frodo quin schreef:
Ik beschouw complete kvv als compleet. Het wordt enorm ingewikkeld als je gaat proberen uitvogelen wat er volgens jou toch beter in die complete zou kvv zitten. Idem of er orgaanvlees wordt gebruikt terwijl er volgens de samenstelling spiervlees zou inzitten.
Veel kvv fabrikanten maken de percentages bekend die ze gebruiken (bv haaksbarf darf en tinlo)en of dat ook echt klopt weet je nooit zeker tenzij jij er bij bent als ze jouw batch maken. Dat is nu eenmaal het nadeel van kvv en trouwens ook van bevroren portioneren (het hertspiervlees dat ik al besteld heb ben ik zeker van dat het niet enkel spier is, bestel het dus ook liever niet meer). Mijn punt is dat als je het probeert aan te passen door bv minder orgaan te voeren in je deel zelf samengesteld dat je dan orgaan te weinig voert als de kvv fabrikant eerlijk is en dat je over het algemeen organen mindert die niet extra in de kvv zouden zitten omdat ze duur zijn. Dat niet weten wat je voert is vaak een belangrijke reden voor mensen om toch voor barf te kiezen.
Ik zou trouwens ook niet weten waarom er pens in konijn kvv zou moeten zitten, het zit ook niet in het konijn, een perfect natuurlijke prooi voor een hond.
Ik ga me dadelijk nog is aan je berekeningen wagen
Ik snap dat je natuurlijk nooit zeker bent of het klopt wat er in zit.
Dat is ook niet echt mijn issue, het is meer dat ik veel lees/hoor dat je bij combinatie van barf en kvv al gauw aan te veel orgaanvlees zit waardoor de ontlasting niet goed is.
Maar wat ik uit jou verhaal kan opmaken, is dat je daar niet aan kunt ontkomen als je combi voert, en je dus zelf goed moet kijken of de ontlasting goed is ja of nee, en dan aan de hand daarvan misschien iets veranderen of juist niet.
Probeerde je dat te zeggen ?
Ja ik zou het liefst gelijk helemaal op barf over gaan hoor, ik snap je, maar dat is nog niet mogelijk helaas ! en dan vind ik dit toch wel een prima tussen oplossing, toch ?
Oh over dat konijn gebeuren heb ik geen idee hoor, ik weet niet eens of elk dier een pens bevat joh

? ook niet echt belangrijk..
Ooo ja als je dat zou willen doen, zou enorm helpend zijn, tnx !
Ik ga nog wel een paar kleine dingen aanpassen hoor.
Zoals de kangoeroe kvv, raden anderen dat ook af ? Want ik vind het wel "lekker "klinken haha maar goed ik heb geen idee, ik zag ook al een hert kvv dat lijkt me ook wel een goede optie ! ( of denk ik iets te exotisch nu in het begin ? )
En de eend compleet wilde ik ook nog even vervangen aangezien er ook eendennekken op het menu staan en dat anders wellicht wat veel is ?
Verder moet ik nog even uitvogelen welke leverancier precies wat verkoopt en wat dus handig is om te geven maar als het goed is blijft het wel zo'n beetje hetzelfde.
Maar voor het checken moet dat niet uitmaken, het gaat me nu eerst vooral om de getallen en als ik dan definitief weet wat ik waar kan halen dan kan ik nog wel wijzigingen maken in het menu zelf. ( ik ga zoveel mogelijk bij 1 dezelfde proberen te halen maar sommige hebben dan bv geen kippenrug of iets dergelijks dus het is nog even puzzelen)
Ik ben trouwens ook nog steeds wel op zoek naar een of andere lezing over diervoeding met de nadruk op kvv en barf dus als iemand ooit zoiets heeft bijgewoont of iets weet dan is dat meer dan welkom

Ik heb al wel gekeken op internet maar ik vind het lastig een keuze te maken, er word zo weinig omschreven dat ik geen idee heb wat er dan behandeld word en of dat wel is waar ik meer over wil weten etc etc.