BPWR Klimboom,is klaar!

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: BPWR Klimboom, papegaai,pruimenboom of...?

Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Brigitte schreef: Misschien kun je een flinke buitenkooi om je boom zetten? Hij is dan veilig voor roofvogels en katten, en mocht hij een keer ergens van schrikken, en dat kan zomaar een voetbal zijn die over de schutting vliegt, dan kan hij er niet vandoor.
In een tuigje kan hij verstrikt raken en in paniek zich flink bezeren.

Op zich een goed idee,maar paar jaar terug geprobeerd,maar hij wilt buiten niet in een kooi! Schreeuwt hij alles bijelkaar! Binnen vooral 'smorgens,schreeuwt hij hooguit 5 minuten als ik erbij ben,zo van yes ik ben eruit! Wanneer ik weg ben,weet ik het niet,maar ik heb mijn buurvrouw >:( een keer harder horen schreeuwen dat dat k*t beest zijn bek moet houden
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Mijn papegaaien willen geen tuigje. Bij de kleine krijg ik het tuigje aan, maar dan gaat ze in de "help ik word levend opgevreten door dat tuigje!" weerstand en daar haal je een prooidier niet uit. Bij de grote hoef ik er niet eens aan te denken om met een tuigje in de buurt te komen, dan is ie al panisch.

Ik heb over de Aviator de beste ervaringen gehoord:

http://www.avonturiashop.nl/vogels/pape ... je/qd5205/

Die schijn je redelijk makkelijk aan te kunnen doen. Let er wel altijd op dat een beetje papegaai zo'n tuigje zomaar doorbijt. Dus altijd onder begeleiding!

Omdat directe zonlicht inderdaad belangrijk is hebben we een grote voliere gebouwd. Toen ik die nog niet had, zette ik ze in een bench en oude konijnenkooi buiten. Gaf altijd veel bekijks, dan zette ik ze in de voortuin waar in de avond de zon was en iedereen die langs kwam maakte wel een praatje. Met ons of met de papegaai  :biggrin2:

Als tuigje en buitenkooi niet lukt, misschien lukt het dan wel om hem in zijn kooi in de deuropening te zetten? Dat is een mooie tussenstap. En zorg altijd voor beschutting, ze zitten niet graag in de volle zon. De mijne gaan altijd in de schaduw van de druif of de wilg zitten, maar daar piept meer dan genoeg zonlicht doorheen.
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Dank je,dat tuigje had ik idd op het oog. Zit een instructie dvd van 40 minuten bij.

Hoe jij het bij jouw thuis hebt gedaan,dat vind ik echt prachtig! Een perfecte manier om de vogels ook naar buiten te doen!

Konijnenhok en de bench,kan me voorstellen dat dat veel bekijks trok,heerlijk!

De kooi in de opening van de tuindeur zetten,kan ik wel gaan doen wanneer er geen andere huisgenoten thuis zijn! Dan blijft de tussendeur dicht,want ik ben echt als de dood voor tocht.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Ik vind papegaaien ook zo leuk :smitten: Vooralsnog niet aan begonnen omdat ik bang ben zo'n dier niet te kunnen geven wat ze nodig hebben.
Hoeveel tijd zijn jullie bezig met zo'n diertje, per dag. En wat zitten ze bij jullie alleen per dag?

Ik kwam een site tegen waar ik mensen zag die met hun papegaai gaan wandelen, fietsen, mee op vakantie. Nooit geweten dat, dat mogelijk is. Ik denk wel dat die dieren dan gekortwiekt zijn, hoe naar is dat voor een papegaai?
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

CoCo is zelden alleen en wanneer wij een dag weg moeten, probeer ik er voor te zorgen dat er iemand (zoons) thuis is. Hij is eigenlijk altijd de hele dag uit zijn kooi,heeft favoriete stekjes om te zitten,eettafel stoel,daar hangt ook een plaid over om geen poepvlekken in de stoel te krijgen ;). Hij weet ook dat hij daar mag zitten. Hij zit ook graag op de keukenkraan. En natuurlijk bij 1 van ons,want knuffelen staat echt op nummer 1! Hij zorgt er ook voor dat oordopjes van mobieltjes niet meer blijven slingeren :biggrin2:,
Nadeel is wel dat je geen pan met eten kan laten staan,hij haalt de deksel eraf,vervolgens wordt de opscheplepel eruit gebonjourd en smullen maar ;D

Papegaaien hebben een verstandelijk vermogen van een peuter,4jaar en zijn echt goed op te voeden qua aanleren,maar ook afleren. Net zoals bij kinderen moet je (het hele gezin)geduldig en consequent zijn.

Kortwieken,mijn mening hoor, vind ik zielig. Je mag maar 1 vleugel doen,want doe je beide en de wind komt eronder,dan kunnen ze als nog wegvliegen. Je moet het bijhouden. Ik kan dit helemaal mis hebben ,maar zo is het mij ooit verteld!Maar ik vind dat ze de mogelijkheid hebben om te kunnen vliegen. Hoe naar dat is voor de papegaai,geen idee.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Leuk om te lezen, bedankt!
Heb beeld bij de "papegaai in de pot vinden" :biggrin2:
Wat voor soort papegaai is CoCo?
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

CoCo is een dubbel kleurig voorhoofd(blauw en geel) amazone (groen)met rode schouders. Dat zijn niet pratende papegaaien,alhoewel hij een aardig woordje spreekt :biggrin2:

Ik zal tzt wel wat foto's plaatsen,heb daar de laptop voor nodig,lukt mij met de ipad niet.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Radja schreef: CoCo is een dubbel kleurig voorhoofd(blauw en geel) amazone (groen)met rode schouders. Dat zijn niet pratende papegaaien,alhoewel hij een aardig woordje spreekt :biggrin2:

Ik zal tzt wel wat foto's plaatsen,heb daar de laptop voor nodig,lukt mij met de ipad niet.
Radje, een blauwvoorhoofd amazone heeft ook altijd geel op het voorhoofd  ;). Leuk als je foto's plaatst!
zurca schreef: Ik vind papegaaien ook zo leuk :smitten: Vooralsnog niet aan begonnen omdat ik bang ben zo'n dier niet te kunnen geven wat ze nodig hebben.
Hoeveel tijd zijn jullie bezig met zo'n diertje, per dag. En wat zitten ze bij jullie alleen per dag?

Ik kwam een site tegen waar ik mensen zag die met hun papegaai gaan wandelen, fietsen, mee op vakantie. Nooit geweten dat, dat mogelijk is. Ik denk wel dat die dieren dan gekortwiekt zijn, hoe naar is dat voor een papegaai?
Heel naar.

Een papegaai is een prooidier en je ontneemt de mogelijkheid tot vluchten. Ik vind het ook ontzettend raar dat mensen het doen in het kader van "dan kan ie vrij". Hoe vrij is een papegaai die niet van zijn plekje kan komen? Alleen maar omdat er dan geen tralies omheen zitten en het dan vrij lijkt. Ja, hij kan dan makkelijker mee naar buiten, maar dat kan met wat creativiteit met een niet-gekortwiekte papegaai ook. Mits de vogel er behoefte aan heeft, Charlie is daar absoluut niet blij mee, Kaela wel. Die nam ik vroeger wel eens mee te fietsen:

Afbeelding

Een hond bindt je zijn poten ook niet bij elkaar zodat ie niet wegloopt, om hem dan midden op een grasveld te zetten en te zeggen: goh kijk hem eens lekker vrij zijn!

Onze vogels zijn dus niet gekortwiekt. Ik heb ze samen in een voliere van 1 bij 2 wonen. Ze zijn geen dikke vriendjes, maar ze hebben we gezelschap en vermaak aan elkaar. Ik ben elke week 1-2 uur aan schoonmaken kwijt en ik geef ze met grote regelmaat wilgentakken en/of verrijkingsspeeltjes om ze bezig te houden. Ook mogen ze in de winter regelmatig mee als ik ga douchen, om hun dan ook te douchen. In de zomer zitten ze zoveel mogelijk in de buitenvoliere en douche ik ze daar ook.
Ik vind het moeilijk om te zeggen hoeveel tijd ze kosten. Ik doe weinig met ze, omdat Charlie het niet zo wil en Kaela dan al heel snel in overdreven partnergedrag vervalt. Maar we kletsen de hele dag door tegen ze, ze krijgen met grote regelmaat een stukje fruit of groente, ze mogen regelmatig even uit de voliere enz. Ze horen er gewoon bij. En toen ze nog echt in kooien zaten, moest ik ze van mezelf elke dag een poos eruit hebben. Of buiten zetten ofzo. En dan uiteraard ook genoeg knaag en speeldingen aanbieden. Maar dat vond ik niets, dan zijn ze veel te afhankelijk van mij voor een leuke dag. Ik wil dat ze elke dag een fijne dag hebben, met voldoende ruimte, uitdaging en speelmogelijkheden. En gezelschap, waarbij ik ze nooit 24/7 gezelschap houden kan. En dan is wat we nu hebben nog niet ideaal, omdat ze geen echte vriendjes zijn. Maar ik voel me sinds we ze zo hebben eindelijk niet meer continu schuldig dat ik ze tekort doe.

Buiten zetten deden we zo, kun je je indenken wat een gesjouw dat was door woonkamer, gang, keuken, bijkeuken en dan de tuin:

Afbeelding

Van de vogels in de voortuin kan ik jammer genoeg de foto niet vinden. Dat was altijd een leuk gezicht.

En vergis je niet, papegaaien geven een ZOOI! Echt, dat hou je niet voor mogelijk hoor. En stof, heel erg veel stof. Ik ben zó blij dat ze uit de woonkamer zijn. Je blijft poetsen. Dat moet je ook wel willen.

Op mijn site onder het wereldbolletje kan je tot 2006 terug lezen en kijken. Dat geeft wel een beetje een idee misschien, hoe ze je bezig houden.
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Kaela,je hebt helemaal gelijk,officieel is CoCo een blauwvoorhoofd amazone. Maar omdat bij vele de kleuren of niet te zien zijn,ook bij de witvoorhoofd,of alleen maar geel of blauw,wil men waar het wel duidelijk te zien is,ook wel dubbelkleurig noemen :-\ althans dat werd mij een tijdje terug verteld.

CoCo heeft enorm genoten van zijn zonnebad voor de open tuindeur :D,heb gewoon de kooi open gelaten,anders was het een schreeuwpartijgeworden ::) en het vliegengordijn van hard plastic gewoon laten hangen,komt meer dan genoeg zon doorheen! Hij nam spontaan een bad in zijn drinkbak(je), ging eten als een bezetene en ik kon mijn boterham maken en eten zonder dat hij iets van mij wilde hebben,normaal probeert hij boter te stelen :P,maar heb sinds lange tijd alleen in de keuken gestaan!

Dank je voor die tip :-*,zoiets simpels,dat ik daar niet zelf ben opgekomen ::),maar zo doeltreffend en dankbaar!

Dat gezeul met jouw kooien is idd een ramp,had ik al met 1!! De drempels die je overheen moet,het schudden van de vogels die in de kooi zitten, alles wat eruit valt en na een tijdje moet alles ook weer naar binnen,poeh das heel wat!

En wil je ook nog een keer zeggen dat ik Kaela een waanzinnig mooie vogel vind
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Bedankt, beide, voor de informatie :-* Karin ik zal ook nog op je site gaan kijken. Is Kaela een Senegalpapegaai?
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

[quote="Radja"]
Dank je voor die tip :-*,zoiets simpels,dat ik daar niet zelf ben opgekomen ::),maar zo doeltreffend en dankbaar!

En wil je ook nog een keer zeggen dat ik Kaela een waanzinnig mooie vogel vind
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Kaela schreef: Super dat het zo goed werkt! Het zijn vaak de simpelste dingen waar een ander op moet komen, dat heb ik ook hoor  :biggrin2:

Dank je. Ik vind Kaela ook heel mooi en lief. Ze schreeuwt alleen heel erg, maar dat hoor je niet op foto's.

Kortwieken kan op veel manieren en ook wel aan beide kanten. Maar ik vind het allemaal niets. Kaela en Charlie zijn wel gekortwiekt geweest in een ver verleden. Bij Charlie heeft het niets dan ellende gebracht. Bij Kaela heeft het geholpen om haar uitval gedrag naar meneer K onder controle te krijgen. Al ging ze van de week toen ze los over de grond wandelde gewoon weer in de aanval, dan bijt ze hem in zijn tenen  ;D. Die twee zullen nooit vriendjes worden.

Ja dat klopt Zurca, een senegalpapegaai en ze noemen het ook Bont Boertje. Of beter gezegd, bont boerinnetje, want ik heb haar laten sexen en ze is zeker weten een meisje. Super leuke vogeltjes, maar net als bij honden, de kleinsten hebben het grootste karakter!
Ik had wat zitten lezen over deze papegaaitjes, dat ze een pittig karakter kunnen hebben maar wel rustig zijn...dat de buren er geen last van zouden hebben. Toen moest ik aan een filmpje denken wat jij hier eens had laten zien en dacht "mwahhh rustig? niet schreeeuwen? :biggrin2: :-*
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

[quote="zurca"]
Ik had wat zitten lezen over deze papegaaitjes, dat ze een pittig karakter kunnen hebben maar wel rustig zijn...dat de buren er geen last van zouden hebben. Toen moest ik aan een filmpje denken wat jij hier eens had laten zien en dacht "mwahhh rustig? niet schreeeuwen? :biggrin2: :-*
[/quote]

;D ;D ;D

Het is natuurlijk wel zo dat zo'n klein vogeltje nooit zo hard kan schreeuwen als een ara. Dus in dat opzicht klopt het ook wel dat de buren er op zich niet snel last van hebben (al hoorde wij haar wel als we bij de buurvrouw op de koffie waren, maar de buurvrouw had er niets last van). Het vervelende aan Kaela is dat ze de hele dag door kan gaan als ze met haar verkeerde pootje uit bed is gestapt. Echt de he-le dag. Terwijl de meeste papegaaien smorgens en savonds een drukke periode hebben en verder rustig zijn. Mijn vriendin heeft 6 ara's in buitenvolieres midden in een woonwijk en die laten smorgens en savonds een keer horen dat ze er zijn en verder hoor je ze niet. En dat is dan toch anders, dan de hele dag door om alles en om niets een snerp.

Amazones zoals die van Radja hebben ook weer zo'n heel typisch eigen geluid. Vaak zo'n lekkere vette lach en rollende stem. Ik vind die het aller leukste om naar te luisteren!

Wij hebben nu de prullenbak uit de vogelkamer in de keuken gezet. De prullenbak stond er al 4,5 jaar, maar kennelijk was ze dat zat. Nu hoeven we niet meer elke keer als we iets weggooien die kamer in en is ze een stuk rustiger geworden. Vast grotendeels symptoombestrijding, maar meneer K dreigt niet meer met openstaande ramen, dus ik vind het best.
Radja
5-sterren
5-sterren

Re: BPWR Klimboom, papegaai,pruimenboom. Foto's van CoCo

Bericht door Radja »

Hier wat foto's van CoCo. Ff snel wat gezocht,mooiste staan op een andere PC,maar manlief had geen zin om die te zoeken,voetbal ::)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Radja op do 03 sep 2015, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Leuk, ik zal ook eens wat fotos zoeken van ons stel. Computer gecrashed een tijdje geleden. Alles stond wel op stick maar die ben ik nu dus kwijt, lekker handig. :-X

In een ver, ver verleden had ik een Timney grijze roodstaart, een senegal papegaai, een geelkuif kaketoe en een blauwvoorhoofd geelvleugelamazone papegaai. Zaten 2 aan 2. Waren allemaal supertam.

Nu alleen nog maar 2 Kongo grijzeroodstaarten, mannetje en vrouwtje maar niet echt een koppel. Ze zitten wel samen in hun kooi. Jacoba heeft al een paar jaar achter elkaar een ei gelegd. Dat ei is onbevrucht want Chico wenst niet met haar te vrijen. :)
Chico heb ik sinds 1989 en die was 6 weken toen ik hem kreeg. Jacoba is een opvangvogel van de dierenambu geweest die uit een huis gehaald was nadat haar bazinnetje overleden was. Ze is gebleven. Jacoba is supertam maar Chico is in het verleden zo ontzettend geschrokken door een strijker tegen mijn raam dat hij toen getraumatiseerd is en dat is nooit meer goed gekomen. Ook heeft hij chronische longklachten waar hij medicijnen voor krijgt. Al met al een zorgenkindje.

Plaats reactie