Ik ben in de positie honden én katten te hebben. En helaas ben ik niet in de positie om de katten 24/7 de veilig afgescheiden achtertuin te bieden. Ze wonen boven, omdat Oscar ze graag op zou eten en komen héél af en toe 5 tot 10 minuutjes buiten in de voortuin. Dit onder begeleiding, ik laat ze nooit alleen buiten.DebbieV schreef: Lastig verhaal....
Stel het is jou kat die daar lekker in de tuin ligt en er komt iemand langs met 2 honden die ze dus niet kan houden en grijpen jou kat, slopen hem en de baas krijgt het niet voor elkaar om ze los te laten. Ik denk dat ik ook heel ver zou gaan en inbeslagname terecht zou vinden. Als ze gewoon sociaal zijn zijn die testen toch geen probleem.... Het is toch maar een hond?
Ik zeg lastig over te oordelen
Ik zou, als een hond onze katten op zo'n moment wat aan zou doen uiteraard overstuur zijn. Het lijkt me vreselijk. Maar ik zou een inbeslagname nog steeds niet terecht vinden. Tenslotte ben ik degene die mijn kat los buiten laat en hoewel mijn katten dan heel aardig luisteren als ik ze roep, heb ik er natuurlijk maar weinig controle over. Waarom zou ik boos worden op een hondenbaasje die zijn hond niet onder controle heeft, terwijl ik de kat ook niet onder controle heb?
En ik zou ook niet denken "het is maar een hond". Ik heb ook niet de indruk dat er iemand hier denkt "het was maar een kat", het enige wat men aangeeft is dat een kat grijpen uit prooidrift niet vergelijkbaar is met een kind bijten. In dat opzicht was het "maar" een kat, maar ik geloof niet dat er hier iemand is die het niet heel verdrietig voor de kat vindt.
Edit: oke, nog even iets over nagedacht en de context speelt natuurlijk ook wel een beetje mee. Zoals er gesproken wordt over bepaalde rassen die misschien niet in de stad thuishoren. Ik denk dat als de duitse herder die Oscar ook al aangevallen heeft mijn kat pakt omdat de baas weer eens te lui is om de schutting goed af te sluiten, mijn reactie wel anders is als bij een hond die zoiets echt voor het eerst doet en de eigenaar zich hier ook de blubber van schrikt. Maar dan nog hoeft die duitse herder van mij niet in beslag genomen te worden. Herplaatsen bij iemand die er beter mee omgaat lijkt me dan voor alle partijen zinvoller, maar ongetwijfeld niet erg haalbaar.