Radja schreef:
CoCo is een dubbel kleurig voorhoofd(blauw en geel) amazone (groen)met rode schouders. Dat zijn niet pratende papegaaien,alhoewel hij een aardig woordje spreekt
Ik zal tzt wel wat foto's plaatsen,heb daar de laptop voor nodig,lukt mij met de ipad niet.
Radje, een blauwvoorhoofd amazone heeft ook altijd geel op het voorhoofd

. Leuk als je foto's plaatst!
zurca schreef:
Ik vind papegaaien ook zo leuk

Vooralsnog niet aan begonnen omdat ik bang ben zo'n dier niet te kunnen geven wat ze nodig hebben.
Hoeveel tijd zijn jullie bezig met zo'n diertje, per dag. En wat zitten ze bij jullie alleen per dag?
Ik kwam een site tegen waar ik mensen zag die met hun papegaai gaan wandelen, fietsen, mee op vakantie. Nooit geweten dat, dat mogelijk is. Ik denk wel dat die dieren dan gekortwiekt zijn, hoe naar is dat voor een papegaai?
Heel naar.
Een papegaai is een prooidier en je ontneemt de mogelijkheid tot vluchten. Ik vind het ook ontzettend raar dat mensen het doen in het kader van "dan kan ie vrij". Hoe vrij is een papegaai die niet van zijn plekje kan komen? Alleen maar omdat er dan geen tralies omheen zitten en het dan vrij lijkt. Ja, hij kan dan makkelijker mee naar buiten, maar dat kan met wat creativiteit met een niet-gekortwiekte papegaai ook. Mits de vogel er behoefte aan heeft, Charlie is daar absoluut niet blij mee, Kaela wel. Die nam ik vroeger wel eens mee te fietsen:
Een hond bindt je zijn poten ook niet bij elkaar zodat ie niet wegloopt, om hem dan midden op een grasveld te zetten en te zeggen: goh kijk hem eens lekker vrij zijn!
Onze vogels zijn dus niet gekortwiekt. Ik heb ze samen in een voliere van 1 bij 2 wonen. Ze zijn geen dikke vriendjes, maar ze hebben we gezelschap en vermaak aan elkaar. Ik ben elke week 1-2 uur aan schoonmaken kwijt en ik geef ze met grote regelmaat wilgentakken en/of verrijkingsspeeltjes om ze bezig te houden. Ook mogen ze in de winter regelmatig mee als ik ga douchen, om hun dan ook te douchen. In de zomer zitten ze zoveel mogelijk in de buitenvoliere en douche ik ze daar ook.
Ik vind het moeilijk om te zeggen hoeveel tijd ze kosten. Ik doe weinig met ze, omdat Charlie het niet zo wil en Kaela dan al heel snel in overdreven partnergedrag vervalt. Maar we kletsen de hele dag door tegen ze, ze krijgen met grote regelmaat een stukje fruit of groente, ze mogen regelmatig even uit de voliere enz. Ze horen er gewoon bij. En toen ze nog echt in kooien zaten, moest ik ze van mezelf elke dag een poos eruit hebben. Of buiten zetten ofzo. En dan uiteraard ook genoeg knaag en speeldingen aanbieden. Maar dat vond ik niets, dan zijn ze veel te afhankelijk van mij voor een leuke dag. Ik wil dat ze elke dag een fijne dag hebben, met voldoende ruimte, uitdaging en speelmogelijkheden. En gezelschap, waarbij ik ze nooit 24/7 gezelschap houden kan. En dan is wat we nu hebben nog niet ideaal, omdat ze geen echte vriendjes zijn. Maar ik voel me sinds we ze zo hebben eindelijk niet meer continu schuldig dat ik ze tekort doe.
Buiten zetten deden we zo, kun je je indenken wat een gesjouw dat was door woonkamer, gang, keuken, bijkeuken en dan de tuin:
Van de vogels in de voortuin kan ik jammer genoeg de foto niet vinden. Dat was altijd een leuk gezicht.
En vergis je niet, papegaaien geven een ZOOI! Echt, dat hou je niet voor mogelijk hoor. En stof, heel erg veel stof. Ik ben zó blij dat ze uit de woonkamer zijn. Je blijft poetsen. Dat moet je ook wel willen.
Op mijn site onder het wereldbolletje kan je tot 2006 terug lezen en kijken. Dat geeft wel een beetje een idee misschien, hoe ze je bezig houden.