Oei dat wordt oppassen voor hondenbaasjes

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Oei dat wordt oppassen voor hondenbaasjes

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

DebbieV schreef: Lastig verhaal....

Stel het is jou kat die daar lekker in de tuin ligt en er komt iemand langs met 2 honden die ze dus niet kan houden en grijpen jou kat, slopen hem en de baas krijgt het niet voor elkaar om ze los te laten. Ik denk dat ik ook heel ver zou gaan en inbeslagname terecht zou vinden. Als ze gewoon sociaal zijn zijn die testen toch geen probleem.... Het is toch maar een hond?
Ik zeg lastig over te oordelen
Ik ben in de positie honden én katten te hebben. En helaas ben ik niet in de positie om de katten 24/7 de veilig afgescheiden achtertuin te bieden. Ze wonen boven, omdat Oscar ze graag op zou eten en komen héél af en toe 5 tot 10 minuutjes buiten in de voortuin. Dit onder begeleiding, ik laat ze nooit alleen buiten.
Ik zou, als een hond onze katten op zo'n moment wat aan zou doen uiteraard overstuur zijn. Het lijkt me vreselijk. Maar ik zou een inbeslagname nog steeds niet terecht vinden. Tenslotte ben ik degene die mijn kat los buiten laat en hoewel mijn katten dan heel aardig luisteren als ik ze roep, heb ik er natuurlijk maar weinig controle over. Waarom zou ik boos worden op een hondenbaasje die zijn hond niet onder controle heeft, terwijl ik de kat ook niet onder controle heb?

En ik zou ook niet denken "het is maar een hond".  Ik heb ook niet de indruk dat er iemand hier denkt "het was maar een kat", het enige wat men aangeeft is dat een kat grijpen uit prooidrift niet vergelijkbaar is met een kind bijten. In dat opzicht was het "maar" een kat, maar ik geloof niet dat er hier iemand is die het niet heel verdrietig voor de kat vindt.

Edit: oke, nog even iets over nagedacht en de context speelt natuurlijk ook wel een beetje mee. Zoals er gesproken wordt over bepaalde rassen die misschien niet in de stad thuishoren. Ik denk dat als de duitse herder die Oscar ook al aangevallen heeft mijn kat pakt omdat de baas weer eens te lui is om de schutting goed af te sluiten, mijn reactie wel anders is als bij een hond die zoiets echt voor het eerst doet en de eigenaar zich hier ook de blubber van schrikt. Maar dan nog hoeft die duitse herder van mij niet in beslag genomen te worden. Herplaatsen bij iemand die er beter mee omgaat lijkt me dan voor alle partijen zinvoller, maar ongetwijfeld niet erg haalbaar.
Laatst gewijzigd door Kaela op ma 20 apr 2015, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Lizzy schreef: Ja, dat vind ik twee rode vlaggen. En van zo'n hond (heb net even gegoogled) vraag ik me af wat zo'n hond hier moet.... Maar in alle eerlijkheid? Vraag ik me ook wel eens af wat mensen in de Randstad moeten met Husky's, Sjamojeeds en Malamutes te meer als ik zie wat de gemiddelde eigenaar er mee doet en eigenlijk van verwacht :-\ (en de lijst van rassen is eigenlijk best wel eindeloos lang....).
Inderdaad, ik vraag mij hetzelfde af. Het was ook wel het eerste dat in mij omging toen het het bericht las over deze husky's. Ga dan ook niet met twee sledehonden die een mega harde ruk kunnen geven in een woonwijkje lopen waar je vanalles kunt verwachten... Ik kan dat met onze ene husky al nauwelijks, die vreet echt alles op wat ze op 'straat' (tis hier niet echt n straat natuurlijk, maar tijdens trainingen komen we ook wel eens langs huizen) tegenkomt. In huis kan zij trouwens prima met onze kat samenleven, maar dat is een heel ander concept in haar beleving. Komt ze onze eigen kat op straat tegen is ie ook dood.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Oo dat had ik laatst nou ook, een gesprek en ging erover dat mensen bij bepaald ras graag meer 'oer' gedrag zien, de hondjes werden te vrij. Mijn reactie, zeg nou eerlijk wat moet je ermee in nederland? Serieus die hond heeft op iedere straathoek stress. Dat past niet meer in onze maatschappij. Uiteraard zijn er wel plekken en landen waar het wel kan. Maar ik vind het gewoon zielig voor de hond. De hond wordt op minder tolerantie of verdraagzaamheid en teruggetrokkenheid gefokt, maar komt continue vreemden tegen, andere soortgenoten, continue stress. Dat mag je niet doen vind ik.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Lizzy schreef: Ik lees dat nergens dat dit een gevalletje "doet ie anders nooit" is en dat de denkwijze van de eigenaar al die tamtam om een kat maar zo zo vindt?

Maar hoe ver ga je daar in, in dit idee? Hier liggen dagelijks katten in mijn tuin te zonnen. Maar ook mijn honden (zoals zoveel) zijn niet zoals die van jou, dat ze ze zelfs zullen reanimeren indien nodig, hier vinden ze katten (zeker wegrennende) prooi. En ik weet zeker dat als ze zo'n kat te pakken krijgen, dat het einde verhaal voor de kat is. Mijn buurvrouwen weten dat. Ik heb het ze verteld. Beide reageerde "dan moeten ze (de katten) zich maar sneller uit de voeten maken" en haalde nog een keer hun schouders op. Maar nou krijgen ze er een keer 1 te pakken. En het is einde oefening. En ze gaan aangifte doen: mijn honden ook in beslag nemen onder het mom van "ja, volgende keer kan het een kind wezen die de tuin in loopt"?

IK vind het een verschil of het de tuin van de kat of de tuin van de hond is.
Als een kat JOUW tuin ingewandeld komt, en jouw honden zijn daar, dan treft jou of jouw honden geen schuld als die kat daarvan op de loop moet of zelf gegrepen wordt.  Zeker als de eigenaren dat weten, zijn zij verantwoordelijk (je kan moeilijk de kat verantwoordelijk stellen). In dat geval kan je eventueel spreken van vogelvrij verklaren.

Maar het is een heel ander verhaal als een kat in eigen tuin ligt, zich van geen kwaad bewust, en daar gegrepen wordt door een voorbijkomende hond.  Op dat moment is de eigenaar van de hond WEL verantwoordelijk voor wat zijn hond uitvreet.  Op dat moment is het toch ongehoord dat die hond niet onder controle staat, op andermans grondgebied!
Van mij moet een hond al niet op andermans voortuin komen, laat staan daar een kat vangen, of een kuil graven of zelfs maar tegen een boom plassen. 
En dan maakt het voor mij geen steek uit of de voortuin afgezet is of niet.  Er zijn ook katten die gewoon in eigen tuin blijven, omdat ze niet ver  gaan.  Oudere katten vb die gewoon dagelijks enkel nog hun rondje door de tuin wandelen of in het zonnetje gaan liggen. Katten die dus ook niet meer zo snel kunnen lopen.  Misschien zijn ze ook honden gewend en er dus niet bang van, en tegen ze het gevaar beseffen is het te laat...
Of dat verstandig is van de eigenaren is een ander verhaal, het blijft ook een risico. Maar je kan toch moeilijk zeggen dat die kat op dat moment iets verkeerds aan het doen is, of dat het maar de eigenaren van de kat hun schuld is, als een zonnende kat op eigen terrein gegrepen wordt...

Ik vind de vergelijking met een kind ook wat te ver gaan, maar ik vind wel dat daarin hetzelfde geldt.
Als een kind over een omheining klimt waar honden zitten, en die honden vallen aan, dan is dat niet de eigenaar van de tuin/hond zijn schuld. 
Als een kind in eigen tuin zit te spelen en een voorbijkomende hond grijpt dat kind, dan is dat wel de eigenaar van de hond zijn schuld. 
Maar een hond die een kind grijpt is wel nog iets heel anders dan een hond die een kat grijpt, uiteraard.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 20 apr 2015, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Lil

Bericht door Lil »

ooooo Vivianneb wat vreselijk  :'( :'( :'( :'(
Aan zo'n nachtmerrie moet je toch niet denken. Voor jou  :-* :-* :-*
Lizzy schreef: Ja, dat vind ik twee rode vlaggen. En van zo'n hond (heb net even gegoogled) vraag ik me af wat zo'n hond hier moet.... Maar in alle eerlijkheid? Vraag ik me ook wel eens af wat mensen in de Randstad moeten met Husky's, Sjamojeeds en Malamutes te meer als ik zie wat de gemiddelde eigenaar er mee doet en eigenlijk van verwacht :-\ (en de lijst van rassen is eigenlijk best wel eindeloos lang....).
Dat denk ik ook, maar ik vind het ook wel weer moeilijk.
Hier zie je heel veel dat op de boerderijen mechelse herders of duitse herders (meer mechels) 18 uur per dag in een ren zitten ter bewaking van het erf/het vee. De meeste mogen dan 's nachts in de stal bij het vee of op de binnenhof van de boerderij (vind ik ook behoorlijk kleine ruimtes) los.

Die honden doen volgens velen het werk waarvoor ze gemaakt zijn namelijk waken (nu denk ik dat het een herder is dus mee naar buiten naar de kudde ging en waken dus maar 1 onderdeel van het eigenlijke werk is).
Maar ik vind dat diep en diep triest, ik meen ook dat die honden heel veel stress hebben. Er lopen behoorlijk veel mensen in het buitengebied en dat moet voor een waakhond toch stress zijn om daar de hele dag naar te (moeten) blaffen. Daarbij is het een zeer intelligent ras dat dus maar 1 taak krijgt, niets van de wereld ziet etc.

Dus waar ligt de grens? Ik vind bovenstaande zielig, de meeste mensen vinden het geweldig want de hond doet wat zijn taak is en wordt niet lastig gevallen met dingen die wij met honden doen.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Maar als ik mijn hond in een onafgezette voortuin laat liggen en een andere hond grijpt hem dan zegt men toch ook dat had je niet moeten doen? Ofwel je had je tuin moeten omheinen? Want ik neem dat risico dan.

Kijk je kunt met je hond langs een voortuin lopen er schiet iets uit het bosje op 30 cm van hem, je hond als jager reageert daarop, net zoals de kat reageert op het muisje. En helaas kan dat fatale gevolgen hebben. Want het kan in enkele seconden gebeuren.
Daarom vind ik inbeslagname zo overdreven. Vraag me ook af of katten in beslag worden genomen als ze een konijntje in de achtertuin van iemand te pakken hebben?
Het is in mijn ogen een vreselijk ongeluk, en een vreselijke gebeurtenis voor alle partijen.
pearlsofpassion
Moderator

Vivianneb schreef: Ik ga mijn kant toch neerzetten.. het raakt me enorm dit bericht..
Ik ben vorig jaar mijn oudje Pebbles op deze manier kwijt geraakt.. ze lag in mijn tuin onder de glasplaat van de tafel te zonnen (ze ging nooit verder dan de tuin, en dan nog maar 2 meter van de gevel vandaan) en mijn buurman kwam me even helpen. Nu moeten wij voor de brandweer/glazenwasser een hek/deur hebben die niet op slot zit, omdat we aan de achterkant aan het water zitten. Hij was dus doorgelopen en wij hebben allebei nooit gezien dat zijn teefje meegekomen is. In een flits zie ik de hond en ik zie Pebbles en het was te laat..
Pebbles was 19, echt al aan het einde van haar leven dus zij heeft de hond ook nooit zien aankomen. Teefje liet niet meer los, begon heftig te schudden en het was gedaan.. ik was mijn ouwertje kwijt. Gewoon in mijn veilige achtertuin..
Het teefje is een zuid russische owcharka, een ras wat bekend staat een kat te pakken om te moorden (even enorm generaliserend, natuurlijk zijn er uitzonderingen!). Ik vind dit geen ras om in een druk bevolkte wijk in de randstad te hebben maar soit... dat is mijn mening
Ik heb het mijn buurman nooit kwalijk genomen, ik was er immers bij toen hij bij mij de tuin in kwam... ik heb de hond ook echt niet zien meekomen.. ook de hond heb ik het niet kwalijk genomen ze deed waar ze voor gemaakt is. Dat is de natuur. Ik heb dus geen klacht ingediend.... maar de pijn was er zeker niet minder om
En ik heb de hond de eerste maanden echt niet meer vertrouwd, ik dacht dat ik haar kende, maar dit is iets wat je nooit verwacht van een hond die je elke dag ziet, knuffelt en lekkers toestopt..
Vreselijk verhaal.
Ik kan het volgen dat je niemand wat kwalijk neemt, maar ik vind het ook heel nobel van je. En de pijn wordt er niet minder om natuurlijk. Misschien zelfs meer, omdat je dan gaat denken: had ik maar gezien dat die hond meegekomen was...

Ik schreef mijn eerder bericht zonder jouw verhaal gelezen te hebben, maar dacht ook onmiddellijk aan dit soort situatie's.
Heel wat oudere katten blijven gewoon rustig in de eigen tuin, en dat moet toch gewoon kunnen, zonder gevaar voor hun leven. Maar zij hebben natuurlijk geen enkel verhaal tegen zo'n aanval...

Sterkte, ik kan me voorstellen dat de gevoelens weer helemaal bovenkomen nu...
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pearlsofpassion schreef:
IK vind het een verschil of het de tuin van de kat of de tuin van de hond is.
Als een kat JOUW tuin ingewandeld komt, en jouw honden zijn daar, dan treft jou of jouw honden geen schuld als die kat daarvan op de loop moet of zelf gegrepen wordt.  Zeker als de eigenaren dat weten, zijn zij verantwoordelijk (je kan moeilijk de kat verantwoordelijk stellen). In dat geval kan je eventueel spreken van vogelvrij verklaren.

Maar het is een heel ander verhaal als een kat in eigen tuin ligt, zich van geen kwaad bewust, en daar gegrepen wordt door een voorbijkomende hond.  Op dat moment is de eigenaar van de hond WEL verantwoordelijk voor wat zijn hond uitvreet.  Op dat moment is het toch ongehoord dat die hond niet onder controle staat, op andermans grondgebied!
Van mij moet een hond al niet op andermans voortuin komen, laat staan daar een kat vangen, of een kuil graven of zelfs maar tegen een boom plassen. 
En dan maakt het voor mij geen steek uit of de voortuin afgezet is of niet.  Er zijn ook katten die gewoon in eigen tuin blijven, omdat ze niet ver  gaan.  Oudere katten vb die gewoon dagelijks enkel nog hun rondje door de tuin wandelen of in het zonnetje gaan liggen. Katten die dus ook niet meer zo snel kunnen lopen.  Misschien zijn ze ook honden gewend en er dus niet bang van, en tegen ze het gevaar beseffen is het te laat...
Of dat verstandig is van de eigenaren is een ander verhaal, het blijft ook een risico. Maar je kan toch moeilijk zeggen dat die kat op dat moment iets verkeerds aan het doen is, of dat het maar de eigenaren van de kat hun schuld is, als een zonnende kat op eigen terrein gegrepen wordt...

Ik vind de vergelijking met een kind ook wat te ver gaan, maar ik vind wel dat daarin hetzelfde geldt.
Als een kind over een omheining klimt waar honden zitten, en die honden vallen aan, dan is dat niet de eigenaar van de tuin/hond zijn schuld. 
Als een kind in eigen tuin zit te spelen en een voorbijkomende hond grijpt dat kind, dan is dat wel de eigenaar van de hond zijn schuld. 
Maar een hond die een kind grijpt is wel nog iets heel anders dan een hond die een kat grijpt, uiteraard.
Dat vind jij. Maar je hebt de wet niet aan jouw kant, denk ik. Als mijn honden een kind aanvallen die bij mij over het hek klimt: volgens mij zijn mijn honden datzelfde uur nog in beslag genomen.

Maar goed, ik ben wel benieuwd een antwoord op Kaio's vraag. Een kat die het konijntje van het buurmeisje vermoord? In de tuin van de buren dus. In beslag nemen?
pearlsofpassion
Moderator

Lizzy schreef: Dat vind jij. Maar je hebt de wet niet aan jouw kant. Als mijn honden een kind aanvallen die bij mij over het hek klimt, geloof mij maar: mijn honden zijn datzelfde uur nog in beslag genomen hoor.

Maar goed, ik ben wel benieuwd een antwoord op Kaio's vraag. Een kat die het konijntje van het buurmeisje vermoord? In de tuin van de buren dus. In beslag nemen?
Ja, dat geloof ik best dat de wet daar anders in oordeelt.
De wet zegt wel vaker iets anders dan wat logisch is, zeker als het over dieren gaat.
Ik blijf toch vinden dat je een hond ook op eigen terrein los moet kunnen laten.
En een kat die een konijn van de buren vangt, is dan ook in fout.  Moesten mijn buren zo'n moordkat hebben, en mijn konijn zit gewoon in zijn rennetje in de tuin, dan zou ik ook verhaal gaan halen. En waarschijnlijk nergens iets bereiken en dan maar zelf de ren moeten beveiligen, maar dat zou ik zeer oneerlijk vinden ja. 
Ookal is dat de wet.
Als mijn konijn uitbreekt en in de buurttuin terechtkomt en daar door hond of kat van de buur doodgebeten wordt, dan is het mijn eigen schuld.

Kan me niet schelen wat de wet daarvan vind, maar dat vind ik wel de correcte benadering ja.  En dat is persoonlijk, dat begrijp ik.
Een kat hoeft van mij geen andere status te krijgen, gewoon omdat het een dier is dat je moeilijk binnen een omheining kan houden. Je bent als eigenaar net zo hard verantwoordelijk voor wat je kat uitvreet als een hondeneigenaar voor zijn hond of een ouder voor zijn kind.  En volgens de wet moet je toch ook schade aan derden vergoeden? Alleen is dat bij het geval van een dier dus niet vergelijkbaar met wat je werkelijk verliest als je dier doorgebeten wordt.  Een dier is wettelijk gezien een voorwerp...
Lil

Bericht door Lil »

Lizzy schreef: Dat vind jij. Maar je hebt de wet niet aan jouw kant, denk ik. Als mijn honden een kind aanvallen die bij mij over het hek klimt: volgens mij zijn mijn honden datzelfde uur nog in beslag genomen.

Is dat zo?

Hier is dat wel eens gebeurd (niet met mijn honden), maar die honden werden echt niet in beslag genomen. Daar hangt wel net als bij mij een bordje bewaking door middel van honden en er werd toch echt gezegd dat de jeugd (15+) dan maar niet zo stom had moeten zijn. Denk trouwens dat die niet stom waren, maar serieus wilden inbreken maar daar kom je nooit achter.

Sterker nog honden die andere honden bijten krijgen (in mijn ogen terecht) uiteindelijk alleen muilkorfplicht (geloof dat er wel 6 bijtincidenten gemeld zijn voordat er iets gebeurde). Helaas geldt dat alleen voor je eigen gemeente. Dus gaan die mensen doodleuk 1 km verderop wandelen, want dat is een andere gemeente. Honden lopen daar uiteraard los en zonder muilkorf  :-X Ik heb contact gehad met die gemeente omdat ik het zeer onwenselijk vond en die gemeente zegt pas iets te doen als jawel in hun gemeente ook een incident plaatsvindt.  :-X Ik ben blij dat mevrouw mij inmiddels dermate aardig vindt dat zij ervoor zorgt dat ik haar nooit tegen kom.

Dus blijf ik bij de vraag wat is hier nu met die kat gebeurd, ik blijf het maar vreemd vinden. Tenzij dit net als bij de honden bij ons die andere honden bijten gevalletje nummer x was voor die honden.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Hier is vorig jaar de buurhond in de kippenren gekomen en heeft twee kippen van mijn nichtjes afgeslacht. De politie heeft er niks mee gedaan. Alleen vriendelijk verzocht of ze hun hond bij wilden houden. Zelf hebben we een hoge omheining geplaatst daarna. ook met het oog op onze honden en de kinderen.
Ik mis regelmatig kuikens enzo door loslopende katten. Dan vinden ze dat je er maar voor moet zorgen dat andermans katten niet bij jou kuikens in jouw eigen tuin kunnen komen.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Het einde begint een beetje zoek te raken. De een wil tropische vissen in zijn voortuin, de ander een tropische plantentuin waar geen hond of kat tegenaan mag piesen en waar geen vogel op mag schijten, de ander wil kippen, weer een ander wil honden, een ander heeft konijnen, een ander heeft slangen, een ander vogelspinnen, een ander koopt op de illegale markt een aapje, de ander wil een heel bijzonder hondenras... en al die dieren moeten maar met onze belachelijke ideeën over eigendom, bezit en erfafscheidingen om kunnen gaan. Totaal onnatuurlijk en uit de hand gelopen wat wij mensen allemaal willen.

Vivianne, mooi hoe je ermee omgaat! De enige gezonde manier als je het mij vraagt :)

De pijn is er niet minder om? Ik denk het wel. Ik denk dat de pijn meer is als we elkaar de kop blijven inslaan over dingen die gebeurd zijn, waar we niets meer aan kunnen veranderen. Nog los van iemands persoonlijke pijn, de collectieve pijn in de totale samenleving en niet in het minst die van de hond die de dupe wordt (in beslag name) van iets waar die totaal niks aan kan doen. Hetgeen we wel kunnen doen is andere keuzes maken.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Boeffie Blafmans schreef: Vivianne, mooi hoe je ermee omgaat! De enige gezonde manier als je het mij vraagt :)

De pijn is er niet minder om? Ik denk het wel. Ik denk dat de pijn meer is als we elkaar de kop blijven inslaan over dingen die gebeurd zijn, waar we niets meer aan kunnen veranderen. Nog los van iemands persoonlijke pijn, de collectieve pijn in de totale samenleving en niet in het minst die van de hond die de dupe wordt (in beslag name) van iets waar die totaal niks aan kan doen. Hetgeen we wel kunnen doen is andere keuzes maken.
Wow, heel mooi gezegd!

Plaats reactie