Calcium/fosfor verhouding in KVV voor pup help?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Calcium/fosfor verhouding in KVV voor pup help?

Shanti en co
5-sterren
5-sterren

Bericht door Shanti en co »

Zoals ik al eerder schreef en Karin ook zegt, waar gaat die 0,3 over? Is dat het percentage van het drooggewict of van het totaal gewicht? En de bronnen die 0,5 zeggen, waar hebben die het over?
Als je niet weet waar getallen voor staan heeft het geen nut om ze met elkaar te vergelijken.

Fijn dat je weer vertrouwen hebt om te barfen, succes ermee. :)
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Mss hebben jullie wel een punt hoor, natte of droge stof, alleen mij werd verteld dat dit percentage ongeveer aanwezig moet zijn. Nat of droog werd niet over gepraat.

Mn pup zit nu sinds een paar dagen op rauw, volgende week ga ik wat barf spullen halen en KVV met betere percentages (Daily meat)
Ondanks dat hij dus KVV met een laag percentage caclium krijgt heeft hij witte drolletjes, kan ik hieruit concluderen dat mijn theorie dus echt niet klopt? :P

hij dus toch genoeg calcium binnen krijgt? Enne de voordelen weer een dikke pluim voor het rauw hoor, minder stinkende drollen en pies.
Dus makkelijker bij het zindelijk maken. :-*
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Wie heeft je dit dan verteld?

Als de drollen wit zijn, dan is je pup het overschot aan calcium aan het uitscheiden. Dus ja, dan mag je concluderen dat hij ruim voldoende caclium binnen krijgt. Sterker nog, als de ontlasting wat te wit en hard wordt, zul je wat moeten toevoegen aan de maaltijd om verstopping te voorkomen.
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

zoals ik dat al eerder zei, de dierenarts en het staat ook op voerwijzer en op de site van carnivoer,

Oja de percentages van rauw en brok zijn idd verschillend. Bij brok ligt het gehalte hoger dus dat klopt ook.
Shanti en co
5-sterren
5-sterren

Bericht door Shanti en co »

Fijn dat het rauw toch wel weer goed bevalt! :)
Als hij nog goed kan poepen in witte poep voor een weekje niet erg maar anders kun je het beste wat spiervlees toevoegen.

En nog even over de droge en natte stof.
Stel dat het calciumpercentage bij droge stof 0,5% moet zijn.
Een kvv met, ik zeg maar wat, 60% vocht hoeft in totaal maar 0,2% calcium te bevatten. Alleen de 40% droge stof in de kvv moet die 0,5% Ca bevatten. De rekensom wordt dan voor het totaal 40x0,5/100=0,2% Ca.
En stel, een brok met 10% vocht, 90x0,5/100=0,45% Ca.

Bij brok is het verschil tussen de droge stof en het totaal dus veel minder dan bij kvv en bij brok maakt het dus niet zoveel uit wat je gebruikt maar bij kvv wel (ik heb als rekenvoorbeeld nu 60% en 10% genomen maar geen idee wat het precies moet zijn, en het zal per merk verschillen).
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Senta schreef:zoals ik dat al eerder zei, de dierenarts en het staat ook op voerwijzer en op de site van carnivoer,

Oja de percentages van rauw en brok zijn idd verschillend. Bij brok ligt het gehalte hoger dus dat klopt ook.
Ik kan het op de sites van voerwijzer en carnivoer niet zo vinden. Wel een verhandeling over de verhouding calcium-fosfor. Op voerwijzer staat wel een interessant stuk over de verschillende calcium gehaltes in kvv. Van de dierenarts is het nog eens handig om na te gaan of hij droge stof bedoelde.

Als je het overzicht op voerwijzer bekijkt van verschillen in calcium gehaltes en je legt daarnaast de regel van Barfplaats dat je minimaal 4-5 diersoorten voert en bij voorkeur zeker 3 verschillende merken geeft. Dan zie je dat je over het gemiddelde goed zal zitten. Want ja, er zijn varianten die onder de 0,3% zitten, maar ook die ruim over de 1% gaan. Op het gebied van alle nutrienten zul je dit zien in de verschillende diersoorten en merken, precies de reden dat er gezegd wordt: varieer, varieer, varieer!

Niet om vervelend te doen hoor, super dat je lekker gaat Barfen. Ik vond het wel interessant om even over na te denken.
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Wederom bedankt voor het meedenken! :) Het is allemaal weer erg wennen merk ik, zo'n kleintje is toch even heel anders dan een volwassen hond.
Maar het gaat super, hij heeft veel minder en mooie ontlasting, op de DLG was hij winderig en poepte veel en vies, dan wil je echt wel.
Kaela schreef:Dan zie je dat je over het gemiddelde goed zal zitten. Want ja, er zijn varianten die onder de 0,3% zitten, maar ook die ruim over de 1% gaan. Op het gebied van alle nutrienten zul je dit zien in de verschillende diersoorten en merken, precies de reden dat er gezegd wordt: varieer, varieer, varieer!
Precies, en dat doe ik nu ook, heb zo'n drie merken liggen nu.(4 smaken) Rauw eitje zo nu en dan, as woensdag ga ik mn barf spulletjes halen. Gaat helemaal goedkomen dankjewel!
Lissy
1-ster
1-ster

Bericht door Lissy »

Senta schreef:Ik heb sinds een week weer een pup van een groot ras. , en die heb ik uiteraard op rauw gezet, alleen waar ik mij niet in heb ingelezen, en mij toch de nodige slapeloze nachten bezorgen is de hoeveelheid calcium/fosfor verhouding.

Ik heb inmiddels begrepen dat die bij de meeste KVV's helemaal niet in orde is Ze zitten er of te ver boven of juist veel te laag.
Hierdoor ben ik Dog Lovers Gold gaan voeren.

Ik heb begrepen dat calcium tussen de 0.5 en 0.7 moet zitten en fosfor minimaal 0.5

Wie kan mij hiermee op weg helpen zodat ik mij wat geruster kan voelen?

Hey, ik heb de ractie's op je bericht niet gelezen, dus weet ik ook niet of je al antwoord hebt op je vraag.

Hier zijn wel twee handige links waarmee je de calcium en fosfor percentages van de kvv die je wil voeren kan berekenen! :)
Zo kan je weer met een gerust hart vers gaan voeren!

Calcium -> http://www.voerwijzer.com/calcium-kvv-de-verdieping
Fosfor/Calcium -> http://www.voerwijzer.com/hoeveel-fosfo ... kvv-zitten
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Lissy bedankt voor je reactie, ik was al op de hoogte van die sites. Rekenen is niet mijn sterkste kans dus helemaal 100% de verhouding uitrekenen zie ik niet zitten, maar houd het fosfor gewoon op minimaal 0.5 en het calcium tussen de 05. en de 0.8. En dat wisselt elke dag dus het zal wel goed gaan.
Er zijn ook KVV's die er ver onder zitten, heel ver zelfs dus het is niet verkeerd om daar eens naar te kijken
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof wel dat de verhouding tussen calcium en fosfor net belangrijker is dan de absolute hoeveelheden.
Als je je dan toch daarmee wil bezig houden zou ik dus zeker en vast de verhouding in het oog houden.

Als je fosfor en calcium niet in verhouding zijn, dan krijg je pas problemen, zelfs als je calciumgehalte wel ideaal ligt.

Nu denk ik ook dat je je daar niet zoveel zorgen in moet lopen maken. Als je een menu voert dat de juiste verhoudingen aanhoudt tussen de verschillende onderdelen en je voert verschillende diersoorten, zit dat wel goed.
Maar als je het dan toch wil nagaan kan je dus maar beter de verhoudingen in het oog houden.
Lissy
1-ster
1-ster

Bericht door Lissy »

Senta schreef:Lissy bedankt voor je reactie, ik was al op de hoogte van die sites. Rekenen is niet mijn sterkste kans dus helemaal 100% de verhouding uitrekenen zie ik niet zitten, maar houd het fosfor gewoon op minimaal 0.5 en het calcium tussen de 05. en de 0.8. En dat wisselt elke dag dus het zal wel goed gaan.
Er zijn ook KVV's die er ver onder zitten, heel ver zelfs dus het is niet verkeerd om daar eens naar te kijken
Oh ik ben ook geen rekenwonder hoor, maar het lijkt gewoon ingewikkelder dan het is ;)

Voor volwassen honden moet je gewoon zien dat het calcium percentage tussen de 0,3% en 1,2% is. En een minimum van 0,2% fosfor.
Dan deel je de calcium door de fosfor en dat zou dan max. 2 mogen zijn :)

Voor pups moet het calcium percentage ongeveer 0,5% zijn (voor pups tot 14weken tussen 0,5% en 0,7%) en het fosfor percentage ook zo'n 0,5%.
En als je hier de calcium door de fosfor deelt mag het niet meer dan 1.6 zijn :)

Lijkt dus ingewikkeld, maar is makkelijk te berekenen als je de percentages voor je hebt (die vind je meestal terug op de site van het merk dat je voert).

Groetjes,

Plaats reactie