Ras keuze vraag

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Ras keuze vraag

CindyMayella
5-sterren
5-sterren

Bericht door CindyMayella »

Toen wij Appie kregen/in huis haalden, waren onze dochters 10 en 8.... Wij wilden ook dat de kinderen alleen konden lopen met een hond, vandaar dat wij voor een kleine hond hebben gekozen..... En idd zoals genoemd, is het jachtinstinct erg groot en merken wij dat de kids (niets ten nadele hoor), minder overwicht hebben op Appie.... Bij ons loopt en luistert hij beter dan bij hen. Appie kon ooit eens wel los lopen, totdat ie er vandoor ging en sindsdien is ie altijd aangelijnd.... We hebben ook maar 2 korte cursussen gedaan met hem, waarschijnlijk te kort om hem los te laten lopen en zeker ook vanwege het jachtinstinct.....
Hier heeft een cavia in huis gewoond en hij en Appie vonden elkaar heel erg lief... Als de cavia in de tuin los was (met hek afgesloten en alleen in de zomer), bleven we er wel bij voor het geval dat.... Dat ging goed, maar met een konijn, dat betwijfel.....
Succes met zoeken en beslissen ;) .....
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Niet te groot, heerlijke karakters, kunnen prima als huishond functioneren mits ze goed worden uitgelaten en zijn lief voor kinderen.
Ze zijn alleen niet kortharig..
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

pearlsofpassion schreef:Zowel beagle als teckel zou ik niet 100% vertrouwen met het konijn.
Ik zou voor een hond met iets minder jachtinstinct gaan.
Als pup ermee opgroeien, zorgt dat ze het niet bewust kwaad zullen doen maar een konijn zal toch af en toe wel schrikken en vluchten. Je wil dus een ras dat daar niet uit reflex achteraan gaat en daarna pas denkt.
Ik ben niet zo thuis in de rassen maar ik zou denken dat zowel teckels als beagles dat wel hebben en dalmaten en setters niet. Een konijn tegenkomen op wandeling is iets anders. Alle retrievers zullen dat zeker niet doen omdat dat geen zelfstandige jagers zijn maar apporteerhonden.

Volgens mij hebben dallies toch ook best wat jachtinstinct, lees net Janine over hazen en Lizzy heeft toch ook best moeite met de kippen dus of dat een goede combi is?

Boston terrier?
Een americain hairless? (Of de kortharige variant hiervan, de rat terrier)
Mocht dat wat zijn geef dan maar een gil, er zit heel wat kaf tussen het koren qua fokkers van deze rassen en heel toevallig zit ik een klein beetje in het wereldje ;)
Martine-Tom

Els&Flow schreef:Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Niet te groot, heerlijke karakters, kunnen prima als huishond functioneren mits ze goed worden uitgelaten en zijn lief voor kinderen.
Ze zijn alleen niet kortharig..
Mooi ras idd! Alleen ook hierbij goed opletten, qua karakter zitten er nogal wat lijnen tussen die je wil vermijden :)
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Martine-Tom schreef:Volgens mij hebben dallies toch ook best wat jachtinstinct, lees net Janine over hazen en Lizzy heeft toch ook best moeite met de kippen dus of dat een goede combi is?

Boston terrier?
Een americain hairless? (Of de kortharige variant hiervan, de rat terrier)
Mocht dat wat zijn geef dan maar een gil, er zit heel wat kaf tussen het koren qua fokkers van deze rassen en heel toevallig zit ik een klein beetje in het wereldje ;)
Ja, heel wat honden hebben jachtinstinct. Maar er zit toch verschil op. En het konijn leeft in huis en zou dus bekend zijn. In principe kan dat prima. Er zijn gewoon ook hondjes die bij een vluchtreactie van dat diertje, zelfs al is het bekend, het pakken, uit instinct, uit reflex. Zonder nadenken.
Het merendeel van de honden zal wel opschrikken, evt achternalopen, maar genoeg bij zinnen blijven om het niet te pakken of kwaad te doen.
Teckels zijn vb rattenvangers, zelfstandige rattenvangers, dus zonder commando of begeleiding.van een baas. Ik zou daar toch iets minder gerust op zijn...
Setters zijn vb toch honden die het wild aanwijzen? Niet zelf vangen? Van oorsprong uit dan he.
Want het gaat over die oorsprong, de aangeboren instincten. Al de rest kan je trainen, maar de echte diepgewortelde instincten krijg je er niet uit...
Martine-Tom

pearlsofpassion schreef:Ja, heel wat honden hebben jachtinstinct. Maar er zit toch verschil op. En het konijn leeft in huis en zou dus bekend zijn. In principe kan dat prima. Er zijn gewoon ook hondjes die bij een vluchtreactie van dat diertje, zelfs al is het bekend, het pakken, uit instinct, uit reflex. Zonder nadenken.
Het merendeel van de honden zal wel opschrikken, evt achternalopen, maar genoeg bij zinnen blijven om het niet te pakken of kwaad te doen.
Teckels zijn vb rattenvangers, zelfstandige rattenvangers, dus zonder commando of begeleiding.van een baas. Ik zou daar toch iets minder gerust op zijn...
Setters zijn vb toch honden die het wild aanwijzen? Niet zelf vangen? Van oorsprong uit dan he.
Want het gaat over die oorsprong, de aangeboren instincten. Al de rest kan je trainen, maar de echte diepgewortelde instincten krijg je er niet uit...
Oh idd daar had ik even overheen gelezen, konijn (kat, cavia) wat in huis leeft is anders als buiten is anders als hetzelfde dier buiten of in het wild. Dat gaat (meestal) beter inderdaad!
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cindy de Wolf »

Na voornamelijk jachthonden te hebben (gehad) zowel staanders als retrievers ben ik heel tevreden met mijn markiesje. Weinig jacht, niet te groot, maar je kan er alles mee. 20km lopen geen probleem, dag bankaardappel ook goed. Nadeel hele lange wacht lijsten.
pluk
5-sterren
5-sterren

Re: RE: Re: Ras keuze vraag

Bericht door pluk »

pearlsofpassion schreef:
Ja, heel wat honden hebben jachtinstinct. Maar er zit toch verschil op. En het konijn leeft in huis en zou dus bekend zijn. In principe kan dat prima. Er zijn gewoon ook hondjes die bij een vluchtreactie van dat diertje, zelfs al is het bekend, het pakken, uit instinct, uit reflex. Zonder nadenken.
Om dezelfde reden als de teckels zou ik alle kleine terriër rassen ook afraden.
Fioon
5-sterren
5-sterren

Bericht door Fioon »

Martine-Tom schreef:Mooi ras idd! Alleen ook hierbij goed opletten, qua karakter zitten er nogal wat lijnen tussen die je wil vermijden :)
Intressant!
Kun je hier wat meer over vertellen?
ChantalKrijn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door ChantalKrijn »

Franse bull natuurlijk :biggrin2:
Fioon
5-sterren
5-sterren

Bericht door Fioon »

In een boxer zit weinig tot geen jachtinstinct, die van mij kijkt naar ons zo van "zien jullie dat beest ook???" ;D
Een boxer kan lomp zijn maar met een goede opvoeding en lekker zijn energie kwijt kunnen is het in huis een bankhanger. Tip voor elke pup,denk ik, niet tot weinig spelen in huis maakt dat je hond rustig is in huis. Buiten spelen en druk zijn, binnen rustig zijn. Dan krijg je dit:
Zie hieronder ;)
Danny
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Danny »

Super bedankt voor het meedenken!

Bull types en boxer vallen af....die vinden ze echt niet mooi.

Kinderen zijn 7 en 11...

Ze zullen niet heel stellig vast houden aan een kleine hond...wat groter is ook goed.
Alleen wil mijn nicht wel echt kort harig....
Tja dan valt er toch een hoop af he.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik zou ff vragen waarom ze kortharig wil. Is het vanwege haar verliest? Vanwege opdrogen wanneer nat? Vanwege het werk, niet willen kammen? Daar zit nogal verschil in denk ik. Veel rassen verliezen amper haar, veel rassen kunnen prima kortgeschoren worden (helaas). Maar goed, je moet ergens in schipperen denk ik.
ChantalKrijn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door ChantalKrijn »

Een Perro Peludo?
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Mijn ma wou ook enkel een kortharige. Uiteindelijk kwam er een Setter. ::)

En krulletjes? Die verliezen toch ook niet veel?
Mijn grootouders hadden een dwergpoedeltje, was een heel leuk beestje...

Plaats reactie