Link behandelen voor zijn mijten allergie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Link behandelen voor zijn mijten allergie

Qwea
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwea »

Hope schreef: Zo blij dat ik nooit begonnen ben met die injecties...

Als dat levenslang moet, tja, dan is dat toch wel best een opgave lijkt me. Met name ook financieel. Vroom had het over 5 jaar.
Ik ben het ook niet eens met levenslang. Lijkt me echt totale kul. Dingen zijn best prijzig ja. Geloof dat je vanaf het 2de jaar 350 euro betaald. Maar goed, financieel kan het me niet zo heel erg boeien. Ik wil gewoon het beste voor Link. Ik wist dat een hond geld zou kosten (onze vorige was ook een onwijze kostenpost) en desondanks heb ik een hond genomen.

Maar ik vind wel dat je moet kijken in hoeverre het goed is voor de hond en of het ook iets toevoegd.
De totale kuur duurt meestal drie tot vijf jaar. Er zijn ook korte kuren, die zes tot acht weken duren. Vaak zijn dit kuren die insectensteken behandelen. Een kuur wordt altijd onder toezicht van een arts uitgevoerd. In sommige gevallen is het mogelijk om de kuur thuis zelf toe te dienen. In andere gevallen is de aanwezigheid van een arts nodig.

Is desensibilisatie nodig?
Desensibilisatie is de enige manier om van een allergie af te komen. Medicijnen die de symptomen bestrijden, helpen de patiënt niet definitief van een allergie af maar maskeren slechts de klachten. Alleen door het lichaam bloot te stellen aan de allergene stof, kan deze gewend raken hieraan en zal er ongevoelig voor worden. In dit geval zal het lichaam alleen nog reageren wanneer het echt nodig is.
Hier spreekt men ook over max 5 jaar.
Allergische dieren hebben een grotere kans op het ontwikkelen van andere allergieën. Een deel van de honden met atopie heeft daarbij ook een voedselallergie en andersom.  Daarom kan het belangrijk zijn door te gaan met het geven van hypoallergene voeding (Hypoallergeen dieet van Royal Canin), of over te schakelen op een dieet met een extra hoge hoeveelheid omega-3-vetzuren (Skin Support van Royal Canin). Deze dieetvoeding heeft een ontstekingsremmende en jeukstillende werking en ondersteunt de huidfunctie.
Dit lees ik eigenlijk overal. Ik denk dat ik idd in overleg met Tannetje na de 27ste maar eens grondig ga ellimineren. Want nu wil ik het weten ook. En dan idd niet op KVV maar puur op BARF.
Qwea
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwea »

Quercitin zit erin (lol dat rijmt :P ). Heb hem 1/3de gedaan van de capsule. Want tannetje zei dat ze meestal van alles waar een mensendosering opstond een kwart of 1/3de deed. Kijken hoe het gaat anders hoog ik op.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Met Nelson ben ik ook tijden echt aan het tobben geweest. Die zei dit, de ander dat. We gingen van gekookte aardappelen met tofu en groenten weer naar barf.

De klachten gingen pas écht beter toen ik gewoon op "de barfplaats manier" ging elimineren. Met barf, 1 herkenbare diersoort, de eerste soort 8 weken alleen de eerste diersoort en daarna elke 4 weken iets toevoegen.

Tegen mij werdt zo vaak gezegd dat Nelson te jong was voor voedsel- en mijtenallergie. Maar hij was het wél. Soms moet je gewoon stronteigenwijs zijn!
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ik kan dat onderschrijven. Ook onze hond is van pup af aan allergisch geweest. En eigenlijk door het getob in het reguliere gebeuren is het tot chronische darmontstekingen enz gekomen. Eerst alles in balans getrokken met homeopathie en later acupunctuur en consequent en heel streng aan zijn dieet houden, na een aantal jaren konden we de homeopathie afbouwen en diersoorten opbouwen. En hadden we de acupunctuur eigenlijk twee keer per jaar een aantal keer nodig. Nu is meneer ruim 7 en al heel lange tijd stabiel zonder welke ondersteuning dan ook. Kan eigenlijk alle diersoorten verdragen, mits het maar rauw is of zelf gedroogd. Wat we er nu nog van merken is eigenlijk vooral zijn karakter. Hij is door alle doktoren en onderzoeken en het geven van medicatie enz echt geen handenliefhebber.
Je moet echt het pad volgen zoals Hope zegt wat bij jullie past, een lange adem hebben en ik hoop voor jou (en ook voor Hope) dat jullie dezelfde ervaring krijgen als wij en dat het met de jaren beter gaat.
Qwea
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwea »

Hope schreef: Met Nelson ben ik ook tijden echt aan het tobben geweest. Die zei dit, de ander dat. We gingen van gekookte aardappelen met tofu en groenten weer naar barf.

De klachten gingen pas écht beter toen ik gewoon op "de barfplaats manier" ging elimineren. Met barf, 1 herkenbare diersoort, de eerste soort 8 weken alleen de eerste diersoort en daarna elke 4 weken iets toevoegen.

Tegen mij werdt zo vaak gezegd dat Nelson te jong was voor voedsel- en mijtenallergie. Maar hij was het wél. Soms moet je gewoon stronteigenwijs zijn!
Voordeel is dat ik echt altijd stronteigenwijs ben :P

Ik ga even kijken wat dit doet, wat ik nu allemaal heb gedaan. En als ik naar Tannetje moet en het doet nog geen kont, dan gaan we op de Barf manier elimineren. Wel k*t want ik heb net voor 23-10 een shitload aan KVV besteld  ;D ;D Maar daar valt i.o.m de winkel vast wel een mouw aan te passen.

Maar, dan komt de volgende vraag : Link heeft al best veel dingen gehad. Paard, kalkoen, kwartel, kangaroo, vis, geit, lam, hert, ree, ect. Dus ik kan hem niet echt meer iets aanbieden wat hij niet heeft gehad. Ja, hills, maar ik geloof dat ik liever mijn polsen doorsnij  ;D ;D ;D
Qwea
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwea »

Jantina schreef: Ik kan dat onderschrijven. Ook onze hond is van pup af aan allergisch geweest. En eigenlijk door het getob in het reguliere gebeuren is het tot chronische darmontstekingen enz gekomen. Eerst alles in balans getrokken met homeopathie en later acupunctuur en consequent en heel streng aan zijn dieet houden, na een aantal jaren konden we de homeopathie afbouwen en diersoorten opbouwen. En hadden we de acupunctuur eigenlijk twee keer per jaar een aantal keer nodig. Nu is meneer ruim 7 en al heel lange tijd stabiel zonder welke ondersteuning dan ook. Kan eigenlijk alle diersoorten verdragen, mits het maar rauw is of zelf gedroogd. Wat we er nu nog van merken is eigenlijk vooral zijn karakter. Hij is door alle doktoren en onderzoeken en het geven van medicatie enz echt geen handenliefhebber.
Je moet echt het pad volgen zoals Hope zegt wat bij jullie past, een lange adem hebben en ik hoop voor jou (en ook voor Hope) dat jullie dezelfde ervaring krijgen als wij en dat het met de jaren beter gaat.
Naja, ik zal heel eerlijk zijn: Ik geloof zelf absoluut niet in homeopathie. Waarom niet? Weet ik niet. Ik heb bij mijn vorige hond ook een dierenarts gehad die voor alles homeopatische oplossingen gaf, wat erin resulteerde dat het beestje onnodig lang pijn heeft geleden.

Ik ben ook niet 100% van de reguliere geneeskunde. Waarom niet? Omdat ik van mening ben dat men ons/dieren veelste snel volpompt met allerlei rotzooi. Mooi voorbeeld is van mezelf. Ziekte van Crohn. Onwijs heftig. Prednison hier, prednison daar. Deed amper iets. Imuran erbij, werkte wel maar bijwerkingen waren te heftig. Toen over op TNF alpha blockers (Humira), werkte opzich prima maar mijn immuumsysteem was zo ontzettend verzwakt dat ik constant doodziek was (griep, verkouden, onwijs snel infectie bij wondjes, ect).

Uiteindelijk ben ik afgevallen want ik was te zwaar. Ben gaan sporten en heb mezelf een fatsoenlijk voedingspatroon aangeleerd (ik at voornamelijke troep. Koekjes, snoepjes, groente uit pot, ect). Ik ben inmiddels al een hele tijd in remissie. Ik kan alles eten wat ik wil.

Dus, ja, ik denk dat er ergens een tussenweg is. En ik wil best een hollistische dierenarts een kans geven. Want als het niet werkt, heb ik er afgezien van wat tijd en geld, niks mee verloren. En dan kan ik wel zeggen dat ik het heb geprobeerd :)

Ik heb zojuist het meest recente dossier van Link gekregen en zal die naar Tannetje eens gaan mailen.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Geloofden wij ook absoluut niet in hoor  ;). Maar dit paste toevallig wel goed bij onze hond, dus ik ben heel blij dat we onszelf daar overheen hebben gezet toen. Maar daarom schreef ik, kijk echt heel goed naar wat bij jullie past. Zo had Hope weinig resultaat van de Chinese kruiden, een andere hond zal er wel weer wat aan hebben. Het is echt zoeken en dan volhouden.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ik was/ben ook niet van de homeopathie. Maar het alternatief is niks beter.
Ik geloof ook lang niet in alles, en dan met name niet in verdunningen. Ieder zijn ding, ieder die het wel geeft: vooral doen!

Ik ben wel echt van de kruiden geworden. Hope reageerde daar niet op, maar Nelson wel degelijk.
Terça
1-ster
1-ster

Bericht door Terça »

Hoi Qwea,
succes met het zoeken naar een oplossing voor de allergie van je hond. Het lijkt me dat je er goed mee bezig bent.
Het is geen gemakkelijke weg en we zijn hier nu ca. 1,5 jaar bezig met wisselend resultaat maar wel een veel fitter en vrolijker hondje nu. De allergie is niet weg maar "beheersbaar".
Mijn ervaring (nu) is dat het een kwestie van balans is, hoe we het in balans houden is nog niet hélemaal duidelijk maar komt steeds dichter bij.

Het wekelijks wassen van de hond moest ik ook erg aan wennen want dat hebben we zeker nooit gedaan met onze andere honden maar.....je moet natuurlijk wel zo denken dat je het niet hebt over een gezonde hond, je hebt een probleem en het wassen helpt wel is onze ervaring.

Luchtvochtigheid is zeker heel belangrijk, daar doen we ook van alles aan wat niet gemakkelijk is hier op onze plek.

Neem-olie (puur) lijkt ook te helpen.
Ik heb er net een nieuwe truc voor uitgevonden: ik was de kleedjes dagelijks en doe ze in de droger met een doekje met wat druppels neem-olie daar op.
Werkt super ! De kleedjes ruiken daarna helemaal naar Neem-olie, zonder dat ik ze moet inspuiten.
Gewoon poetsdoekje even nat maken en dan wat druppels (verwarmde) Neem-olie er op en evt. wat andere olie voor een prettiger geur en dat mee in de droger laten draaien.

Blijf vooral bezig met al die goede tips hier op het forum....het werkt, het werkt....al duurt het soms wel even.

@hope: heb je wel eens Chinese Kruiden-medicijnen geprobeerd ?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Nelson heeft tijden via Tannetje Chineese kruiden gehad voor zijn huid en longen. Werkte fantastisch!

Sinds kort gebruik ik uit praktisch oogpunt Luchtwegkruiden extra Forte van Groene os. Raar maar waar: sindsdien ziet zijn huid er beter uit dan ooit!
Qwea
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwea »

Terça schreef: Hoi Qwea,
succes met het zoeken naar een oplossing voor de allergie van je hond. Het lijkt me dat je er goed mee bezig bent.
Het is geen gemakkelijke weg en we zijn hier nu ca. 1,5 jaar bezig met wisselend resultaat maar wel een veel fitter en vrolijker hondje nu. De allergie is niet weg maar "beheersbaar".
Mijn ervaring (nu) is dat het een kwestie van balans is, hoe we het in balans houden is nog niet hélemaal duidelijk maar komt steeds dichter bij.

Het wekelijks wassen van de hond moest ik ook erg aan wennen want dat hebben we zeker nooit gedaan met onze andere honden maar.....je moet natuurlijk wel zo denken dat je het niet hebt over een gezonde hond, je hebt een probleem en het wassen helpt wel is onze ervaring.

Luchtvochtigheid is zeker heel belangrijk, daar doen we ook van alles aan wat niet gemakkelijk is hier op onze plek.

Neem-olie (puur) lijkt ook te helpen.
Ik heb er net een nieuwe truc voor uitgevonden: ik was de kleedjes dagelijks en doe ze in de droger met een doekje met wat druppels neem-olie daar op.
Werkt super ! De kleedjes ruiken daarna helemaal naar Neem-olie, zonder dat ik ze moet inspuiten.
Gewoon poetsdoekje even nat maken en dan wat druppels (verwarmde) Neem-olie er op en evt. wat andere olie voor een prettiger geur en dat mee in de droger laten draaien.

Blijf vooral bezig met al die goede tips hier op het forum....het werkt, het werkt....al duurt het soms wel even.

@hope: heb je wel eens Chinese Kruiden-medicijnen geprobeerd ?
Hoi Terça!

Jij ook een hond met mijten allergie? Die tip van neemolie druppels op een doekje is een goeie! Al heb ik ook de allergie wasmiddel! Wat ook zou moeten helpen. Maar ik ga hem zeker onthouden.

Luchtvochtigheid hou ik in de peiling. Ik heb een nest thermostaat en daar kan ik de luchtvochtigheid ook op aflezen. Momenteel 49% zegt hij.

Ik heb tips online ook gevonden over huisstofmijt. Bv 10 min na het koken de afzuigkap aan laten staan. Lijkt te werken.

Ik ben blij met alle tips en hulp hier van het forum, echt!  O0
Hope schreef: Nelson heeft tijden via Tannetje Chineese kruiden gehad voor zijn huid en longen. Werkte fantastisch!

Sinds kort gebruik ik uit praktisch oogpunt Luchtwegkruiden extra Forte van Groene os. Raar maar waar: sindsdien ziet zijn huid er beter uit dan ooit!
:o Ik ben benieuwd wat Tannetje haar aanpak zal zijn.
Qwea
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwea »

ik zit momenteel dit artikel te lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 582.0.html
Veel honden met atopische dermatitis hebben ook een vlooien allergie en chronische bacteriele infectie. Chronische huidinfectie wordt zo vaak gezien bij honden met een allergie dat elke hond met een chronische huidinfectie onderzocht moet worden voor atopie en ook voor hormoongerelateerde ziektes zoals schildklierproblemen.
Wat dus stelt, dat een hond zonder chronische huidinfectie niet vaak voorkomt. Link heeft geen huidinfectie. Ik vraag me dan toch ergens af of het wel atopische dermatitis is.
Aangezien allergische huid geen normale huid is, is het extra gevoelig voor secundaire infecties. In veel gevallen wordt de huid geïnfecteerd door de staphylococcen bacterie die kleine rode bultjes of kleine puistjes veroorzaakt
Die puistjes heeft hij 1 malig gehad.

Uit het dossier :
algemeen - anamnese : sinds vanochtend bultjes gevuld met pus in de liezen. lijkt ook wat te jeuken. gisteren met jachttraining door
bosjes en struikjes gelopen, vandaag alleen het normale rondje gelopen, wel door hoog gras. niets geks gegeten, geen medicijnen.
bevindingen : AI: vrolijke alerte pup
AO: slvl roze, vochtig, turgor goed, T38,8, op de onbehaarde buik en in de liezen pustulae. geen pustulae op andere plaatsen.
diagnose : ddx:
- atopie
- contactallergie
- pemphigus
advies / therapie : nu wat Hydrocortiderm mee, 2x daags dun insmeren, evt kraag of Petshirt ophalen, a.s. donderdag op controle als ze
toch komen voor de tandjes. Even niet zwemmen.
Witte schilfers heeft hij ook 1-malig gehad zie ik. En loopogen (nog steeds soms).

Dus. Tot zover mijn nuttige besteding van de Woensdag avond :D
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Qwea schreef: ik zit momenteel dit artikel te lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 582.0.html

Wat dus stelt, dat een hond zonder chronische huidinfectie niet vaak voorkomt. Link heeft geen huidinfectie. Ik vraag me dan toch ergens af of het wel atopische dermatitis is.
Die puistjes heeft hij 1 malig gehad.

Uit het dossier :

Witte schilfers heeft hij ook 1-malig gehad zie ik. En loopogen (nog steeds soms).

Dus. Tot zover mijn nuttige besteding van de Woensdag avond :D
Nelson heeft ook geen huidinfectie.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Maci heeft dat dus wel, secundaire infecties. Is ook de reden dat ik apoquel wilde, want het was dweilen met de kraan open. Als ie zijn huid openkrabde dan is ie extra gevoelig voor bacterieen, en dat veroorzaakt weer ontstekingen en jeuk etc. Blijf je bezig.
Hij zou ook evt last kunnen hebben van gistinfectie, omdat ie zo geurde, maar na 2 weken zee is dat ook beter. Dus hopelijk is dat ook over.
Loopogen had hij dus ook voordat ie nu apoquel kreeg, en dat heeft ie echt zelden.

Trouwens, bij Maci begonnen zijn problemen ook voor de 6 maanden.
Hydra
3-sterren
3-sterren

Bericht door Hydra »

Hope schreef: Nelson heeft ook geen huidinfectie.
Owen ook niet! Wel vaak oorontstekingen gehad, maar ook die heb ik al een paar maanden niet meer gezien. :)

Plaats reactie