Het zal je maar gebeuren.

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het zal je maar gebeuren.

Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

*Natasja* schreef: Beau en Benthe hadden een jaar of wat geleden (ik denk 7 à 8 jaar) een staff-vriendinnetje: hartstikke leuke hond met een leuk bazinnetje. Kon rennen als een gek, dat vond Benthe natuurlijk wel leuk, en ook Beau kon er goed mee overweg. Tot het een keer misging (en volgens mij was het Beau die begon, hij gaf een snauw omdat ze zijn bal af wilde pakken), en de vlam in de pan sloeg. Net zoals dat bij ieder ras kan gebeuren. Alleen ging het in dit geval helaas om een stafford, en heeft ze Beau zijn poot tot op het bot beschadigd. Ik zal nooit vergeten hoe hij tekeer ging, wat een pijn hij had en hoe hij deels naar huis strompelde, deels gedragen door mij. En dan had hij eigenlijk nog geluk, want als ze echt door had gebeten,  had het nog veel erger af kunnen lopen. En dan praten we hier over een heel iel teefje. Sindsdien is mijn mening over deze rassen danig bijgesteld en loop ik met een grote boog om ze heen. Ja, ook om de meest sociale. Honden blijven nu eenmaal honden, en iedere hond kan een keer lelijk doen naar een ander. En in het geval van een stafford of soortgelijk ras loopt dat niet met een schrammetje of 'gaatje van een hoektand' af. Met Beau zijn poot is het ook nooit meer goed gekomen helaas.

Van mij mogen er ook maatregelen genomen worden om nog meer problemen met deze rassen te voorkomen: aanlijngebod en in sommige gevallen ook een muilkorfgebod. En ja, van mij mag het ras (maar ook andere rassen met soortgelijke kaakkracht) ook een verder fokverbod krijgen. Hoezeer ik ook begrijp dat eigenaren verknocht zijn aan hun ras: ik vind het, vanwege de schade die ze kunnen aanrichten, niet verantwoord om dit soort honden los te laten lopen in onze drukke maatschappij.

Oh, en zelfs hier in ons kleine dorp zie ik de afgelopen jaren een zorgelijke toename van dit soort rassen. Er loopt een reu waarvan ik iedere keer als we hem moeten passeren aan de overkant van de straat, mijn hart vasthoud of de riem het wel houdt, zo gaat hij tekeer en klapperen zijn kaken...

Maar goed, mijn mening is dus puur gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. Van het gebeuren waar dit topic om is begonnen, lopen de rillingen over mijn rug, dat is echt je waarste nachtmerrie als hondeneigenaar.
En terecht! Echt serieus heel terecht! Imo hoort een staff niet los te lopen, tenzij een terrein afgesloten is. Ik hou van ze, echt, maar als een staff iets niet accepteert van een andere hond, dan zijn er serieuze consequenties. Een stafford is geen *noem een willekeurig ras*. Ik liep ook met een boog om staffords heen(en andere rassen destijds; Boon was immers ook geen lieverdje als hij werd uitgedaagd; maar ik nam mijn verantwoording)

En ik snap(en ben er voor) ook echt dat men een regeling wil; een soort ''rijbewijs'' voor het houden van dergelijke honden. Er lopen zoveel mensen mee die er stoer mee willen doen. Het is gewoon walgelijk wat er nu, en ook eerder, is gebeurd. Mar dan inderdaad een regeling voor het houden van dergelijke honden; een ''rijbewijs'' of een ''MAGtest'' voor de baasjes. Dan selecteer je de verantwoordelijke eigenaar
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Inge en Bono schreef: En terecht! Echt serieus heel terecht! Imo hoort een staff niet los te lopen, tenzij een terrein afgesloten is. Ik hou van ze, echt, maar als een staff iets niet accepteert van een andere hond, dan zijn er serieuze consequenties. Een stafford is geen *noem een willekeurig ras*. Ik liep ook met een boog om staffords heen(en andere rassen destijds; Boon was immers ook geen lieverdje als hij werd uitgedaagd; maar ik nam mijn verantwoording)

En ik snap(en ben er voor) ook echt dat men een regeling wil; een soort ''rijbewijs'' voor het houden van dergelijke honden. Er lopen zoveel mensen mee die er stoer mee willen doen. Het is gewoon walgelijk wat er nu, en ook eerder, is gebeurd. Mar dan inderdaad een regeling voor het houden van dergelijke honden; een ''rijbewijs'' of een ''MAGtest'' voor de baasjes. Dan selecteer je de verantwoordelijke eigenaar
Dat rijbewijs mag er voor alle rassen komen wat bij betreft. Ok een staff en aanverwante zal meer schade toebrengen maar als Tom een klein kindje zou bijten is er toch ook echt schade, mensen wat bewuster maken van de verantwoordelijkheid die je je zelf op je hals haalt als je om het even welke hond aanschaft is niks mis mee.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Alsof iedereen met een rijbewjs ook daadwerkelijk kan rijden. Ik maak dagelijks wel iets anders mee  :biggrin2:
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Kaio schreef: Alsof iedereen met een rijbewjs ook daadwerkelijk kan rijden. Ik maak dagelijks wel iets anders mee  :biggrin2:
:biggrin2:
Nee, ok, das waar....maar het is in elk geval een begin  ;)
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Martine-Tom schreef: Dat rijbewijs mag er voor alle rassen komen wat bij betreft. Ok een staff en aanverwante zal meer schade toebrengen maar als Tom een klein kindje zou bijten is er toch ook echt schade, mensen wat bewuster maken van de verantwoordelijkheid die je je zelf op je hals haalt als je om het even welke hond aanschaft is niks mis mee.
Eens  :)
Kaio schreef: Alsof iedereen met een rijbewjs ook daadwerkelijk kan rijden. Ik maak dagelijks wel iets anders mee  :biggrin2:
:biggrin2:
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Kun je nagaan hoe erg het zou zijn als we niet eens een rijbewijs hoefden te halen!
Sher
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sher »

Kaela schreef: Ja maar het is ook onzin om te stellen dat elke stafford als enige in zijn kop heeft dat ie andere honden uit elkaar wil trekken. De kans op hond-agressie is bij een stafford vrij groot en hun fysieke verschijning maakt de schade groot. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat elke stafford alleen maar moordlust heeft.

Ja, het zal wel zo zijn dat je ook geluk kunt hebben, maar ik ga toch liever standaard van het ergste uit. Ik ben geen rasechte optimist.  :P
Elvira
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Elvira »

Hier kom ik vooral Jack Russels en een soort maltezers (witte kort geknipte hondjes), tegen die uitvallen, grommen, grauwen en blaffen. Vaak aan een uitschietlijn. Mijn moeder was het een keer zat, dat er weer zo'n klein wit mormel  uit een huis gerend kwam, al grauwend op Nelson af. Mijn moeder zei toen : hij doet nu niets, maar op een gegeven ogenblik kan hij het zat zijn, en als hij terug uitvalt, bijt hij uw hondje zo doormidden. Nooit meer last gehad. Ik denk niet dat hij ooit wat terug zal doen, maar ik kan me voorstellen, dat hij een pesthekel krijgt aan al die kleine mormels.
Een paar weken geleden liep ik aan de ene kant van de weg, aan de andere kant liep een kruisingshondje, lange rug, gevlekt, lang,ruwharig. Valt altijd uit. Deed hij nu ook, en vloog dus de weg op (zat ook aan een uitschietlijn). Ik riep naar de eigenaar: je hebt geluk dat er geen auto aan kwam, anders was hij plat geweest. Ik snap dat niet, ze weet dat hij naar elke hond vliegt, ze ziet een hond aan komen aan de andere kant van de straat en ze laat hem dan vrolijk met een lange lijn, de weg opvliegen.  :-\
Er woont ook iemand met Am. Staffs in de buurt, maar die paseer ik zonder problemen. (en het zijn reuen en ik heb ook reuen).
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Sher schreef: Ja, het zal wel zo zijn dat je ook geluk kunt hebben, maar ik ga toch liever standaard van het ergste uit. Ik ben geen rasechte optimist.  :P
Nee, het is niet een kwestie van dat je ook geluk kunt hebben. Stafford hebben een verhoogde kans op hond-agressie. Dat maakt simpelweg niet van elke stafford een hond die dag en nacht enkel en alleen met moord en doodslag bezig is. Het heeft niets met optimisme te maken om er op die manier naar te kijken. Een compleet ras is nooit 100% 1 eigenschap, dat slaat gewoon nergens op. En ja, ik vind die hond-agressie een serieus probleem, maar ik vind het niet terecht om dan alle staffords maar als moordmachines te zien en te roepen "hoe kun je die nou leuk vinden". Mensen vinden ze leuk omdat ze nog zoveel meer eigenschappen hebben en omdat die hondagressie er lang niet altijd en niet altijd even heftig uitkomt (door karakter, opvoeding en management).
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

@''Kaela'';  :-*
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

Kaela schreef: Nee, het is niet een kwestie van dat je ook geluk kunt hebben. Stafford hebben een verhoogde kans op hond-agressie. Dat maakt simpelweg niet van elke stafford een hond die dag en nacht enkel en alleen met moord en doodslag bezig is. Het heeft niets met optimisme te maken om er op die manier naar te kijken. Een compleet ras is nooit 100% 1 eigenschap, dat slaat gewoon nergens op. En ja, ik vind die hond-agressie een serieus probleem, maar ik vind het niet terecht om dan alle staffords maar als moordmachines te zien en te roepen "hoe kun je die nou leuk vinden". Mensen vinden ze leuk omdat ze nog zoveel meer eigenschappen hebben en omdat die hondagressie er lang niet altijd en niet altijd even heftig uitkomt (door karakter, opvoeding en management).
ja dat bedoel ik nou....
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Sher schreef: Dat snap ik dan nog wel, maar bij deze honden is het toch niet heel gek, als ze echt heel moeilijk zijn met andere honden. Als je dan bedenkt dat je als baas toch uiteindelijk maar een normaal mens bent, weet je dat je nooit 100% kunt garanderen dat het nooit mis gaat.
Dat zou voor mij een grens zijn. Ik kan heel veel accepteren van honden, maar dat mijn hond andermans hond uit elkaar gaat trekken, kan ik niet accepteren. Uiteindelijk hebben ook k*tkeffertjes die zomaar komen buurten een baasje dat hen graag heel weer mee naar huis wil nemen.  :-\
Ik bedoel dit verder niet veroordelend, maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit zou willen lopen met een hond, terwijl ik weet dat ik de kans loopt dat dit gebeurt. Misschien is dat omdat ik zelf mijn honden niet altijd 100% onder controle heb hoor, het is mogelijk dat ik vanuit mijn eigen onkunde reageer.
Eerlijk. Ik denk wel dat dit laatste mee speelt. Ten eerste niet elke Stafford loopt bloeddorstig rond naarstig opzoek naar prooien.
Met fatsoenlijke opvoeding kunnen alle Staffords prima andere honden negeren. Dus met de gewone aangelijnde wandeling loop ik prima ontspannen met een slap lijntje en relaxt snuffelen de hond.

Er zijn hier 2 honden waar Kain op reageert. Een Berner en een Drentse patrijs. Patrijs met een reden.. Die hond heeft hem de pis lauw gemaakt. De Berner (voor mij) zonder reden.
In het veld laat ik Kain rustig los lopen. Bij kruispunten roep ik hem bij me. Hij mag niet verder dan mijn zicht kan zien. Komt er een andere hond gaat ie even aan het lijntje. Er zijn zo veel honden die dat moeten. Hij gaat aan de lijn puur omdat ik niet weet hoe de passerende hond reageert. Is deze rustig zal Kain niet op of om kijken. Is deze reactief en Kain reageert erop (hij reageert lang niet op alle reactieve honden) dan KAN het fout gaan. Kain is 2x in een schermworsteling terecht b gekomen. Een flinke brul en het was klaar. Ik besef me dat ik geen garantie heb dat dit altijd goed gaat. Dus voorkom ik hond/hond contact.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Trouwens even hè. Zullen we wel even stoppen met die vervelende bijnamen. Ik denk dat dat ook nergens voor nodig is. Kutkeffers, mormels. Deze zijn voor sommige wel hun geliefde hondjes.
Sher
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sher »

Goed, nu begin ik me wel een beetje aangevallen te voelen, terwijl ik juist probeer om zo voorzichtig mogelijk te formuleren.  :-\

Mijn hondjes zijn best redelijk nette hondjes. Met Tilly heb ik echt jarenlang getraind en ze luistert echt heel goed. Toch kan het wel eens gebeuren dat ze niet 100% naar me luistert. Het is immers nog steeds een dier en nee ze is niet zo gedrild als blijkbaar bij sommige mensen het geval is. Soms, als ze 25 meter verder is en ze ziet opeens een hond, dan komt ze niet als ik haar roep. Verder blaffen mijn honden niet naar andere honden en ze bijten niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand last van ze had.

Dan beweer ik echt NERGENS dat Staffords de hele dag op zoek zijn naar prooi in de vorm van andere honden, om die onmiddellijk te verscheuren.
Dat hier nu wordt gesuggereerd dat IK zeg dat "elke stafford een hond die dag en nacht enkel en alleen met moord en doodslag bezig is" dat klopt gewoon niet.
Het enige wat ik beweer is dat ik nooit een hond zou willen die verhoogde hond agressie heeft en dan ook nog eens veel harder bijt dan andere rassen.

Ik geef dan aan dat mijn honden niet perfect zijn. Mijn Tilly zou in staat zijn om heel vriendelijk naar een andere hond toe te lopen, als ik haar een keer niet op tijd in de gaten heb. Dat hoort niet zo, maar lijkt me geen doodstraf waard. Ze gaat niet keffen tegen een andere hond, snuffelt niet opdringerig en is eigenlijk niet zo er bezig met onbekende honden. Eigenlijk wil ze even snuffelen en daarna snel weer verder. Noortje is nog geen twee jaar. Ze loopt aangelijnd, dus ik kan haar bij me houden, maar ze zou het liefst elke hond begroeten met een spelbuiging.

Dat mensen een stafford leuk vinden, kan ik best begrijpen. Ze zien er wel leuk uit en schijnen erg aardig te zijn voor mensen. Toch heb ik nu zo vaak gehoord dat hele vriendelijke rustige staffords toch opeens getriggerd worden en dan bijten, dat ik blij zou zijn als ze niet meer zo populair zouden zijn hier in het dorp. Hier zijn namelijk niet zo heel veel mensen die hun hond een opvoeding geven, die er op gericht is dat hun honden andere honden kunnen negeren. Sterker nog, als ik een heel smal bruggetje over moet en even aan de kant ga , omdat er net iemand aan komt met een stafford, dan wordt er op mij gescholden, omdat ik bevooroordeeld heb. Mijn hondjes passen NB bijna samen in zo'n bek.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ik zal morgen voor de fun eens een filmpje maken van Kain met een aanslaande hond hier in de straat.

Plaats reactie