Zere poot, hotspot en kennelhoest; project gipsspalk

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Zere poot, hotspot en kennelhoest; project gipsspalk

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Lil schreef:Even een gekke gedachte. Als de gipsspalk in theorie eraf mag en je dus moet overstappen op brace; bij orthopeed een gipsspalk laten aanleggen die ze dan weer inzagen en met klittenband vastzetten zodat je hem af en aan kunt doen en dan maar een paar dagen langer met gipsspalk totdat brace klaar is? Doen ze bij ernstig gescheurde enkelbanden of een scheurtje in een pols ook. Eerst krijg je gips en daarna zagen/knippen ze dat gips tot een soort spalk/ noodbrace die je kunt afdoen. In de tussentijd kreeg ik dan een orthese (soort brace) bij de orthopeed aangemeten en die was dan paar dagen later klaar (standaard passen nooit, dus die passen ze dan zelf aan).

Wat een geld ja bij honden... Slik... (Doe maar voor jezelf ben je met ongeveer 200 klaar).
Ik weet niet of dat gaat. Er gaat eerst een dikke laag watten omheen, voordat de spalk erop gaat. Dat ontbreekt natuurlijk als je het als noodbrace zou gebruiken.

En zeker slik. En ook wel de reden dat ik even meer wil weten, want ik ben niet gewend om ff zo hoppa 500 euro uit te geven.

kira schreef:Hoe ver ligt de orthopeed weg van de instrumentmaker? Wellicht de instrumentmaker laten komen bij de orthopeed, ontgipsen, mal maken, instrumentmaker uitzwaaien en gipsen? Idee van Lil lijkt me ook zeker zinnig als overbrugging. Is het de bedoeling dat de brace voor de rest leven is?
Drie kwartier rijden. Dus dat zal geen optie zijn.
Ik heb geen idee voor hoe lang hij hem nodig zal hebben (ik ging eigenlijk van volledig herstel uit...).

De orthopeed mailde terug dat we prima kunnen afwachten tot degene van de folder die hij me gaf terug van vakantie is. Voor die tijd zijn we al weer bij hem geweest, dus dan kan ik al mn vragen op m loslaten, dat is 'in het echt' toch altijd weer fijner praten.

Maar jee wat een gedoe en wat een vragen en bedragen. Terwijl ik iets meer dan twee weten geleden nog dacht ff een spuit in het gewricht en hij is weer als nieuw. Begin er toch wel wat voor te vrezen dat hij veel dingen waarschijnlijk wel nooit meer zal kunnen... :-\
Lil

Bericht door Lil »

:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:

Ik zou die orthopeed vragen inderdaad hoe hij het ziet. De watten die onder mijn verband zitten is zelf net een rol verband. Dan is het geen probleem om dat erom en eraf te wikkelen; gewoon een rol verband eh watten af- en weer opwikkelen.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Lil schreef::bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:

Ik zou die orthopeed vragen inderdaad hoe hij het ziet. De watten die onder mijn verband zitten is zelf net een rol verband. Dan is het geen probleem om dat erom en eraf te wikkelen; gewoon een rol verband eh watten af- en weer opwikkelen.

Ja dat gaan we nu maar doen. Maandag zijn we er weer dus genoeg tijd voor overleg.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Zo, we zitten op de helft :-X en hoewel ik dus een week geleden nog dacht, jippie, we zitten al op een derde, het schiet best op! staat het me vandaag toch allemaal wel tegen en zie ik toch wel behoorlijk op tegen de komende 3 weken.

Hij heeft zijn gips aan de bovenkant stuk gebeten. Ik weet niet of ik het al eerder geschreven had, maar hij kan er met zijn kap om dus gewoon bij. De hoes die ik had gekocht beschermd het gips wel wat, maar dan gaat hij gewoon boven het gips zijn huid stuk knagen. Ik heb er nu een extra stuk legging omheen gedaan, maar ja, dat doet natuurlijk ook niks tegen newfy kaken. Helpt alleen een beetje tegen het likken tussendoor.

Resultaat is nu dat er meerder natte wondjes zitten vlak boven het gips en dat irriteert natuurlijk heel erg. Ik ben dan ook benieuwd of, en hoe het gips vandaag opnieuw aan gelegd gaat worden, want die wondjes zitten nu precies op de rand waar eerst nog een laag watten zat (die hij er dus afgepeuterd heeft).

Hij krijgt elke dag zijn kalmeringstabletje. Wel maar een halve. Met een hele was ie echt een beetje van de kaart. Gisteren hebben we er geen gegeven om het verschil te zien en dat was wel duidelijk.

En dan die dagen dat het zo warm is...pff, niet tof.

Ik hoop maar dat ik vanmiddag informatie krijg. Dat viel me nl de vorige keer wel tegen (hier heb je een foldertje). En het lijkt me toch wel handig om te weten wat het vervolg traject is, en welke keuze's we daarin moeten maken. Misschien moet ik ook wat duidelijker zijn in mijn vraagstelling, maar vanuit de orthopeed komt weinig informatie vind ik. Zo heb ik bv geen idee hoe lang hij de metacam moet gebruiken, en heb ik zelf maar uitgerekend hoe lang hij met de fles kan doen, want die is ondoorzichtig en daardoor kun je dus niet zien hoeveel er nog in zit.

Nou ja, we gaan het maar weer zien.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lastig, Eelke. Kan je niet iets van anti-knabbel op de bovenste rand doen?

Wat duurt een week toch lang als je aan het tobben bent. Ik denk ook dat je heel duidelijk moet zijn in welke vragen je hebt. Jouw hond, jouw geld, jouw vragen. Daar mogen ze best even tijd voor nemen!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hope schreef:Lastig, Eelke. Kan je niet iets van anti-knabbel op de bovenste rand doen?

Wat duurt een week toch lang als je aan het tobben bent. Ik denk ook dat je heel duidelijk moet zijn in welke vragen je hebt. Jouw hond, jouw geld, jouw vragen. Daar mogen ze best even tijd voor nemen!
Ik denk dat we dan hetzelfde probleem krijgen als met de hoes, dat hij dan boven het gips zijn huid stuk bijt. (zoals ik ook wel eens expres naast een muggenbult krab omdat het zo jeukt maar ik de muggenbult niet open wil krabben. Bijten om te bijten dus...).

Nou ja, we gaan het zien vanmiddag. Kan me ook voorstellen dat die arts 10 dagen geleden dacht; eerst maar eens aankijken, maar nu we nog 3 weken te gaan hebben, en het aanmeten van een brace bv al 2 weken duurt, wil ik toch echt nu wel meer weten.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nou, we zijn weer terug. Toch echt wel irritatie onder de spalk (en er boven, maar dat zag ik al), hij heeft de watten er onderuit gepeuterd en daardoor zat er niet genoeg mee tussen de spalk en zijn huid. Alles is goed schoongemaakt, en het verband is extra hoog vast gemaakt. Lastig alleen dat dat makkelijk afzakt omdat hoe hoger, hoe breder zeg maar...

Gijs was helemaal over de piep in de wachtkamer. In de auto of buiten wachten was te warm. Steeds piepen en zachtjes huilen als er een andere hond voorbij komt. Hij wil zo graag. Buiten reageert hij ook echt op alles wat hij maar ook ziet. In de wachtkamer ook als bv een van de assistente aan het praten was. Niet eens tegen hem.
Daar kan we straks weer een flinke kluif aan krijgen om dat eruit te trainen denk ik...
Gelukkig kon ik er wel rustig onder blijven, maar ik heb toch wel ff een potje gejankt toen ik Joep weer op ging halen. Zo'n grote huilende trillende beer die niks kan en mag... :( en dat nog heeeeeeeeeeeeeel veel weken.

Hij hoeft niet per see meteen de brace. Afwachten kan prima, misschien heeft hij hem niet nodig. We krijgen een trainingsschema mee om op te bouwen. Dan steeds controle om te kijken hoe het gaat en wat nodig is. Dan ga ik niet zo maar 500,- meteen er aan uit geven.

Metacam mag stoppen en we hebben extra kalmeringsmiddelen mee.

Hij heeft minder narcose middel gehad en dat was wel te merken. Minder suf, en hij werd sneller wakker. Hij stond daardoor ook sneller op, waardoor toch lijkt alsof de spalk wat is doorgezakt. Dus daar nog maar even een foto van maken, want zijn poot staat nu wel minder recht dan de vorige twee keren...

Dus, al met al, meer duidelijkheid. Maar tjonge, het valt me toch wel zwaar. Al die gebroken nachten helpen natuurlijk ook niet mee... daarbij moeten we nu toch echt verzinnen hoe we gaan voorkomen dat hij er aan kan... lastig. De slimmerik. Hij zet de rand van de kap in zijn lies en buigt dan zo zijn knie richting zijn bek.
Lil

Bericht door Lil »

eelke schreef:Nou, we zijn weer terug. Toch echt wel irritatie onder de spalk (en er boven, maar dat zag ik al), hij heeft de watten er onderuit gepeuterd en daardoor zat er niet genoeg mee tussen de spalk en zijn huid. Alles is goed schoongemaakt, en het verband is extra hoog vast gemaakt. Lastig alleen dat dat makkelijk afzakt omdat hoe hoger, hoe breder zeg maar...

Gijs was helemaal over de piep in de wachtkamer. In de auto of buiten wachten was te warm. Steeds piepen en zachtjes huilen als er een andere hond voorbij komt. Hij wil zo graag. Buiten reageert hij ook echt op alles wat hij maar ook ziet. In de wachtkamer ook als bv een van de assistente aan het praten was. Niet eens tegen hem.
Daar kan we straks weer een flinke kluif aan krijgen om dat eruit te trainen denk ik...
Gelukkig kon ik er wel rustig onder blijven, maar ik heb toch wel ff een potje gejankt toen ik Joep weer op ging halen. Zo'n grote huilende trillende beer die niks kan en mag... :( en dat nog heeeeeeeeeeeeeel veel weken.

Hij hoeft niet per see meteen de brace. Afwachten kan prima, misschien heeft hij hem niet nodig. We krijgen een trainingsschema mee om op te bouwen. Dan steeds controle om te kijken hoe het gaat en wat nodig is. Dan ga ik niet zo maar 500,- meteen er aan uit geven.

Metacam mag stoppen en we hebben extra kalmeringsmiddelen mee.

Hij heeft minder narcose middel gehad en dat was wel te merken. Minder suf, en hij werd sneller wakker. Hij stond daardoor ook sneller op, waardoor toch lijkt alsof de spalk wat is doorgezakt. Dus daar nog maar even een foto van maken, want zijn poot staat nu wel minder recht dan de vorige twee keren...

Dus, al met al, meer duidelijkheid. Maar tjonge, het valt me toch wel zwaar. Al die gebroken nachten helpen natuurlijk ook niet mee... daarbij moeten we nu toch echt verzinnen hoe we gaan voorkomen dat hij er aan kan... lastig. De slimmerik. Hij zet de rand van de kap in zijn lies en buigt dan zo zijn knie richting zijn bek.
Wat een ellende! Ja dat ken ik het ombuigen van een kap; ook zo'n "exemplaar" gehad. Bestaat er voor die poot zo'n sleeve van de medical petshirts? Een hele goede muilkorf? Anti bijtpasta?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Lil schreef:Wat een ellende! Ja dat ken ik het ombuigen van een kap; ook zo'n "exemplaar" gehad. Bestaat er voor die poot zo'n sleeve van de medical petshirts? Een hele goede muilkorf? Anti bijtpasta?

Anti bijt spul zou nu wel kunnen ja nu alle wonden onder het verband zitten. Al werkt dat ook niet als het af gaat zakken, wat het wel gaat doen, en dan bijt hij zijn huid erboven gewoon stuk.

Muilkorf heb ik laatst al eens een topic over geopend, maar er was niemand die hem dat aan durfde te geven als je er niet bij hebt. Moet er ook niet aan denken dat bij er met een poot ofzo in blijft haken...

Medical petshirt achtig iets zal ook niet werken tegen grote newfy kaken. Dan kan ik net zo goed een legging van mezelf gebruiken, en die heb ik dan nu ook klaar liggen. Maar ook dat werkt natuurlijk allemaal niet echt goed als hij echt in zijn hoofd haalt dat het echt stuk moet. Dan zou inderdaad alleen een muilkorf werken...

Zijn poot staat er nu zo bij, niet echt recht dus... :-\
Afbeelding
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Wow, ik had net al antwoord, binnen 5 min ofzo :o is nog ver genoeg gebogen, pees wordt zo niet gestrekt, dus prima zo. Ha, fijn zeg.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Het paard van een vriendin van mij heeft laatst weken in Utrecht gestaan met een enorme wond waar hij steeds het verband af trok. Ze hebben toen een rek omgedaan.
Niet leuk, maar soms wel nodig. Misschien is zo iets nog een idee?
Of zo iets in je kap maken?

Afbeelding

Of anders een muilkorf? Is allemaal drama natuurlijk maar je hebt zelf ook je rust nodig en die poot moet genezen. :-\
rosmin
5-sterren
5-sterren

Bericht door rosmin »

Jeetje Eelke, wat een toestand voor jullie, hadden ze bij de DA/orthopeed geen goeie tips hoe hij van het verband/gips af kan blijven?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik ga hem eens bestuderen. Het vervelende is dat hij een heel lang lijf heeft wat toch nog best lenig is. Dus kan de nek niet zo buigen, vouwt hij gewoon zijn lijf ernaartoe.

Muilkorf durf ik, zoals ik hierboven schreef, toch niet zo goed. Wat als hij ergens achter blijft hangen? (ovendeur, eigen poot, Joep zijn tanden als ze bedenken dat spelen heus wel kan).

Heb al wel extra van dat wattenverband voor als hij er toch weer wat af pulkt. Kan ik het meteen wat herstellen. Vet-wrap heb ik ook.
rosmin schreef:Jeetje Eelke, wat een toestand voor jullie, hadden ze bij de DA/orthopeed geen goeie tips hoe hij van het verband/gips af kan blijven?
Nee, daar kwamen ze ook niet verder dan kap, medical pet shirt etc. Het is ook een uitzonderlijk ingewikkelde hond natuurlijk ;) qua formaat, bouw, en intelligentie. En dan ook nog behoorlijk gevoelig en friemelig. Het plekje waar ze zijn narcose middel hebben toegediend had hij ook al helemaal stuk gelikt bv.
rosmin
5-sterren
5-sterren

Bericht door rosmin »

Dan zou je hem misschien enigszins moeten drogeren, zodat ie wat relaxter wordt....??
Gijs likt waarschijnlijk ook als uiting van stress
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

rosmin schreef:Dan zou je hem misschien enigszins moeten drogeren, zodat ie wat relaxter wordt....??
Gijs likt waarschijnlijk ook als uiting van stress
Heeft ie ook al. Vetranquil. Het is ook wel echt irritatie. Ik denk dat het is begonnen omdat het vorige verband een stuk lager zat. Kan hij makkelijker bij de bovenste rand. Doordat hij die watten eruit heeft geplukt drukt de spalk harder op de huid en gaat dat irriteren. Dus knaagt hij daar nog extra, dus extra kapotte plekjes op de huid boven de spalk. Die huid plooit daar ook nog eens over de spalk heen als hij staat = niet lekker = extra irritatie = extra willen knagen.
Dus nu maar hopen dat hij het helemaal uit zijn hoofd laat nu het verband weer hoger zit.

Maar extra uiting van stress is het zeker. Gaat nog wel ff duren eer we dit weer te boven zijn.

Plaats reactie