Lizzy schreef:Ja, dit vond ik nou ook. En dan weer dat gezeik over dat mensen met een Tjiewaawaa ook op cursus moeten, van die andere troela

. Ja nee tuurlijk stikt sterft het van de niet opgevoede honden. Iedereen zou op cursus moeten (en een geschiktheidsexamen moeten afleggen wat mij betreft) en bla bla. Maar laten we nou even reeel blijven. Echt 100.000 keer liever kom ik een roedel van 20 onopgevoede vreselijke Tjiewaawaa's tegen dan 1 vechthond die bedacht heeft dat er een hond dood moet.
Dat dus.
Kuikuhnek schreef:Hij heeft daar zeker een punt. Hij ontkent niet dat deze honden schade aanrichten, sterker dat erkent hij ook.
Maar met dit soort honden wordt een ras wel in een hoek gestopt door een aantal filmpjes en verhalen.
Iedereen heeft het ook over het gedrag van de vele kleine hondjes, zelfde idee, de bekende k*t keffers. Maar niet alle kleine hondjes zijn zo.
In de mensen wereld werkt het net zo, een bevolkingsgroep komt vaak in het nieuws en wordt uitvergroot en in een hoek gezet. Maar niet iedereen in die groep is zo.
Dus het zou inderdaad beter zijn een zo breed mogelijk plaatje neer te zetten.
En uiteraard snap ik als geen ander hoe iemand zijn beeld verkleurt na persoonlijke ervaringen.
Zie bovenstaande opmerking van Lizzy. Weet je, als ik op straat een "goeie" hoogrisicohond en eigenaar tegen kom, dan is dat dikke prima! Dan ben ik overgestoken en zie ik van de overkant van de straat een hond en baas die oké zijn. Fijn! Leuk!
Maar hoe vervelend het ook is, er zijn veel te veel Hoog Risico honden die deze titel Dubbel en Dwars en met dikke hoofdletters verdienen. Dus jammer dan dat de goeden lijden onder de kwaden. Ik heb daar weinig boodschap aan als eigenaar die zich in extreme bochten moet wringen om veilig en vertrouwd te kunnen wandelen. Sterker nog, ik kan mij niet voorstellen dat de "goeien" met hoogrisicohonden niet net zo regelmatig in hun broek schijten van angst over de veiligheid van hun lieve hond. Want die echte hoogrisico gevallen, die grijpen ook de "goeie" hoogrisico honden. En die goeien willen toch ook gewoon hun fikkie gezond en heel houden?
Ik heb overigens een gevaarlijke herder, die compleet afgericht geboren is, per definitie vals is en altijd de schuld krijgt als er een keer iets escaleert. Hoe overduidelijk het ook niet zijn schuld is. So be it. Ik kan me daar als "goeie" niet druk om maken.
Ik doe mijn ding, neem mijn verantwoording en als de mechel op de lijst komt, dan houdt ik mij aan alle regels en neem ik er niet weer een tot ie van de lijst af is. Al is de kans nu al heel groot dat ik er niet weer een neem, omdat de kans groot is dat wij geen hond meer nemen, omdat vooral meneer echt he-le-maal klaar is met het gebrek aan veiligheid voor je hond op straat.