Martin Gaus over vechthonden op NPO1

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Martin Gaus over vechthonden op NPO1

Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lazy Garfield »

Kuikuhnek schreef:Ik vond het wat te kort door de bocht. Zij deed het voorkomen dat alles ligt aan de balans tussen de eigenaar en de hond. Uiteraard klopt dit in een aantal gevallen, maar in zoveel gevallen ook niet.
Maar goed, topic ging over Gaus en die was duidelijk en helder met zijn verhaal.
Ik denk dat balans/band tussen eigenaar en hond één van de belangrijkste dingen is!
In wat voor gevallen niet dan?
Als de eigenaar zelf niet in balans is?
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Ik zat voorbeelden vanuit de praktijk, mijn werk, waarin de eigenaren prima stabiel waren en verder niks mankeerde. Maar de hond gewoon gestoord gedrag vertoonde. Met typische raseigen kenmerken.
Mensen die van alles geprobeerd hebben qua therapie en cursussen.
Ik vind het dus wat te kort door de bocht om alles daar op te schuiven. Je hebt nu eenmaal ook zat honden die gewoon gestoorde gedrag vertonen.
Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Kuikuhnek schreef:Ik zat voorbeelden vanuit de praktijk, mijn werk, waarin de eigenaren prima stabiel waren en verder niks mankeerde. Maar de hond gewoon gestoord gedrag vertoonde. Met typische raseigen kenmerken.
Mensen die van alles geprobeerd hebben qua therapie en cursussen.
Ik vind het dus wat te kort door de bocht om alles daar op te schuiven. Je hebt nu eenmaal ook zat honden die gewoon gestoorde gedrag vertonen.
Daar heb je gelijk in, nu begrijp ik je!!
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Lazy Garfield schreef:Daar heb je gelijk in, nu begrijp ik je!!
;)
patt
2-sterren
2-sterren

Bericht door patt »

mijn angsthond was dol op Gaus>Ik kende de verhalen natuurlijk ook maar toen met een afspraak met Suzan koos ze uit een volle hal Martin als haar veilige plek en ging tegen zn been aanzitten en bleef daar.
Niettemin zou ik bij gesodemieter toch liever Monique Bladder wat vaker in beeld willen zien en haar visie horen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik heb het gezien en ik vond dat Martin er weer zijn plas over deed. Aardige man hoor, ik heb echt niks op hem tegen. Maar wat zei hij nou eigenlijk? En wat zei die dame Stafford eigenaar nou eigenlijk?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef:Ik heb het gezien en ik vond dat Martin er weer zijn plas over deed. Aardige man hoor, ik heb echt niks op hem tegen. Maar wat zei hij nou eigenlijk? En wat zei die dame Stafford eigenaar nou eigenlijk?
Hij had echt netzo goed thuis kunnen blijven.
En zijn opmerking over datzo'n filmpje generaliseerd en ze die niet moeten laten zien omdat er "dan zo'n raar sfeertje ontstaat", nou sorry, laat ze juist maar zien. Dan beseffen mensen misschien eens wat ze aan hun lijntje hebben (of los).
Heel vervelend voor de mensen met zo'n hond die maatregelen nemen, maar mij interesseert het niet dat er steeds meer mensen de straat oversteken als ze zo'n hond tegenkomen. Als daarmee een incident wordt voorkomen is dat mooi meegenomen.
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Hij heeft daar zeker een punt. Hij ontkent niet dat deze honden schade aanrichten, sterker dat erkent hij ook.
Maar met dit soort honden wordt een ras wel in een hoek gestopt door een aantal filmpjes en verhalen.
Iedereen heeft het ook over het gedrag van de vele kleine hondjes, zelfde idee, de bekende k*t keffers. Maar niet alle kleine hondjes zijn zo.
In de mensen wereld werkt het net zo, een bevolkingsgroep komt vaak in het nieuws en wordt uitvergroot en in een hoek gezet. Maar niet iedereen in die groep is zo.
Dus het zou inderdaad beter zijn een zo breed mogelijk plaatje neer te zetten.
En uiteraard snap ik als geen ander hoe iemand zijn beeld verkleurt na persoonlijke ervaringen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hope schreef:Hij had echt netzo goed thuis kunnen blijven.
En zijn opmerking over datzo'n filmpje generaliseerd en ze die niet moeten laten zien omdat er "dan zo'n raar sfeertje ontstaat", nou sorry, laat ze juist maar zien. Dan beseffen mensen misschien eens wat ze aan hun lijntje hebben (of los).
Heel vervelend voor de mensen met zo'n hond die maatregelen nemen, maar mij interesseert het niet dat er steeds meer mensen de straat oversteken als ze zo'n hond tegenkomen. Als daarmee een incident wordt voorkomen is dat mooi meegenomen.
Ja, dit vond ik nou ook. En dan weer dat gezeik over dat mensen met een Tjiewaawaa ook op cursus moeten, van die andere troela ::) . Ja nee tuurlijk stikt sterft het van de niet opgevoede honden. Iedereen zou op cursus moeten (en een geschiktheidsexamen moeten afleggen wat mij betreft) en bla bla. Maar laten we nou even reeel blijven. Echt 100.000 keer liever kom ik een roedel van 20 onopgevoede vreselijke Tjiewaawaa's tegen dan 1 vechthond die bedacht heeft dat er een hond dood moet.
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Lizzy schreef:Ja, dit vond ik nou ook. En dan weer dat gezeik over dat mensen met een Tjiewaawaa ook op cursus moeten, van die andere troela ::) . Ja nee tuurlijk stikt sterft het van de niet opgevoede honden. Iedereen zou op cursus moeten (en een geschiktheidsexamen moeten afleggen wat mij betreft) en bla bla. Maar laten we nou even reeel blijven. Echt 100.000 keer liever kom ik een roedel van 20 onopgevoede vreselijke Tjiewaawaa's tegen dan 1 vechthond die bedacht heeft dat er een hond dood moet.
En dat blijft een feit, maar Tjiewaawaa's ;D op cursus is zeker geen slecht idee hoor. ;)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lizzy schreef:Ja, dit vond ik nou ook. En dan weer dat gezeik over dat mensen met een Tjiewaawaa ook op cursus moeten, van die andere troela ::) . Ja nee tuurlijk stikt sterft het van de niet opgevoede honden. Iedereen zou op cursus moeten (en een geschiktheidsexamen moeten afleggen wat mij betreft) en bla bla. Maar laten we nou even reeel blijven. Echt 100.000 keer liever kom ik een roedel van 20 onopgevoede vreselijke Tjiewaawaa's tegen dan 1 vechthond die bedacht heeft dat er een hond dood moet.
Dat dus.
Kuikuhnek schreef:Hij heeft daar zeker een punt. Hij ontkent niet dat deze honden schade aanrichten, sterker dat erkent hij ook.
Maar met dit soort honden wordt een ras wel in een hoek gestopt door een aantal filmpjes en verhalen.
Iedereen heeft het ook over het gedrag van de vele kleine hondjes, zelfde idee, de bekende k*t keffers. Maar niet alle kleine hondjes zijn zo.
In de mensen wereld werkt het net zo, een bevolkingsgroep komt vaak in het nieuws en wordt uitvergroot en in een hoek gezet. Maar niet iedereen in die groep is zo.
Dus het zou inderdaad beter zijn een zo breed mogelijk plaatje neer te zetten.
En uiteraard snap ik als geen ander hoe iemand zijn beeld verkleurt na persoonlijke ervaringen.
Zie bovenstaande opmerking van Lizzy. Weet je, als ik op straat een "goeie" hoogrisicohond en eigenaar tegen kom, dan is dat dikke prima! Dan ben ik overgestoken en zie ik van de overkant van de straat een hond en baas die oké zijn. Fijn! Leuk!

Maar hoe vervelend het ook is, er zijn veel te veel Hoog Risico honden die deze titel Dubbel en Dwars en met dikke hoofdletters verdienen. Dus jammer dan dat de goeden lijden onder de kwaden. Ik heb daar weinig boodschap aan als eigenaar die zich in extreme bochten moet wringen om veilig en vertrouwd te kunnen wandelen. Sterker nog, ik kan mij niet voorstellen dat de "goeien" met hoogrisicohonden niet net zo regelmatig in hun broek schijten van angst over de veiligheid van hun lieve hond. Want die echte hoogrisico gevallen, die grijpen ook de "goeie" hoogrisico honden. En die goeien willen toch ook gewoon hun fikkie gezond en heel houden?

Ik heb overigens een gevaarlijke herder, die compleet afgericht geboren is, per definitie vals is en altijd de schuld krijgt als er een keer iets escaleert. Hoe overduidelijk het ook niet zijn schuld is. So be it. Ik kan me daar als "goeie" niet druk om maken.
Ik doe mijn ding, neem mijn verantwoording en als de mechel op de lijst komt, dan houdt ik mij aan alle regels en neem ik er niet weer een tot ie van de lijst af is. Al is de kans nu al heel groot dat ik er niet weer een neem, omdat de kans groot is dat wij geen hond meer nemen, omdat vooral meneer echt he-le-maal klaar is met het gebrek aan veiligheid voor je hond op straat.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

En dat stigmatiseren van een ras: ja duhuh? Dus? Ik ontwijk dit soort honden (alles wat op die lijst staat) altijd en overal. Waarom? Gewoon, omdat ik geen enkel risico wil lopen. En ik kan aan de buitenkant niet zien of iemand (de eigenaar) spoort of niet. Ik kan ook niet zien of de hond een notoire sul is of een notoire killer. Dus ik ga ze uit de weg, simpel. En als je zo'n hond hebt, dan kies je er dus ook voor dat er mensen zijn die zo met jou en je hondje om gaan (weglopen alsof je besmet bent). Hebbie daar geen zin in: had je een Labrador moeten nemen. Zodra ik zo'n hond al bij mij in een losloopbos los zie lopen weet ik tenminste 1 ding zeker: deze persoon ontkent in ieder geval in alle toonaarde wat voor hond ie heeft. Ik zeg "weg wezen, zo snel als je kunt".
Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef:En dat stigmatiseren van een ras: ja duhuh? Dus? Ik ontwijk dit soort honden (alles wat op die lijst staat) altijd en overal. Waarom? Gewoon, omdat ik geen enkel risico wil lopen. En ik kan aan de buitenkant niet zien of iemand (de eigenaar) spoort of niet. Ik kan ook niet zien of de hond een notoire sul is of een notoire killer. Dus ik ga ze uit de weg, simpel. En als je zo'n hond hebt, dan kies je er dus ook voor dat er mensen zijn die zo met jou en je hondje om gaan (weglopen alsof je besmet bent). Hebbie daar geen zin in: had je een Labrador moeten nemen. Zodra ik zo'n hond al bij mij in een losloopbos los zie lopen weet ik tenminste 1 ding zeker: deze persoon ontkent in ieder geval in alle toonaarde wat voor hond ie heeft. Ik zeg "weg wezen, zo snel als je kunt".
+10
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

Lizzy schreef:Ik heb het gezien en ik vond dat Martin er weer zijn plas over deed. Aardige man hoor, ik heb echt niks op hem tegen. Maar wat zei hij nou eigenlijk? En wat zei die dame Stafford eigenaar nou eigenlijk?
Wat ik al zei, het is een broze oude man en die hebben te veel woorden nodig, gaan een beetje wauwelen, enzovoort. In zo'n programma is helemaal geen tijd om een genuanceerd verhaal te vertellen en ik denk dan ook dat hij er beter niet had kunnen gaan zitten.

En hij zei onder andere hetzelfde als wat jij 'al 20 jaar roept', namelijk dat iedere hondenbezitter een soort houderschapsbewijs zou moeten hebben. Daar voegde hij aan toe dat hij eigenlijk ook vind dat mensen die kinderen krijgen een bewijs van kunde zouden moeten hebben. Kan ik het ook niet geheel mee oneens zijn.

Die dame van de dierenbescherming zou eens wat spraaklessen moeten nemen om te leren hoe ij/ei uitgesproken moet worden, nu zegt ze 'aai'.

En die dame met de staffs, tja, gevalletje, iedere stoeptegel kan zijn eigen 'honden'school oprichten. Die zal na de uitzending waarschijnlijk de aanvragen vanuit het land niet aankunnen...
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

src_esther schreef:Wat ik al zei, het is een broze oude man en die hebben te veel woorden nodig, gaan een beetje wauwelen, enzovoort. In zo'n programma is helemaal geen tijd om een genuanceerd verhaal te vertellen en ik denk dan ook dat hij er beter niet had kunnen gaan zitten.

En hij zei onder andere hetzelfde als wat jij 'al 20 jaar roept', namelijk dat iedere hondenbezitter een soort houderschapsbewijs zou moeten hebben. Daar voegde hij aan toe dat hij eigenlijk ook vind dat mensen die kinderen krijgen een bewijs van kunde zouden moeten hebben. Kan ik het ook niet geheel mee oneens zijn.

Die dame van de dierenbescherming zou eens wat spraaklessen moeten nemen om te leren hoe ij/ei uitgesproken moet worden, nu zegt ze 'aai'.

En die dame met de staffs, tja, gevalletje, iedere stoeptegel kan zijn eigen 'honden'school oprichten. Die zal na de uitzending waarschijnlijk de aanvragen vanuit het land niet aankunnen...
Helaas een + 1 van A tot Z

Plaats reactie