Ik denk niet dat je moet kijken naar wat een mens aan vitamine E nodig heeft maar dat je op zoek moet naar wat een volwassen hond nodig heeft. En dan denk ik dat je een inschatting moet maken van wat je hond al binnen krijgt via de voeding.Parelridder schreef:Ik heb zitten zoeken naar de dosering voor de rode palmolie, tbv vit. E. Bij het opzoeken van de hoeveelheid vit E daarin, zag ik dat die per 100 gram vergelijkbaar is aan wat volwassenen per dag bij E-supplementeren binnen krijgen. Om de vit E langs die weg goed op peil te krijgen (en ik zou graag de hoeveelheid nootjes beperken, dus langs een andere weg vit. E verhogen) zou nogal wat palmolie vergen. En los van dat ik liever niet zo veel van welke olie dan ook geef, past dat ook niet bij haar beperkte beweging.
Ik was nét zo ver dat ik dan maar af zag van extra vit E, toen ik op de valreep een supplement zag wat me wél aan spreekt: https://www.vitaminstore.eu/health/voed ... ns/P195404 Deze is vloeibaar en doseer je middels een pipet. Mijn bezwaar tegen de vit E capsules was de volwassen dosering per capsule, ik zou lager willen doseren dan dat, al is die echt nog wel veilig (als bovengrens voor kinderen van 1-3 jaar geldt 100 milligram per dag, info voedingscentrum). Solgar's advies dosering voor volwassenen is 0,5 ml (101mg). Als het idd goed ook veel lager te dosering is middels het pipetje haal ik straks zo'n flesje.
En daarnaast hangt de hoeveelheid vitamine E die je hond nodig heeft ook weer sterk af van hoeveel selenium en vitamine C hij binnen krijgt. Bijv. hoe meer vitamine C je hond binnen krijgt, hoe meer vitamine E hij nodig heeft. En dat is niet aan de orde bij ons BARFers want wij geven geen vitamine C supplementen (als het goed is). Komt ook nog eens bij: hoge doseringen vitamine E heeft invloed op de absorptie van vitamine D en K. Dus als je het mij vraagt, wil je nog steeds geen vitamine E supplementen geven. Tel daar bij op dat hogere doseringen alpha-tocopherol in verband worden gebracht met een verhoogd risico op kanker en ik blijf zeggen dat je geen supplementen moet geven. Natuurlijke vitamine E is een combinatie van alpha, beta, gamma, delta tocopherolen en tocotrienolen. Dus als je al een supplement wilt geven, let er dan op dat er alle tocopherolen in zit en niet alleen de alpha. Dit supplement van Solgar bevat wel alle tocopherolen voor zover ik kan zien (maar ik zou het zelf dus nog steeds niet geven om andere redenen, zie boven).
Als je hond geen allergie heeft voor granen, kun je ook tarwekiemolie overwegen. Dat is zeer rijk aan vitamine E (geen olie is zo rijk als tarwekiemolie).
Van: http://miljoengezondemensen.nl/vitamine ... -en-zaden/
De rijkste bronnen van vitamine E:
Tarwekiemolie is de beste bron voor vitamine E. 100 gram tarwekiemolie bevat 136 mg vitamine E. Omgerekend betekent dit dat één eetlepel (13 gram) tarwekiemolie 150% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine E bevat. Ook andere koudgeperste plantaardige oliën kunnen veel vitamine E bevatten, maar in de volgende afbeeldingen werken we uitsluitend met noten, zaden en droge tarwekiemen. De reden is dat we dan redelijk zeker zijn van zuivere voeding met natuurlijke ingrediënten.
Zonnebloempitten zijn de beste bronnen voor vitamine E: 100 gram zonnebloempitten bevat 37,8 mg vitamine E. Dat is 3x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Zonnebloempitten hebben ook de meest gunstig vitamine E / energie verhouding: veel vitamine E en relatief weinig calorieën. Zie de tabel:
Noot Lizzy: Nadeel van zonnebloempitten is dat ze ook erg veel omega 6 vetzuren bevatten en je dan dus weer moet kijken naar of je hond nog wel voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgt.