Zucht...

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zucht...

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Kaio schreef: Ja maar die andere winkels hebben dat toch ook? Misschien niet hetzelfde produkt dan weer andere. Is toch een pot nat.
Goed verpakkingsvrije winkel maar die heeft niet iedereen om de hoek liggen.  ;)

Valt me trouwens de laatste tijd mee, geen plastic om de komkommers  :biggrin2:
Dan koop je toch in winkel a het ene, en in winkel b het andere?
Doranto schreef: Zal mij een worst wezen of ze me missen.
Heb gewoon geen zin om aan die onzin mee te werken, dus koop ik het ergens waar het minder belachelijk verpakt is.  >:(
Dat dus. En hier, in mijn gemeente, moeten wij echt wel scheiden en goed op de hoeveelheid afval letten.
Wij hebben een kleine kliko (grijs) en die halen ze 1 keer in de maand leeg. 1 keer per maand komen het plastic afval ophalen wat je verzameld in dunne plastic zakken en 1 keer per maand oud papier. Geloof me, dat is echt niet veel en toen wij hier net kwamen wonen zaten we echt regelmatig met ons handen in ons haar.
Nu, anderhalf jaar later, hebben we nog maar een halve kliko per maand. Kwestie van opletten wat je koopt, blijkt. Ook het plastic afval is met de helft afgenomen. Ik lever nu een halve zak in, per maand. Want als je een aantal keer de ratten hebt gevonden bij je plastic zakken vol vuil, dan ga je daar vanzelf wat aan doen.

Ik ben echt niet afvalvrij, want ik heb simpelweg de keus niet altijd. Mijn lijf trekt het niet om altijd maar naar de markt te gaan bijvoorbeeld. Maar ik koop geen gesneden (en dus voorverpakte) groenten, recycle onze broodzakken en let verder gewoon goed op met wat ik koop. En havermout die in een mooie glanzende doos zit met daarin een plastic zak, die laat ik staan. En ik ga al zéker niet extra betalen enkel en alleen om meer afval in mijn kliko te kunnen stoppen.

Dat ze willen dat die verpakking opgepimpt wordt, prima. Als ze van een papieren zak nu een kartonnen doos hadden gemaakt met één of andere fantastische opdruk, dan was het niet zo erg geweest. Maar ik vind het gewoon echt totaal zinloos om een plastic zak in een doosje te stoppen.
lianneke schreef: En dan zijn sommige verpakkingen ook bijna niet open te krijgen.. >:(
Ook dat. Over het algemeen doe ik niet eens meer een poging om de 'hier openen' labels te gebruiken maar zet ik er meteen een schaar in.
Irish
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Irish »

Fenixjuh schreef: ;)
Westen en Oosten en Noord en Zuid, gewoon heel NL op fietsafstand verpakkingsvrije winkels! Waarom begint de appie dáár niet mee  ::)
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Kaio schreef: Valt me trouwens de laatste tijd mee, geen plastic om de komkommers  :biggrin2:
Dan zullen de huidige komkommers uit Nederland komen volgens de link die ik eerder plaatste waarom er plastic om komkommers heen zit ;)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Hope schreef: Dan koop je toch in winkel a het ene, en in winkel b het andere?

Dat dus. En hier, in mijn gemeente, moeten wij echt wel scheiden en goed op de hoeveelheid afval letten.
Wij hebben een kleine kliko (grijs) en die halen ze 1 keer in de maand leeg. 1 keer per maand komen het plastic afval ophalen wat je verzameld in dunne plastic zakken en 1 keer per maand oud papier. Geloof me, dat is echt niet veel en toen wij hier net kwamen wonen zaten we echt regelmatig met ons handen in ons haar.
Nu, anderhalf jaar later, hebben we nog maar een halve kliko per maand. Kwestie van opletten wat je koopt, blijkt. Ook het plastic afval is met de helft afgenomen. Ik lever nu een halve zak in, per maand. Want als je een aantal keer de ratten hebt gevonden bij je plastic zakken vol vuil, dan ga je daar vanzelf wat aan doen.

Ik ben echt niet afvalvrij, want ik heb simpelweg de keus niet altijd. Mijn lijf trekt het niet om altijd maar naar de markt te gaan bijvoorbeeld. Maar ik koop geen gesneden (en dus voorverpakte) groenten, recycle onze broodzakken en let verder gewoon goed op met wat ik koop. En havermout die in een mooie glanzende doos zit met daarin een plastic zak, die laat ik staan. En ik ga al zéker niet extra betalen enkel en alleen om meer afval in mijn kliko te kunnen stoppen.

Dat ze willen dat die verpakking opgepimpt wordt, prima. Als ze van een papieren zak nu een kartonnen doos hadden gemaakt met één of andere fantastische opdruk, dan was het niet zo erg geweest. Maar ik vind het gewoon echt totaal zinloos om een plastic zak in een doosje te stoppen.

Ook dat. Over het algemeen doe ik niet eens meer een poging om de 'hier openen' labels te gebruiken maar zet ik er meteen een schaar in.
Helemaal mee eens  ;)
Irish schreef: Westen en Oosten en Noord en Zuid, gewoon heel NL op fietsafstand verpakkingsvrije winkels! Waarom begint de appie dáár niet mee  ::)
+1!
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Hope schreef: Dan koop je toch in winkel a het ene, en in winkel b het andere?
En wat schiet ik er mee op dan? Dan gaan de winkels en fabrikanten ineens anders verpakken?
En dan ben ik nog mileu onvriendelijker bezig om stad en land af te reizen met de auto. Ik zie er niet het nut van in eerlijk gezegd.  ;)
(en daarnaast wordt ik er hartstikke chaggie van om 10 winkesl af te moeten  )
dinky89 schreef: Dan zullen de huidige komkommers uit Nederland komen volgens de link die ik eerder plaatste waarom er plastic om komkommers heen zit ;)
Of duitsland  :D
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Kaio schreef: En wat schiet ik er mee op dan? Dan gaan de winkels en fabrikanten ineens anders verpakken?
En dan ben ik nog mileu onvriendelijker bezig om stad en land af te reizen met de auto. Ik zie er niet het nut van in eerlijk gezegd.  ;)
(en daarnaast wordt ik er hartstikke chaggie van om 10 winkesl af te moeten  )
Of duitsland  :D
Mwa, hier valt dat op zich wel mee. Ik doe toch mijn boodschappen niet bij 1 winkel. Daarnaast heeft Deurne een winkelcentrum waar ook de Appie zit. De Jan Linders (met zijn dure doos) zit daar kort bij. De Lidl óók.
Dus ja, ik ga toch kijken of ik het ergens anders vandaan kan krijgen.
En misschien schrijf ik de winkel nog wel aan. Zal vast ook helemaal niks helpen hoor, maar ach. Niet geschoten is altijd mis. Ik vind het gewoon stom.

En natuurlijk, er zijn echt veel ergere dingen in de wereld en ik hoef me hier echt niet druk over te maken. Maar ik vind het gewoon zo ongelooflijk kortzichtig allemaal.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Niemand van jullie die de groentenzakjes hergebruikt voor vlees in te portioneren?  ???
Ik vind die zelf veel te dun, maar er zijn toch zat mensen die boterhamzakjes gebruiken bij 't portioneren en die zijn toch even dun?  Zo'n groentenzakje is doorgaans nog helemaal schoon, hoogstens wat nat vanbinnen. Die zijn dan toch prima te hergebruiken?

De zakjes bijhouden en de volgende keer meenemen om je groenten terug in te stoppen vind ik wel een goede om te onthouden...  Al moet ik dan wel opletten, want nu stop ik ze doorgaans zo vol dat ze niet helemaal heelshuids thuis komen...  ::)  Venkel gaat dan per 2kg mee  en dat houdt zo'n zakje maar amper (eigenlijk niet ::))  en als ik een bloemkool koop, stop ik het zakje zo vol als kan met extra groene bladeren die anderen eraf gegooid hebben (moet je niet betalen, wordt anders maar weggesmeten en is prima voor de konijnen).    Wortelen met groen prop ik ook altijd met 2 of 3 in een zak terwijl eentje eigenlijk al lastig is...  :biggrin2:
Maar ik vind het ook erg lastig dat al die zaken apart in een zakje moeten.  Zelfs als de paprika's allemaal aan dezelfde prijs staan, moeten de kleuren gescheiden.  >:(
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef: Niemand van jullie die de groentenzakjes hergebruikt voor vlees in te portioneren?  ???
Ik vind die zelf veel te dun, maar er zijn toch zat mensen die boterhamzakjes gebruiken bij 't portioneren en die zijn toch even dun?  Zo'n groentenzakje is doorgaans nog helemaal schoon, hoogstens wat nat vanbinnen. Die zijn dan toch prima te hergebruiken?

De zakjes bijhouden en de volgende keer meenemen om je groenten terug in te stoppen vind ik wel een goede om te onthouden...  Al moet ik dan wel opletten, want nu stop ik ze doorgaans zo vol dat ze niet helemaal heelshuids thuis komen...  ::)  Venkel gaat dan per 2kg mee  en dat houdt zo'n zakje maar amper (eigenlijk niet ::))  en als ik een bloemkool koop, stop ik het zakje zo vol als kan met extra groene bladeren die anderen eraf gegooid hebben (moet je niet betalen, wordt anders maar weggesmeten en is prima voor de konijnen).    Wortelen met groen prop ik ook altijd met 2 of 3 in een zak terwijl eentje eigenlijk al lastig is...  :biggrin2:
Maar ik vind het ook erg lastig dat al die zaken apart in een zakje moeten.  Zelfs als de paprika's allemaal aan dezelfde prijs staan, moeten de kleuren gescheiden.  >:(
Bloemkool in een zakje? Die mik ik zo in de kar en later bovenop mijn boodschappentas. Thuis wassen en klaar. Bananen, ananas, eigenlijk alles wat uit 1 stuk bestaat pak ik niet in. Paprika koop ik meestal 1 rode en 1 groene. Daar gaat gewoon een sticker van mee naar de kassa. De paprika's gaan los in het karretje.

En ja, ik hergebruik zakjes. Om groenten in te verpakken, of orgaan, dat dan in porties in 1 grote zipzak gaat. Zakken van brood herbruik ik ook. Het brood van manlief gaat mee naar zijn werk in een broodtrommel, dat scheelt ook veel zakjes. En wij kopen nooit meer een half brood. We halen gewoon een half brood uit de vriezer en doen die in de zak die dan leeg is. De rest blijft in de vriezer liggen. Is nog goedkoper ook.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Hope schreef: Bloemkool in een zakje? Die mik ik zo in de kar en later bovenop mijn boodschappentas. Thuis wassen en klaar. Bananen, ananas, eigenlijk alles wat uit 1 stuk bestaat pak ik niet in. Paprika koop ik meestal 1 rode en 1 groene. Daar gaat gewoon een sticker van mee naar de kassa. De paprika's gaan los in het karretje.

En ja, ik hergebruik zakjes. Om groenten in te verpakken, of orgaan, dat dan in porties in 1 grote zipzak gaat. Zakken van brood herbruik ik ook. Het brood van manlief gaat mee naar zijn werk in een broodtrommel, dat scheelt ook veel zakjes. En wij kopen nooit meer een half brood. We halen gewoon een half brood uit de vriezer en doen die in de zak die dan leeg is. De rest blijft in de vriezer liggen. Is nog goedkoper ook.
Ja, maar als ik de bloemkool zo mee neem, kan ik dus geen extra groene bladeren meenemen...  :-\  Das dan het dillemma...
Ananas of meloen of zo doe ik ook nooit in een zakje. Selder en komkommer ook niet.
Halve broden dat kennen we in belgie zelfs niet en belegd brood heb ik nooit anders geweten als meenemen in een doos ipv zakje.  Als kind kregen we zelfs een drinkbeker mee ipv flesjes of brikjes.  Mama bakte het brood ook zelf, en als we dan naar de bakker gingen kochten we ongesneden brood waardoor het zelfs niet in een zak hoefde.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef: Ja, maar als ik de bloemkool zo mee neem, kan ik dus geen extra groene bladeren meenemen...  :-\  Das dan het dillemma...
Ananas of meloen of zo doe ik ook nooit in een zakje. Selder en komkommer ook niet.
Halve broden dat kennen we in belgie zelfs niet en belegd brood heb ik nooit anders geweten als meenemen in een doos ipv zakje.  Als kind kregen we zelfs een drinkbeker mee ipv flesjes of brikjes.  Mama bakte het brood ook zelf, en als we dan naar de bakker gingen kochten we ongesneden brood waardoor het zelfs niet in een zak hoefde.
Hmmm... Eigen tasje voor het losse blad? Vinden ze vast prima!
Plastic flesjes herbruiken we ook inderdaad. Want water kopen in een flesje is al helemáál een rare aankoop in een land als het onze.

Plaats reactie