[quote="pearlsofpassion"]
Ik vind dit best mooi, maar ik moest toch ook slikken bij de foto's. Ze zijn nog zo intact, behalve de kop dan.
Persoonlijk denk ik vreemd genoeg dat ik er in het echt, als ik het lam zou kunnen aanraken voorheen, minder moeite mee zou hebben, dan op foto. En dan wel omdat op foto het niet zo duidelijk is of dat lam al dood was of nog niet. Het lijkt zo levensecht, terwijl je in het echt meteen echt zou zien dat het dood is, een lijkje... Geen diertje meer...
Voordat ik een dier in zijn geheel voer, of het uiteen haal, kijk ik altijd nog eens goed. Hoe mooi het wel was, hoe vredig het daar ligt. Gewoon, uit respect en om mezelf een minuutje de tijd te geven om eraan te wennen.
En dan zie je, heel bewust, dat het dood is. Dan besef je ook heel goed: ok, dit diertje is gestorven, voor wat voor reden danook. Daar is niets meer aan te doen: vanaf nu is het
een geschenk voor mijn kat of hond.
Dan zou ik het minder erg vinden om te zien opgegeten worden, dan hier op foto. Toen ze de eerste keer een kuiken aten, heb ik ook gebiologeerd zitten kijken...

Het wordt dan voedsel, ipv een dier...
Nou ja, misschien vinden jullie mij nu helemaal een freak...

[/quote]
Dit doet mij denken aan een Fins woord voor jagen, pyytää, wat tegelijkertijd ook 'verzoeken, vragen' betekent. De betekenissen zijn etymologisch met elkaar verbonden doordat jagers het wild (of de vis) van oudsher 'verzochten' zich te laten vangen. Zo van: 'Mag ik jou vangen, opdat ik te eten heb en dus kan overleven?' Ik vind dat zo'n mooie gedachte, zo vol respect, zo anders dan: ik schiet jou dood
because I can.
En nee, ik vind je geen freak.

Ik moet eendagskuikens ook altijd even aaien over hun onvolgroeide veertjes, even zeggen dat ik het rot voor ze vind dat ze maar zo kort mochten leven.

Ik zou me kunnen voorstellen dat ik met zo'n lammetje ook even moet babbelen.