Jantina schreef:
Maar een hond die hapt, is in mijn ogen heel wat anders dan een hond die een andere hond, een soortgenoot, dood maakt. Honden kunnen vechten, maar als de 1 zich over geeft zal de ander die gewonnen heeft stoppen. Ok, de verliezer kan gewond zijn, lelijk ook, maar niet dood. En dan vind ik overlijden aan de verwondingen nog weer wat anders dan ter plekke verscheuren zoals deze honden hebben gedaan!!! Wij waren op de show in Frankrijk en de meutes zaten heel de dag in een kennel met z'n allen. Aan het eind van de dag waren die beesten het zat en ontstond er hier en daar een pittig gevecht. Eigenaren ergens met een wijntje aan de andere kant van het terrein... Zal je altijd zien. Maar er werd gestopt. En het slachtoffer lief wel mank ja. Maar was niet dood!!! Ik vind niet dat een hond die een kort lontje heeft en wel eens vecht afgemaakt moet worden. Daar kan je maatregelen voor nemen zoals inderdaad een muilkorf. Maar ik vind dat een hond die andere hond dood bijt dat wel moet. Die is een grens over. En dat vind ik bloedlink in onze gezellige kindvriendelijke woonwijken.
Dat verhaal klopt niet in roedel. 1 tov 1 misschien, alhoewel dat nog de vraag is als er eentje op zijn eigen terrein is en dat verdedigd. Maar een roedel die eigen terrein verdedigen, bijten een indringer echt wel dood, ookal geeft die zich over. In het wild maakt die indringer zich uit de voeten als hij verstandig is, en wordt hij opgejaagd tot de grens van het territorium.
Dat zit er instinctief ingebakken, dat heeft elke hond ergens wel in zich. Je kan dat er zoveel mogelijk uit krijgen door fokken en door opvoeding, maar van nature zit dat er instinctief wel in. Het omdraaien en zeggen dat het dus onnatuurlijk gedrag is en dat er dus iets fout zit in het kopje van deze honden, is niet waar.
Dat het gevaarlijk is, ja, dat is duidelijk, en daar gaat de discussie uiteindelijk over. Dat het natuurlijk (wolven)gedrag is, hoeft nog niet te betekenen dat je het in de maatschappij moet goedkeuren.