Spot (Siberische husky) heeft waarschijnlijk ibd ; update

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Spot (Siberische husky) heeft waarschijnlijk ibd ; update

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Siberienne schreef:Nou, ik heb het even nagekeken in 't dikke boek (Kucers' The use of antibiotics, als je het precies wil weten) maar Praziquantel is een Ca-kanaal blokker en heeft invloed op het exoskelet van wormen. Geen antibacterieel effect dus (bacterien hebben dit soort Ca-kanalen niet) en de bacterien in de darmflora zullen er geen last van hebben.
Dat er als bijwerking wel maag-darmklachten worden genoemd, heeft waarschijnlijk veel meer te maken met de worm-resten. Het is een bekend fenomeen dat van de meeste anti-wormmiddelen de bijwerkingen komen van de reactie op de vrijkomende onderdelen van de worm. Die kunnen heel heftig zijn, juist omdat wormen zulke complexe micro-organismen zijn. Aangezien Spot geen wormen of wormeieren heeft (volgens 't Woud) is het paradoxale dat de kans op bijwerkingen juist minder is...
Dit kan in theorie allemaal waar zijn, de praktijk is echt anders. Gif = gif. En je geeft je hond daarmee een opdonder. Als je een auto immuunziekte hebt (dat nog niet uitgesloten is), moet je er in mijn ogen gewoon geen gif op doen. Tenzij je niet anders kunt.

En ik heb het niet over alleen de darmflora, maar vooral ook over de lever.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Wist je trouwens dat de meeste honden besmet zijn met giardia, daar geen last van hebben en giardia vanzelf weer over gaat? Giardia is overal. En het meest overschatte probleem van Nederland en omstreken.
Siberienne

Bericht door Siberienne »

Lizzy schreef:Wist je trouwens dat de meeste honden besmet zijn met giardia, daar geen last van hebben en giardia vanzelf weer over gaat? Giardia is overal. En het meest overschatte probleem van Nederland en omstreken.
Tja is vaak een dillemma he, wanneer is het kolonisatie en wanneer is het infectie. En om het nog complexer te maken: het kan ook een rol spelen bij de pathogenese van IBD. Ik weet dat het niet zo zwart-wit is. Maar als Spot wel overdreven reageert op de giardia c.q. er wel last van heeft, verklaart dat wel waarom hij zo goed reageerde op de kuur Stormogyl en waarom er een relaps kwam elke keer daarna.

Ik realiseer me dat het nu ook een kwestie wordt van weerstand opbouwen. Tips daarover graag!

Om de humor ook even in de discussie te houden: ik kwam gisteren op internet nog een briljant stukje onzinnigheid tegen:
https://www.vetinfo.com/canine-giardia- ... nacur.html

Prevent Reinfection
To prevent reinfection of giardia, there are a few things you can take into consideration. Hygiene is very important, as this parasite is spread by contamination. Never feed your dog raw or uncooked meat. Also keep swimming pools clean and select use of public waterways carefully. Always avoid parks or yards with large amounts of feces, and keep kennel and living areas clear of waste and debris that may collect bacteria. Cleaning with bleach or ammonium disinfectants is very effective at ridding common areas of the possibility of infection.

Kortom, laten we de wereld van de hond ook gaan proberen steriel te maken.....
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Wel fijn dat er iets uit de onderzoeken naar voren komt wat een verklaring zou kunnen gaan geven voor het probleem. Hopelijk knapt hij nu wel op.

Ik liet vorige week nog maar 's ontlasting controleren (nu 's via de da)...... ivm parasieten alles negatief maar pfff.... je blijft toch twijfelen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Siberienne schreef:Tja is vaak een dillemma he, wanneer is het kolonisatie en wanneer is het infectie. En om het nog complexer te maken: het kan ook een rol spelen bij de pathogenese van IBD. Ik weet dat het niet zo zwart-wit is. Maar als Spot wel overdreven reageert op de giardia c.q. er wel last van heeft, verklaart dat wel waarom hij zo goed reageerde op de kuur Stormogyl en waarom er een relaps kwam elke keer daarna.

Ik realiseer me dat het nu ook een kwestie wordt van weerstand opbouwen. Tips daarover graag!

Om de humor ook even in de discussie te houden: ik kwam gisteren op internet nog een briljant stukje onzinnigheid tegen:
https://www.vetinfo.com/canine-giardia- ... nacur.html

Prevent Reinfection
To prevent reinfection of giardia, there are a few things you can take into consideration. Hygiene is very important, as this parasite is spread by contamination. Never feed your dog raw or uncooked meat. Also keep swimming pools clean and select use of public waterways carefully. Always avoid parks or yards with large amounts of feces, and keep kennel and living areas clear of waste and debris that may collect bacteria. Cleaning with bleach or ammonium disinfectants is very effective at ridding common areas of the possibility of infection.

Ja, laten we onze honden gewoon dagelijks in een bad chloor mieteren :biggrin2:

Ik vind dat lastig. Want het is nog niet echt duidelijk wat de problemen van Spot werkelijk zijn en volgens mij heb ik wel eens gelezen dat bij sommige auto immuunziektes sommige weerstandverhogers niet goed werken....

Ik zou in ieder geval beginnen om geen gif toe te dienen. Dus geen Panacure maar diatomeeenaarde. En ik zou hem biologische kurkuma gaan geven. Er zijn diverse artikelen op het internet te vinden die beschrijven dat kurkuma goede diensten kan bewijzen bij het uitroeien van giardia. En ik zou hem beide langdurig blijven geven, kurkuma misschien zelfs maanden zo niet jaren.

En een andere probiotica, zoals ik al eerder schreef.
sella

Bericht door sella »

Lizzy schreef:Ja, laten we onze honden gewoon dagelijks in een bad chloor mieteren :biggrin2:

Ik vind dat lastig. Want het is nog niet echt duidelijk wat de problemen van Spot werkelijk zijn en volgens mij heb ik wel eens gelezen dat bij sommige auto immuunziektes sommige weerstandverhogers niet goed werken....

Ik zou in ieder geval beginnen om geen gif toe te dienen. Dus geen Panacure maar diatomeeenaarde. En ik zou hem biologische kurkuma gaan geven. Er zijn diverse artikelen op het internet te vinden die beschrijven dat kurkuma goede diensten kan bewijzen bij het uitroeien van giardia. En ik zou hem beide langdurig blijven geven, kurkuma misschien zelfs maanden zo niet jaren.

En een andere probiotica, zoals ik al eerder schreef.
Dat dus.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Als je trouwens al Panacure hebt toegediend, dan kan ik je echt van harte aanbevelen om Mariadistel aan Spot te geven. Ik heb die (de poeder) van Pit & Pit en die werkt echt erg goed. Ik geef Linga een halve theelepel per dag. Ik ben het tijdens de Botlek-kuur tegen de Angiostrongylus een paar dagen vergeten en ze was direct minder lekker. Toen ik dat door kreeg en haar weer gauw Mariadistel gaf, knapte ze zienderogen op.
sella

Bericht door sella »

Shay zijn oog aandoening is ook autoimuun en ik heb geleerd dat je dan al een over actief imuunsysteem hebt, en dat je dat niet wil stimuleren.
En ik kies dus voor reguleren.
Zo min mogelijk chemische middelen inzetten.
ect.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Lizzy schreef:Als je trouwens al Panacure hebt toegediend, dan kan ik je echt van harte aanbevelen om Mariadistel aan Spot te geven. Ik heb die (de poeder) van Pit & Pit en die werkt echt erg goed. Ik geef Linga een halve theelepel per dag. Ik ben het tijdens de Botlek-kuur tegen de Angiostrongylus een paar dagen vergeten en ze was direct minder lekker. Toen ik dat door kreeg en haar weer gauw Mariadistel gaf, knapte ze zienderogen op.
Heb jij die poeder van Pit&Pit waar ik het laatst over had? Ik had hem nog niet besteld, maar werkt ie echt goed?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

tt-tjes schreef:Heb jij die poeder van Pit&Pit waar ik het laatst over had? Ik had hem nog niet besteld, maar werkt ie echt goed?
Ja, ik vind 'm echt super! Beter dan de capsules.
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Hoe gaat het nu met Spot? Geniet van jullie vakantie!
Syrae
3-sterren
3-sterren

Bericht door Syrae »

Siberienne schreef:
Prevent Reinfection

Ik maak dus wel degelijk de bijkeuken schoon met chloorbleek en dwijl met een dopje bleek in het water de vloer nadat bolke heeft gegeten, vooral voer met nog darmen. Dit om een mogelijke wormen infectie bij de kids te voorkomen (en chloor verdampt mooi dus laat geen residu achter op de vloer die niet goed is voor de hond)
Bolke eet in de bijkeuken.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik las net in een ander topic, maar al weer een poosje geleden, dat de ontlasting n.a.v. de Panacure-kuur al dagen helemaal goed was. Hoe is het nu (met Stip :animal_rooster: )?
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Als alles goed is zijn ze op vakantie vertrokken meen ik . Ik ben ook benieuwd naar hoe het gegaan is en nu gaat.
Siberienne

Bericht door Siberienne »

We zijn weer thuis na twee heerlijke weken in de sneeuw. Spot heeft 2 kuren panacure gehad, door een misverstand de eerste te kort (maar 3 dagen met advies na 3 weken weer 3 dagen, don't ask, laat ik zeggen dat ik niet alle DA van de groepspraktijk nu even hoog heb zitten... hij kreeg dus vrij snel een terugval) maar gelukkig belde mijn eigen DA nog even spontaan op om te vragen hoe het gegaan was en heeft hij snel de 2e kuur sneller (met na 10-14 dagen) en dan wat langer gekregen (5 dagen). Ze zou haar collega erop aanspreken.
Sindsdien 2x per dag vaste poep, geen krampen, geen slijm meer (we zitten nu op bijna 3 weken normale poep). Hij eet inmiddels behalve de RC hypoallergenic ook weer zalmbrokken van Wolfsblut (Wild Pacific), af en toe wat Renske vis / zalm en dat gaat ook allemaal prima.
Hij heeft op vakantie wat te knagen gehad van struisvogel, snoepjes van Orijen Buffel (=gevriesdroogd vlees) en ik moet bekennen: een stukje Ekte Geitost uit Gudbrandsdalen (Noorse geitenkaas) vanwege mijn niet bestand zijn tegen smeltogen. Nog 2-3x pw kokosvet erbij. Op eigen initiatief heeft hij daar nog wat bevroren elandkeutels aan toegevoegd. Verse waren opvallend genoeg niet lekker. En het ging allemaal goed.

Braaf beertje heeft het zo super gedaan; we hadden een huisje op een heuvel aan een doodlopende weg en de heren hebben elke dag los mee gewandeld, wij met de sneeuwschoenen en zij zwemmend door de sneeuw. Daarnaast hebben we gelanglauft - tot ik zo slim was onderuit te gaan en mijn vinger uit de kom te jassen :-\ . Spot heeft heerlijk gerausd en gespeeld en goed gewerkt. We waren een top team!

Voorlopig blijft hij als basis even op deze brokken ivm rust in de tent. Tzt gaan we wel weer wat meer uitproberen. Trouwens nog wel een tip mocht iemand ooit panacure willen / moeten geven: het smaakt smerig; Spot wilde ineens niet meer eten. En da's knap lastig omdat ik toen eigenlijk nog bezig was met eliminatie dieet en alleen de RC hypoallergenic wilde geven. Uiteindelijk heb ik toch was Renske Vis toegevoegd, op hoop van zegen en toen at hij weer.

Ik heb in mijn vakantie ook nog een leuk boek gelezen: Dog Food Logic. Erg verfrissend en nuchter over waar je de keuze op baseert wat je je hond wil voeren. Goede tips ook voor beoordelen van kwaliteit van voer, mn gericht op brokken, maar dat vond ik nu wel even handig.

Kortom, wij zijn wel tevreden. De heren niet: die wilden niet meer naar huis geloof ik... (echt waar, we pakten de auto in en zij bleven zitten in de sneeuw: Wij staken, wij gaan NIET mee!)

Plaats reactie