pearlsofpassion schreef:Het is alleen gevaarlijk als je het op het moment dat je zwanger bent een eerste keer doormaakt.
Dus als je het al eerder hebt gehad, hoef je bij een zwangerschap daar niet op te letten.
Voor ongeveer half van de vrouwen zou dat zo zijn, al hoor ik er toch merkbaar meer die nog niet immuun zijn dan die dat wel zijn...
Het risico op besmetting is dan ook erg klein, zelfs als je niet oplet, maar je wil het inderdaad echt niet hebben als je zwanger bent. Dus let je best echt wel op. Maar als je al.immuun bent is dat dus nergens voor nodig.
Ik heb ergens horen waaien dat er nu eindelijk werk zou gemaakt worden van de ontwikkeling van een vaccin. Snap echt niet dat dat niet eerder gebeurd is.

Vaccins tegen complexe micro-organismen zijn nu eenmaal moeilijker te maken dan tegen 'simpele" dingen als virussen.
Kijk maar eens wat het een moeite kost om een vaccine tegen malaria te maken (wat mij betreft mag dat ook duidelijk hoger op de wereldwijd prioriteiten lijst dan dat tegen toxoplasma)
In Nederland is de 'seroprevalentie" oftewel het aantal mensen dat antistoffen heeft gemiddeld 40%. Dat neemt echter toe me de leeftijd; 17.5% bij personen jonger dan 20 jaar tot meer dan 70% bij personen ouder dan 65 jaar. Bij zwangeren zal het duidelijk onder de door jou genoemde 50% zitten. Maar goed, het kan in Belgie anders zijn.
Wat betreft het screenen in de zwangerschap: bloed wordt afgenomen in het eerste trimester iha. Dan ben je dus al zwanger. Terwijl juist een infectie in het eerste deel vd zwagerschap de meest ernstige gevolgen kan hebben. Vandaar dat gekozen is voor voorlichting ipv screening: beter beginnen met maatregelen als je denkt aan zwanger worden. En als je iedereen screened in de zwangerschap, zal dus gemiddeld circa 1 op de 5 zwangeren mogen eten wat de wil. De rest moet de maatregelen blijven nemen. En zijn die nu zo draconisch? Ok, Belgen hechten misschien wat meer aan lekker eten dan "Hollanders...
Maar het 2e probleem is dat de test voor toxoplasma (serologie) bestaat uit IgM en IgG. IgM = recente infectie MAAR IgM kan heel lang aantoonbaar blijven. Maanden, soms wel een jaar. Dus dan vindt je dat. Bij iemand die 10 weken zwanger is. Je kunt eigenlijk bijna niks doen. Behandeling heeft bijwerkingen zo die al wat doet. De mogelijke schade bij het kind is onomkeerbaar. En dat moet je ook nog weten dat "vals positieve" IgM bepalingen in de zwangerschap relatief veel voorkomen. Ongerustheid en dilemma's. Opdat 1 op e 5 zwangeren filet americain kan eten. Ik stel het nu natuurlijk gechargeerd, maar meer testen geeft niet altijd meer gerustheid. Daar is echt wel over nagedacht, waarom het in NL niet gedaan wordt nu.
Het is wel interessant om over verschillen na te denken. Ik heb een vriend die niet meer zou leven als hij niet gekozen had voor hulp in Belgie. Aan de andere kant: vooral op het gebied van antibiotica gebruik en voorkomen van resistentie van bacterien kijk Belgie vooral naar NL. Misschien moeten we van onze beide sterke kanten gaan leren.. Dat zou mooi zijn !