Foto's van je ras rond 1900.......... (foto's)

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Foto's van je ras rond 1900.......... (foto's)

joel
5-sterren
5-sterren

Bericht door joel »

Superleuk topic! Wat een mooie foto's van een eeuw geleden, sommige rassen echt qua bouw veranderd, sommige niet, net als bij de afghaanse windhond, (oke, vacht dan weer wel  ::)) Maar ook bij dit ras zulke mooie foto's gevonden, heb niet alles geplaatst, maar kiezen is moeilijk

Afghaanse windhond,
1891
Afbeelding

1909
Afbeelding

kon niet kiezen  :biggrin2:
Afbeelding

Crufts 2015
Afbeelding

Werklijnen zijn ook echt prachtig om te zien (wat korter, steviger en breder qua bouw) , met of met minder lange vacht
Lil

Bericht door Lil »

Anneloog schreef: Ontzettend leuk topic maar zou graag ook wat meer over de katten zien, zelf heb ik 3 Europese kort haar dus gewoon huis tuin en keuken katten en als ik ga google kom ik er weinig tot niets over tegen ja wel van ras katten  langharigen etc van begin 1900 maar de korthaar helaas niets. Kan best zijn dat ik niet goed zoek hoor maar ben benieuwd of het in de katten wereld ook zo soms duidelijk is die verandering en weet dat dat met sommige rassen zeker zo is maar niet allemaal toch?
De Europees Korthaar is geen ras, dus logisch dat je niets vindt. Zijn gewoon vuilnisbakkies.
Hiero dus 2 vuilnisbakkies gehad en een kruising Brits korthaar.
Lizetta
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lizetta »

een paar foto's van vroeger voor de oorlog:
Afbeelding

Afbeelding
Brunner Tigris

Net na WW2 is er een enorme bottleneck geweest in ons ras, waardoor bijna alle huidige Oostenrijkers afstammen van één stammoeder:
Nora vom Angern
Afbeelding

En haar nakomelingen Berta en Baldur:
Afbeelding

De NL lijn is opgezet in 1974 met Betty vom Schildbach
Afbeelding

Rond 1985:
Afbeelding

Meervoudig Nederlands en Oostenrijks kampioen Anzac:
Afbeelding

En de mijne, die ik dan iets meer vind lijken op de oude foto's dan Anzac:
zie onderschrift ;)
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

pluk schreef: Links de eerste raskampioen, geboren in 1932
Afbeelding

Jaren 50
Afbeelding

Ik zie geen enorme verschillen met nu.

Norfolk van het jaar in 2013
Afbeelding

En mijn boef... geen staande foto van te maken  :biggrin2: alleen die oren... ::)
Afbeelding

En voor de liefhebber  :biggrin2:  hier staan de BOB vanaf 1965 op Crufts http://www.norfolkterrierclub.co.uk/bob.htm

De laatste jaren weer met gewone staartjes  :)
wat ik zo langs zag komen aan terriër toen ik aan het zoeken was, is er bij de meesten niet gek veel veranderd qua uiterlijk....... alleen is het soms lastig zoeken naar echt oude foto's, ze noemden ze eerst alleen scottish........ moet je maar net weten :-p .
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Wat heerlijk al die oude foto's :smitten:. Ik ben daar echt gek op!

Wat mij opvalt is dat er wat rassen een meer overvloedige vacht hebben gekregen. Zoals de Husky (volgens mij is ie niet gefotoshopped maar is de hond met fotoshop in een besneeuwde omgeving geplaatst), de NewF, de Amerikaanse Spaniel, de Beauceron (en daar had ik dat dan weer niet van verwacht), de Afghaanse Windhond.

En veel honden zijn wel zwaarder/grover geworden.

Wat ik me bij de NewFie afvroeg, wat er specifiek extreem is aan de hond waarbij je dit schrijft Kaio? Ik zie dat de hond er anders uit ziet dan ik gewend ben, maar wat vind je precies extreem aan die hond? Ik vind daar ook wel extreem grove honden tussen zitten vandaag de dag. En veel meer haar :biggrin2:

Nou ja, de overdrijvingen bij de korte snuiten lijkt me duidelijk..... :-\

Het valt me bij de werkende Herder op dat er eigenlijk hoegenaamd geen verschil zit. En eigenlijk bij de jachthonden ook niet (neem bijv. de Heidewachtel). En bij de Dalmaat ook niet.

En wat ik me afvroeg Lizetta, je schrijft "Net na WW2 is er een enorme bottleneck geweest in ons ras, waardoor bijna alle huidige Oostenrijkers afstammen van één stammoeder". Dat is niet veel, 1 stammoeder :-\. Hoe is dit opgelost? Zijn er andere rassen ingekruisd? Hoe is het met de gezondheid van dit ras gesteld?
Laika
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laika »

Voor het eerst vind ik het jammer dat mijn rashonden (de working kelpie en de harzer fuchs) geen rasstandaard hebben.
Er valt niets te vergelijken.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Welke bedoel je Lizzy, die in stand of die kop?
Van sommige koppen kan ik zeggen te veel hanglippen, overtollig keelhuid, te korte neus met kreukels wat niet te zien is op deze foto, en te open oog. In het algemeen een veel te lompe kop. Hij moet een groot hoofd hebben maar moet strak en elegant zijn.
De in stand foto, denk dat dat handler probleem is, er zijn wel extreme honden met meer aflopende rug en poten ver naar achter, maar dat is deze idd niet, bouw ziet er verder ok uit. Maar deze honden worden tijdens het rennen ook zo door de ring gesleurd, zodat die voorpoten bijna steppen, geloof dat ze in nl hadden gezegd dat dat niet meer mocht, losse lijn moet maar ja  ;)
Ik zal eens kijken of ik wat duidelijkere extremen kan vinden, maar voor mijn idee is dat al op zijn retour.  Ook de vachten die zo veel meer zijn geworden lijken wat minder te worden. Maardat ligt denk ik meer aan welke reu veel gebruikt wordt als ik eerlijk ben.
Ik vind wel dat er veel verschil is in hoofden, toch wel duidelijk anders maar dan toch allemaal correct, dat vind ik wel leuk.
Er zijn natuurlijk spitse snuiten, subtiele hoofden, en langere oren. Of te laag aangezette oren wat naar mijn mening niet ok is ivm water.
En lomper, ja soms is het te veel mode om alsmaar zwaarder te moeten, maar ook daar komen er van terug, tuurlijk is het een zware hond, met veel bone maar je moet weer niet overdrijven. Praktisch gezien moet je ze bij waterwerk in de boot tillen, daar zijn ze voor gemaakt, dus succes met je 80-90 kilo hond  :biggrin2:
Hier is Fozzy overigens degene met het zwaarste bone, maar ook atletischer gebouwd ( iets langer) en zijn vacht is ook korter, maar weegt 65, ok geen grammetje vet.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

@Lizzy, volgensmij geld dat niet bij alle beauces. Is maar net de foto die ik heb gepakt. Zie hier:

Afbeelding
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nadia schreef: @Lizzy, volgensmij geld dat niet bij alle beauces. Is maar net de foto die ik heb gepakt. Zie hier:

Afbeelding
Oh ja, die heeft beduidend meer haar :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kaio schreef: Welke bedoel je Lizzy, die in stand of die kop?
Van sommige koppen kan ik zeggen te veel hanglippen, overtollig keelhuid, te korte neus met kreukels wat niet te zien is op deze foto, en te open oog. In het algemeen een veel te lompe kop. Hij moet een groot hoofd hebben maar moet strak en elegant zijn.
De in stand foto, denk dat dat handler probleem is, er zijn wel extreme honden met meer aflopende rug en poten ver naar achter, maar dat is deze idd niet, bouw ziet er verder ok uit. Maar deze honden worden tijdens het rennen ook zo door de ring gesleurd, zodat die voorpoten bijna steppen, geloof dat ze in nl hadden gezegd dat dat niet meer mocht, losse lijn moet maar ja  ;)
Ik zal eens kijken of ik wat duidelijkere extremen kan vinden, maar voor mijn idee is dat al op zijn retour.  Ook de vachten die zo veel meer zijn geworden lijken wat minder te worden. Maardat ligt denk ik meer aan welke reu veel gebruikt wordt als ik eerlijk ben.
Ik vind wel dat er veel verschil is in hoofden, toch wel duidelijk anders maar dan toch allemaal correct, dat vind ik wel leuk.
Er zijn natuurlijk spitse snuiten, subtiele hoofden, en langere oren. Of te laag aangezette oren wat naar mijn mening niet ok is ivm water.
En lomper, ja soms is het te veel mode om alsmaar zwaarder te moeten, maar ook daar komen er van terug, tuurlijk is het een zware hond, met veel bone maar je moet weer niet overdrijven. Praktisch gezien moet je ze bij waterwerk in de boot tillen, daar zijn ze voor gemaakt, dus succes met je 80-90 kilo hond  :biggrin2:
Hier is Fozzy overigens degene met het zwaarste bone, maar ook atletischer gebouwd ( iets langer) en zijn vacht is ook korter, maar weegt 65, ok geen grammetje vet.
Hierboven schrijf je "er zitten ook extremen tussen hoor":

Afbeelding
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Lizzy schreef: Hierboven schrijf je "er zitten ook extremen tussen hoor":

Afbeelding
nee klopt ook, dit is niet het goede voorbeeld ervoor. Is meer een voorbeeld van extreem kappen en de nek extreem onhoog trekken wat een zeer raar beeld geeft, want de hond ansich lijkt wel een ok bouw te hebben  ;)

Maar ik kan die extreme stand en extreme hoofden (zowat mastino), niet goed meer vinden, goede zaak dus  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Kaio op za 25 jul 2015, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

valt mee toch....
koppie is fijner maar vinnie is ook een fijn gebouwd hondje.... zijn grovere bij
Lil

Bericht door Lil »

Nauwelijks verschil Ellen. Ja de zwart joepies die ik ken buiten Vinnie zijn 1 a 2 koppen groter maar de verhoudingen kloppen helemaal. Nu moet ik zeggen dat puur persoonlijke smaak: ik liever een Vinnie zie dan de grovere.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

nou deze heeft bijvoorbeeld de kreukels in de snuit wat volgens rasstandaard echt niet mag, maar komt er wel mee weg op shows (ligt aan de keurmeester)
Mijn smaak is het ook echt absoluut niet en het moet ook niet die kant op gaan, betekent nl te korte neus.
Afbeelding
Is deze hond nou hierdoor ongezond, nou nee, maar je moet wel gaan oppassen dat het niet extreem op extreem gaat.
maar dit vind ik ook niet mooi, maar wordt tevens geacentueerd door het wegscheren van de vacht op de hals en het omhoog en naar voren zetten van het te lange hoofdhaar
Afbeelding
En kijkend naar deze hoofden is er wel heel veel meer verschil met de newf in het begin  ;)

oja en speciaal gevonden de aflopende rug, maar dat is ook meer neerzetten van deze hond want er is een tijd geweest dat een gedeelte meer achterhoeking wilde,  en ja zo laat je het zien? Maar je ziet bij deze ook gewoon dat ie uit het lood gezet is achter en extra breed de poten uit elkaar, en niet te maken met hoeking. Maar je had er wel met teveel hoeking maar dat is deze niet, als je naar de knieen kijkt.
Afbeelding
Maar het ziet er niet uit

Zelfde hond:
Afbeelding
Ziet er toch wat beter uit he!
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Me and my boys! schreef: Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

valt mee toch....
koppie is fijner maar vinnie is ook een fijn gebouwd hondje.... zijn grovere bij
kon bijna zijn vader zijn Ellen!

Plaats reactie