Geluksmomentje van de dag

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Geluksmomentje van de dag

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, daarom zou ik rauw ook niet doen.
Maar Liseriosis blijkt voonamelijk opgelopen te worden uit bewerkte voorverpakte vleeswaren als hesp, salami en lookworst ed. En daar waarschuwt niemand voor. Ook zou 15% van de gerookte zalm besmet zijn en is voorverpakte vis of schaaldieren altijd een serieus risico. Zelfs al zijn ze dus gekookt en pas opengemaakt. Als er kruisbesmetting optreed bij het verwerken, vermenigvuldigt die tijdens het bewaren. Hoe dichter bij de vershouddatum hoe meer risico dus.
Kaas uit gepasteuriseerde melk is dus ook geen garantie, maar uit rauwe melk is uiteraard not done.
Als je het na het openen verhit is er nooit een probleem.

Liseria is wel een lastige... :-\
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:Ja, daarom zou ik rauw ook niet doen.
Maar Liseriosis blijkt voonamelijk opgelopen te worden uit bewerkte voorverpakte vleeswaren als hesp, salami en lookworst ed. En daar waarschuwt niemand voor. Ook zou 15% van de gerookte zalm besmet zijn en is voorverpakte vis of schaaldieren altijd een serieus risico. Zelfs al zijn ze dus gekookt en pas opengemaakt. Als er kruisbesmetting optreed bij het verwerken, vermenigvuldigt die tijdens het bewaren. Hoe dichter bij de vershouddatum hoe meer risico dus.
Kaas uit gepasteuriseerde melk is dus ook geen garantie, maar uit rauwe melk is uiteraard not done.
Als je het na het openen verhit is er nooit een probleem.

Liseria is wel een lastige... :-\
Ach, de nutridrink is zo steriel, daar kan niks mis mee gaan. Dat spul bederft nog niet al wil je het graag ::) :biggrin2:
pearlsofpassion
Moderator

Hope schreef:Ach, de nutridrink is zo steriel, daar kan niks mis mee gaan. Dat spul bederft nog niet al wil je het graag ::) :biggrin2:

:-*
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Re: RE: Re: Geluksmomentje van de dag

Bericht door hannabelgje »

Hope schreef:
Ach, de nutridrink is zo steriel, daar kan niks mis mee gaan. Dat spul bederft nog niet al wil je het graag ::) :biggrin2:
Alleen maar voordelen. [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Hope schreef:Haha, rauw of niet goed doorbakken vlees is gevaaaaarlijk! Kattenbakken word je al ziek van als je ernaar kijkt, tuinieren moet je echt vermijden. Leverworst etc mag ook écht niet.
Naaaah, hier worden mensen zo bang gemaakt dat testen niet nodig is.
Ik heb toxoplasmose (gehad) en geloof me..., daar zit je ook niet op te wachten. Toen het uitbrak was dat (let op waarschijnlijk!!) de verklaring waarom ik in 1999 een miskraam kreeg. Er werd echter wel heel duidelijk verteld dat het ook mogelijk is dat je de besmetting tijdens je geboorte al van je moeder hebt opgelopen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Pauline schreef:Ik heb toxoplasmose (gehad) en geloof me..., daar zit je ook niet op te wachten. Toen het uitbrak was dat (let op waarschijnlijk!!) de verklaring waarom ik in 1999 een miskraam kreeg. Er werd echter wel heel duidelijk verteld dat het ook mogelijk is dat je de besmetting tijdens je geboorte al van je moeder hebt opgelopen.
Ik wil ook niet zeggen dat het ongevaarlijk is, maar door mensen goed voor te lichten bereik je vaak meer. Nu komt het over als bangmakerij en denken mensen dat het wel zal meevallen.
pearlsofpassion
Moderator

Het is alleen gevaarlijk als je het op het moment dat je zwanger bent een eerste keer doormaakt.
Dus als je het al eerder hebt gehad, hoef je bij een zwangerschap daar niet op te letten.

Voor ongeveer half van de vrouwen zou dat zo zijn, al hoor ik er toch merkbaar meer die nog niet immuun zijn dan die dat wel zijn...
Het risico op besmetting is dan ook erg klein, zelfs als je niet oplet, maar je wil het inderdaad echt niet hebben als je zwanger bent. Dus let je best echt wel op. Maar als je al.immuun bent is dat dus nergens voor nodig.

Ik heb ergens horen waaien dat er nu eindelijk werk zou gemaakt worden van de ontwikkeling van een vaccin. Snap echt niet dat dat niet eerder gebeurd is. >:(
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

pearlsofpassion schreef:Het is alleen gevaarlijk als je het op het moment dat je zwanger bent een eerste keer doormaakt.
Dus als je het al eerder hebt gehad, hoef je bij een zwangerschap daar niet op te letten.

Voor ongeveer half van de vrouwen zou dat zo zijn, al hoor ik er toch merkbaar meer die nog niet immuun zijn dan die dat wel zijn...
Het risico op besmetting is dan ook erg klein, zelfs als je niet oplet, maar je wil het inderdaad echt niet hebben als je zwanger bent. Dus let je best echt wel op. Maar als je al.immuun bent is dat dus nergens voor nodig.

Ik heb ergens horen waaien dat er nu eindelijk werk zou gemaakt worden van de ontwikkeling van een vaccin. Snap echt niet dat dat niet eerder gebeurd is. >:(
Ik ben daar eigenlijk niet zo enthousiast over. Het is niet iets wat voor problemen zorgt als je voorzichtig bent en helemaal geen probleem is als je het al gehad hebt is het ongevaarlijk. Om daar dan weer een hoop dieren voor te martelen en dan nog hopen dat het vaccin ook echt goed werkt, neen voor mij liever niet.

Ik vind het dus wel dom dat er in Nederland blijkbaar niet op getest wordt, want alhoewel je de gevaarlijke dingen natuurlijk prima kan vermijden is het wel handig als het niet hoeft.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:Het is alleen gevaarlijk als je het op het moment dat je zwanger bent een eerste keer doormaakt.

Ik hoef geen vaccin. Wie weet doet dat meer kwaad dan goed. Ik zou me never nooit vlak voor of tijdens de zwangerschap laten inenten. Laat mij dan maar een jaar lang in de weer met handschoentjes, zeep en nagelborsteltjes.
Tuurlijk let ik op. Manlief doet de kattenbakken en onze katten zijn ook buiten zindelijk. Let ook goed op met vlees (hoewel ik nu toch niets kan eten natuurlijk). Ik deed dat al toen zwangerschap nog plannen waren, voor het geval dat.

Waar het mij om gaat is de bangmakerij. Met goede voorlichting bereik je in mijn ogen echt meer dan met deze campagne. Die gaat zo ver dat ik echt mensen in mijn omgeving hoor zeggen dat het onzin is.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Vaccins tegen complexe micro-organismen zijn nu eenmaal moeilijker te maken dan tegen 'simpele" dingen als virussen.
Kijk maar eens wat het een moeite kost om een vaccine tegen malaria te maken (wat mij betreft mag dat ook duidelijk hoger op de wereldwijd prioriteiten lijst dan dat tegen toxoplasma)

In Nederland is de 'seroprevalentie" oftewel het aantal mensen dat antistoffen heeft gemiddeld 40%. Dat neemt echter toe me de leeftijd; 17.5% bij personen jonger dan 20 jaar tot meer dan 70% bij personen ouder dan 65 jaar. Bij zwangeren zal het duidelijk onder de door jou genoemde 50% zitten. Maar goed, het kan in Belgie anders zijn.

Wat betreft het screenen in de zwangerschap: bloed wordt afgenomen in het eerste trimester iha. Dan ben je dus al zwanger. Terwijl juist een infectie in het eerste deel vd zwagerschap de meest ernstige gevolgen kan hebben. Vandaar dat gekozen is voor voorlichting ipv screening: beter beginnen met maatregelen als je denkt aan zwanger worden. En als je iedereen screened in de zwangerschap, zal dus gemiddeld circa 1 op de 5 zwangeren mogen eten wat de wil. De rest moet de maatregelen blijven nemen. En zijn die nu zo draconisch? Ok, Belgen hechten misschien wat meer aan lekker eten dan "Hollanders...

Maar het 2e probleem is dat de test voor toxoplasma (serologie) bestaat uit IgM en IgG. IgM = recente infectie MAAR IgM kan heel lang aantoonbaar blijven. Maanden, soms wel een jaar. Dus dan vindt je dat. Bij iemand die 10 weken zwanger is. Je kunt eigenlijk bijna niks doen. Behandeling heeft bijwerkingen zo die al wat doet. De mogelijke schade bij het kind is onomkeerbaar. En dat moet je ook nog weten dat "vals positieve" IgM bepalingen in de zwangerschap relatief veel voorkomen. Ongerustheid en dilemma's. Opdat 1 op e 5 zwangeren filet americain kan eten. Ik stel het nu natuurlijk gechargeerd, maar meer testen geeft niet altijd meer gerustheid. Daar is echt wel over nagedacht, waarom het in NL niet gedaan wordt nu.

Het is wel interessant om over verschillen na te denken. Ik heb een vriend die niet meer zou leven als hij niet gekozen had voor hulp in Belgie. Aan de andere kant: vooral op het gebied van antibiotica gebruik en voorkomen van resistentie van bacterien kijk Belgie vooral naar NL. Misschien moeten we van onze beide sterke kanten gaan leren.. Dat zou mooi zijn !
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Gezwommen met Shadow. Daar waar de Swalm uitmondt in de Maas ging ik nog even het water in. En zag zulke prachtige libellen, in een kleur azuurblauw. Zo mooi had ik ze nog nooit gezien!
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

In mijn tijd (hahahaha, klink als een ouwe doos) werd er eigenlijk alleen maar gemeld dat je moest opletten met kattenbakken verschonen, in de tuin werken, rauw vlees en rauwmelkse kaas i.v.m. toxoplasmose besmetting. Er werd eigenlijk niet eens zo heel veel aandacht aan geschonken..... Ik ben tijdens mijn korte zwangerschap (9,5 weken) ziek geworden, griep-achtige klachten en dat was het. Toen ik een miskraam kreeg heeft eigenlijk niemand daar aandacht aan geschonken. Toen ik ruim 2 jaar later een rare oogontsteking kreeg die maar niet over wilde gaan, is toxoplasmose aangetoond. Er werd me gelijk verteld dat toxo niet "over" kan gaan en dat je een leven lang de parasiet bij je blijft dragen. In mijn oog hebben we hem ingedamd d.m.v. laserstralen, waardoor er een dam is ontstaan van littekens die zorgt dat het (hopelijk en als alles goed is) niet verder kan gaan. Nu moet ik wel zeggen dat dat oog nagenoeg verloren is gegaan, ik zie daar nog 15% mee en zo krom als ik weet niet wat.

En in het kader van het geluksmomentje van de dag: vanmiddag heeft pap in de scootmobiel met Joris over de essen gecrost! :D
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Siberienne schreef:Het is wel interessant om over verschillen na te denken. Ik heb een vriend die niet meer zou leven als hij niet gekozen had voor hulp in Belgie. Aan de andere kant: vooral op het gebied van antibiotica gebruik en voorkomen van resistentie van bacterien kijk Belgie vooral naar NL. Misschien moeten we van onze beide sterke kanten gaan leren.. Dat zou mooi zijn !
Mij is het ook al opgevallen dat zowel Belgen als Nederlanders roepen dat het bij de andere zo veel beter geregeld is. Persoonlijk heb ik de indruk dat het vooral heel andere systemen zijn, elk met hun voor en nadelen.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Pauline schreef:In mijn tijd (hahahaha, klink als een ouwe doos) werd er eigenlijk alleen maar gemeld dat je moest opletten met kattenbakken verschonen, in de tuin werken, rauw vlees en rauwmelkse kaas i.v.m. toxoplasmose besmetting. Er werd eigenlijk niet eens zo heel veel aandacht aan geschonken..... Ik ben tijdens mijn korte zwangerschap (9,5 weken) ziek geworden, griep-achtige klachten en dat was het. Toen ik een miskraam kreeg heeft eigenlijk niemand daar aandacht aan geschonken. Toen ik ruim 2 jaar later een rare oogontsteking kreeg die maar niet over wilde gaan, is toxoplasmose aangetoond. Er werd me gelijk verteld dat toxo niet "over" kan gaan en dat je een leven lang de parasiet bij je blijft dragen. In mijn oog hebben we hem ingedamd d.m.v. laserstralen, waardoor er een dam is ontstaan van littekens die zorgt dat het (hopelijk en als alles goed is) niet verder kan gaan. Nu moet ik wel zeggen dat dat oog nagenoeg verloren is gegaan, ik zie daar nog 15% mee en zo krom als ik weet niet wat.

En in het kader van het geluksmomentje van de dag: vanmiddag heeft pap in de scootmobiel met Joris over de essen gecrost! :D

klopt:
"Na een eerste infectie ontstaat een levenslange immuniteit die gebaseerd is op pre-immuniteit, dat wil zeggen zolang er sprake is van een voortdurende latent aanwezige infectie. "

Je komt er nooit helemaal vanaf, als de afweer omlaag gaat kan 'ie ook weer opspelen.

En wat een prachtig geluksmomentje: ik zie het voor me!
pearlsofpassion
Moderator

Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat er voor zo'n vaccin dieren zouden moeten lijden... :-[

Je zou zo'n vaccin natuurlijk moeten zetten vóór je zwanger wordt.
Ik heb die test al jaren voor ik zwanger werd mee laten doen toen ik toch al bloed moest laten nemen voor wat anders. Ik hoopte natuurlijk dat ik immuun zou zijn, maar dat was niet zo...
Toen we echt gingen proberen zwanger te worden heb ik het dan nog eens laten doen. Zo kan je zeker zijn wanneer het tijdens de zwangerschap wordt aangetoont.

Ook als je voorzichtig bent kan je het nog oplopen. Helemaal uitsluiten lukt nooit en dan is de vraag hoe ver je daarin gaat. Want als je zo goed mogelijk wil opletten, maakt het je vb vrijwel onmogelijk nog op restaurant te gaan, naar een feestje/receptie of zelfs maar een broodje met groentjes te halen... De eerste keer heb ik dat ook werkelijk niet gedaan, maar dat weegt wel...

Plaats reactie