pearlsofpassion schreef:Survival of the fittest komt in geen enkel aspect van onze samenleving nog boven. Mensen doen er alles aan om natuurlijke selectie tegen te werken.
Vandaar dat we ook het meest vatbaar zijn voor ziekten van alle dieren. Het ongezondst zijn.
En we hebben die invloed niet enkel op onszelf maar op alle gedomesticeerde dieren.
Om een voorbeeld te geven. Als Myxo uitbreekt onder wilde konijnen sterft een bepaald percentage. Onder tamme konijnen zonder behandeling allemaal...
Die survival of the fittest kan je dus maar beter vergeten. Als je dat toepast op jezelf of je kind wil dat zeggen dat je alle medische hulp zou afwijzen, de natuur zijn gang laten gaan en dan is dat een ongelijke strijd met de andere mensen en een doodsvonnis. Zeker in het westen.
De natuur zijn gang laten gaan is echt onzin in een compleet onnatuurlijke omgeving als de onze.
Waarmee ik niet gezegd heb dat ik erachter sta. Want ik vind het een super slechte zaak dat we zo ver van de natuur afstaan en een mechanisme als natuurlijke selectie compleet omzeild wordt. We worden daar inderdaad steeds ongezonder en zwakker van. Maar dat is niet nieuw, dat is al duizenden jaren bezig want eigen aan de mens. Daar kan je dus ook niet plots vanaf stappen.
De mens is de eerste diersoort die ipv zich aan zijn omgeving aan te passen, de omgeving naar zichzelf aanpast. En net daardoor zijn we zo succesvol...
Zo zwart wit is het natuurlijk helemaal niet. Niet volledig het complete programma willen enten, is heel iets anders dan alle medische hulp maar af moeten wijzen. Of de natuur volledig zijn gang laten gaan. Juist omdat we steeds verder van de natuur af komen te staan is het goed kritisch te zijn op hoever we daarin willen gaan. En niet klakkeloos achter de overheid aan te rennen.
Ik zou het (al zou ik mij er nog wel sterk in verdiepen als het zover was) met mijn huidige kennis mogelijk wel aandurven om niet de BMR te enten. Pneu zou ik zo niet durven zeggen, daar weet ik te weinig van. Of de anderen zó vaak moeten dat vraag ik me ook af, maar als daar niet voldoende info over te vinden is, zou ik dat wel volgen. Baarmoederhalskanker zou ik liefst niet enten als ik een dochter mocht krijgen. Maar tegen de tijd dat die gezet wordt heeft de hypothetische dochterlief wel de leeftijd om daar een goed gesprek mee aan te gaan en te kijken of ze "oud en wijs" genoeg is om daar zelf wat van te vinden.