3 X per week barf/ 4 x kvv help...

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: 3 X per week barf/ 4 x kvv help...

frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Ik beschouw complete kvv als compleet. Het wordt enorm ingewikkeld als je gaat proberen uitvogelen wat er volgens jou toch beter in die complete zou kvv zitten. Idem of er orgaanvlees wordt gebruikt terwijl er volgens de samenstelling spiervlees zou inzitten.

Veel kvv fabrikanten maken de percentages bekend die ze gebruiken (bv haaksbarf darf en tinlo)en of dat ook echt klopt weet je nooit zeker tenzij jij er bij bent als ze jouw batch maken. Dat is nu eenmaal het nadeel van kvv en trouwens ook van bevroren portioneren (het hertspiervlees dat ik al besteld heb ben ik zeker van dat het niet enkel spier is, bestel het dus ook liever niet meer). Mijn punt is dat als je het probeert aan te passen door bv minder orgaan te voeren in je deel zelf samengesteld dat je dan orgaan te weinig voert als de kvv fabrikant eerlijk is en dat je over het algemeen organen mindert die niet extra in de kvv zouden zitten omdat ze duur zijn. Dat niet weten wat je voert is vaak een belangrijke reden voor mensen om toch voor barf te kiezen.

Ik zou trouwens ook niet weten waarom er pens in konijn kvv zou moeten zitten, het zit ook niet in het konijn, een perfect natuurlijke prooi voor een hond.

Ik ga me dadelijk nog is aan je berekeningen wagen :)
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Je hoeveelheden lijken me te kloppen :).

Je hebt over het algemeen een mooi menu bedacht vind ik. Twee opmerkingen:

1 als je  makkelijk aan een alternatief komt zou ik de eend kvv of eendenekken vervangen, al moet het zeker niet, één keer per week vleesbot en één keer kvv is nu ook weer niet overdreven.

2 nekken, je hebt ze heel vaak in je menu en bij met name kippenek vraag ik me af of het wel geschikt is voor je honden, het gaat wel om grote honden, zeker die van 40kg en dan is zo'n klein stukje vleesbot zo binnen geslikt. Ik denk persoonlijk dat karkas of rugstuk van kleine dieren zoals bv kip, eend, konijn,... geschikter zal zijn.
abmiS
3-sterren
3-sterren

Bericht door abmiS »

frodo quin schreef: Ik beschouw complete kvv als compleet. Het wordt enorm ingewikkeld als je gaat proberen uitvogelen wat er volgens jou toch beter in die complete zou kvv zitten. Idem of er orgaanvlees wordt gebruikt terwijl er volgens de samenstelling spiervlees zou inzitten.

Veel kvv fabrikanten maken de percentages bekend die ze gebruiken (bv haaksbarf darf en tinlo)en of dat ook echt klopt weet je nooit zeker tenzij jij er bij bent als ze jouw batch maken. Dat is nu eenmaal het nadeel van kvv en trouwens ook van bevroren portioneren (het hertspiervlees dat ik al besteld heb ben ik zeker van dat het niet enkel spier is, bestel het dus ook liever niet meer). Mijn punt is dat als je het probeert aan te passen door bv minder orgaan te voeren in je deel zelf samengesteld dat je dan orgaan te weinig voert als de kvv fabrikant eerlijk is en dat je over het algemeen organen mindert die niet extra in de kvv zouden zitten omdat ze duur zijn. Dat niet weten wat je voert is vaak een belangrijke reden voor mensen om toch voor barf te kiezen.

Ik zou trouwens ook niet weten waarom er pens in konijn kvv zou moeten zitten, het zit ook niet in het konijn, een perfect natuurlijke prooi voor een hond.

Ik ga me dadelijk nog is aan je berekeningen wagen :)
Ik snap dat je natuurlijk nooit zeker bent of het klopt wat er in zit.
Dat is ook niet echt mijn issue, het is meer dat ik veel lees/hoor dat je bij combinatie van barf en kvv al gauw aan te veel orgaanvlees zit waardoor de ontlasting niet goed is.
Maar wat ik uit jou verhaal kan opmaken, is dat je daar niet aan kunt ontkomen als je combi voert, en je dus zelf goed moet kijken of de ontlasting goed is ja of nee, en dan aan de hand daarvan misschien iets veranderen of juist niet.

Probeerde je dat te zeggen ?

Ja ik zou het liefst gelijk helemaal op barf over gaan hoor, ik snap je, maar dat is nog niet mogelijk helaas !  en dan vind ik dit toch wel een prima tussen oplossing, toch ?

Oh over dat konijn gebeuren heb ik geen idee hoor, ik weet niet eens of elk dier een pens bevat joh  :D ? ook niet echt belangrijk..

Ooo ja als je dat zou willen doen, zou enorm helpend zijn, tnx !
Ik ga nog wel een paar kleine dingen aanpassen hoor.

Zoals de kangoeroe kvv, raden anderen dat ook af ? Want ik vind het wel "lekker "klinken haha maar goed ik heb geen idee, ik zag ook al een hert kvv dat lijkt me ook wel een goede optie ! ( of denk ik iets te exotisch nu in het begin ? )

En de eend compleet wilde ik ook nog even vervangen aangezien er ook eendennekken op het menu staan en dat anders wellicht wat veel is ?
Verder moet ik nog even uitvogelen welke leverancier precies wat verkoopt en wat dus handig is om te geven maar als het goed is blijft het wel zo'n beetje hetzelfde.
Maar voor het checken moet dat niet uitmaken, het gaat me nu eerst vooral om de getallen en als ik dan definitief weet wat ik waar kan halen dan kan ik nog wel wijzigingen maken in het menu zelf. ( ik ga zoveel mogelijk bij 1 dezelfde proberen te halen maar sommige hebben dan bv geen kippenrug of iets dergelijks dus het is nog even puzzelen)

Ik ben trouwens ook nog steeds wel op zoek naar een of andere lezing over diervoeding met de nadruk op kvv en barf dus als iemand ooit zoiets heeft bijgewoont of iets weet dan is dat meer dan welkom :)
Ik heb al wel gekeken op internet maar ik vind het lastig een keuze te maken, er word zo weinig omschreven dat ik geen idee heb wat er dan behandeld word en of dat wel is waar ik meer over wil weten etc etc.
abmiS
3-sterren
3-sterren

Bericht door abmiS »

frodo quin schreef: Je hoeveelheden lijken me te kloppen :).

Je hebt over het algemeen een mooi menu bedacht vind ik. Twee opmerkingen:

1 als je  makkelijk aan een alternatief komt zou ik de eend kvv of eendenekken vervangen, al moet het zeker niet, één keer per week vleesbot en één keer kvv is nu ook weer niet overdreven.

2 nekken, je hebt ze heel vaak in je menu en bij met name kippenek vraag ik me af of het wel geschikt is voor je honden, het gaat wel om grote honden, zeker die van 40kg en dan is zo'n klein stukje vleesbot zo binnen geslikt. Ik denk persoonlijk dat karkas of rugstuk van kleine dieren zoals bv kip, eend, konijn,... geschikter zal zijn.
Oké met dat eerste ben ik echt heel bij, wat een gedoe met al die cijfers  :o
Dat tweede vind ik een heel lief compliment hihi dankjewel.

En de rest neem ik heel erg graag ter harte.
1. Ik kan inderdaad makkelijk aan een alternatief komen, sowieso voor de kvv !  dat is geen extra moeite en wel beter voor de afwisseling dus ga ik dat doen, dankje.

2. Dit vind ik een hele belangrijke.
Ik hoor en lees namelijk overal als aller aller eerste kippennekken, dat komt overal terug.  Dus ik ben dan wel benieuwd of meerdere mensen dit afraden.
Ik wil absoluut geen hoger risico lopen dus wil ze dan best vervangen voor inderdaad karkas of rugstuk.
Nu heb ik al kippenrugstuk op het menu, en kwartelkarkas dus ik zal even moeten denken wat er dan voor in de plaats zal moeten ?  Ik had twee keer nekken eigenlijk vooral omdat ik het allemaal nog wel een beetje eng en viezig vind ( haha) en die nekken me het meest veilig leken...

En ik had ook het idee dat nekken misschien wat makkelijker en toegankelijker zijn in het begin dan andere dingen ? ( vooral omdat dyango zo'n kieskeur is)

Mocht ik de kippennekken moeten vervangen dan laat ik de eendennekken en vervang ik de eend kvv, maar als kippennekken toch geen probleem zijn dan vervang ik de eendennekken, dus dat is even afwachten.

Het was trouwens wel mijn bedoeling die kippennekken plat te slaan of maakt dat geen verschil denk je ? Ik wil niet eigenwijs overkomen hoor maar ik ben gewoon benieuwd juist omdat kippennekken overal en door iedereen worden aangeraden.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Ik snap dat je natuurlijk nooit zeker bent of het klopt wat er in zit.
Dat is ook niet echt mijn issue, het is meer dat ik veel lees/hoor dat je bij combinatie van barf en kvv al gauw aan te veel orgaanvlees zit waardoor de ontlasting niet goed is.
Maar wat ik uit jou verhaal kan opmaken, is dat je daar niet aan kunt ontkomen als je combi voert, en je dus zelf goed moet kijken of de ontlasting goed is ja of nee, en dan aan de hand daarvan misschien iets veranderen of juist niet.

Probeerde je dat te zeggen ?
Ik bedoel dat als de fabrikant beweert dat er bv 15% kaal bot, 15% orgaan en 70% spier in zit dat hij/zij misschien stiekem orgaan ipv spier er in steekt, maar je dat niet weet. Verder weet je natuurlijk ook niet welk orgaan er bij gedraaid is, persoonlijk vermoed ik eerder organen zoals bv baarmoeder omdat dat niet gevoerd wordt dus ook niets waard is, lever, hart en nier kost wel flink wat en bij mij is het dan ook duurder dan spiervlees in aankoop. Maw ga je veranderen zonder dat je weet wat te veranderen ben je in mijn ogen verder van huis. Naar de ontlasting kijken is sowieso belangrijk
Zoals de kangoeroe kvv, raden anderen dat ook af ? Want ik vind het wel "lekker "klinken haha maar goed ik heb geen idee, ik zag ook al een hert kvv dat lijkt me ook wel een goede optie ! ( of denk ik iets te exotisch nu in het begin ? )
De katten vonden het alvast lekker, het zijn ook absoluut geen moeilijke eters. Je zou om te beginnen ook gewoon allemaal verschillende rolletjes kunnen kopen, lusten ze iets dan niet hoef je niet veel weg te gooien.

Oh over dat konijn gebeuren heb ik geen idee hoor, ik weet niet eens of elk dier een pens bevat joh  :D ? ook niet echt belangrijk..
[/Elk dier heeft een maag, herkauwers bv koe, geit, schaap meerdere, één van de magen is pens.

b]

Ik hoor en lees namelijk overal als aller aller eerste kippennekken, dat komt overal terug.  Dus ik ben dan wel benieuwd of meerdere mensen dit afraden.
Ik wil absoluut geen hoger risico lopen dus wil ze dan best vervangen voor inderdaad karkas of rugstuk.
Nu heb ik al kippenrugstuk op het menu, en kwartelkarkas dus ik zal even moeten denken wat er dan voor in de plaats zal moeten ?  Ik had twee keer nekken eigenlijk vooral omdat ik het allemaal nog wel een beetje eng en viezig vind ( haha) en die nekken me het meest veilig leken...

En ik had ook het idee dat nekken misschien wat makkelijker en toegankelijker zijn in het begin dan andere dingen ? ( vooral omdat dyango zo'n kieskeur is)

Kippennekken is inderdaad beginnersbot al wordt het wel afgeraden om het vaak te voeren omdat sommigen denken dat de schildklier er nog aan hangt en indien dit klopt zou het waarschijnlijk geen goed idee zijn om het veel te geven op termijn. Er zijn mensen die de nekken al ontleed hebben en geen schildklier kunnen vinden, dus geen idee of dat klopt. Het is sowieso wel aan te raden om meerdere soorten bot te geven. Ik begrijp uit je post's dat het ook niet de bedoeling is om zo veel nekken te blijven geven.

Bij grote honden lees ik dus wel is dat het gevaarlijk is om te voeren omdat ze te makkelijk binnen gaan en ze zich kunnen verslikken of het vast kan zitten. Flink meppen zal volgens mij toch wel veel verschil maken, dan wordt het soepel. Nu heb ik dus zelf geen grote honden hier, dus ik denk dat we best kijken wat anderen hier van zeggen.
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Mijn uk hoeft zelfs amper te kauwen op een nek, dus een grote hond doet waarschijnlijk 1x zn kaken op elkaar en slikt t door :)
Ik zou voor grotere honden veel eerder kijken voor karkassen, rugstukken, ribben etc. Daar hebben ze gewoon net ff wat meer kauwwerk aan.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Maar ribben enkel als ze al even barfen en dan enkel van heel jonge dieren. Als je er met je snoeischaar door geraakt zou het goed moeten zijn.
abmiS
3-sterren
3-sterren

Bericht door abmiS »

frodo quin schreef: Ik bedoel dat als de fabrikant beweert dat er bv 15% kaal bot, 15% orgaan en 70% spier in zit dat hij/zij misschien stiekem orgaan ipv spier er in steekt, maar je dat niet weet. Verder weet je natuurlijk ook niet welk orgaan er bij gedraaid is, persoonlijk vermoed ik eerder organen zoals bv baarmoeder omdat dat niet gevoerd wordt dus ook niets waard is, lever, hart en nier kost wel flink wat en bij mij is het dan ook duurder dan spiervlees in aankoop. Maw ga je veranderen zonder dat je weet wat te veranderen ben je in mijn ogen verder van huis. Naar de ontlasting kijken is sowieso belangrijk

Ja dat bedoelde ik ook.
Dus je raad het niet aan om orgaanvlees in de barf dagen aan te passen ?
Ja ik denk dat we gewoon goed alles in de gaten gaan houden en mocht de ontlasting niet goed zijn kunnen we altijd wat verschuiven.

Ik ben van plan een soort voedingsboekje bij te houden, zeker in het begin ! niet alleen om het in de gaten te houden hoor, maar lijkt me ook heel leuk en interessant om over een aantal jaar weer terug te zien, je stelt toch vaak je ideeen bij naarmate van tijd.

Hah misschien raar hoor maar ik ga daar dan ook foto's bij doen van de ontlasting en de vacht en de tanden etc, gewoon om te kijken of er zichtbaar verschil optreed.

De katten vonden het alvast lekker, het zijn ook absoluut geen moeilijke eters. Je zou om te beginnen ook gewoon allemaal verschillende rolletjes kunnen kopen, lusten ze iets dan niet hoef je niet veel weg te gooien.

Hahah nou ik twijfel nog even hoor, ik zal hier en daar wat rondhoren en dan een beslissing maken, heb immers nog even de tijd.
[/Elk dier heeft een maag, herkauwers bv koe, geit, schaap meerdere, één van de magen is pens.

b]
:P  weer wat geleerd.

Kippennekken is inderdaad beginnersbot al wordt het wel afgeraden om het vaak te voeren omdat sommigen denken dat de schildklier er nog aan hangt en indien dit klopt zou het waarschijnlijk geen goed idee zijn om het veel te geven op termijn. Er zijn mensen die de nekken al ontleed hebben en geen schildklier kunnen vinden, dus geen idee of dat klopt. Het is sowieso wel aan te raden om meerdere soorten bot te geven. Ik begrijp uit je post's dat het ook niet de bedoeling is om zo veel nekken te blijven geven.

Bij grote honden lees ik dus wel is dat het gevaarlijk is om te voeren omdat ze te makkelijk binnen gaan en ze zich kunnen verslikken of het vast kan zitten. Flink meppen zal volgens mij toch wel veel verschil maken, dan wordt het soepel. Nu heb ik dus zelf geen grote honden hier, dus ik denk dat we best kijken wat anderen hier van zeggen.
Nee hoor het is niet de bedoeling dit vaak te geven, maar omdat dit een beginnersbot is wou ik hiermee beginnen, omdat er niet echt veel keuze is voor beginners botten en ik karkassen nog wat bleh meh vind haha.

Hmm afgaande op jou verhaal vervang ik ze liever maar ik zal inderdaad even geduldig afwachten tot er hier wat meer knappe koppen verschijnen, die weten vast raad :) vooral ook over het orgaan en barf stukje.

Pluk,
Ik heb al rugstuk en karkas in het menu, waar zou jij de kippennekken voor vervangen dan ?
Heb al kwartel, kippenrug en eendennekken dus dan is er niet veel emer over toch ?

Ribben enzo keek ik ook al naar inderdaad maar lees overal dat je daar beter mee kunt wachten tot je iets verder bent in het proces.
abmiS
3-sterren
3-sterren

Bericht door abmiS »

Misschien wat overzichtelijker voor mensen die dit even bekijken en niet helemaal door willen lezen :)
Ik zit nog met de volgende vragen:

Willen mensen mijn menu'tje nog even bekijken en de cijfertjes na kijken ? ( hoe vaker het gechecked word hoe beter hah)

Ohh M'n grootste belangrijkste vraag is nu toch wel het stukje Orgaan en BARF omdat ik dus 4 x per week kvv ga geven en 3 x per week barf. 
Want ik twijfel nu toch wel een beetje of zit ik weer te miepen ?
Is de kans groot dat ze het er niet goed op doen omdat ik niet precies zeker kan zijn hoeveel orgaan er in kvv zit of valt dit allemaal wel mee en moet ik niet zo moeilijk denken en gewoon doen ?

( ik wil me altijd het best mogelijk voorbereiden, gewoon doen staat eigenlijk niet in het woordenboek)

Of als iemand aanraad om dan meerdere of minder dagen van het een te doen zodat het beter is ?
Als het gewoon kan doe ik het het liefst zoals nu op papier staat hoor, maar ik zou het super zonde vinden als het bij voorbaat al duidelijk is dat het niet gaat werken door dat orgaan gebeuren ?  Is het anders misschien beter enkelvoudige kvv's te geven of maakt dat ook geen verschil ?

Ik wil gewoon graag dat ze het er goed op doen ahah ( daar kan je nooit zeker van zijn voor je het doet natuurlijk, maar je kunt wel zoveel mogelijk voorbereiden zodat het slagingspercentage wat hoger is )

Stel jij zou ook 4 x per week kvv en 3 x barf geven, zou je dan tevreden zijn met het menu dat ik heb gemaakt ? of zou je wat dingen aanpassen met de organen of smaken of iets anders ( even los van of je de 1,5 procent lichaamsgewicht te weinig vind of niet)

Kippennekken voeren of toch beter iets anders kiezen ?

Kangoeroe kvv yay or nay ?

Hoe bereken ik een prijs per pond en per kilo ? ( als er bijv staat het kost xx.x euro per 3 kilo of per 5 kilo dan weet ik niet hoe ik dat moet omrekenen)

En wie weet een goede lezing mbt voeding ? of een persoon die vaak lezingen geeft en het goed weet over te brengen ?

en :P worden jullie nog niet moe van mijn eindeloos vele vragen ? ( hopelijk niet want ik vrees dat er nog veel meer komen )
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

abmiS schreef:Hoe bereken ik een prijs per pond en per kilo ? ( als er bijv staat het kost xx.x euro per 3 kilo of per 5 kilo dan weet ik niet hoe ik dat moet omrekenen)
2 kilo voor 8 euro is toch gewoon 1 kilo voor 4 euro? Delen door 2? Net zoals 15 euro voor 5 kilo, 3 euro de kg is want 15/5=3. Of bedoel je dat niet?
abmiS
3-sterren
3-sterren

Bericht door abmiS »

Ligaa schreef: 2 kilo voor 8 euro is toch gewoon 1 kilo voor 4 euro? Delen door 2? Net zoals 15 euro voor 5 kilo, 3 euro de kg is want 15/5=3. Of bedoel je dat niet?
Bij twee kilo kom ik er nog wel uit inderdaad maar wanneer er staat 5 kilo is 15 euro of zoiets nee dan snap ik het echt niet meer haha.

Dus je moet dan het bedrag gedeeld door de kilo doen? of de kilo's gedeeld door bedrag.. maar dat is hetzelfde toch ?
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Als 1 kilo 3 euro kost en je wil 5 kilo kopen, betaal je dus 5 x 3 = 15 euro. Je rekent voor de kiloprijs dus andersom. Je hebt 5 kilo voor 15 euro maar je wil 1 kg, dus dan deel je het bedrag door het aantal kilo's.
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Om de kiloprijs te weten doe je:
Totaalprijs / Kilo's = prijs per kilo

Waarom begin je niet gewoon met kvv geven? En eventueel 1-2 dagen Barf?
Als ik zo al je berichten lees dan blijf je twijfelen en levert elk antwoord je weer nieuwe vragen op. 

Begin gewoon met vers voeren en ga je daarna verdiepen in hoe verder.
abmiS
3-sterren
3-sterren

Bericht door abmiS »

pluk schreef: Om de kiloprijs te weten doe je:
Totaalprijs / Kilo's = prijs per kilo

Waarom begin je niet gewoon met kvv geven? En eventueel 1-2 dagen Barf?
Als ik zo al je berichten lees dan blijf je twijfelen en levert elk antwoord je weer nieuwe vragen op. 

Begin gewoon met vers voeren en ga je daarna verdiepen in hoe verder.
Hah dankje :)

Dat ga ik ook doen !
Oh ik denk dat het wat verkeerd overkomt dan, ik moet sowieso nog wachten tot we er mee kunnen beginnen ( paar weekjes)
Dus ik vraag maar gewoon zoveel mogelijk.

En het enige waar ik eigenlijk mee zit is de vraag van het orgaan en kvv, als ik daar een duidelijk antwoord op heb dan weet ik of ik dit op deze manier kan doen.
Of kom ik vervelend over met al mijnn vragen ? want dat is niet de bedoeling hoor.

Ik wil alleen maar weten of het wel kans van slagen heeft op dit menu en deze percentages etc

En natuurlijk nog even over de kippennekken en kangoeroe kvv haha maar daar kom ik zelf ook wel uit waarschijnlijk, alleen heb ik alle tijd en vind ik het wel fijn om ieder zn mening te horen.
abmiS
3-sterren
3-sterren

Bericht door abmiS »

En ik twijfel eigenlijk alleen maar omdat sommige mensen dat vertelden.

Anders had ik er nooit bij nagedacht, ik zou namelijk denken dat kvv gewoon de bevolen hoeveelheid heeft per dag, en mijn barf percentages zijn ook per dag dus dan is het orgaanvlees niet te veel maar precies goed.
Natuurlijk wijkt dat wel wat af omdat je bij kvv niet 100 procent zeker bent maar dat zal miniem zijn en dan kan je altijd even wat spiervlees bij geven

Als dat het geval is is het geen probleem, maar zo kwam het niet op mij over :)

Plaats reactie