En terecht! Echt serieus heel terecht! Imo hoort een staff niet los te lopen, tenzij een terrein afgesloten is. Ik hou van ze, echt, maar als een staff iets niet accepteert van een andere hond, dan zijn er serieuze consequenties. Een stafford is geen *noem een willekeurig ras*. Ik liep ook met een boog om staffords heen(en andere rassen destijds; Boon was immers ook geen lieverdje als hij werd uitgedaagd; maar ik nam mijn verantwoording)*Natasja* schreef: Beau en Benthe hadden een jaar of wat geleden (ik denk 7 à 8 jaar) een staff-vriendinnetje: hartstikke leuke hond met een leuk bazinnetje. Kon rennen als een gek, dat vond Benthe natuurlijk wel leuk, en ook Beau kon er goed mee overweg. Tot het een keer misging (en volgens mij was het Beau die begon, hij gaf een snauw omdat ze zijn bal af wilde pakken), en de vlam in de pan sloeg. Net zoals dat bij ieder ras kan gebeuren. Alleen ging het in dit geval helaas om een stafford, en heeft ze Beau zijn poot tot op het bot beschadigd. Ik zal nooit vergeten hoe hij tekeer ging, wat een pijn hij had en hoe hij deels naar huis strompelde, deels gedragen door mij. En dan had hij eigenlijk nog geluk, want als ze echt door had gebeten, had het nog veel erger af kunnen lopen. En dan praten we hier over een heel iel teefje. Sindsdien is mijn mening over deze rassen danig bijgesteld en loop ik met een grote boog om ze heen. Ja, ook om de meest sociale. Honden blijven nu eenmaal honden, en iedere hond kan een keer lelijk doen naar een ander. En in het geval van een stafford of soortgelijk ras loopt dat niet met een schrammetje of 'gaatje van een hoektand' af. Met Beau zijn poot is het ook nooit meer goed gekomen helaas.
Van mij mogen er ook maatregelen genomen worden om nog meer problemen met deze rassen te voorkomen: aanlijngebod en in sommige gevallen ook een muilkorfgebod. En ja, van mij mag het ras (maar ook andere rassen met soortgelijke kaakkracht) ook een verder fokverbod krijgen. Hoezeer ik ook begrijp dat eigenaren verknocht zijn aan hun ras: ik vind het, vanwege de schade die ze kunnen aanrichten, niet verantwoord om dit soort honden los te laten lopen in onze drukke maatschappij.
Oh, en zelfs hier in ons kleine dorp zie ik de afgelopen jaren een zorgelijke toename van dit soort rassen. Er loopt een reu waarvan ik iedere keer als we hem moeten passeren aan de overkant van de straat, mijn hart vasthoud of de riem het wel houdt, zo gaat hij tekeer en klapperen zijn kaken...
Maar goed, mijn mening is dus puur gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. Van het gebeuren waar dit topic om is begonnen, lopen de rillingen over mijn rug, dat is echt je waarste nachtmerrie als hondeneigenaar.
En ik snap(en ben er voor) ook echt dat men een regeling wil; een soort ''rijbewijs'' voor het houden van dergelijke honden. Er lopen zoveel mensen mee die er stoer mee willen doen. Het is gewoon walgelijk wat er nu, en ook eerder, is gebeurd. Mar dan inderdaad een regeling voor het houden van dergelijke honden; een ''rijbewijs'' of een ''MAGtest'' voor de baasjes. Dan selecteer je de verantwoordelijke eigenaar