Welke rashond zou je graag willen hebben en komt er vast ook nog wel?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Welke rashond zou je graag willen hebben en komt er vast ook nog wel?

Ramses1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ramses1 »

Kaela schreef: Met alle respect, maar daar waren de meningen nog steeds vrij verdeeld over. Niet over de A heupen, maar over de rechte rug.
Klopt Kaela, ik schrijf alleen dat we het er uitgebreid over gehad hebben, ik schrijf niet dat de meningen hierin gelijk zijn.
Maar is het risico niet altijd hoger bij een ras dat daar om bekend staat, hoe goed de bloedlijn ook is? Je blijft met rashonden natuurlijk een beperkte genenpoel houden.

Geen retorische vraag dit, ik vraag het me oprecht af.
Ik heb echt totaal geen verstand van fokken, als ik kijk naar de bloedlijnen komen de ouders ook (vaak) ver buiten Nederland vandaan.
suzanne 1 schreef: Ik heb een Duitse herder gehad met ' rechte rug'  zoals jij bedoeld.....toen wij hem kregen testten ze nog niet op dm.....en dat had ie dus, wel A heupen trouwens....maar toch durf ik dus geen Duitse herder meer te nemen.....laat ze die rug eerst nog maar rechter fokken.  Ik vind de voorkant en het karakter helemaal geweldig. ....helemaal mijn ras ....maar vanaf na de schoft vindt ik ze gewoon echt lelijk nu....en ondanks goede rug vind ik ze toch zwakker in de achterhand dan bijv een mechel....en dat vind ik een dikke NO
Ik heb het opgezocht en jemig wat een vreselijke nare ziekte. Ik kan me je angst en voorzichtigheid voor DM goed voorstellen.

Maar met alle respect, je hond had dus wel een rechte rug en A heupen en DM heeft dus niks met wel of geen schuine rug te maken. Toch?
DM is een hele nare neurologische aandoening of volgens sommige meningen een autoimuumziekte en komt niet alleen bij Duitse Herders, maar ook bij Rhodesian ridgeback, de Welch Corgie, Franse Bull en Saarlooswolfhond voor.
Lil schreef: helaas wel ja, want ik wil al jaren graag een DH. Maar heb bij goede fokker en rechte rug genoeg problemen gezien. De meeste zeer gezonde DH deden niet zo heel lang IPO. Men vindt trouwens de achterhand van Boris al te stijl..... daarom heeft hij ook problemen (gehad) en die achterhand is vele malen minder stijl dan die van een rechte africhtings DH. Ik heb 3 jaar bij een vereniging voor DH getraind, dus heb er heel veel de revue zien passeren en mij daarop gebaseerd dat de tijd nog niet rijp is voor een DH. Een paar mensen zijn nu trouwens voor de sport overgestapt op mechels/hollanders en kruisingen daarvan en die waren echt verliefd op de DH.
Ik heb zelf nooit IPO gedaan, wel aan G&G, UV, speuren en (heel kort) aan Agility met mijn vorige Duitse Herder teef.

Ik train frisbee (met mijn Border Collie in Noord Brabant) op een locatie waar ook aan IPO gedaan wordt. Vlakbij waar we schapen drijven en tegenover de Kynologen vereniging (beide in Noord Holland) zijn ook IPO verenigingen en ik zie bij alle drie de verenigingen helaas zo vaak dat de honden zo de auto uit gehaald worden en zonder behoorlijke warming up en cooling down de training en/of wedstrijd ingaan.
Ik zag ook mensen met een hondjes van pakweg 5/6 maanden die al flink in de arm hingen en daarbij (vind ik) veel te hoog opsprongen.
Ook zie je dat de Duitse Herder steeds groter en zwaarder gebouwd (40/45 kilo) is en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de intensieve sporten als IPO en Agility.

Begrijp me goed, ik zeg zeker niet dat iedereen onverantwoordelijk met hun honden omgaat maar het is niet goed om met koude spieren prestaties te vragen van je (soms veel te jonge) hond en het draagt volgens mij ook zeker bij aan de problemen die kunnen ontstaan bij sporthonden.
Met of zonder rechte rug, korte poten, platte neus of te lange rug.
Buikpijn krijg ik als mensen mini Duitse Herders denken te moeten gaan fokken.

De Duitse Herder is al mijn hele leven mijn grote liefde en ik heb echt honden kunnen vinden met een rechte rug en prima heupen.
Ik vind het gewoon zo jammer dat zoveel mensen altijd maar denken dat een Duitse Herder nauwelijks kan lopen en altijd pijn heeft.
Dit is absoluut niet waar. Het is gewoon een fantastische hond en als je bereid bent om bij goede fokkers te zoeken kun je echt een gezonde hond vinden.
Gezond verstand bij het opgroeien van de jonge hond en de begeleiding voor eventueel de sport is wel belangrijk voor het ontwikkelen van een fysiek gezonde hond.

En dat geldt voor zoveel rassen want veel rassen hebben helaas wel een minpuntje of zelfs een ernstige aandoeningen.
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Berna schreef: Hannoveranen zijn wel heel gaaf. Maar ook heulll groot!
We hadden er een op de zweetwerktraining. Drago is niet klein, maar naar een Hannoveraan leek hij een mini
Was dat een hannoveraan? Of een bloedhond? Ik ken er een paar, reu en teef en die zijn kleiner dan Epke. Wel net zo zwaar of zwaarder. Maar er schijnt veel verschil in lijnen te zijn. Sowieso niet zo gemakkelijk om een fokker te vinden met goede werklijnen die mij een pup zal willen laten kiezen.
Berna
4-sterren
4-sterren

Bericht door Berna »

Juul schreef: Was dat een hannoveraan? Of een bloedhond? Ik ken er een paar, reu en teef en die zijn kleiner dan Epke. Wel net zo zwaar of zwaarder. Maar er schijnt veel verschil in lijnen te zijn. Sowieso niet zo gemakkelijk om een fokker te vinden met goede werklijnen die mij een pup zal willen laten kiezen.
hannoveraan..zeker weten. Ze zijn niet hoger...maar vooral heul groot in de zin van breed, de reuen die ik ken zijn allemaal ver over de 40 kilo. Daarmee zijn ze naast Drago best heel groot.  Vind ze wel prachtig overigens, maar voor ons een BGS als er een zweethond komt. Net ff wat handzamer.

Het zal inderdaad niet meevallen er een te krijgen als niet jager. We zien de fotos wel tzt  ;)
Lil

Bericht door Lil »

Maar als het aan de manier van trainen ligt hoe komt het dan dat een DH klachten ontwikkelt en een Mechelaar en Hollander niet? Begrijp mij niet verkeerd ik ben van de ouderwetse stempel: voor het VZH niet op de mouw (dan heb je a gehoorzaamheid en b ouder dan 12 maanden. wel kun je al voorbereidend werk doen). Bij agility ooit 1 DH in heel Duitsland gezien, maar die was erg traag. Dus toen wij landelijk gingen lopen ben ik die helaas uit het oog verloren en weet helaas niet of die hond lang heeft kunnen sporten. Zij was wel heel erg leuk! Maar ik wil het ras daarmee niet afkraken ik durf het niet. Maar een Mechel ook niet ivm het gedrag. Ook daar heb je nog een paar toppers, maar te veel neuroten en dan durf ik het niet.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Ik ben gek van een langhaar chihuahua, en van de clumber spaniel. Maar ik denk niet dat 1 van beiden er ooit komt.
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Berna schreef: hannoveraan..zeker weten. Ze zijn niet hoger...maar vooral heul groot in de zin van breed, de reuen die ik ken zijn allemaal ver over de 40 kilo. Daarmee zijn ze naast Drago best heel groot.  Vind ze wel prachtig overigens, maar voor ons een BGS als er een zweethond komt. Net ff wat handzamer.

Het zal inderdaad niet meevallen er een te krijgen als niet jager. We zien de fotos wel tzt  ;)
Dat duurt nog even, een derde hond in huis doen we Falco maar niet aan voorlopig. En misschien wel helemaal niet. BGS heb ik ook wel gezien, inderdaad handzamer qua gewicht, maar qua manier van speuren trekt een HS me meer. Ik heb nog tijd om wat uit te zoeken :)
Ramses1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ramses1 »

Lil schreef: Maar als het aan de manier van trainen ligt hoe komt het dan dat een DH klachten ontwikkelt en een Mechelaar en Hollander niet? Begrijp mij niet verkeerd ik ben van de ouderwetse stempel: voor het VZH niet op de mouw (dan heb je a gehoorzaamheid en b ouder dan 12 maanden. wel kun je al voorbereidend werk doen). Bij agility ooit 1 DH in heel Duitsland gezien, maar die was erg traag. Dus toen wij landelijk gingen lopen ben ik die helaas uit het oog verloren en weet helaas niet of die hond lang heeft kunnen sporten. Zij was wel heel erg leuk! Maar ik wil het ras daarmee niet afkraken ik durf het niet. Maar een Mechel ook niet ivm het gedrag. Ook daar heb je nog een paar toppers, maar te veel neuroten en dan durf ik het niet.
Ho ppffttt ... Platte tekst... :)  ik zeg helemaal niet dat het aan de manier van trainen ligt.
Nogmaals, ik weet echt niks van IPO, noch van Mechelaars of Hollandse Herders. IPO is ook niet mijn ding zeg maar.
Niet lullig bedoeld, maar VZH... staat bij mij voor Verkeer Zekere Hond... maar dat zul je er niet mee bedoelen. :)

Mijn punt is en daar blijf ik bij, dat je best gezonde herders vinden kunt, die prima inzetbaar zijn voor sport maar dat je wel moet weten wat je doet.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Vzh staat bij de werk honden ook voor verkeerszekere hond.
Lil zal bedoelen dat deze test "garant" voor sociale hond en je deze "zonder gevaar" op de mouw kunt laten. Dus dat je geen agressieve hond traint.

Zo even plat en kort in paar zinnen uitgelegd.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ramses1 schreef: De Duitse Herder is al mijn hele leven mijn grote liefde en ik heb echt honden kunnen vinden met een rechte rug en prima heupen.
Ik vind het gewoon zo jammer dat zoveel mensen altijd maar denken dat een Duitse Herder nauwelijks kan lopen en altijd pijn heeft.
Tja, ik vind het ook jammer als mensen mechelaars neuroten noemt. Maar helaas hebben die mensen in veel gevallen wel gelijk.

En met een schuine rug bedoel ik niet per see een ongezonde rug. Maar Duitsers horen een schuine rug te hebben (in de rasstandaard staat heel mooi "licht afvallende rug en licht afvallende croupe"). En als dat schuine niet extreem is, dan geloof ik direct dat de hond daar gezond oud mee kan worden. Maar helaas is het in mijn ogen bij de meeste gewoon wel te extreem. Sterker nog, ik zie er zelden een waarvan ik vind dat de rug acceptabel is en het gangwerk in orde is. En ik vind dat ook jammer, want ik vind het een prachtig ras.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kaela schreef: Tja, ik vind het ook jammer als mensen mechelaars neuroten noemt. Maar helaas hebben die mensen in veel gevallen wel gelijk.

En met een schuine rug bedoel ik niet per see een ongezonde rug. Maar Duitsers horen een schuine rug te hebben (in de rasstandaard staat heel mooi "licht afvallende rug en licht afvallende croupe"). En als dat schuine niet extreem is, dan geloof ik direct dat de hond daar gezond oud mee kan worden. Maar helaas is het in mijn ogen bij de meeste gewoon wel te extreem. Sterker nog, ik zie er zelden een waarvan ik vind dat de rug acceptabel is en het gangwerk in orde is. En ik vind dat ook jammer, want ik vind het een prachtig ras.
Ja, ik sluit me toch bij jou aan... Ik vind het lullig om te zeggen en Ramses, ik heb jouw honden nooit zelf gezien, maar ik heb de afgelopen 15 jaar geen behoorlijke Duitse Herder meer zien lopen :-\

Volgens mij is dit voor 200% ook op de Duitse Herder van toepassing (en alle rassen met overdreven kenmerken):

http://www.dogworld.co.uk/product.php/9 ... drew_brace
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

t is wat met de herder...zo ook in de belgen wereld...
mijn hart ligt bij de belgen langhaar... maar wat een ellende zeg
overgevoeligheid(allergieen) hartproblemen, epilepsie en heftige darm en maagproblemen, maagkanker....
en dan kwa karakter...de laatste shows die ik heb gezien...snappen naar de keurmeester of ze staan met hun staart zover tussen de poten dat ie onder hun bek te voorschijn komt....
triest
Berna
4-sterren
4-sterren

Bericht door Berna »

Juul schreef: Dat duurt nog even, een derde hond in huis doen we Falco maar niet aan voorlopig. En misschien wel helemaal niet. BGS heb ik ook wel gezien, inderdaad handzamer qua gewicht, maar qua manier van speuren trekt een HS me meer. Ik heb nog tijd om wat uit te zoeken :)
daar heb ik dan weer geen flauw idee van. Ik zou toch denken dat het in elkaar verlengde zou liggen.. de manier van speuren.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Me and my boys! schreef: t is wat met de herder...zo ook in de belgen wereld...
mijn hart ligt bij de belgen langhaar... maar wat een ellende zeg
overgevoeligheid(allergieen) hartproblemen, epilepsie en heftige darm en maagproblemen, maagkanker....
en dan kwa karakter...de laatste shows die ik heb gezien...snappen naar de keurmeester of ze staan met hun staart zover tussen de poten dat ie onder hun bek te voorschijn komt....
triest
Inderdaad triest is dat dan!
Ik vind de langharen ook prachtige honden.  Echt, magnifiek.
Ik kan er niet genoeg van krijgen als ik ze in het echt zie!

Ik weet niet of het iets voor mij zou zijn, een herderkarakter. Dan zou ik eens eentje moeten te logeren krijgen voor een week of twee, denk ik.
Je moet wel stevig in je schoenen staan en consequent opvoeden toch? Ale, niet dat ik dat niet zou kunnen, dat moet tenslotte met elke hond als je er een leuke vriend aan wil hebben.  Maar zijn herders niet wat minder volgzaam? Wat eigenzinniger? Of is dat maar een idee?

Maar ik vind ze wel prachtig.

En sorry voor iedereen die de DH helemaal het einde vind, maar ik vind die zelfs met rechte rug nog steeds niet helemaal gezond staan.  Ik kan zien dat het niet zo'n diepe afgrond is zoals je vaak op foto's ziet, maar ik vind het nog steeds een ongezonde houding.  Ik krijg al pijn in mijn rug van er gewoon naar te kijken.  De poten lijken gewoon te recht onder het lichaam en vooral te gespannen eronder te staan.  Gedwongen in een 90° hoek naar de grond. Zo staan achterpoten normaal toch niet?
Ale, dat gevoel blijf ik hebben.
Sorry...

Wat ik me wel afvraag is of de Oudduitse herder dit ook heeft? Ik dacht dat dat een natuurlijker ras was?  Traditioneler?  Hebben die dan ook zo'n afwijkende rug, of is dat daar niet het geval?
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Niet alle herders hoor. Ik heb een Fransoos. Die zijn (over het algemeen) een stuk relaxter dan bijvoorbeeld een Mechelaar. En ook een best gezond ras :)
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

pearlsofpassion schreef: Inderdaad triest is dat dan!
Ik vind de langharen ook prachtige honden.  Echt, magnifiek.
Ik kan er niet genoeg van krijgen als ik ze in het echt zie!

Ik weet niet of het iets voor mij zou zijn, een herderkarakter. Dan zou ik eens eentje moeten te logeren krijgen voor een week of twee, denk ik.
Je moet wel stevig in je schoenen staan en consequent opvoeden toch? Ale, niet dat ik dat niet zou kunnen, dat moet tenslotte met elke hond als je er een leuke vriend aan wil hebben.  Maar zijn herders niet wat minder volgzaam? Wat eigenzinniger? Of is dat maar een idee?

Maar ik vind ze wel prachtig.

hahaha wie wil je een weekje of 2 te logeren hebben..keuze uit 3! geintje!
en tja consequent moet je toch in feite met iedere hond zijn?
herders zijn juist wel volgzaam!  eigenzinniger integendeel zelfs
heb veel honden meegemaakt en nog steeds.... en dan ga ik altijd weer blij naar huis met mn 3 tal....tevreden en wel!
heerlijk dat volgzame...zijn altijd om me heen, peren hem niet. luisteren prima en zijn heerlijke kroeldozen!

nadia... id niet alle herders maar wel de bekende zeg maar

Plaats reactie