Het grote babytopic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het grote babytopic

jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

Even iets anders, hoe spelen jullie met jullie baby?
We hebben hier een soort van ritme en een paar grote hits.

Ze gaat elke dag minstens 1 keer op haar warme kamertje bloot zo wel op rug als op haar buik.
Ik heb daar een speel kleed liggen.
( Als ik een dag bloot oversla gaat ze plassen en poepen tijdens het verschonen ::) , ben ik braaf dan doet ze dat tijdens het spelen :biggrin2: )

Veder heb ik nog structuur bakken waar ze met haar voetjes in mag spelen, 1 met duiven voer, 1 met rijst, 1 met zand, 1 met aarden, 1 met verpakkings noedels, 1 met papier snippers en 1 om een laagje water in te doen.
Ik hou haar dan vast en ze zit dan of op de rand van de bak of ze staat, dit is echt haar favoriete bezigheid. ( word ze lekker moe van ;) )
Ik doe altijd 1 bak per keer.

We gaan elke dag even buiten wandelen.
Ik doe vliegtuigje met haar, ik lees en we kijken en voelen boekjes van de bibliotheek.
Ik heb een structuur bord waar ze naar kan kijken en aan kan voelen, in de box heeft ze een mobielen om naar te kijken en een zelfgemaakte "mobielen" om naar te kijken en aan te voelen.

Ik heb flesjes gevuld met water, glitters, olie, kralen en anderen dingen om naar te kijken en later ook zelf te pakken.

Soms leg ik haar in haar wiegje en blaas ik een berg ballonnen op die ik er bij leg zodat ze die kan voelen en mee kan bewegen, vind ze ook heel erg leuk.
Of ik vul ballonnen met helium en bind die aan haar voetjes zo dat ze bewegen als ze trappelt.

Ik heb rammel sokjes en heb ook verschillende belletjes die ik in een sokje doe aan haar voetjes, ook weer zo dat als ze trappelt er iets leuks gebeurd.

Verder wil ze heel graag vaak staan en lopen en heeft ze nog veel knuffels om mee te spelen en bijtringen om op te eten.

Dat was het wel een beetje.
Ben benieuwd naar wat jullie zoal met jullie kleintje doen en hoe oud ze zijn of waren toen je dat deed.
Lijkt me leuk jullie ideeën te horen.
Elza is nu bijna 18 weken.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik heb spelen met de baby nooit zo gefaciliteerd. Vera had gewoon speelgoed in de box liggen en begon dat met 3 maanden zelf meer te pakken.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Pas op met ballonnen hé Jasmijn. Die zijn niet geschikt voor kinderen onder de drie jaar.
Mocht er een keer één knappen heb je verstikkingsgevaar.
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

Ik ben er constant dan bij en laat haar dan niet alleen hoor ;)

Ik blaas ze ook niet volledig op zodat ze meer kunnen hebben.

Laat haar alleen alleen als ze met baby veilig speelgoed speelt en in de box of bedje ligt, maar zelf dan ben eingenlijk bijna altijd bij haar ;)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

jasmijn schreef:Ik ben er constant dan bij en laat haar dan niet alleen hoor ;)

Ik blaas ze ook niet volledig op zodat ze meer kunnen hebben.

Laat haar alleen alleen als ze met baby veilig speelgoed speelt en in de box of bedje ligt, maar zelf dan ben eingenlijk bijna altijd bij haar ;)
Ja dat dacht ik al wel, maar soms vergissen mensen zich er nog weleens in.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

hannabelgje schreef:Je hebt ook van die tepelhoedjes die je kunt gebruiken als de tepels kapot zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Niet zelf beginnen dokteren hoor. Het kan het net ook erger maken.
Tepelhoedjes zijn soms nuttig om de oorzaken van kloven weg te nemen. Als de tepels vb niet voldoende hard worden. Maar als dat niet het geval is, kan het de borstvoeding net bemoeilijken.

Kloven heb je heel snel als er verkeerd aangelegd wordt. Al bij 1 voeding kan je het hebben.
Wat pijn bij het aanhappen is wel normaal de eerste 2 weken al zou het wel niet zo erg mogen zijn dat ze op haar tanden moet bijten om niet te schreeuwen. Als de pijn erger wordt tijdens het voeden ipv weg te gaan, is er wat anders aan de hand zoals vb kloven. De normale gevoeligheid verdwijnt na 2 weken en is bij het eerste kind ook erger dan erna. Maar ook bij een tweede kind zijn de tepels de eerste weken wat pijnlijk. De tepels moeten nog wennen aan het zuigen.

Kloven kan je het best behandelen met zuivere lanolin na elke voeding. Dik aanbrengen en aan de lucht laten of katoenen borstcompressen gebruiken.
Het duurt een paar weken voor ze genezen.
Het belangrijkste is dat verdere kloven vermeden worden en er zeker juist aangehapt wordt. Verkeerd aanhappen kan allerlei gevolgen hebben: meer lucht happen met buikpijn als gevolg, minder efficiënt drinken waardoor ook de productie minder op gang komt, en dus borstproblemen als kloven en melkblaren.
Melkblaren zijn belletjes op de tepel en zijn maar weinig pijnlijk en verdwijnen meestal binnen 1 of 2 dagen. Maar ze zijn wel een teken dat het drinken niet helemaal goed gaat.
pearlsofpassion
Moderator

Vincent begint nu pas wat te spelen. Iets vastnemen lukt nog niet 100%.
Hij rolde gisteren wel toevallig om en maakt de laatste tijd veel vooruitgang. Hij kan nu eindelijk in de box liggen zonder te huilen... Hij wilde voorheen echt altijd bij me zijn en liefst nog met contact.

Als ik je over Elza hoor zou ik echt nooit denken dat hij maar 5 dagen jonger is... Het klinkt toch als een groot verschil.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

koekje schreef:Ik heb spelen met de baby nooit zo gefaciliteerd. Vera had gewoon speelgoed in de box liggen en begon dat met 3 maanden zelf meer te pakken.
Hier ook zo!
suzanne 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door suzanne 1 »

Doranto schreef:Ik heb niet alles doorgelezen, dus misschien is het al eens aan de orde gekomen, maar ik heb een vraag aan de moeders die borstvoeding geven.
Mijn kleindochter is nu 6 dagen en mijn dochter is ontzettend oververmoeid. Ongeveer om de 2 uur vraagt de baby om voeding. Dat gaat dag en nacht door en mijn dochter heeft dus vanaf de geboorte niet meer geslapen. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Samen slapen. Ik lag (en lig) in de borstvoedingshouding. Dus op mijn zij, met mijn arm boven haar hoofd en mijn knieën opgetrokken onder haar zodat ze niet per ongeluk onder de dekens kan komen. Baby ook iets op de zij tegen mama aan en aanleggen. Ik viel dan al snel weer in slaap. Sliep sus tijdens het voeden. Was alleen met het aanleggen even wakker. Ik verschoonde alleen met poepluiers 's nachts.
Meer info over veilig samen slapen en voeden vind je op de samen slapen Facebook groep.
Als haar tepels kapot zijn gelijk een goede lactatiekundige inschakelen. Een kraamhulp weet wel iets maar lang niet genoeg over borstvoeding. En je hebt er ontzettend baat bij.
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

pearlsofpassion schreef:Vincent begint nu pas wat te spelen. Iets vastnemen lukt nog niet 100%.
Hij rolde gisteren wel toevallig om en maakt de laatste tijd veel vooruitgang. Hij kan nu eindelijk in de box liggen zonder te huilen... Hij wilde voorheen echt altijd bij me zijn en liefst nog met contact.

Als ik je over Elza hoor zou ik echt nooit denken dat hij maar 5 dagen jonger is... Het klinkt toch als een groot verschil.
Elza is van af het begin af aan heel sterk en alert, en ze heeft ook nooit echt problemen gehad.
Ze huild ook bijna niet, pas heeft ze een prikje gehad en dan heel even huilen en toen weer lekker lachen.
Ik denk dat dat ook wel echt voor het verscheel zorgd, ze heeft gewoon veel meer engerie omdat ze geen pijn of zo heeft.
Haar vader huilden als baby helemaal niet ook niet met een prikje, die hebben ze in zijn trommel vlies geprikt om te kijken of hij wel pijn voelden :-X
Ja toen huilden hij wel, maar ze heeft het dus niet van een vreemde :)

Ik heb ook echt super mazel want ze slaapt uit, ze is nu nog aan het slapen :biggrin2:
Wel met regelmatig drink tussen door hoor en ik moet niet opstaan, maar ze slaap echt veel en lang.
Ze heeft 2 standen en als ze wakker is wil ze actie en dingen doen en bewegen, ze ligt ook bijna nooit stil. En als ze stil ligt is dat omdat ze aan het plassen of poepen is ;D

Over verschonen ik doe dat altijd als ik merk dat ze vies is, maar elza plast of poept niet in haar slaap.
Zodra ze wakker is haald ze het heel snel weer in, het eerste wat ze doet als ze wakker is gaan poepen en ze plast heel veel. Maar in haar slaap doet ze dat bijna niet.
pearlsofpassion
Moderator

Laurens was ook zo.
Maar een tweede kindje kan je gewoon niet zo goed op elke wens tegemoet komen. Je kan je best doen, maar het eerste kindje moet ook verzorgd worden. Aandacht geven kan ik nog tegelijk aan beide maar als ik eten moet lopwarmen (meneer Pop kookt vooraf) of Laurens in bed moet stoppen, veschonen ed.., moet hij even alleen blijven... of in zijn relax zitten od. Dat kan gewoon niet anders...
Af en toe kan ik er gewoon niet omheen om hem even te laten huilen.
En dat zorgt echt heel duidelijk voor nog meer huilen...

Onze beide zoontjes zijn slechte slapers. Lange nachten dat wel, maar overdag weinig en niet graag slapen.
Laurens sliep ook lang vroeger maar nu nog tot 8u en dan moet Vincent er mee uit. Laten liggen werkt niet. Om 1 of andere reden wordt hij dan oik altijd wakker en dan is het huilend en is hij alleen. Dat vermijd ik liever. Laurens heeft nooit gehuild als hij wakker werd (tenzij er wat mis is). Hij lag gewoon wakker en begon te brabbelen. Doet hij nog steeds...

Maar dat alles zorgt dat Vincent, los van zijn karakter, meer huilt.
Hij is ook absoluut niet duidelijk als hij honger heeft dus dat kan ook even duren voor ik weet dat het dat is. Het onderscheid tussen tandpijn en honger is ook lastig.
Hij wordt ook wel wakker of begint te woelen zonder dat hij honger heeft, terwijl hij wel nog moe is. En hij drinkt niet altijd mooi. Kan ook erg onrustig zijn aan de borst of na 2 slokken aangeven voldoende te hebben om 3min later weer keihard te gaan zoeken.
Het is niet dat hij geen energie heeft maar hij had voorheen nergens interesse in. Wilde wel rondkijken vanop mijn schoot en zijn broer heeft altijd zijn volle aandacht, maar hij is gewoon bang om mij los te laten. Zeer eenkennig en verlatingsangst. Normaal komt dat pas rond 8 maand maar mijn ma zegt dat ik dat ook had als boreling...

Maar het betert. Hij wil meestal 's morgens vroeg wel even in de box liggen terwijl ik Laurens aankleed. En vorige week heeft hij 2 keer blij in zijn speeltunnel gelegen. De relax en het loopwagentje is hij ook steeds langer tevreden in. Hij grijpt steeds meer zelf.
En gisteren is hij voor het eerst omgerold. Van op zijn rug naar zijn buik. Ale bijna toch, zijn arm zat nog onder zijn borst vast... Hij zit met 1 handje als houvast rechtop. Tegen een kussen achter zijn rug valt hij nog wel opzij.
Ik ben wel trots hoor. Komt wel goed.
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

Ja dat klopt een 2de is veel zwaarder dan de 1ste, dat is waarom ik het ook bij 1 wil laten.

Ik vind mezelf niet gezond genoeg om er 2 te hebben, vriendlief wil wel graag een 2de dus als elza minstens 4 jaar is en hij 24/7 thuis is om voor haar te zorgen mag dat van mijn :P ( of terwel gaat nooit gebeuren ;) )

Maar jullie leggen nooit je baby bloot?
Ik doe schijnbaar erg veel met haar maar bloot leggen leek me iets wat iedereen toch wel af en toe zou doen.
Dat was het eerste wat ik met haar deed en dat vond en vind ze echt geweldig!
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Re: RE: Re: Het grote babytopic

Bericht door hannabelgje »

jasmijn schreef:Ja dat klopt een 2de is veel zwaarder dan de 1ste, dat is waarom ik het ook bij 1 wil laten.

Ik vind mezelf niet gezond genoeg om er 2 te hebben, vriendlief wil wel graag een 2de dus als elza minstens 4 jaar is en hij 24/7 thuis is om voor haar te zorgen mag dat van mijn [emoji14] ( of terwel gaat nooit gebeuren ;) )

Maar jullie leggen nooit je baby bloot?
Ik doe schijnbaar erg veel met haar maar bloot leggen leek me iets wat iedereen toch wel af en toe zou doen.
Dat was het eerste wat ik met haar deed en dat vond en vind ze echt geweldig!
Mijn schoonzus legt mijn nichtje van euh ff tellen bijna 6 maanden ook regelmatig bloot. Dat vindt ze helemaal geweldig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
pearlsofpassion
Moderator

Ik heb daar geen plaats voor. Geen kamer waar ik het zo warm kan stoken dat hij daar tegen kan en toch plaats voor is. In de badkamer kan ik hem wel op de grond plaatsen maar dan moet ik zelf onder de kast kruipen om erbij te kunnen... Plus dat ik dat geen geschikte kamer vind eigenlijk.

Bij Laurens deed ik het bij 26° buiten. Maar dat was zomer... en Laurens heeft snel te warm ipv kou. Vincent is een koukleum. Bij 23° binnen heeft hij nog een truitje of minstens 2 lagen met lange mouwen nodig...

Ik probeer wel huid huid contact te maken buik op buik onder een deken of zo. Maar dat is erg lastig.
Als hij in bad gaat probeer ik er wel wat tijd voor te maken om ook naakt te knuffelen.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik legde mijn baby ook niet bewust bloot weg. Toch zeker niet in de winter. In de zomer wel, maar dan ook alleen uit praktisch en functioneel oogpunt. Ik zou niet weten waarom dat wel zou moeten.
Overigens is ze wel altijd bloot in bad gegaan en gaat ze soms sinds kort ook wel eens onder de douche en dat doet ze ook zonder kleren.

Plaats reactie