Ode aan ons 'nakje

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ode aan ons 'nakje

Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ode aan ons 'nakje

Bericht door Siberienne »

Soms heb je dat, ineens doet alles je aan iemand denken? In dit geval kwamen er afgelopen week ineens allerlei herinneringen boven aan onze eerste husky, Chenak. Hier in huis ook wel bekend als "de koning". Chenak kwam bij ons toen hij 4 was. Samen met pupje Janouk. Bij zijn eerste eigenaren was het mis gelopen. Vol goede bedoelingen, maar zich geen raad wetend met die eigenwijze dondersteen die op 't trainingsveld alles perfect deed, maar daarbuiten zijn prioriteiten anders stelde en dus de hele training vergeten was. Hij sloopte daar in huis de manchet uit de wasmachine en plaste en poepte in huis. Op een gegeven moment hakte de fokker de knoop door dat hier niemand meer plezier in had, stapte ze in de bus en haalde hem terug. Hij heeft de eerste weken bij de hond in de kennel geslapen, om hem weer een beetje op het rechte pad te krijgen. (http://huskyheren.blogspot.nl/2013/12/h ... k-het.html)
En toen, een jaar later, kwamen wij. Chenak was inmiddels een zelfverzekerde meneer, nr 2 in de roedel op weg naar nr 1 zonder ook maar 1 keer te vechten. Dat had hij niet nodig. Maar hij was wel erg gericht op mensen, kreeg graag aandacht en werkte niet zo goed in het sledehonden team. Na een uitbreiden keuring mochten we het proberen. (voor meer details http://huskyheren.blogspot.nl/2013/12/h ... -deel.html )

Uiteindelijk heeft hij 10 jaar bij ons gewoond. Vele avonturen beleefd. Het was dus onze eerste hond. En achteraf wel een hele bijzondere. Chenak was heel zelfverzekerd. Heeft nooit uitgevallen naar een andere hond en ook nooit gevochten. Dat had hij niet nodig. Liepen we langs een hek met woest blaffende honden, dan plaste hij een keer en liep met zelfbewust verder. Boodschap afgegeven. Ooit werd hij lastig gevallen door een kleine keeshond. Hij tilde de hond op aan zijn nekvel, zoals met een puppy, en hield hem net zo lang in de lucht tot de hond kalmeerde. Toen zette hij hem op de grond en liep door, zonder het beestje nog een blik waardig te keuren.

Toen we vaker samen op stap waren begon hij ook voor ons te werken. Hij moest het willen. Dwang werkte echt zo averechts. Maar samen op stap, met step en ski's of te voet, dat schiep een band. Vooral die twee keer dat we hem wel angstig zagen: bij een schuivende puinhelling en bij de open trap waar we af moesten. Dat we hem daarmee hielpen, leerde hem vertrouwen. De trap heb ik hem af mogen dragen, doodstil hield hij zich. Dat was na een jaar bij ons en een groots gebaar van vertrouwen van zijn kant.

Afbeelding

Afbeelding

Kinderen waren helemaal goed. Altijd. Of ze nu 1 jaar waren en bovenop hem vielen, met z'n 10-en hem heen kwamen staan om te aaien of zwaaiend met stokken op hem af kwamen rennen - ook alleen maar om te aaien hoor, maar toch - meneer liet het goedmoedig over zich heen komen.

Met de kindertjes van vrienden:

Afbeelding

Afbeelding

Kregen we bezoek, dan ging hij iedereen even af, begroette ze en dan kwam er een warme "wroorororooororooo" wat zich nog het beste liet vertalen met "gezellig he?". Die keer dat we een BBQ bij de buren hadden was hij het er dan ook helemaal niet mee eens dat hij niet welkom was. Ineens stond hij daar, tussen het volk. We weten nog steeds hoe hem dat gelukt is. Want onze tuin was toch echt houdini proof.

Dat moest ook wel met hem: hij kon deuren open maken, klimmen, uit harnassen komen en was ook nog eens razendsnel met oog voor mogelijkheden. Hij was slim. Echt slim. Zo presteerde hij het om de pate van tafel te stelen terwijl daar 10 mensen omheen zaten waarvan er 2 expliciet de opdracht hadden hem in de gaten te houden. Maar meneer wist prima of hij in de gaten werd gehouden of niet. Talloos zijn dan ook de keren dat hij succes had (pond boter, hele kruidkoek, door bonbons, worst, kaas, pannenkoek, oliebol ... ). En weet je, succes was succes, het boeide hem dan ook niet dat hij op zijn kop kreeg. Hij wist zelf keurig in te schatten welke risico's hij wilde lopen. Hij wilde ook nog wel eens de restanten van de tafel opeisen zonder aan zelfbediening te doen. Was hij daarin te vervelend, dan verdween hij naar buiten, naar de kennel. Zijn ongenoegen kon hij dan heel goede duidelijk maken met een hoop gemopper. In de kennel ging hij dan met zijn kont tegen de deur boos zitten zijn. Maar gelukkig werden we uiteindelijk wel weer in genade aangenomen. Want haatdragend, nee dat was hij totaal niet.

Wel kon hij heel duidelijk maken dat hij naar binnen wilde. Met een blik. Maar waren we niet snel genoeg, dan verzon hij wel wat. Bijvoorbeeld door als een zot te gaan graven zodat de kluiten tegen de ruiten vlogen. Liepen we dan naar de deur, was de kuil vergeten en stond hij met een big smile voor je. Naar binnen graag!

Afbeelding

Afbeelding

Moedig, eigenzinnig, vergevingsgezind voor alle fouten die we met opvoeden maakten. Kletsmajoor, knappe man, gezelschapsdier. We hebben zo ontiegelijk veel van hem geleerd. We leerden niet alleen praten maar juist ook luisteren. Niet commanderen maar onderhandelen. En vooral op het laatst leerde hij ons over voluit leven. Genieten van het moment, van wat je kan. En over wanneer het genoeg is. De dag dat hij ingeslapen werd, was de enige dag dat hij zich ergens bij neerlegde.

Afbeelding
De laatste avond

De fokker, met 40 jaar husky ervaring, zegt het nog vaak tegen ons. Zo'n hond krijg je nooit meer. Ik ben bang dat ze gelijk heeft. Al heeft het soms zijn voordelen een iets minder eigenzinnig exemplaar in huis te hebben
Laatst gewijzigd door Siberienne op za 03 dec 2016, 11:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Re: Ode aan ons 'nakje

Bericht door Els&Flow »

Prachtig geschreven, de liefde voor je koning straalt ervan af. :-*

Soms kom je een hond tegen die een once in a lifetime hond is. Iedere hond die weggaat word verschrikkelijk gemist, maar sommigen zijn speciaal.. :'(
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ooh wat een mooi verhaal! En wat was het een persoonlijkheid! Inderdaad een 'once in a lifetime' hond.
Wat een ervaring om zo'n dier in je leven te hebben! Heel mooi en fijn ook dat jullie in staat blijken om te zien en begrijpen wat een dier te bieden heeft en het op zijn waarde weten te schatten. Niet iedereen is dat gegeven. Ik denk dat Chenak geen fijnere baas had kunnen hebben!
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Prachtig hoe een worsteling een genoegen kan worden, wat je nooit meer vergeet.
Alle dieren zijn je dierbaar, maar soms heb je die ene die er echt bovenuit schiet :)
MillyMol
5-sterren
5-sterren

Bericht door MillyMol »

Ik heb zo genoten van je verhaal! Dank je wel!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Geweldig verhaal, ik heb echt hardop gelachen (die kluiten tegen de ruiten, gevolgd door die blik: zooooo herkenbaar! ;D ) Koninklijke hond om te zien ook, jullie eerste hussebus. En prachtig, dat natuurlijke overwicht dat hij liet zien zonder ervoor te moeten vechten. Onze hus heeft/had overwicht ook wel, maar kan toch ook een behoorlijke middelvinger opsteken als hij ervoor in de stemming is. :biggrin2:

Wij zijn puur bij toeval eigenaars geworden van een husky (was een weggevertje van familie van vrienden van collega's), maar als we Scotch ooit moeten missen, dan wil ik toch weer een nieuwe hus erbij, zeker nu we in Zweden wonen. :D Bij jullie is het huskyvirus na Chenak ook besmettelijk gebleken, geloof ik. :biggrin2:
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Wat een prachtig verhaal over een geweldige hond!
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

MillyMol schreef:Ik heb zo genoten van je verhaal! Dank je wel!
+1 Een geweldig verhaal over een geweldige hond!
Aprilsnow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aprilsnow »

Wat mooi :-*
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Een mooi verhaal over een geweldige hond :-*
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Anne in Duitsland schreef:Geweldig verhaal, ik heb echt hardop gelachen (die kluiten tegen de ruiten, gevolgd door die blik: zooooo herkenbaar! ;D ) Koninklijke hond om te zien ook, jullie eerste hussebus. En prachtig, dat natuurlijke overwicht dat hij liet zien zonder ervoor te moeten vechten. Onze hus heeft/had overwicht ook wel, maar kan toch ook een behoorlijke middelvinger opsteken als hij ervoor in de stemming is. :biggrin2:

Wij zijn puur bij toeval eigenaars geworden van een husky (was een weggevertje van familie van vrienden van collega's), maar als we Scotch ooit moeten missen, dan wil ik toch weer een nieuwe hus erbij, zeker nu we in Zweden wonen. :D Bij jullie is het huskyvirus na Chenak ook besmettelijk gebleken, geloof ik. :biggrin2:

Oh ja maar dat kon Chenak ook wel hoor - naar ons dan.
Was trouwens ook de enige hond die ik niet geen trucjes geleerd kreeg met de clicker. Normaalgesproken geef je dan een beloning voor stap 1 (bv kijken naar de doos) en dan maak je het een stukje moeilijker en moet de hond bv een stap richting de doos zetten. Maar als ik Chenak beloonde voor stap 1, en over wilde naar stap 2, dan werd hij boos. Keek naar de doos, kwam er dan geen koekje, dan ging hij me uit zitten schelden (dat kon hij heel goed) en stond dan op en liep weg.

En ja, wat kan ik zeggen. We zeiden nog zo, een keer willen we een hond die wat makkelijker is, die los kan, die wat braver is. Maar ik denk dat we toch wel weer een eigenwijs exemplaar moeten hebben. Liefst bijna net zo eigenwijs als mijn man ;) ;) ;) anders gaat dat niet goedkomen.

Wij kunnen daar zo om lachen, om die middelvinger. Chenak mocht niet op de bank en niet op de tuinstoelen als daar kussens in lagen. Dat wist hij heel goed. Ik stond op om een drankje te halen, kom je buiten, zie je dit:
Afbeelding

En koninklijk, ja dat was 'ie zeker. Deze foto staat bij ons in de woonkamer (alleen ingezoomd echt op de kop, zodat je de kennel erachter niet ziet)
Afbeelding

(hij kreeg dan ook koninklijk voer he.... Hele leven op RC gestaan zowat. Ongelofelijk he? Hij was ook nooit ziek eigenlijk. Kreeg jaarlijks enting, 2x per jaar wormkuur. En 14 jaar oud geworden. Maar ja, zijn vader werd zelfs 18. Zijn rug nekte hem, en het feit dat hij ALTIJD aan de lijn trok. We hebben hem nog chiropractie gegeven en daar had hij best baat bij maar dat duurde dan 1-2 dagen en dan zette hij zichzelf weer vast. Rustig aan stond gewoon niet in zijn boek. Hij genoot ook zo van het sledehond zijn. De twee keer dat hij uit zijn harnas ontsnapte was tijdens het werken. Of beter gezegd: voor de start. Hij was nogal uh.. hyper? En de eerste keer stonden we nog wat te klooien met de step. Zijn geduld was kennelijk op, en hij schiet zo achteruit uit zijn harnas en vliegt er vandoor. Halve hartverzakking want links stonden verderop schapen, rechts hadden ze kippen maar meneer trok even een sprint en kwam daarna weer terug gehobbeld en liet zich inspannen. Datzelfde gebeurd nog een keer bij het langlaufen. Mijn man stond te prutsen met zijn ski's. We waren toen met vrienden die ook husky's hadden. Een van hun was al op pad. Op ons roep "hond los" keerde hij zich direct op en ving met een grote snoekduik in de sneeuw Chenak. Dat is trouwens wel grappig; "Hond los" is bij sledehonden mensen echt een alarm roep waarbij iedereen in de alert gaat.

Hier was hij 13 en plezier dat hij nog had:

Afbeelding
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Dank allemaal, voor het lezen en jullie lieve opmerkingen. Doet me goed.
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Wat een ontoerend mooi, grappig en liefdevol verhaal!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Heerlijke foto's weer, en wat een schitterende kop!

Kon Chenak ook een dramaqueen zijn? Onze Scotch is dat wel. Zo maakt hij er letterlijk iedere dag weer een vreselijk punt van dat hij een reflecterend hesje aan moet wanneer hij los mag lopen in het donker, hier in Zweden. Alle honden krijgen tijdens wandelingen in het donker zo'n hesje om, plus een halsband met per hond twee Orbilocs, zodat ze goed zichtbaar zijn voor het weinige verkeer dat we hier hebben. En iedere avond weer doet Scotch of de wereld ondergaat. Het begint al wanneer ik het hesje pak. Hij gaat eerst op een afstandje staan kijken wat ik van de kapstok pak: zijn reflecterende sjaaltje of het hesje. Pak ik het sjaaltje, staat ie binnen een seconde naast me. Sjaaltje is stoer. Sjaaltje makes me look like a bad-ass zeerover. ::) Pak ik het vestje, loopt ie snel weer de keuken in. Moet ik hem een paar keer roepen, tot ie met een dramatische kop naar me toe komt (ik loop nooit achter hem aan, wacht altijd tot hij zich vrijwillig in het hesje laat hijsen. Dat doet hij ook altijd. Maar hij moet eerst even zijn punt maken. ::) ) En als hij het hesje dan aanheeft, en zijn halsband om, gaat hij in hoog tempo rondjes lopen door de hal tot ik de voordeur opendoe. (Of tot ik een snackje pak. ::) ) Eenmaal buiten is alles goed, hesje vergeten, let's gogogo! Dat houdt hij nou al zeven jaar vol, sinds we regelmatig in Zweden verblijven: hesje om is oooooowwwww, ik ga doooood! ;D Wijf. ::)

Tegenwoordig (hij is net 13 geworden) heeft ie weer iets met speeltjes. Heeft ie jaren niet naar omgekeken, maar Lupi is nogal van de speeltjes en dus ligt er tegenwoordig weleens iets op de grond. Sta ik nadat de honden hebben gegeten (waarna ze normaal gesproken gaan liggen uitbuiken) af te wassen in de keuken, kriig ik ineens een Safestix tussen m'n knieën geramd. Of ik zit nietsvermoedend achter de computer en Scotch laat een zware bal achter mij op de grond denderen. Ik tegen het plafond, hij die brede huskysmile. Spelen, vrouwtje?! >:( :biggrin2:
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Tis wel een apart slag hond he die hussen? :)

Ik moet nog steeds om deze lachen:
Afbeelding

Plaats reactie