
Wel kan het zijn dat door de rest van zijn instabilitiet hij in het gedrag blijft hangen.
Los van het joelen heeft ie dus wel meer issues, ik zou een GT dan wel in huis laten komen dan kan er vaak meer gezien worden. Misschien zijn er zaken in huis en dingen die jullie doen die zijn gedrag beinvloeden en misschien vallen er voor een derde geoefend oog ook nog andere zaken op waar je totaal niet aan denkt.
Bach bloesem alleen gaat denk ik niet helpen. Verder denk ik dat dat in love probleem (mensen, dieren) wel eens een beetje in het ras kan zitten

Maar dwing jij hem dan als hij jou bijt?
Fijn dat jij het herkent! Ben vandaag naar het strand geweest. Vanmiddag om 3 uur vertrokken en net weer thuis. In de strandtent gegeten. Hij was op het strand al moe, dus ik denk dat hij nu wel echt total loss moet zijn. In de strandtent was hij er echt wel klaar mee en ging hij zo ver mogelijk al de riem toe liet in een hoekje zitten.

Het dik gedrukte zou je wel eens goed gelijk in kunnen hebben!

Tja hij heeft meer issues, maar op zich geen dingen waar ik echt van denk, nou, problemen en daar moet wat aan gedaan worden. Hij durft zich inmiddels te laten aaien door niet onzekere kinderen en vind dat nog best leuk ook. De enge koeien waar we laatst langs liepen en die met ons mee renden, daar keek hij gewoon niet naar en dan ging het wel (hij liep echt van voorjekijkendoorlopen zeg maar).

En nee, ik moet hem niet dwingen (dan gaat hij op zijn rug liggen en van zich af bijten). Maar met lief vragen 'hee lief Gijsje *kus op neus* kom je gezellig mee naar binnen, staat ie op en loopt ie mee. Zolang je niet op hem afstapt met een houding van 'zo we zullen dat varkentje wel eens even gaan wassen' krijg je zowat alles met hem gedaan.

Maar het is  dus wel een hond met gebruiksaanwijzing, hij zit een beetje ingewikkeld in elkaar.

Tot twee weken geleden had ik juist meer een trots gevoel, en het idee dat we wel lekker gingen. Afgelopen zomer zijn we naar de dierentuin geweest, en hij heeft maar 1 keer gejoeld. (en een kort blafje tegen een beer die tegenover hem stond). Zich laten aaien door kinderen. Vreemde dieren. Gekke beelden. Drukte. Ging allemaal prima. Waar hij vorig jaar na een paar dagen vakantie helemaal klaar was met alle aandacht om hem heen dor vrienden, kon hij het dit jaar prima hebben.

Dus op zich, er valt prima met hem te leven normaal. Tot nu.

Maar goed, hij heeft dus vanaf vanmorgen, nadat hij in het bos gerent heeft, niet meer gepiept of gehuild. Dus ik ben eeeeerrrg benieuwd of hij zo wil eten, en hoe het vannacht gaat verlopen...
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hij heeft gisteren gegeten, én vannacht doorgeslapen! We hadden ze maar mee naar boven genomen, verandering van spijs :)
Vanmorgen wel weer wat drukker dan normaal, maar nu ligt hij ook al weer gewoon te slapen.

Gisteren bij de buren aangebeld maar ze waren er niet. Vandaag nog maar eens, en dan zal ik mijn telefoonnummer op schrijven voor morgen, want dan moet ik toch eigenlijk echt wel naar een bespreking. Dan kunnen ze me bellen als het echt te erg wordt.
Ben nu aan het bekijken hoe laat het licht word, kan ik hopelijk morgenochtend ook weer naar het bos voordat ik weg moet. En vandaag uiteraard ook weer.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Ja je moet ook oppassen op het stressemmertje dan. En stressstapelijk, zijn ze erg gevoelig voor dan.

Dat ze met dwang gaan liggen en verzetten is vlgs mij ook iets alla newf hoor. Verschilt wel per exemplaar, maar het gedrag is wel herkenbaar. Meestal werkt een ander commando dan wel, om ze zo ver te krijgen en dan idd braaf hondje.

Oja iets anders Maci is ook een neurootje, wel weer anders maar ook instabiler te noemen. Hij had een trage schildklier en krijgt nu medicatie (huidproblemen). Vind hem dus stabieler daardoor. Misschien Gijs zijn schildklier ook laten testen, want schijnt dat dat ook veel bij newfs voorkomt hoor.
ff jatten uit ander topic http://www.calmingsigns.nl/advies/schildklier.pdf
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Bedankt voor de link! Even snel doorgelezen en zeker een punt om op te testen als dit gedrag aanhoudt.

Overprikkeling is inderdaad iets wat we in de gaten moeten houden, en gelukkig leer ik hem daar steeds beter in kennen. Als we drukke dingen hebben gedaan doen we de dag erna nagenoeg niets zodat hij bij kan tanken. En ik blok vaker mensen, en geef ook aan dat hij niet altijd geaaid kan worden.
Maar dat gaat nu dus niet op, want het lijkt er op dat hij nu juist veel en elke dag afleiding en beweging nodig heeft.

Ik ga zo weer lekker het bos in. Positief punt is dat ik net beneden kwam met mijn broek voor het bos aan, en hij reageerde daar niet overdreven druk op. (gisteren wel, toen sprong hij minstens een meter vierkant omhoog).

Verder vandaag ook genoeg afleiding, want ik met veel vlees gaan portioneren :)

Enorm bedankt voor al het meedenken hier! Ik voel me er erg mee geholpen.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Zo, gisterenochtend en nog een keer voor het donker werd naar het bos gegaan. Overdag had hij wel wat onrust momenten, maar meer dan opstaan, wat heen en weer lopen, en mij aankijken was het niet. Hij heeft dus al vanaf zondagochtend vroeg meer meer gehuild  :groupwave2: ook vannacht was hij stil.

De buren hadden wel wat gehoord maar vond het niet hinderlijk gelukkig, maar ze kunnen me bellen als het echt te gek wordt. Zo eerst maar weer een rondje bos. Ik loop wel steeds bijna hetzelfde rondje daar, dat lijkt me dan wel weer prikkelarm.
Riek
5-sterren
5-sterren

Bericht door Riek »

Fijn Eelke!
Wat kun je dan blij zijn met iets wat eigenlijk zo normaal is.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Riek schreef: Fijn Eelke!
Wat kun je dan blij zijn met iets wat eigenlijk zo normaal is.
Echt he? Het normale saaie leven is zo gek nog niet :)

Het is eigenlijk echt wel heel erg lekker zo 's ochtends vroeg in het bos! Bijkomend voordeel.
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Wat fijn voor Gijs en voor jullie  :-* 

Plaats reactie