K&D schreef:
Dubhe was nog geen 4 jaar toen ze een fibrosarcoom heeft gehad. Ze is daarna nooit meer gevaccineerd en ik heb haar laten titeren door Tannetje een paar jaar geleden met allemaal plusjes. Overigens ook dat de laatste jaren niet meer want ze is nu 13 en een vaccinatie krijgt onze dove, maar verder gezonde oude taart toch niet meer.

Oorzaak fibrosarcoom onbekend, maar als je zoekt kan het met de vaccinatie te maken hebben.
Daar heb ik ook over gelezen. Misty, mijn golden retriever is een van de aantal rassen die daar meer vatbaar voor is volgens meerdere websites.
Het bot lost door de tumor op heb ik gelezen. Wat mooi dat ze er 9 jaar later nog is
Senna is het laatst gevaccineerd dat ze 16 weken was. De eerste was met 6 weken

. Veels te jong volgens mij!
Ze is nu bijna 3 jaar oud. Ze heeft hepatitis 5, parvo 6 en distemper 4 bij de laatste titer gehad 2 maanden geleden.
Dus de eerste jaren zal ze nog wel voldoende bescherming hebben.
Ik heb ook gelezen dat er een grote kans is met MCT dat er op die plek juist een tumor kan komen of dat de hele vaccinatie niet werkt.
Ik ga ook niet meer ontwormen maar het opsturen naar het woud. krijgt hier ook knoflook en pompoenzaadjes voor de zekerheid preventief.
Tekenspul krijgt ze ook niet meer (vorig jaar nog wel) maar knoflook en meerdere lichamelijke controles per dag.
En vaccineren is denk ik maar ook verleden tijd. Dan maar voor ieder kuchje naar de dierenarts.
Ze zwemt alleen in zeewater en een zwembad, en volgens mij zitten er weinig ratten in de veluwe ??? . Dus de weil enting doe ik ook niet meer.
Ook wil ik haar minder histaminerijke voedsel geven. Dus iets minder vis en meer wild.
Ook ga ik nog meer verschillende groentes geven (nu 5, wil er een stuk of 15 geven) voor zoveel mogelijk verschillende vitamines.
2x per week voor de zekerheid een vitamine en mineralen supplement.
Geitenmelk en kokosolie was ook immuun versterkend dus die krijgt ze er ook bij. Nu alleen kijken hoevaak dit gegeven mag worden

.
En misschien toch maar meer biologisch gaan geven. ik weet niet of antibiotica op tumoren inspeelt
En omdat Misty ook meer kans heeft op 4 soorten tumor ziektes en al genoeg is gevaccineerd, doe ik hetzelfde riedeltje bij haar. plus jaarlijkse check up.
Moet dat voor senna toch doen vanaf nu, dus dan gaat misty maar mooi mee