Klopt Kaela, ik schrijf alleen dat we het er uitgebreid over gehad hebben, ik schrijf niet dat de meningen hierin gelijk zijn.Kaela schreef: Met alle respect, maar daar waren de meningen nog steeds vrij verdeeld over. Niet over de A heupen, maar over de rechte rug.
Ik heb echt totaal geen verstand van fokken, als ik kijk naar de bloedlijnen komen de ouders ook (vaak) ver buiten Nederland vandaan.Maar is het risico niet altijd hoger bij een ras dat daar om bekend staat, hoe goed de bloedlijn ook is? Je blijft met rashonden natuurlijk een beperkte genenpoel houden.
Geen retorische vraag dit, ik vraag het me oprecht af.
Ik heb het opgezocht en jemig wat een vreselijke nare ziekte. Ik kan me je angst en voorzichtigheid voor DM goed voorstellen.suzanne 1 schreef: Ik heb een Duitse herder gehad met ' rechte rug' zoals jij bedoeld.....toen wij hem kregen testten ze nog niet op dm.....en dat had ie dus, wel A heupen trouwens....maar toch durf ik dus geen Duitse herder meer te nemen.....laat ze die rug eerst nog maar rechter fokken. Ik vind de voorkant en het karakter helemaal geweldig. ....helemaal mijn ras ....maar vanaf na de schoft vindt ik ze gewoon echt lelijk nu....en ondanks goede rug vind ik ze toch zwakker in de achterhand dan bijv een mechel....en dat vind ik een dikke NO
Maar met alle respect, je hond had dus wel een rechte rug en A heupen en DM heeft dus niks met wel of geen schuine rug te maken. Toch?
DM is een hele nare neurologische aandoening of volgens sommige meningen een autoimuumziekte en komt niet alleen bij Duitse Herders, maar ook bij Rhodesian ridgeback, de Welch Corgie, Franse Bull en Saarlooswolfhond voor.
Ik heb zelf nooit IPO gedaan, wel aan G&G, UV, speuren en (heel kort) aan Agility met mijn vorige Duitse Herder teef.Lil schreef: helaas wel ja, want ik wil al jaren graag een DH. Maar heb bij goede fokker en rechte rug genoeg problemen gezien. De meeste zeer gezonde DH deden niet zo heel lang IPO. Men vindt trouwens de achterhand van Boris al te stijl..... daarom heeft hij ook problemen (gehad) en die achterhand is vele malen minder stijl dan die van een rechte africhtings DH. Ik heb 3 jaar bij een vereniging voor DH getraind, dus heb er heel veel de revue zien passeren en mij daarop gebaseerd dat de tijd nog niet rijp is voor een DH. Een paar mensen zijn nu trouwens voor de sport overgestapt op mechels/hollanders en kruisingen daarvan en die waren echt verliefd op de DH.
Ik train frisbee (met mijn Border Collie in Noord Brabant) op een locatie waar ook aan IPO gedaan wordt. Vlakbij waar we schapen drijven en tegenover de Kynologen vereniging (beide in Noord Holland) zijn ook IPO verenigingen en ik zie bij alle drie de verenigingen helaas zo vaak dat de honden zo de auto uit gehaald worden en zonder behoorlijke warming up en cooling down de training en/of wedstrijd ingaan.
Ik zag ook mensen met een hondjes van pakweg 5/6 maanden die al flink in de arm hingen en daarbij (vind ik) veel te hoog opsprongen.
Ook zie je dat de Duitse Herder steeds groter en zwaarder gebouwd (40/45 kilo) is en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de intensieve sporten als IPO en Agility.
Begrijp me goed, ik zeg zeker niet dat iedereen onverantwoordelijk met hun honden omgaat maar het is niet goed om met koude spieren prestaties te vragen van je (soms veel te jonge) hond en het draagt volgens mij ook zeker bij aan de problemen die kunnen ontstaan bij sporthonden.
Met of zonder rechte rug, korte poten, platte neus of te lange rug.
Buikpijn krijg ik als mensen mini Duitse Herders denken te moeten gaan fokken.
De Duitse Herder is al mijn hele leven mijn grote liefde en ik heb echt honden kunnen vinden met een rechte rug en prima heupen.
Ik vind het gewoon zo jammer dat zoveel mensen altijd maar denken dat een Duitse Herder nauwelijks kan lopen en altijd pijn heeft.
Dit is absoluut niet waar. Het is gewoon een fantastische hond en als je bereid bent om bij goede fokkers te zoeken kun je echt een gezonde hond vinden.
Gezond verstand bij het opgroeien van de jonge hond en de begeleiding voor eventueel de sport is wel belangrijk voor het ontwikkelen van een fysiek gezonde hond.
En dat geldt voor zoveel rassen want veel rassen hebben helaas wel een minpuntje of zelfs een ernstige aandoeningen.