[quote="Lizzy"]
Ik moet je eerlijk zeggen, zie ik zo'n hond aan komen, maak ik me uit de voeten. En ja, ik kom liever een domme meneer met valse teckel tegen die mijn honden bijt dan een domme meneer met een lieve Pitbull-achtige, die vast niks doet (totdat ie getergd wordt - van de week werd een Stafford aangevallen door een mopshondje. En Stafford wordt boos. Kan ik de hond ook niet kwalijk nemen. Maar een Stafford is toch geen partij voor een mopshondje. Politie en ambulance en dierenambulance erbij.... Wat een gedoe weer). De schade die een teckel aanricht is gewoon minder groot, links of rechtsom.
En Constance, jij beseft tenminste waar je mee loopt. En je neemt verantwoording. Maar jij weet net zo goed als ik denk ik dat er ook mensen met dit soort honden lopen die 2 hersencellen hebben, waarvan 1 niet in gebruik en die ene die ze dan wel in gebruik hebben, gebruiken ze dan weer
net niet om kennis over honden te vergaren. En dit soort lui kom je gewoon gezellig tegen in losloopbossen of op straat, in volstrekte ontkenning dat deze honden in de regel gewoon niet sociaal zijn met andere honden (als ze de 3 jaar zijn gepasseerd al zeker niet meer) en meer schade aan kunnen richten dan de gemiddelde hond. En dan komen ze met zulke foto's (of navenante filmpjes en verhalen):
"ja maar hij is juist hartstikke lief"
En ik geloof ze direct hoor! Maar eigenlijk vind ik de ontkenning van wat er mis kan gaan met dit type hond eigenlijk heel gevaarlijk.......
En wat mij betreft hoeven deze rassen niet los over straat te lopen. En nee, verbieden gaat niet werken (zoals Sonja al schrijft) dus dat gaat 'm ook niet worden. Maar ik zou er persoonlijk helemaal geen bezwaar tegen hebben als dit soort honden verplicht gemuilkorfd
en aangelijnd over straat moeten. En nee, dat vinden jullie liefhebbers vast niet leuk dat ik dat schrijf! En dat begrijp ik ook echt heel goed! Want er zijn 100 goede redenen waarom muilkorven geen goed idee is in jullie ogen en daar hebben jullie vast nog wel gelijk in.
Maar nee, het klopt, ik vertrouw de gemiddelde Pit-achtige niet. En ik vertrouw (sorry) de meeste Pit-eigenaren ook niet

. En eerlijk = eerlijk, ik kom ook hele domme Labrador eigenaren tegen. Maar ik vind dat minder eng dan een hele domme Pit-eigenaar

. En natuuuuurlijk zijn er hele fijne Pittbulls EN dito eigenaren, eigenaren met ontzettend veel kennis over dit type hond! En die moeten dan weer onder al die slechte lijden. En dat is ook jammer. Dat is gewoon wel het nadeel van dit ras (en aanverwante rassen). Maar nou was er laatst een groepje Pit-eigenaren die ging laten zien wat een geweldige hond dit toch is (in mijn ogen echt ook weer totale ontkenning) en volgens mij werkt dat echt contraproductief. Volgens mij kunnen Pitbull (en aanverwante rassen) beter goed aan de omgeving laten zien dat ze de hond begrijpen, weten waar ze mee lopen, hun verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat ze de boel ten alle tijden onder controle hebben. Dat geeft de burger meer vertrouwen.
[/quote]
Ik ben het helemaal met je eens. Godzijdank kom ik dit types mensen, en honden, nooit tegen hier. Maar als dat wel gebeurd lijn ik kort aan en maak ook ik me uit de voeten.
Van mij hoeven dit soort honden ook niet. En ja, er zitten vast goede tussen, maar er lopen gewoon teveel mensen op de wereld rond die ze óf misbruiken óf geen flauw idee hebben wat ze aan hun riem hebben lopen (als die er überhaupt 1 aanzit).
Is er trouwens niet iets wat je mee kan nemen waarmee je veilig kan ingrijpen bij een gevecht? Ik heb ooit een man gezien met een pitbull achtige en die had hem aan de lijn. Maakte ik later een praatje mee en die zei dat hij, uit het oogpunt van 'je weet maar nooit' iets bij had wat hij op de kop van de hond kon laten breken en dan zou die stoppen met vechten. Maar of dat ook daadwerkelijk zo is, geen flauw idee.