Brainstormen - kan katten opvoeden anders?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Brainstormen - kan katten opvoeden anders?

Robian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Robian »

Martine-Tom schreef:Dan zou ik wel voor een mandje gaan, een paniek poes op je arm dat wil je niet :P
Ik heb geen kat en op dit moment ook geen plannen om er één te nemen.
Maar erover brainstormen vind ik wel leuk
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Robian schreef:Ik heb geen kat en op dit moment ook geen plannen om er één te nemen.
Maar erover brainstormen vind ik wel leuk
Is ook leuk! Gaf ook wel grappige taferelen hoor, dan liep ik met kat en hond aan de lijn, even op Tom letten en dan schoot mijn arm de lucht in. was de kat een boom in geklommen.
De koppen van mensen zijn best grappig als ze je met een flex in de hand zien staan waarvan het touwtje een boom in gaat :biggrin2:

In elk geval ben ik ervan overtuigd dat een kat een buiten nodig heeft. Uitlaten zoals een hond zou ik zelf niet meer voor kiezen maar wel altijd een tuin of balkon afzetten voor ze.
Voerspelletjes, clickeren, denkspellen allemaal heel leuk voor ze om hun energie kwijt te raken.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Nee ik zou het nooit doen. Ik vind het risico te groot. Als ik met mijn mees een hond tegenkom die mijn kzt wil dan ben ik nergens meer. En als ik zie op watvoor afstand Zoë een kat kan ruiken en deze dan ook altijd gevonden krijgt vind ik het gevaarlijk. Mijn katten hebben wel een mezenmaatje om mee te klieren en klooien. Dat hebben ze wel echt nodig. Ook kunnen ze hier buiten in de ren en hebben ze op mijn slaapkamer, badkamer en de halletjes na heel het huis permanent tot hun beschikking. Het huis is kats ingericht met plankjes en loopcircuits op hoogte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Martine-Tom

Mezenmaatje?
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

SaiMEES ;) :biggrin2:
Martine-Tom

pearlsofpassion schreef:SaiMEES ;) :biggrin2:
Ah :biggrin2:

Al vinden ze een koolMEES vast ook wel leuk ;D
Robian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Robian »

Martine-Tom schreef: Is ook leuk! Gaf ook wel grappige taferelen hoor, dan liep ik met kat en hond aan de lijn, even op Tom letten en dan schoot mijn arm de lucht in. was de kat een boom in geklommen.
De koppen van mensen zijn best grappig als ze je met een flex in de hand zien staan waarvan het touwtje een boom in gaat :biggrin2:

In elk geval ben ik ervan overtuigd dat een kat een buiten nodig heeft. Uitlaten zoals een hond zou ik zelf niet meer voor kiezen maar wel altijd een tuin of balkon afzetten voor ze.
Voerspelletjes, clickeren, denkspellen allemaal heel leuk voor ze om hun energie kwijt te raken.
Dat had ik wel willen zien... en jij natuurlijk met een uitgestreken gezicht " nee mevrouw.. het is een nieuw hondenras.. de canicatticusboom hond"
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Wij hebben het wel met Otje gedaan. We woonden op een klein flatje, Otje was jong en energiek en ik wilde haar wat meer gunnen dan enkel het balkon.

Ze vond er niet veel aan. Ze vond het duidelijk reuze spannend en dat minderde niet na een paar keer. Niet dat ze het doodeng vond, maar ze was zeker niet op haar gemak. Logisch ook, ik een volkomen vreemde omgeving zonder wetenschap van veilige plekken of vluchtroutes.

Ze was daarna nog prima binnen te houden. We hebben jaren in een dorp gewoond waar ze wel regelmatig een uurtje los buiten mochten en dat ging prima omdat ze het huis als uitvalsbasis en veilig haven hadden. Nu wonen ze alweer jaren binnen zonder een centje pijn.

Ik heb met alle drie de verschillende leefvormen (flat, dorp met los buiten en rijtjeshuis nauwelijks buiten) ook geen verschil gemerkt. Ze worden er niet anders van, of ze nou wel of niet buiten komen. Al vinden ze het wel leuk, ze nemen nog steeds graag een frisse neus. Maar komen ze maanden niet buiten, merk ik er ook helemaal niets aan.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Mijn ervaring met het uitlaten van katten is niet positief. Twee van de katten zijn als niet angstige kittens bij mij beland, maar wandelen zagen ze echt niet zitten. Met beide een paar keer geprobeerd, maar bij J kon ik op den duur zelfs niet meer in de buurt komen als hij dacht dat ik een lijn vast had en dat terwijl hij een knuffelkont was. Hij werd als maar banger. Voordeel was wel dat hij de vuilzak in de overloop niet meer ging leeghalen, want hij durfde niet meer door de voordeur van het appartement. De rest waren niet sociaal en of ouder, dus daarbij moest ik het sowieso niet uitproberen.

Op zich is het ook niet raar hé. Een kat denkt anders dan een hond en vindt de wereld veel enger. Verder hebben zij een andere reactie op gevaar. Persoonlijk vind ik het ook wel gevaarlijk als er honden in de buurt lopen, ook aangelijnd. Hun mens houd er niet altijd rekening mee dat veel honden moordmachines zijn als het op katten aankomt en treffen dus geen tot weinig voorzorgsmaatregelen omdat ze niet verwachten dat ze een kat tegen kunnen komen.
pearlsofpassion
Moderator

Ik heb trouwens ook Kleintje toen ze 6 was binnen gaan houden terwijl ze voorheen dagelijks buiten liep. Gewoon vrij buiten.
Het buiten gaan is toen afgebouwd en ze is er ook niet door verandert.
In de andere richting zie ik wel dat de jongens, die nooit echt buiten geweest waren en ook al 6 en 7 waren, sinds ze in de afgezette tuin mogen, wel beter in hun vel zitten.
Kleintje maalt er minder om ( is al wat ouder uiteraard) itt wat ik verwacht had, al denk ik wel dat ze in de zomer meer zal gaan. En ze is erg op haar hoede, ook dat hoop ik dat zal beteren. Alleszinds, ik had verwacht dat ze echt meteen buiten zou schieten, in het gras gaan rollen en bij me komen knuffelen zoals vroeger. Maar ze durfde dus helemaal niet goed naar buiten en heeft er lang over gedaan.
Ze hebben alledrie wel altijd graag achter de hor gezeten in het briesje en Kleintje ligt altijd in de binnenvallende zon.
*Gabriëlle*
3-sterren
3-sterren

Bericht door *Gabriëlle* »

Biggles, is misschien niet zo'n heel goed voorbeeld, er bestaan bij meerdere mensen twijfels over of hij wel echt een kat is :D. Hij vind het helemaal geweldig om uitgelaten te worden, mee op visite te gaan en met mij mee om ergens te gaan logeren. Mee logeren doe ik nog steeds af en toe, maar het uitlaten en mee op visite nemen doe ik bijna niet meer. Met uitlaten, vind ik het probleem dat hij als kat nog veel kwetsbaarder is dan een hond. Dat ik nogal wat commentaar krijg als ik met hem aan het lopen ben neem ik op de koop toe. Erg leuk met een blote poes (nou ja kater) langs een café lopen...

Wat ik wel een probleem vond was dat ik op een gegeven moment de deur niet meer uit kon komen zonder dat Biggles de deur blokkeerde, want hij wilde overal mee naar toe, en hij heeft daardoor de heel sterk de neiging gekregen om snel naar buiten te rennen als ik de voordeur open doe en vuilnis buiten zet, en het is al een paar keer voorgekomen dat hij helemaal in paniek aan de verkeerde kant van de deur stond omdat ik hem buitengesloten had, want hij vind buiten alleen leuk als ik erbij ben.

In december ben ik bij Tannetje geweest met de kudde, en ik geloof dat ook Tannetje nog nooit zo'n malloot gezien had, want hij had het helemaal naar zijn zin, Bella kreeg zulke harde kopjes van hem dat ze bijna omviel, hij heeft uitgebreid op het tapijt liggen rollen, sprong overal op om spullen te jatten om mee te spelen, op het toetsenbord heeft hij een tekstberichtje achtergelaten, en heeft zijn kunstjes nog even netjes laten zien, Biggles was vooral erg tevreden met zichzelf :biggrin2: .

En met logeren spande hij de laatste keer echt de kroon, met oud en nieuw was ik bij een vriendin met 2 harige katten die Biggles niet kende, en ik hoewel Biggles de 2 poezen wel heeft zitten pesten, heeft er niemand ruzie gemaakt, en heeft hij heerlijk hun brokjes opgegeten, gespeeld met gejatte spullen heerlijk liggen slapen en zich vooral erg vermaakt, ik maakte mij wel zorgen dat hij zijn kattenbak die ik van thuis had meegenomen niet gebruikte, maar dat was niet nodig, hij gebruikte de al aanwezige kattenbak. Ooh en spelen met kortharige piepkleine hondjes (die vriendin heeft een mini-dwergpinscher) vind hij ook erg leuk.

Had hij gewoon haar gehad, denk ik dat ik er makkelijker mee geweest was om hem mee te nemen net als een hond, maar nu moet ik hem in de winter ook nog eens aankleden, en het kan ook te gek, overigens is Biggles dat niet met mee eens, want als het aan hem ligt koop in een kattenwagentje zodat hij overal langs gereden kan worden als een prins in zijn koets. Maar helaas voor hem moet hij het doen met clickertraining en activiteiten binnen, wat hem goed afgaat, hij kan pootjes geven opzitten, zit, af, aan de voet, volg, weaven tussen mijn benen enz. en het beste is hij in mij trainen en pesten.

Ik heb ook wel eens aan een kattengedragstherapeut gevraagd waarom je nergens terecht kon om een gehoorzaamheidscursus met je kat te doen, maar de stoom kwam bijna uit die vrouw d'r oren, en degene die met mij mee was trok me door omdat ze bang was dat die vrouw me aan ging vliegen ::) .

Biggles is als jonge kat wel meegenomen naar shows bij de vorige eigenaar, maar verder is er niet echt veel speciaals met hem gedaan, en ondanks dat zou hij als het aan hem ligt dezelfde dingen doen als een hond.
pearlsofpassion
Moderator

Zie je wel. Oosterse rassen. Die lijken dat echt vaker leuk te vinden.

Mooi verhaal ook van je nakerd.
De enige keer dat ik een sfinx in het echt gezien heb was ook op schoot bij de eigenares, in de auto...
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Toen wij nog Maine Coons fokten en showden namen we ze mee in de auto naar shows. Als dat in het buitenland was, dan gingen ze mee in een hotel. Sommigen vonden het vreselijk, continue mauwen en diaree van de stress in de auto. Die lieten we dus voortaan lekker thuis. Anderen genoten van de rit. In hotels idem.

Wij hebben met de auto en veerboot een kater uit Zweden gehaald, een meerdaagse reis. Kater door patrijspoortje naar buiten kijken bij de veerboot, aan tuigje mee op terras.
Katten met vliegtuig (in de cabine) meegenomen naar Amerika of van daar naar hier als we een kat daar haalden of brachten.

Je kan met katten heel veel doen, maar buiten aan een tuigje lopen, vind ik veel te link en ik ken geen Maine Coon die dat echt leuk vindt. Wel in de tuin struinen, dat is geweldig. Dus tuin afzetten en lekker dollen in die tuin :biggrin2:
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

Ik had een kater die het geweldig vond, trok 's nachts vaak met hem de duinen in op avontuur.
Soms kwamen we amper vooruit omdat hij iets had gevonden om mee te spelen zo als een velt vol motjes of blaadjes of zo.
Soms liep hij vlot door en liepen we een grote ronden.

We liepen alleen laat in de avond omdat er dan bijna geen honden waren en hij veel meer durfde in de nacht.

Hij vond het geweldig en zat ook elke avond braaf mauwend op zijn plankje om zijn tuigje aan te krijgen.

Ik had hem heel goed getraind op komen als ik riep en toen ik dat een keer nodig had, het lusje was van het tuigje gesprongen, kwam hij gelijk aan gesprint.
Hij plasten en poepte ook altijd tijdens de wandeling, wat hij netjes begroef.

Als ik in Amerika zou wonen zou ik het weer doen, daar heb je namelijk meer natuur en kom je minder mensen tegen als je aan het wandelen bent.
Dan zou ik regelmatig met kat en hond daar lopen ;)

Oja Femke was ook gek op die kat en zij blokte allen honden die in zijn buurt wouden komen en ze speelde tijdens die wandelingen best veel met hem, was zo schattig :smitten:

Er was slechts 1 na deel, als het regend was het echt drama :-X
Allen regen druppeltjes moesten dan gevangen worden en hij weigerde mee naar binnen te komen ::)
Stond ik daar drijf nat met een pissige hond en een kat die niet naar huis wou >:( ;D ;D ;D
diana.andriessen
2-sterren
2-sterren

Bericht door diana.andriessen »

Tijdens het lezen van de berichtjes schoot me ineens te binnen dat ik in 1995 naar een concert van Guns 'N Roses ben geweest, in de buitenlucht dat wel, en dat er een man was die zijn kat mee had op zijn schouder. Bij aanvang van het concert was zijn T-shirt stralend wit. Na afloop was het rood gestreept ::) Wie neemt er dan ook een kat mee naar zoiets?
Het beestje zat wel aan een riempje, anders was hij voorgoed op de vlucht geslagen denk ik.

Plaats reactie