pijnklachten achterpoot en lage rug

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: advies/ervaring gevraagd behandeling pijnklachten (vraag vit E en Selenium blz 5)

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: advies/ervaring gevraagd behandeling pijnklachten (vraag vit E en Selenium blz 5)

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef:Ik heb zitten zoeken naar de dosering voor de rode palmolie, tbv vit. E. Bij het opzoeken van de hoeveelheid vit E daarin, zag ik dat die per 100 gram vergelijkbaar is aan wat volwassenen per dag bij E-supplementeren binnen krijgen. Om de vit E langs die weg goed op peil te krijgen (en ik zou graag de hoeveelheid nootjes beperken, dus langs een andere weg vit. E verhogen) zou nogal wat palmolie vergen. En los van dat ik liever niet zo veel van welke olie dan ook geef, past dat ook niet bij haar beperkte beweging.
Ik was nét zo ver dat ik dan maar af zag van extra vit E, toen ik op de valreep een supplement zag wat me wél aan spreekt: https://www.vitaminstore.eu/health/voed ... ns/P195404 Deze is vloeibaar en doseer je middels een pipet. Mijn bezwaar tegen de vit E capsules was de volwassen dosering per capsule, ik zou lager willen doseren dan dat, al is die echt nog wel veilig (als bovengrens voor kinderen van 1-3 jaar geldt 100 milligram per dag, info voedingscentrum). Solgar's advies dosering voor volwassenen is 0,5 ml (101mg). Als het idd goed ook veel lager te dosering is middels het pipetje haal ik straks zo'n flesje.
Ik denk niet dat je moet kijken naar wat een mens aan vitamine E nodig heeft maar dat je op zoek moet naar wat een volwassen hond nodig heeft. En dan denk ik dat je een inschatting moet maken van wat je hond al binnen krijgt via de voeding.

En daarnaast hangt de hoeveelheid vitamine E die je hond nodig heeft ook weer sterk af van hoeveel selenium en vitamine C hij binnen krijgt. Bijv. hoe meer vitamine C je hond binnen krijgt, hoe meer vitamine E hij nodig heeft. En dat is niet aan de orde bij ons BARFers want wij geven geen vitamine C supplementen (als het goed is). Komt ook nog eens bij: hoge doseringen vitamine E heeft invloed op de absorptie van vitamine D en K. Dus als je het mij vraagt, wil je nog steeds geen vitamine E supplementen geven. Tel daar bij op dat hogere doseringen alpha-tocopherol in verband worden gebracht met een verhoogd risico op kanker en ik blijf zeggen dat je geen supplementen moet geven. Natuurlijke vitamine E is een combinatie van alpha, beta, gamma, delta tocopherolen en tocotrienolen. Dus als je al een supplement wilt geven, let er dan op dat er alle tocopherolen in zit en niet alleen de alpha. Dit supplement van Solgar bevat wel alle tocopherolen voor zover ik kan zien (maar ik zou het zelf dus nog steeds niet geven om andere redenen, zie boven).

Als je hond geen allergie heeft voor granen, kun je ook tarwekiemolie overwegen. Dat is zeer rijk aan vitamine E (geen olie is zo rijk als tarwekiemolie).

Van: http://miljoengezondemensen.nl/vitamine ... -en-zaden/

De rijkste bronnen van vitamine E:

Tarwekiemolie is de beste bron voor vitamine E. 100 gram tarwekiemolie bevat 136 mg vitamine E. Omgerekend betekent dit dat één eetlepel (13 gram) tarwekiemolie 150% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine E bevat. Ook andere koudgeperste plantaardige oliën kunnen veel vitamine E bevatten, maar in de volgende afbeeldingen werken we uitsluitend met noten, zaden en droge tarwekiemen. De reden is dat we dan redelijk zeker zijn van zuivere voeding met natuurlijke ingrediënten.

Zonnebloempitten zijn de beste bronnen voor vitamine E: 100 gram zonnebloempitten bevat 37,8 mg vitamine E. Dat is 3x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Zonnebloempitten hebben ook de meest gunstig vitamine E / energie verhouding: veel vitamine E en relatief weinig calorieën. Zie de tabel:

Noot Lizzy: Nadeel van zonnebloempitten is dat ze ook erg veel omega 6 vetzuren bevatten en je dan dus weer moet kijken naar of je hond nog wel voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgt.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ha, da's stof tot nadenken! Dank je wel!!!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Uit de analyse van Carnibest: bevat 40 mg vit E per kilo Carnibest. Nou is Carnibest niet 'de norm', maar wel een zich al royaal bewezen kvv. Mijn hond eet van deze kvv tenminste 3/4 kilo kilo p.d. als ze kvv zouden krijgen (eerdere ervaring). Dus tenminste 30 mg vit. E p.d. in dat geval. Een supplementering van 13 mg. bij haar normale menu zou ik dus zeker durven en blijft ver onder 'hoge dosering' waaraan diverse (mogelijke) risico's verbonden zijn.
Border Bandit
5-sterren
5-sterren

Bericht door Border Bandit »

Ik heb heel even tijd om andere dingen te lezen.
Over die vitamines kan ik je niks vertellen.

Ik wilde graag zeggen dat ik het zo ontzettend tof vind dat het herstel van je hond zo goed gaat! Eindelijk he!?
Soms duurt het zo lang en moet je zo ontzettend langzaam opbouwen. Dan kan het zo moeilijk zijn om geduldig te blijven. ;)

Heel veel succes en ik duim dat het langzaamaan steeds beter met je maatje zal gaan!!!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Wat lief dat je ruimte vindt, binnen je eigen zorgen, om hier nog even te komen 'buurten'!

Ik realiseerde me vandaag dat ik in de tijd dat ik nog en blije brokkenvoerder was, ik dagelijks een scheut maiskiemolie over de brokjes deed. Er was een dierenarts die dat adviseerde, was goed voor de huid/vacht. Met mij velen die dat deden (doen?)
En nu las ik dat maiskiemolie de bron is die Bandit kvv gebruikt voor vitamine E. Dat goot ik dus vrolijk bij de brokjes, waar al royaal vit. E in gesuplementeerd is. En nu pieker ik over lage dosering van een supplement bij een vit. E arm dieet. Wat kan het veranderen! Dat relativeerde tegelijkertijd ook.
Ik trof een artikel wat ik erg interessant vond, ook n.a.v. de link die recent geplaatst werd op BP over hoe/wie bepaald welke (zinloze) medicijnen we krijgen: http://www.warriorsforhealth.com/kanker ... ine-e.html

Ik heb het flesje van Solgar gekocht. De mogelijkheid laag te doseren spreekt me erg aan, evenals te weten welke dosis ik toe voeg aan haar maaltijd. Middels een zo lage dosering kan ik e.e.a. niet 'uit balans' brengen, want zo exact is niemands menu (mijn maaltijden zijn ook niet afgepast bedoel ik).
De selenium kan ik middels de reguliere voeding prima in royale mate geven, extra door bewust te kiezen voor net wat vaker bepaalde ingredienten. Ook niet afgemeten natuurlijk, maar langs die weg moet dat zeker wel prima zijn.

Daantje heeft nu 2 dagen een halve tablet prednison gehad en zo far, so good! Ik vind het waanzinnig spannend of het goed blijft gaan als we tzt helemaal afgebouwd hebben, maar ben dol gelukkig met hoe het tot nu verloopt. Als de stijfheid weg blijft na afronding van de kuur (nog tenminste 2 weken te gaan) mag ze nog 2 mnd. geen wandeling verlengen. En dan misschien het allerspannendste: opbouwen en zien of dat deze keer wél succesvol lukt. De wijze van opbouwen die Maarten adviseerde spreekt me wel ontzettend aan, sluit goed aan bij mijn eigen gevoel van hoe dat het veiligste kan. Eérst de tijdsduur, aangelijnd en pas als dát goed gaat - een uur lang, meermalen p.d. - weer toewerken naar wat ze in vrijheid zal gaan doen (rennen, hellinkje..).

Daantje werkt gelukkig verschrikkelijk goed mee, in die zin maakt ze het me niet moeilijk, maar het is zo ontzettend verdrietig haar zo te beperken en buiten te sluiten t.a.v. alle leuke dingen. En een grof rekensommetje laat zien dat ze iig niet voor het eind van de zomer weer los zal mogen. Dat is nog een lange ruk, dan loopt ze gewoon een jaar (en een derde van haar leven) aan een lijntje.. :'(
Maar goed, zo lang dit pad met succes bewandeld wordt.. De eerste maanden vond ik wat dat betreft lastiger dan nu: het afblazen van alle wedstrijden waar we zo van genoten, het niet kunnen deelnemen aan workshops, het niet deel kunnen nemen aan de fokdag en nestwandeling waar ik me vreselijk op verheugd had, de vakantie waar ze niet gewoon met ons mee kon wandelen maar 4 wkn. op het vakantiehuisje paste.. Nu is er vooral de intense wens dat ze alsjeblieft herstelt, weer gewoon alles gaat kunnen op termijn. Wat we tot die tijd moeten missen, het zij zo. Niet dat het me niks doet, was dat maar waar, maar het verlies van dat jaar is een stuk dragelijker dan de gedachte aan blijvend verlies van haar belastbaarheid. Ze verdient gewoon een aktief leven!
Border Bandit
5-sterren
5-sterren

Bericht door Border Bandit »

Parelridder schreef:Wat lief dat je ruimte vindt, binnen je eigen zorgen, om hier nog even te komen 'buurten'!
.... Ik vind het waanzinnig spannend of het goed blijft gaan als we tzt helemaal afgebouwd hebben, ...
Graag gedaan hoor! ;)

En voor de rest zal ik zeggen: stapje voor stapje.
Probeer niet te veel te piekeren over hoe het straks misschien zal gaan, voor iedereen is de toekomst onzeker. ;)
Ik hoop dat je kunt genieten hoe het nu gaat. Daantje is bij je en is aan het opknappen!

Zijn er dingen die ze nu kan waar je haar gelukkig mee kan maken?
Een lekker bot of een hersenwerkje? Of misschien gewoon lekker tegen je aanliggen?
Ze hoeft niet ongelukkig te zijn omdat ze nu dingen niet kan.

Is heel moeilijk hoor, dat weet ik!

En Daantje is vast super blij met jou als baas, je doet zoveel voor haar en hebt absoluut het beste met haar voor!

Ik ben zelf niet helemaal gezond en mis daardoor veel. Het heeft me rust gegeven om alleen naar NU te kijken. Wat ik NU kan en wat me NU gelukkig maakt. Honden leven ook in het nu.
Ik hoop dat het je een beetje steun kan geven en dat je nu fijn van haar mag genieten. :)
enya13
4-sterren
4-sterren

Bericht door enya13 »

het rottige is -tenminste bij paarden is dat zo- dat zo'n pees altijd een zwakke plek blijft. het wordt nooit meer 100%. peesblessures zijn idd geduldkwesties. hopelijk kan jouw hond toch weer aan het veldwerk deelnemen later.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Klopt, dat is mij ook t.a.v. honden zo uitgelegd. Een pees blijft (ook bij mensen trouwens) een zwakke plek. En hoe langer het door zeurt, hoe minder het herstel. In hoeverre dat terug komt hangt ondermeer af van wélke pees het is, maar er zijn (in tegenstelling tot paarden en mensen) helaas geen artsen/radiologen die de echo's daarvan bij honden kunnen interpreteren.
Enorm de tijd geven en dan met veel beleid opbouwen - en vanwege het pakken van alle kansen dus ook die aandacht voor hoe ik het herstel met voeding kan ondersteunen - is het enige wat we doen kunnen. En dan hoop ik dat middels voldoende herstel van zowel de pezen/banden én bespiering, vóór ze weer vrij mag, die pees verder rustig blijft.
Het werk is niet alleen voor mij, maar zeker ook voor Daantje ontzettend belangrijk. Daarin kan ze haar ei kwijt (de één heeft nou eenmaal een groter ei te leggen dan de ander en dat van Daantje is een flink ei ;) ) dus ik moet er niet aan denken dat ze niet zou kunnen hervatten. Nog los van dat ze leeft met 2 andere honden, waarmee ze normaal gesproken veel speelt. Dat mag al die tijd niet, dus zelfs het normaal samen leven vereist herstel. Hopelijk kijken we komende herfst terug op een afgerond hoofdstuk!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Voor wie het ook ooit overweegt wat info tav de vloeibare vit E van Solgar: http://www.solgar.nl/producten/100-proc ... e-complex/ De ADH voor een volwassen mens is 0,5 ml. Dit staat op de pipet aangegeven middels een streepje. Je kunt uit de pipet eenvoudig en nauwkeurig per druppel doseren. 0,5 Ml bevat 17/18 druppels en 101 mg. vit E. Oftewel 1 druppel bevat ca. 5,7 mg. vit. E.
Mijn overwegingen/motivatie: Daantje zou in geval van Carnibestvoeding tenminste 30 mg. per dag gesupplementeerd krijgen middels deze voeding (40 mg. per kilo Carnibest kvv). Dat zouden dus 5-6 druppels per dag zijn. In brokvoeding ligt de hoeveelheid vit. E per portie nog veel hoger. In voeding voor sporthonden (en revalidatie mag als sport beschouwd worden) terecht nóg hoger.
Ik ken de ADH van vit. E voor honden niet, maar heb door de jarenlange algemene tevredenheid over Carnibest van de vele gebruikers, naast de info uit andere hondenvoeding, wel reden aan te nemen dat de door Carnibest gebruikte hoeveelheid als normaal, niet 'hoog', beschouwd mag worden.
Persoonlijk gebruik ik het Solgar supplement als aanvulling op haar vit. E arme voeding, gedurende de revalidatie. Ik streef dus niet na 30 mg. te supplementeren. Uitrekenen wat ze wél via voeding precies binnen krijgt aan vit. E lukt niet, maar vast stellen dat het binnen haar reguliere BARF maaltijden erg weinig is kan ik wel. Door het supplement laag te doseren (max.1 druppel=5,7 mg. bij haar 'selenium ontbijt') blijf ik in een veilige marge zitten, want (nog steeds) onder de hoeveelheid die in commerciele voeding zit. Daarmee kan ik m.i. niets uit evenwicht brengen (misschien juist wel in beter evenwicht..?) maar bied haar wel wat meer vit. E, die het herstel van pezen en banden (en spieren) ondersteunt.

Edit: specificering gekozen dosering
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Sinds enkele dagen is het tempo waarin ze nog in kruisgang kan blijven lopen weer iets verhoogd. Ze kon dat tenslotte tot 4 km.p.u. voor ze weer in telgang ging, vanaf 3,8 was het echt over. Met moeite, maar het kón. Inmiddels is 4,4 km.p.u. de snelheid waarin ze het echt niet meer vol houdt. Met veel moeite en ondersteuning nét, maar kort. Of dat duidt op een milde toename van klachten n.a.v. afbouw prednison of toegeschreven moet worden aan bijv. vermoeidheid zal de tijd leren. De loopbandwandelingetjes zijn intensiever en het afbouwen van tempo is natuurlijk aan het eind van de wandeling, dus het zou misschien kunnen dat ze na enkele weken denkt "het zit me wel gebakken" en minder inspant om tot op het allerlaatst in het intensievere kruisgang te blijven. Vooralsnog loopt ze nog steeds in een lager tempo al/nog in kruisgang dan bij de start van deze behandeling :)
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: advies/ervaring gevraagd behandeling pijnklachten achterpoot en lage rug

Vanmorgen weer even overleg met Maarten gehad over het verloop tot nu toe. Als de gisteren genomen stap in afbouw prednison goed verloopt, volgt vanaf volgende week de laatste stap, van om de dag 1/4 tablet. Die stap duurt 10 dagen. Indien ze tijdens de afbouw de stijfheid terug krijgt, moet ik terug gaan inde stap er vóór, waarin de stijfheid wel succesvol verholpen was. Die stap moet dan 2 weken worden gevolgd voor we opnieuw afbouwen. Als de afbouw verloopt zoals gehoopt, is ze over 2 weken van de prednison af.

De pijn bij gestrekt liggen is ongewijzigd en ook het met enig beleid door bochtjes gaan - het ontzien van de poot bij draaien - bestaat nog. Maarten had gehoopt dat dit al over was, dus dat viel even tegen, maar het is niet zo dat dit wijst op andere oorzaak/problemen. We hoeven niet te wachten met bewegingsopbouw tot deze beide zaken weer hersteld zijn, mocht dat half april nog steeds bestaan. Maarten heeft er even over gedacht, maar kwam tot de conclusie dat als de klachten tegen die tijd nog steeds bestaan, het met beleid opbouwen van de beweging (eerst in tijd) kan bijdragen in het herstel van deze klachten. Hij ziet vaak dat juist klachten in rust gebaat kunnen zijn bij het (met beleid) opbouwen van beweging. Dus daar hopen we dan op.
Siberienne

Bericht door Siberienne »

Voorzichtig optimisme dus?

We pootduimen dat het goed komt met knappe Daantje.

Met Spot zijn we uiteindelijk ook twee jaar bezig geweest voor hij weer lekker uit de voeten kon... Nu kan hij ook weer eens zijn ei kwijt af en toe voor de step. Die dwarszittende eieren zijn gewoon niet fijn, ik snap wat je bedoelt....

Manlief heeft een hele nare peesblessure aan zijn knie gehad, heeft ook lang geduurd maar inmiddels loopt hij weer hard (ook daar dwarszittende eieren... Praat me er niet van ;) )
Boodschap; moed houden en geduld. Gelukkig is ze nog jong!
chandho
2-sterren
2-sterren

Bericht door chandho »

Manuele therapie, als je een therapeut kan vinden. Ik heb een heel goeie therapeut die mij van een hernia afgeholpen heeft en behandelt ook paarden, vroeger nog mijn hond geholpen ook. Verder kreeg mijn hond primeval gelatinaat, wat zeer goed werkte bij zijn artrose en afgescheurde kruisband.
Veel succes.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Siberienne schreef:Met Spot zijn we uiteindelijk ook twee jaar bezig geweest voor hij weer lekker uit de voeten kon... Nu kan hij ook weer eens zijn ei kwijt af en toe voor de step. Die dwarszittende eieren zijn gewoon niet fijn, ik snap wat je bedoelt....

Manlief heeft een hele nare peesblessure aan zijn knie gehad, heeft ook lang geduurd maar inmiddels loopt hij weer hard (ook daar dwarszittende eieren... Praat me er niet van ;) )
Boodschap; moed houden en geduld. Gelukkig is ze nog jong!
Jemig, 2 jaar.. Maar wat goed te horen dat ondanks die mega lange tijd hij toch weer in staat geraakt is voor de step te gaan! En dat je man een soortgelijke blessure gehad heeft als Daantje, wat ook oeverloos lang duurde, maar dat hij nu toch het hardlopen heeft kunnen hervatten geeft ook moed. Echt heel fijn om te horen allebei!!
En ja, die eieren he, van ons allebei. 't Is gewoon beroerd als je die wél produceert, maar niet kunt leggen, een soort verstopping ;)
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

chandho schreef:Manuele therapie, als je een therapeut kan vinden. Ik heb een heel goeie therapeut die mij van een hernia afgeholpen heeft en behandelt ook paarden, vroeger nog mijn hond geholpen ook. Verder kreeg mijn hond primeval gelatinaat, wat zeer goed werkte bij zijn artrose en afgescheurde kruisband.
Veel succes.
Dank je wel voor meedenken! :)

Daantje is onder behandeling bij dierfysiotherapeut Elma Bakker. Zij heeft haar chiropractisch behandeld n.a.v. de rugklachten waarvan een deel zichtbaar is verbetert hierdoor. Ook heft ze me massagetechnieken geleerd waarmee we spierklachten behandeld hebben. Tevens heeft ze oefeningen gegeven voor de rug en rekoefeningen om de lengte van de spieren in de achterpoot te behouden, die doen we nog dagelijks.
Momenteel hoeven we niet naar de fysio, er staat wel een controle gepland. Ik denk dat zowel controle als behandeling tegelijkertijd met ontstekingsremmers geen goed plan zijn, omdat ontstekingsremmer het eigenlijk onmogelijk maakt de werkelijke stand van zaken te beoordelen. Maar ik hóóp dat de prednison haar lijf straks net dat zetje gegeven heeft om het herstel weer verder door te laten zetten. En ik vermoed dat de fysio dan ook weinig meer doen kan tot ze wandelingen van een uur maken kan en dus ander type bewegingsopbouw van start gaat. Dat duurt nog een hele poos, maar ik kan me voor stellen dat het dan verstandig is onder controle te blijven om dingen die eventueel niet goed gaan z.s.m. op te merken. En dan vind ik het fijn om weer bij Elma te gaan/blijven, omdat zij zowel Daantje, de klachten als het verloop er van kent, wat het opmerken van veranderingen en het juist interpreteren ten goede zal komen.

Daantje krijgt vanaf de orthomanuele behandeling (eind aug) t.b.v. herstel Bioflexa III, Solgar triple strength omega 3 en Solgar Liquid Vitamin E Complex. De eerste 2 hebben officieel geen invloed op herstel van pezen en banden, maar in de hóóp dat de ontstekingsremmende eigenschappen uit beiden toch ook een beetje ondersteunen op andere zaken dan gewrichten, ben ik het nog blijven geven. De Bioflexa krijgt ze (na enkele maanden volledige dosering) op een onderhoudsdosering van 1 p.d. De visolie capsule 1 p.d. en de vitamine E 1 druppel p.d. Als ik de werkzame stoffen van Primeval gelatinaat vergelijk krijgt ze die via de supplementen die ze al krijgt al binnen.

Plaats reactie