Totilas met pensioen.....

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Totilas met pensioen.....

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lil schreef: Eigenlijk lees ik hier de eeuwenoude discussie: gebruik versus misbruik van hulpmiddelen en ieder heeft daarbij zijn eigen mening en grenzen gebaseerd op hetgeen men zelf aan ervaring heeft opgedaan.
Of het om rollkur of om prikbanden of stroombanden bij honden gaat. Iedereen denkt daar nu eenmaal anders over en ik weet dat ik de afgelopen jaren mijn mening over hulpmiddelen een aantal keer heb moeten bijstellen. Gewoon omdat je andere ervaringen opdoet.
En ik kan hier weer niets mee.

Het grote probleem dat ik heb met de paardenwereld (in zijn geheel, in praktisch alle diciplines en ja, ook bij de door mij zo geliefde IJslanders), is dat de training bijna in zijn geheel gebaseerd is op R-, Negatieve bekrachtiging. In de meest simpele stelling: bijna de gele paardentraining is gebaseerd op: jij doet wat ik wil, anders doe ik jou pijn/ongemak aan.
En dan kun jij als mens ervaren wat je wil, het principe blijft toch echt overeind staan. Een bit kan alleen maar pijn doen/ongemak geven of niet. Je kunt met een bit niets anders doen dan R-. Je kunt met een zweep, hulpteugels en sporen niets anders doen dan R-.

Vraag aan de gemiddelde ruiter hoe hij zijn paard beloond en dan krijg je te horen dat hij stopt met het toedienen van iets vervelends (druk loslaten), of een klopje op de hals. Vanaf de grond wordt misschien eens een worteltje gegeven.

Ik snap best dat je als honden en paardeneigenaar wel eens bewust voor het inzetten van R- kan kiezen. Wijken voor druk hoeft ook niet negatief te zijn, als die druk in geen enkel geval pijn oplevert. En dat je in specifieke gevallen wel eens voor de heftige vormen van R- kiest, snap ik ook.
Maar dat een complete sector niet verder komt dan R- met als enige R+ eens een klopje op de hals of een worteltje, dat vind ik echt compleet achterhaald. 

En ik heb achter de schermen gekeken, in diverse takken van de paardensport. Ik heb in de sector meegedraaid. Ik heb er mijn werk van willen maken. En dit is een van de belangrijkste redenen dat ik er volledig op afgeknapt ben. Je kunt jezelf als dierenliefhebber, paardenliefhebber en als sector toch niet serieus nemen als R- de enige tool in je rugzak is.

En ja, ik geloof wel dat daardoor veel paarden heel jong opgebrand zijn. Kapot getraind. Gedwongen op een veelvoud van manieren. Dat bewijzen de cijfers ook, de gemiddelde leeftijd van paarden in NL is een jaar of 8.
Of dat bij Totilas ook zo is? Geen idee. Topsport vergt ontzettend veel van paard en ruiter, zoals Hope al eerder eens aangaf. Of dat heel erg is? Wel als er een beter alternatief beschikbaar is. Ik hoop in ieder geval voor Totilas dat ie zijn leven niet in een box hoeft te slijten. Dat ie ergens komt (of blijft) waar hij voldoende ruimte krijgt voor een enigszins "artgerechtet" bestaan. Dat zegt ik zonder waardeoordeel, want het is waar, we weten het niet specifiek over dit paard.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef: OK, dus het is toch niet allemaal koek en ei. Nou, en dat zien "wij" (de niet ruiters-op-niveau) dus ook. En dan vragen we ons wel eens af of dat nou allemaal wel eerlijk is ten opzichte van de paarden. Er gaat zoveel geld mee gemoeid dat ook ik toch af en toe wel het gevoel krijg dat geld belangrijker is dan het dier achter de sport. 

En nee, over Totilas weten we niks. Behalve dan dat er 1 dierenarts was die hem in Aken niet goed genoeg vond lopen. En we hebben ook de reactie van Matthias Rath kunnen horen, die zei:

"Rath zelf kon zich niet vinden in de lagere beoordelingen. ‘Ik ben zelf tevreden en begrijp dit niet. Daarbij heb ik in mijn team toch geen amateurs zitten en ook die vonden het goed gaan. Natuurlijk ging niet alles vlekkeloos, zoals de twee eners die hij achter niet fijn doorsprong, maar over het algemeen was ik te spreken over deze proef.’".

En dit bedoel ik dus o.a. met ongevoelig. Nou heb ik dus geen verstand van paarden maar zelfs ik zag dat het paard niet goed liep.... En nou ja, als ik die Rath op Totilas zie rijden, kan ik steeds maar 1 ding denken, zien en voelen. En dat is dat zij in mijn ogen totaal geen klik hebben die twee. Daar kan Rath niks aan doen. Daar kan Totilas niks aan doen maar van meet af aan was er nul chemie tussen die twee. Waarmee ik niet wil zeggen dat Rath hem kapot gereden heeft, want daar geloof ik nou echt helemaaaaal niks van.

Neemt niet weg dat ik het zonde vind dat het met zo'n paard zo moet eindigen.... En ik kan alleen maar hopen dat hij levend meer waard blijft dan dood, zodat hij lekker lang van zijn pensioen kan genieten. Want ik vraag me in alle eerlijkheid wel af in hoeverre hij nog veel geld op zal leveren als dekhengst. De mensen zullen zich misschien wel afvragen in hoeverre dit erfelijk is...?
Zo'n reactie is ook helemaal niet erg. Het "ik heb er geen verstand van maar ik vind het er niet fijn uit zien, hoe werkt dat eigenlijk?" Niets veroordelends aan. Maar het "hij had nooit verkocht moeten worden, had hij maar op mijn manier getraind moeten worden want dan was dit nooit gebeurd" dat stoort me. De beste stuurlui staan aan wal.

De grootste vraag is nu vooral of Totilas nou zo'n goed paard was, of dat de combinatie Totilas - Gal gewoon bijzondere dingen samen bracht.
Ik denk overigens dat het geld nu niet meer belangrijk is. Zo'n paard zal voor een gigantisch bedrag verzekerd zijn. Over het algemeen wordt er uitgekeerd indien het paard niet meer ingezet kan worden voor de sport vanwege een blessure/ziekte/ongeluk. Dus de kans is groot dat het pensioen voor alle partijen beter is (behalve voor de verzekeringsmaatschappij). Paard krijgt rust, investeerder krijgt een bak verzekeringsgeld. Denk ik. Ik weet natuurlijk niet wat er op de polis staat. Maar er is geen gek te vinden die een paard voor een paar miljoen koopt en hem onverzekerd rond laat lopen.
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Jantina schreef: Tsja, ik kan ook weinig met de beweringen van K&D...  :-\ heb je wel eens bij de Spaanse Rijschool achter de schermen gekeken? Ik in Jerez wel. Nou die klassieke rijkunst gaat ook wel met zeer 'klassieke' (lees ouderwetse) leermethodes hoor  :-X.
Klassieke rijkunst volgens uitgangspunten van het Scala der Ausbildung is Duits en anders dan de Spaanse rijschool. Daar heb ik het niet over (gehad).

http://www.wedstrijdplatform.nl/paarden ... ausbildung
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kaela schreef: En ik kan hier weer niets mee.

Het grote probleem dat ik heb met de paardenwereld (in zijn geheel, in praktisch alle diciplines en ja, ook bij de door mij zo geliefde IJslanders), is dat de training bijna in zijn geheel gebaseerd is op R-, Negatieve bekrachtiging. In de meest simpele stelling: bijna de gele paardentraining is gebaseerd op: jij doet wat ik wil, anders doe ik jou pijn/ongemak aan.
En dan kun jij als mens ervaren wat je wil, het principe blijft toch echt overeind staan. Een bit kan alleen maar pijn doen/ongemak geven of niet. Je kunt met een bit niets anders doen dan R-. Je kunt met een zweep, hulpteugels en sporen niets anders doen dan R-.

Vraag aan de gemiddelde ruiter hoe hij zijn paard beloond en dan krijg je te horen dat hij stopt met het toedienen van iets vervelends (druk loslaten), of een klopje op de hals. Vanaf de grond wordt misschien eens een worteltje gegeven.

Ik snap best dat je als honden en paardeneigenaar wel eens bewust voor het inzetten van R- kan kiezen. Wijken voor druk hoeft ook niet negatief te zijn, als die druk in geen enkel geval pijn oplevert. En dat je in specifieke gevallen wel eens voor de heftige vormen van R- kiest, snap ik ook.
Maar dat een complete sector niet verder komt dan R- met als enige R+ eens een klopje op de hals of een worteltje, dat vind ik echt compleet achterhaald. 

En ik heb achter de schermen gekeken, in diverse takken van de paardensport. Ik heb in de sector meegedraaid. Ik heb er mijn werk van willen maken. En dit is een van de belangrijkste redenen dat ik er volledig op afgeknapt ben. Je kunt jezelf als dierenliefhebber, paardenliefhebber en als sector toch niet serieus nemen als R- de enige tool in je rugzak is.

En ja, ik geloof wel dat daardoor veel paarden heel jong opgebrand zijn. Kapot getraind. Gedwongen op een veelvoud van manieren. Dat bewijzen de cijfers ook, de gemiddelde leeftijd van paarden in NL is een jaar of 8.
Of dat bij Totilas ook zo is? Geen idee. Topsport vergt ontzettend veel van paard en ruiter, zoals Hope al eerder eens aangaf. Of dat heel erg is? Wel als er een beter alternatief beschikbaar is. Ik hoop in ieder geval voor Totilas dat ie zijn leven niet in een box hoeft te slijten. Dat ie ergens komt (of blijft) waar hij voldoende ruimte krijgt voor een enigszins "artgerechtet" bestaan. Dat zegt ik zonder waardeoordeel, want het is waar, we weten het niet specifiek over dit paard.
Nou, dit dus.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Helemaal met je eens Kaela. Alleen... Het is zo ongelooflijk moeilijk om een andere weg te vinden!

Die weg komt er wel. Maar het gaat vele jaren in beslag nemen voor het zover is.
Het blijft best lastig namelijk, om een paard, als je erop zit, puur en alleen een positieve bekrachtiger te geven. Daarom vind ik bijvoorbeeld een ruiter als Edward ook zo goed. Want die durft gewoon (ook tegen zijn leerlingen) te zeggen: dit paard wil dit niet. Hij kan het niet, vind het niet leuk.

Ja, het is een lange weg. Maar als wij met ons paard in een moeilijke oefening van de instructeur horen: Marloes, jij weet het vast ook aan de hand uit te puzzelen, dan weet ik dat het begin van die weg gemaakt is.

Maar tijd. Het kost tijd. En elkaar om de oren slaan met verwijten gaat niet zorgen dat het sneller gaat, maar juist dat de verschillen groter worden. Uiteindelijk gaat alles om respect. Respect voor het paard, respect voor elkaar.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Natuurlijk kost het tijd! En gelukkig zijn er wel ontwikkelingen.

Maar allememachies, wat gaat het langzaam! Wat vind de grote massa de gebruikelijke misstanden nog volkomen normaal. Hoe kan het toch dat in hondenland men zó bezig is met leuker en gezelliger trainen en in paardenland daar juist zo veel weerstand tegen is?

En ja, ik begrijp de beperkingen van een positieve bekrachtiger van op het paard heel goed. Maar daar zijn toch best heel veel creatieve oplossingen voor te bedenken. En er kan zoveel eerst vanaf de grond aangeleerd worden, mét positieve bekrachtiger, zodat het vanuit het zadel al zoveel makkelijker is. En als men er aan de hand al geen gebruik van maakt (ik ben bij keuringen aan de hand van IJslanders, Friezen, Fjorden en KWPNers geweest en mijn hemel wat is dat triest gesteld wat dit betreft), ja dan is het onder het zadel wel heel erg moeilijk.
Lil

Bericht door Lil »

Kaela schreef: En ik kan hier weer niets mee.

Hele groepen bitloos en grondtrainers ;-) Gros niet dat is zonde ja wedstrijd mag niet bitloos nog triester.  Maar ik zie in hondenland heel veel R- continu.... pups van 3 maandjes aan de jachtlijn en baas met nul voertjes en zonder bal. En die gebruiken die wurglijn zonder enig gevoel en niet zoals ik (die het niet zou willen gwbruiken) doelbewust. Zie dat meer dan clicker Of voertjes mee. Geen verschil met paardenland helaas. Kijk in hondenland probeer ik het anders te doen, maar al mijn paardenvrienden rijden 99% bitloos en doen meer grondwerk dan erop zitten. Ligt er maar net aan waar je op focust.

Ik heb met Boris in meerdere disciplines op behoorlijk niveau wedstrijd gedaan.  Thuis aan tuig en op wedstrijd verplicht halsband of grove ketting. Net als verplicht stang/trens en sporen... Ik zie dus nog geen verschil helaas.

Daarbij ben ik gematigd zonder hulpmiddel is mijn hond gevaarlijk en het paard dat ik vroeger reed moest helaas vaker bit in anders overleefde je het niet. Maar de training was wel positief en afgezet rijden ook maar naar buiten wilde ik ook graag weer heel van terugkeren.

En ja ik ben het zowel met de gemidelde ruiter als honden eigenaar niet eens.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lil schreef: Hele groepen bitloos en grondtrainers ;-) Gros niet dat is zonde ja wedstrijd mag niet bitloos nog triester.  Maar ik zie in hondenland heel veel R- continu.... pups van 3 maandjes aan de jachtlijn en baas met nul voertjes en zonder bal. En die gebruiken die wurglijn zonder enig gevoel en niet zoals ik (die het niet zou willen gwbruiken) doelbewust. Zie dat meer dan clicker Of voertjes mee. Geen verschil met paardenland helaas. Kijk in hondenland probeer ik het anders te doen, maar al mijn paardenvrienden rijden 99% bitloos en doen meer grondwerk dan erop zitten. Ligt er maar net aan waar je op focust.

Ik heb met Boris in meerdere disciplines op behoorlijk niveau wedstrijd gedaan.  Thuis aan tuig en op wedstrijd verplicht halsband of grove ketting. Net als verplicht stang/trens en sporen... Ik zie dus nog geen verschil helaas.

Daarbij ben ik gematigd zonder hulpmiddel is mijn hond gevaarlijk en het paard dat ik vroeger reed moest helaas vaker bit in anders overleefde je het niet. Maar de training was wel positief en afgezet rijden ook maar naar buiten wilde ik ook graag weer heel van terugkeren.

En ja ik ben het zowel met de gemidelde ruiter als honden eigenaar niet eens.
Tja, weet je, dat er in hondenland ook nog veel winst te behalen valt, wil niet zeggen dat we paardenland dan maar moeten laten voor wat het is. Lijkt mij.

En nogmaals, ik ben helemaal niet tegen het gebruik van hulpmiddelen of R-. Ik vind het alleen van de zotte dat een complete sector niet verder komt dan R- als tool.

En dat er binnen die sector een groep is de dat wel komt is hartstikke mooi, maar dat zet tot nog toe nog niet veel in beweging bij de sector zelf.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Maar sinds wanneer is bitloos dan ineens positief? Is toch ook gewoon werken met druk?
En daarbij ken ik echt veel paarden die de druk op de neus echt vreselijk vinden. En kom ik heel veel o zo diervriendelijke bitloze hoofdstellen tegen met een fietsketting (ja echt gewoon een fietsketting!!!) in de neusriem.

Ik wil niet zeggen dat bitloos niet voor sommige paarden een oplossing kan zijn, maar het is biet per definitie zo dat bitloos fijner/beter is.

Kaela, ik snap je punt hoor. Ik probeer zelf zo veel mogelijk gebruik te maken van positieve bekrachtiging. Maar soms werkt het gewoon niet zo. Als je 700 kilo paard aan je lijntje hebt ontkom je soms niet aan druk. Dan kan je alleen maar zorgen dat je de druk zo prettig mogelijk maakt, je timing perfect is en de druk dus echt wegvalt als het paard ook maar een centimeter meegeeft. En er dan, en dat vergeten er veel, een positieve bekrachtiger volgt. Voer, stem, lichaamstaal. Maar werken zonder  enige vorm van druk bij paarden? Dan moeten we een hek om Friesland zetten, alle paarden er loslaten en er niet meer mee willen omgaan.

Met druk bedoel ik overigens dan niet druk in de vorm van dwang of geweld. Maar druk op een halster bij een paard bijvoorbeeld is ook druk. 
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Het positieve aan bitloos vind ik dat men dan meestal een beetje nagedacht heeft over hoe en waarom. Meestal dan, want ja, met een fietsketting over de neus ben je natuurlijk gewoon een knurft. Maar bitloos an sich is ook niet per definitie beter. Dat ligt ook heel erg aan de uitvoering.

En Hope, nogmaals, ik ben niet tegen R-. Uiteraard ontkom je niet aan druk en dat is ook niet erg. Zeker niet als je zoals jij ook veelvuldig gebruik maakt van positieve bekrachtigers. Ik ben ontsteld dat de sector over het algemeen niet verder komt dan R- als tool in hun rugzakje.
Lil

Bericht door Lil »

Ik vind het nogal zeer generaliserend om te zeggen de hele sector komt niet verder en in hondenland wel allemaal positief.  Zo las ik het en dat wilde ik nuanceren niet meer en niet minder. Ik ken geen 5 mensen die het andera willen ik ken een uele sector in paardenland die het anders doet. Evenals een hele sector in hondenland die het niet fijn doen. Dat is wat ik wilde nuanceren. En ja fijn als er verandering komt,  maar daar heb ik dus echt een zwaar hoofd in.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lil schreef: Ik vind het nogal zeer generaliserend om te zeggen de hele sector komt niet verder en in hondenland wel allemaal positief.  Zo las ik het en dat wilde ik nuanceren niet meer en niet minder. Ik ken geen 5 mensen die het andera willen ik ken een uele sector in paardenland die het anders doet. Evenals een hele sector in hondenland die het niet fijn doen. Dat is wat ik wilde nuanceren. En ja fijn als er verandering komt,  maar daar heb ik dus echt een zwaar hoofd in.
Heb ik gezegd dat heel hondenland positief is? Dan bedoelde ik dat niet. Ik bedoelde dat er in hondenland een grote groep heel actief bezig is om positieve trainingsmethodes aan de man te brengen. Misschien leef ik onder een steen, maar de grote namen in hondenland zijn naar mijn idee toch wel Monique Bladder, Jolein van Weperen, Sam Turner, Yvette enz. Allemaal mensen die heel hard bezig zijn om heel veel educatie over leren en leerprocessen naar het grote publiek toe te brengen. En ja, dan heb je ook nog genoeg takken van sport die nog heel erg vanuit de correcties en straffen werken, helaas wel. hoor, hondenland is lang niet allemaal koek en ei, als ik dat gesuggereerd heb, dan nuanceer ik dat bij deze. Maar er is in hondenland wel aandacht voor leerprocessen en leermethodes. Iets wat ik zelf in Paardenland amper heb kunnen vinden. En wat je vindt, zit dan in de hoek van grondwerk, recreatie enz. Als je als ruiter zijnde ook maar een beetje richting welke wedstrijdsport ook gaat, kom je per direct weer op allerlei verplichtingen uit en gaan lessen, workshops enz over hoe je je paard beter kan laten presteren, maar niet over hoe een paard nu eigenlijk leert.

Met de sector in paardenland bedoel ik de grote organisaties, zoals de KNHS en de FEIF. Wat bedoel jij met "ik ken een hele sector in paardenland die het anders doet". Ik denk dat daar de verwarring tussen ons ligt. De KNHS en de FEIF stellen regelementen op die zo star zijn als wat en raken volgens mij bijna alle takken van paardensport. Ze verplichten iedereen die aan wedstrijden mee willen doen om R- middelen te gebruiken. Hoe verder je komt, hoe meer dingen verplicht worden. Zo'n overkoepelende organisatie is er in hondenland niet. Bij de hondensport is het de tak van sport die zichzelf de regels oplegt. En beide heeft zijn voor en nadelen, uiteraard. Alleen door een overkoepelende organisatie als de KNHS, reikt hun regelgeving helaas heel ver. Terwijl in hondenland de regels van bijvoorbeeld IPO de regels van behendigheid niet raken.
Lil

Bericht door Lil »

Yep inderdaad spraakverwarring!

Ik bedoel idd dat er bij paarden complete profi cursussen en opleidingen zijn in grondwerk. Goede vriendin van mij is paarden gt en zei volgt met velen allerlei hoe ben ik vriendelijk opleidingen. Dat zij nog niet zo wijdverbreid zijn dan in hondenland ben ik helaas helemaal met je eens. Ja die k*t wedstrijden met sporen en stang en trens etc ja snap wat je bedoelt. Nu weet ik niet hoe het bij western zit mbt verplichtingen dat moet ik navragen. Weet wel dat vriendin al paar keer bitloos (ja gewoon echt zonder ketting etc de teugels zitten zoals bij een halster aan een vaste ring) op dressuurwedstrijd is geweest. Maar dat was dan helaas L of zo. Hoger mag niet of zo iets. Belachelijk ja daar heb je gelijk in. Maar ja ik mocht bij GG ook geen tuig aan mijn hond hangen nu is een halsband niet zo schadelijk als sporen en scherp bit helemaal gelijk in.

Vandaar dat ik vergeleek met discussie om hulpmiddelen. Ik train mijn honden ook vaak r-. Geen zit en blijf is aan de lijn blijven bijv. Niet goed genoeg luisteren is koekje tonen met commando jammer en terug in de zak stoppen. Of wat ik ook al heb gehad mega in lijn hangen is strak blijven vasthouden totdat hond contact maakt of minder hangt en dan volgt slappe lijn. of simpeler ik stuur honden nog wel eens aan de lijn als ze nog niet gewend zijn aan links of rechts. Dat vergelijk ik dan met teugelhulp. Voor mij was daarom de hamvraag wat is het hulpmiddel. Halster is heel andere druk dan stang en trens (om over rollkur nog maar te zwijgen). Maar beide noem ik druk. Idem bij hond heb ik tuig of halti of slipketting als ik die druk gebruik?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ik denk, Kaela, dat je de laatste ontwikkelingen niet helemaal hebt kunnen volgen.

Ondertussen hebben we een aantal reglementswijzigingen.
De KNHS staat andere hoofdstellen toe, waaronder de Micklem (een hoofdstel wat de zenuwknooppunten geheel vrij laat). De Micklem mag zowel bitloos als met bit gebruikt worden. Bitloos dan wel alleen weer in bepaalde klassen geloof ik, maar er zijn dus echt wedstrijden waar bitloos gereden paarden aan de start kunnen verschijnen. Ook de FEI staat, in de Para-Dressuur, de Micklem toe. Er wordt hier veel gebruik van gemaakt. Ik zie echt veel paarden lopen met dit hoofdstel.

De KNHS en ook de FEI zijn bezig de verplichting van het rijden met stang en trens te veranderen. Er worden steeds meer klassen uitgeschreven waarbij de stang en trens niet langer verplicht is. Ook daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Op wedstrijden waar de stang niet verplicht is zie je heel veel paarden met een simpel trensje lopen.
Het is, bij de KNHS, tegenwoordig toegestaan om in pauzes tussen de rubrieken de paarden de wedstrijdbaan te laten verkennen. Dit neemt heel veel spanning bij de paarden weg. Ook hoeven paarden niet meer om de baan heen, maar mag de baan van binnen uit verkend worden voor de proef.

Momenteel is vooral Tristan Tucker helemaal "in". Dit gaat een hele fijne verandering teweeg brengen.
Tristan is een ontzettend goede trainer, die heel hard roept dat je een paard eerst mentaal moet voorbereiden voordat je er mee gaat rijden. En dat je een paard pas mee op wedstrijd kan nemen als het daar aan toe is. Hij werkt paarden eerst altijd aan de hand, laat ze kennis maken met zo'n beetje alles wat op wedstrijd kan gebeuren. Van kliko's tot paraplu's en van wapperende vlaggen tot applaus.
Wat ik jammer vind van Tristan is dat hij alleen werkt met het wegnemen van de "druk" als beloning. Maar ja, verder is het gewoon echt heel erg goed wat hij doet. Hij geeft clinics, workshops, schrijft artikelen in diverse bladen. Wat hij laat zien is: werken aan de hand, schrik- en obstakeltraining en dressuur gaan heel goed samen. Ze kunnen eigenlijk zelfs niet zonder elkaar.

Natuurlijk zijn er altijd van die eigenwijze gevallen die lekker blijven doorgaan op de manier zoals ze dat altijd gedaan hebben. En dat is vaak met harde hand. Maar toch merk ik dat er vanuit de omgeving steeds meer weerstand tegen komt. Je ziet het op keuringen ook. Paarden waarvan vermoed wordt dat ze wreed zijn getraind worden niet langer beoordeeld maar uit de ring gehaald.
Lil schreef:
Vandaar dat ik vergeleek met discussie om hulpmiddelen. Ik train mijn honden ook vaak r-. Geen zit en blijf is aan de lijn blijven bijv. Niet goed genoeg luisteren is koekje tonen met commando jammer en terug in de zak stoppen. Of wat ik ook al heb gehad mega in lijn hangen is strak blijven vasthouden totdat hond contact maakt of minder hangt en dan volgt slappe lijn. of simpeler ik stuur honden nog wel eens aan de lijn als ze nog niet gewend zijn aan links of rechts. Dat vergelijk ik dan met teugelhulp. Voor mij was daarom de hamvraag wat is het hulpmiddel. Halster is heel andere druk dan stang en trens (om over rollkur nog maar te zwijgen). Maar beide noem ik druk. Idem bij hond heb ik tuig of halti of slipketting als ik die druk gebruik?
Zie ik mensen die de stang misbruiken? Ja. Helaas wel.
Maar ik wil toch wel even zeggen dat het Engelse principe nog steeds overeind staat. "It's not the tool, but the man who's handling them."
Wat ik wil zeggen: een paard wat op een stang en trens loopt met ruiterhanden die zacht zijn als boter, hoeft minder druk te ervaren dan het paard wat met een bitloos hoofdstel loopt met iemand die verkeerde hulpen geeft en aan de teugels zit te sjorren.
Laatst gewijzigd door Hope op do 20 aug 2015, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Best wel grappige column over Totilas van het tijdschrift Helden:
http://heldenonline.nl/columns/diana-ku ... tilas-held

Plaats reactie