Senna 2,5 jaar kwaadaardige mastceltumor type 2, ALLES IS GOED!!!!!!!!

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Senna 2,5 jaar heeft kwaadaardige mastceltumor type 2, verdere onderzoeken nodig

Tamara
4-sterren
4-sterren

Re: Senna 2,5 jaar heeft kwaadaardige mastceltumor type 2, verdere onderzoeken nodig

Bericht door Tamara »

Lizzy schreef: Nee, NOOIT meer vaccineren. Noooooooooooooit meer. Een hond mag alleen gevaccineerd worden wanneer zij 100% gezond is. Een hond met kanker of een verleden van kanker mag niet en nooit en never en absoluuuut niet meer gevaccineerd worden.

De boodschap komt over :biggrin2:

maar kan ze dan niet veel kans krijgen op deze ziektes? Of kan ze dan juist overlijden doordat ze die tumor had/heeft en een lagere immuunsysteem?

Raar dat mijn 'normale' da wou gewoon iedere jaar er dhp en weil in pl**ren. Wat ik al niet van plan was.  ::)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Tamara schreef:

maar kan ze dan niet veel kans krijgen op deze ziektes? Of kan ze dan juist overlijden doordat ze die tumor had/heeft en een lagere immuunsysteem?

Raar dat mijn 'normale' da wou gewoon iedere jaar er dhp en weil in pl**ren. Wat ik al niet van plan was.  ::)
Dat is ontzettend raar van je dierenarts. Sowieso geef je nooit ieder jaar DHP, om de simpele reden dat deze enting 3 jaar bescherming biedt. En daarnaast is het meer dan onverstandig een hond met kanker te laten enten. En daar komt bij: je hond is al gevaccineerd. Als pup en waarschijnlijk op 1 jarige leeftijd. Hij heeft dan al antistoffen tegen DHP en ook geheugencellen voor deze 3 ziektes. Dus de kans dat hij dood gaat aan een van deze 3 ziektes is ongeveer 100.000 keer kleiner dan dat je hond dood gaat aan kanker. Blijft de ziekte van Weil over. Dat is ook een enting met ontzettend veel nare bijwerkingen. En echt, deze wil je ab-so-luut niet geven aan een hond met kanker. Dus dat risico moet je nemen en goed alert zijn op de symptomen van de ziekte van Weil. En ik snap wel dat je mij niet gelooft hoor. Maar neem dan contact op met Tannetje Koning en laat je door haar informeren.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dr Karen Becker is trouwens een vooraanstaand Amerikaans dierenarts. Dus het is niet zo maar de eerste beste sterveling die dat schrijft hier http://healthypets.mercola.com/sites/he ... okdoc  :)
Tamara
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tamara »

Lizzy schreef: Dat is ontzettend raar van je dierenarts. Sowieso geef je nooit ieder jaar DHP, om de simpele reden dat deze enting 3 jaar bescherming biedt. En daarnaast is het meer dan onverstandig een hond met kanker te laten enten. En daar komt bij: je hond is al gevaccineerd. Als pup en waarschijnlijk op 1 jarige leeftijd. Hij heeft dan al antistoffen tegen DHP en ook geheugencellen voor deze 3 ziektes. Dus de kans dat hij dood gaat aan een van deze 3 ziektes is ongeveer 100.000 keer kleiner dan dat je hond dood gaat aan kanker. Blijft de ziekte van Weil over. Dat is ook een enting m et ontzettend veel nare bijwerkingen. En echt, deze wil je ab-so-luut niet geven aan een hond met kanker. Dus dat risico moet je nemen en goed alert zijn op de symptomen van de ziekte van Weil. En ik snap wel dat je mij niet gelooft hoor. Maar neem dan contact op met Tannetje Koning en laat je door haar informeren.

Senna is geent voor dp als pup op 2 maanden en op 3 maanden voor dhp. Daarna niet meer. Haar titerbeepaling kwam kwam vorige maand op hepatitis 5, parvo 6 en distemper 4.  Ze komen wel in de veluwe, op het strand en hun eigen zembad dus veel kans op weil  hebben ze niet. Ik ent ook liever niet. Ik zal het tannetje vragen via pb. Alvast heel erg bedankt!
Tamara
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tamara »

Ik moest vandaag voor hercontrole, hele aardige dierenarts gehad die hetzelfde denkt als ik.
Ook niets ervan zei dat ik Barfde, vond ze blijkbaar allemaal prima  :biggrin2:

Maar ik vindt het wel raar want de ene dierenarts zei dat ik me geen zorgen moest maken en dat ik de kleuring moest doen om te kijken voor de percentage of het terug kwam en dat echo's iedere half jaar niks was want een dag later konden de bulten ook komen. (tja maar als ik nooit controleer dan kan ze al 1,5 jaar een vette uitzaaiing hebben, ik ben er dan tenminste nog 'vroeg' bij).

Deze mevrouw zei dat ik ook een foto (ik denk röntgen) kon maken en dat senna voor d'r buik gewoon wakker kon blijven, dus niet onder narcose, ze zei dat ze dat zelf ook bij haar eigen honden zou doen indien nodig. Ze zei ook dat senna nog alle kansen had om chemo, bestraling of amputatie van been kon krijgen. Maar ze denkt het niet want als er een uitzaaiing was dan had ik het wel aan de gezondheid van mijn hond gezien. Maar dat kon ze niet honderd procent zeggen. Het kan altijd mogelijk zijn dat ze toch een behandeling moest hebben, nu moet ik nog ongeveer 5 dagen wachten op uitslag en ik wacht al zo'n 3 weken  :'( Ik ga kapot aan het 'wachten'  :wall:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Fijn, een dierenarts waar je mee klikt! Ja, wachten is vreselijk... Nog even volhouden :-*
Tamara
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tamara »

Lizzy schreef: Fijn, een dierenarts waar je mee klikt! Ja, wachten is vreselijk... Nog even volhouden :-*

Ik ben vanavond gebeld door de dierenarts.
De laboratorium in duitsland vond het erg twijfelachtig. De dierenarts ging maandag zo snel mogelijk bellen omdat die mensen die meer uitleg konden geven nu op een congres zitten (anders had ik het vandaag geweten  >:( )

ze gaat dan alles vertellen aan hem/haar over senna. Ze vroeg ook hoe ze was. 'Alsof ze niet ziek is, net zo levendig als een jaar geleden' zei ik. Dat klonk in ieder geval goed zei ze.
Ik moest als het goed is een afspraak maken bij een oncoloog in utrecht en die bespreekt de verdere behandeling(en). maar het kan ook zijn dat ze het niet nodig heeft.

Ik kon volgens de eerdere dierenarts denken aan:

er is niks aan de hand
amputatie van poot
chemo
bestraling
medicijnen

1 ding was zeker, senna zit vast aan regelmatige controles haar hele leven lang, laten we nu maar hopen dat dat nog zeker 10 jaar duurt  :plas:
yazzie
5-sterren
5-sterren

Re: Senna 2,5 jaar kwaadaardige mastceltumor type 2, mogelijk chemo/ect.. nodig :(

Bericht door yazzie »

Als je naar Utrecht gaat, kan ik je Maurice Zandvliet echt aanbevelen.  Legt heel duidelijk uit, doet geen overbodige dingen of schtijft uit voorzorg AB of pijnstilling voor en is heel snel in reageren op mail of terugbelverzoek.Ook na de behandeling. Mijn hond heeft een fibrosacroom gehad. Waren na de operatie cellen achtergebleven en bestraling was het advies. Er is dan een keuze tussen 5 of 18 behandelingen.  De 5 behandelingen duren qua bestralingsduur iper keer ets langer. Hij gaf advies voor 5 behandelingen vanwege feit dat met dit type tumor bij onderzoek is gebleken dat er weinig verschil was tussen 5 of 18 behandelingen. Ook gezien leeftijd van mijn hond (destijds achtenhalf) en heel slechte narcose ervaring vond hij vijf behandelingen het beste voor mijn hond. Hij vertelt ook eerlijk over de mogelijke  bijwerkingen. Na afloop geeft hij prognose.Ging echt met lood in mijn schoenen heen maar in zo'n proces is het gewoon hartstikke  fijn als je arts vertrouwt en ook als er iets is en je mailt je heel snel reactie krijgt. Zelfs ' s avonds en in het weekend. 

Hoop uiteraard voor je dat doorverwijzing naar Utrecht niet nodig is. Heel veel sterkte hóór. ..
Tamara
4-sterren
4-sterren

Re: Senna 2,5 jaar kwaadaardige mastceltumor type 2, mogelijk chemo/ect.. nodig :(

Bericht door Tamara »

yazzie schreef: Als je naar Utrecht gaat, kan ik je Maurice Zandvliet echt aanbevelen.  Legt heel duidelijk uit, doet geen overbodige dingen of schtijft uit voorzorg AB of pijnstilling voor en is heel snel in reageren op mail of terugbelverzoek.Ook na de behandeling. Mijn hond heeft een fibrosacroom gehad. Waren na de operatie cellen achtergebleven en bestraling was het advies. Er is dan een keuze tussen 5 of 18 behandelingen.  De 5 behandelingen duren qua bestralingsduur iper keer ets langer. Hij gaf advies voor 5 behandelingen vanwege feit dat met dit type tumor bij onderzoek is gebleken dat er weinig verschil was tussen 5 of 18 behandelingen. Ook gezien leeftijd van mijn hond (destijds achtenhalf) en heel slechte narcose ervaring vond hij vijf behandelingen het beste voor mijn hond. Hij vertelt ook eerlijk over de mogelijke  bijwerkingen. Na afloop geeft hij prognose.Ging echt met lood in mijn schoenen heen maar in zo'n proces is het gewoon hartstikke  fijn als je arts vertrouwt en ook als er iets is en je mailt je heel snel reactie krijgt. Zelfs ' s avonds en in het weekend. 

Hoop uiteraard voor je dat doorverwijzing naar Utrecht niet nodig is. Heel veel sterkte hóór. ..

Ik zal de naam opschrijven, bedankt!

Ik zal echt moeten wachten tot de uitslag want op internet zie ik zulke verschillende verhalen.
Een goede immuunsysteem (goede voeding, beweging en rust) is nu heel belangrijk.

En mocht ze wel een behandeling nodig hebben, weet ik echt niet welke ik zou moeten kiezen, maar zij zullen wel een behandeling aanbevelen dan.
Tamara
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tamara »

Wat ik ook lees op veel websites is dat grade 2 de tumor naar de lymp nodes zijn gegaan.
Alleen mijn dierenarts zei dat de huid wat er extra afgehaald is schoon was.  ???

Clinical stage

Grade I
One skin tumor with no spread to lymph nodes
Grade II
One skin tumor with spread to lymph nodes

Grade III
Multiple skin tumors or large infiltrative tumor with or without spread to lymph nodes
Grade IV
Skin tumors with metastasis (spread) to other body sites

Dan is het toch een grade 1 tumor of zit ik nou verkeerd? Ik begrijp er helemaal niks meer van  :'(
Ze wouden kijken of het wel kwaadaardig was, terwijl ze 3 weken geleden zeiden dat ie kwaadaardig was   :confused1:

En nog 2 dagen wachten duurt zo lang >:(
Laatst gewijzigd door Tamara op za 20 jun 2015, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik ben geen DA. Maar ik dacht dus ook dat het om een grade I ging.

"Grade I: Occur in the skin and are considered non-malignant. Although they may be large and difficult to remove, they do not spread to other areas of the body. Most mast cell tumors belong to Grade I".

Vertaald:

Grade I: komt op de huid voor en wordt als goedaardig beschouwd. Hoewel ze soms groot zijn en lastig te verwijderen, zaaien ze niet uit naar andere delen van het lichaam. De meeste mast cell tumoren behoren tot Grade I".
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Tamara schreef:

Dubhe was nog geen 4 jaar toen ze een fibrosarcoom heeft gehad. Ze is daarna nooit meer gevaccineerd en ik heb haar laten titeren door Tannetje een paar jaar geleden met allemaal plusjes. Overigens ook dat de laatste jaren niet meer want ze is nu 13 en een vaccinatie krijgt onze dove, maar verder gezonde oude taart toch niet meer. ;)
Oorzaak fibrosarcoom onbekend, maar als je zoekt kan het met de vaccinatie te maken hebben.
Tamara
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tamara »

K&D schreef: Dubhe was nog geen 4 jaar toen ze een fibrosarcoom heeft gehad. Ze is daarna nooit meer gevaccineerd en ik heb haar laten titeren door Tannetje een paar jaar geleden met allemaal plusjes. Overigens ook dat de laatste jaren niet meer want ze is nu 13 en een vaccinatie krijgt onze dove, maar verder gezonde oude taart toch niet meer. ;)
Oorzaak fibrosarcoom onbekend, maar als je zoekt kan het met de vaccinatie te maken hebben.

Daar heb ik ook over gelezen. Misty, mijn golden retriever is een van de aantal rassen die daar meer vatbaar voor is volgens meerdere websites.
Het bot lost door de tumor op heb ik gelezen. Wat mooi dat ze er 9 jaar later nog is  :smitten:

Senna is het laatst gevaccineerd dat ze 16 weken was. De eerste was met 6 weken  :puke: . Veels te jong volgens mij!
Ze is nu bijna 3 jaar oud. Ze heeft hepatitis 5, parvo 6 en distemper 4 bij de laatste titer gehad 2 maanden geleden.
Dus de eerste jaren zal ze nog wel voldoende bescherming hebben.
Ik heb ook gelezen dat er een grote kans is met MCT dat er op die plek juist een tumor kan komen of dat de hele vaccinatie niet werkt.

Ik ga ook niet meer ontwormen maar het opsturen naar het woud. krijgt hier ook knoflook en pompoenzaadjes voor de zekerheid preventief.
Tekenspul krijgt ze ook niet meer (vorig jaar nog wel) maar knoflook en meerdere lichamelijke controles per dag.
En vaccineren is denk ik maar ook verleden tijd. Dan maar voor ieder kuchje naar de dierenarts.  :biggrin2:

Ze zwemt alleen in zeewater en een zwembad, en volgens mij zitten er weinig ratten in de veluwe  ??? . Dus de weil enting doe ik ook niet meer.
Ook wil ik haar minder histaminerijke voedsel geven. Dus iets minder vis en meer wild.

Ook ga ik nog meer verschillende groentes geven (nu 5, wil er een stuk of 15 geven) voor zoveel mogelijk verschillende vitamines.
2x per week voor de zekerheid een vitamine en mineralen supplement.
Geitenmelk en kokosolie was ook immuun versterkend dus die krijgt ze er ook bij. Nu alleen kijken hoevaak dit gegeven mag worden  :biggrin2: .
En misschien toch maar meer biologisch gaan geven. ik weet niet of antibiotica op tumoren inspeelt  :confused1:

En omdat Misty ook meer kans heeft op 4 soorten tumor ziektes en al genoeg is gevaccineerd, doe ik hetzelfde riedeltje bij haar. plus jaarlijkse check up.
Moet dat voor senna toch doen vanaf nu, dus dan gaat misty maar mooi mee  :biggrin2:
Tamara
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tamara »

Lizzy schreef: Ik ben geen DA. Maar ik dacht dus ook dat het om een grade I ging.

"Grade I: Occur in the skin and are considered non-malignant. Although they may be large and difficult to remove, they do not spread to other areas of the body. Most mast cell tumors belong to Grade I".

Vertaald:

Grade I: komt op de huid voor en wordt als goedaardig beschouwd. Hoewel ze soms groot zijn en lastig te verwijderen, zaaien ze niet uit naar andere delen van het lichaam. De meeste mast cell tumoren behoren tot Grade I".

Ja ik ook. Duitsland vondt senna een twijfelachtig geval dus misschien kan het toch nog een gradatie 1 zijn  :confused1:

Ik ben nog nooit zo verward geweest in mijn leven :-\
Tamara
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tamara »

Het duurt al 4/5 weken, dit is toch veels te lang?
De dierenarts assistentes zeggen dat ze iedere dag bellen. "we konden ze de hele week niet bereiken, kan nog wel een week duren!"

Vandaag zelf maar utrecht gebeld. Werd meteen geholpen aan de telefoon! Maar toen ik vroeg of hun de oncoloog even naar mijn dierenarts konden laten bellen kreeg ik het antwoord "ja dat doen de oncologen niet, daar moet je je dierenarts maar voor terug bellen"  ::)

Dit verteld aan mijn dierenarts en nu zouden ze het vandaag weer proberen want de kans was groot dat het vandaag dan lukte en me vandaag terugbellen!
Terwijl ze dit gisteren ook beloofde.

Hoort dit zo te gaan?  ???  wat moet ik nu doen? Kan ik niks anders doen dan wachten?

Zometeen is het in de tussentijd enorm aan het uitzaaien  :'(

Plaats reactie