Tanden van je hond poetsen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Tanden van je hond poetsen

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pluk schreef:Tja, wat kost een schoonmaakbeurt bij de da incl narcose?

Een sonicare is een gewone elektrische borstel. Dus die draait rond en pulseert. De emmipet beweegt niet. Wat je doet is met de speciale pasta de borstel 15 sec op 1 plek houden en dan wordt door ultrasoon geluid de tand gereinigd. Het is dus een heel andere manier van schoonmaken. Met een sonicare verwijder je geen tandsteen volgens mij, met de emmipet wel.
Wij hebben voor ons zelf losse borstels erbij gekocht en de pasta voor mensen. Dus we kunnen 'm zelf ook gebruiken.

Om te kijken of t werkt en of Scott t zou toelaten zijn we eerst bij een trimmer geweest die zo'n ding heeft. Dat koste €25 en toen was er al veel tandsteen weg.
Misschien is dat een optie voor je?
Geen idee. Ik heb nog nooit in m'n leven een gebit van m'n honden schoon laten maken. Nooit nodig geweest (omdat ik het zelf doe en het ook niet echt vies wordt).

Bedankt voor je uitleg van de Emmipet!
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

Lizzy schreef:Ik poets zelf de tanden van mijn honden meerdere keren per week. Met kokosolie. Toch heeft Frou Frou een beetje aanslag. Geen smurrie op haar tanden maar het is alsof ze rookt :biggrin2: . Dus ik het Internet op gegaan en recepten met baking soda gezien, toegevoegd aan het kokosvet maar man, wat vinden ze dat smerig!!!!! Ik zoek dus wat anders maar dan zonder troep.
Maar dat is toch ook gewoon een soort zout en hoewel het een aardige schurende werking heeft, lijkt het me niet heel gezond om (veel) binnen te krijgen. Hoewel, waarschijnlijk beter dan die hondentandpasta's...
Laika
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laika »

pluk schreef:Tja, wat kost een schoonmaakbeurt bij de da incl narcose?

Een sonicare is een gewone elektrische borstel. Dus die draait rond en pulseert. De emmipet beweegt niet. Wat je doet is met de speciale pasta de borstel 15 sec op 1 plek houden en dan wordt door ultrasoon geluid de tand gereinigd. Het is dus een heel andere manier van schoonmaken. Met een sonicare verwijder je geen tandsteen volgens mij, met de emmipet wel.
Wij hebben voor ons zelf losse borstels erbij gekocht en de pasta voor mensen. Dus we kunnen 'm zelf ook gebruiken.

Om te kijken of t werkt en of Scott t zou toelaten zijn we eerst bij een trimmer geweest die zo'n ding heeft. Dat koste €25 en toen was er al veel tandsteen weg.
Misschien is dat een optie voor je?
Gebruik je hem voor jezelf als dagelijkse tandenborstel? En merk je verschil met 'normaal' poetsen?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

src_esther schreef:Maar dat is toch ook gewoon een soort zout en hoewel het een aardige schurende werking heeft, lijkt het me niet heel gezond om (veel) binnen te krijgen. Hoewel, waarschijnlijk beter dan die hondentandpasta's...
Baking soda is volgens mij natriumbicarbonaat. Van mens en gezondheid:

Zuiveringszout, baksoda, bakzout of baking soda (natriumbicarbonaat) heeft ontzettend veel gezondheidsvoordelen. Zuiveringszout is veilig en veelzijdig; het is niet alleen handig voor het bakken, maar ook voor talloze medicinale en huishoudelijke doeleinden. Het innemen van zuiveringszout helpt de pH-balans van het bloed (het zuur-base-evenwicht) te handhaven. Zuiveringszout is nuttig voor de behandeling van kleine aandoeningen zoals zonnebrand en insectenbeten, het werkt als een natuurlijke deodorant en tandpasta (voor witte tanden) en het kan worden gebruikt voor het reinigen van vrijwel elke kamer in je huis. Zuiveringszout of baking soda heeft ontzettend veel toepassingen, terwijl je het kunt aanschaffen voor een habbekrats. Het drinken van zuiveringszout in niet gevaarlijk mits je het in normale hoeveelheden doet. Hoe kun je zuiveringszout gebruiken en waar kun je het voor gebruiken?

Zuiveringszout voor wittere tanden
Zuiveringszout kan worden toegepast voor het bleken of witter maken van je tanden. De tanden raken verkleurd om een aantal verschillende redenen, waaronder eten, drinken, nicotine en alcohol. Zuiveringszout is een effectief bleekmiddel voor tanden, want het kan vlekken van de tanden verwijderen.[2] Om deze reden is baking soda in veel tandbleek- en tandpastapreparaten verwerkt. Zuiveringszout bestrijdt ook schadelijke bacteriën.

Toepassing
Om je tanden witter te maken en vlekken te verwijderen, maak je je tandenborstel vochtig en doe je er een klein bakje baking soda op. Spuug het mengsel na het poetsen uit en spoel je mond met water. Pas deze methode slechts spaarzaam toe, want het glazuur van je tanden kan er door beschadigen.

====

Ik was ook niet van plan om het vaker dan eens per week toe te passen. Of eens per twee weken. Om te kijken wat het resultaat is. Het is trouwens 2 eetlepels baking soda op 2 eetlepels kokosolie. En ik gebruik heel weinig op de tandenborstel.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik had trouwens liever sowieso wat anders gehad want ze vinden het goor. Maar tot nu toe nog niet 1 honden tandpasta kunnen vinden waar geen meuk in zit.
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Lizzy schreef:Ik had trouwens liever sowieso wat anders gehad want ze vinden het goor. Maar tot nu toe nog niet 1 honden tandpasta kunnen vinden waar geen meuk in zit.
Cdvet wellicht?
https://www.cdvet.de/zahnpflege-75ml
Kan m alleen nergens in Nederland vinden.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

pluk schreef:Cdvet wellicht?
https://www.cdvet.de/zahnpflege-75ml
Kan m alleen nergens in Nederland vinden.

Die is wel te krijgen bij zooplus.de en due leveren ook in Nederland

https://www.zooplus.de/shop/hunde/hunde ... oer/687018

Of is dit niet dezelfde?

Ik ga dit misschien wel proberen met Spot, die begint tandsteen te krijgen op de achterste kiezen en snel bloedend tandvlees en met zijn darmen kan inslecht goed knaagspul vinden. Stress vrij is ook wel een puntje voor hem ... hij laat poetsen wel toe maar vindt het niet fijn.
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Siberienne schreef:Die is wel te krijgen bij zooplus.de en due leveren ook in Nederland

Of is dit niet dezelfde?

Ik ga dit misschien wel proberen met Spot, die begint tandsteen te krijgen op de achterste kiezen en snel bloedend tandvlees en met zijn darmen kan inslecht goed knaagspul vinden. Stress vrij is ook wel een puntje voor hem ... hij laat poetsen wel toe maar vindt het niet fijn.
Dat is een andere. Maar mijn Duits is onvoldoende om te kunnen begrijpen wat het verschil is.
src_esther
5-sterren
5-sterren

Siberienne schreef:Die is wel te krijgen bij zooplus.de en due leveren ook in Nederland

Of is dit niet dezelfde?

De schurende middelen zijn zo te zien Zeolith(zeoliet? vulkaanpoeder?) en Eierschalenpulver (eierschaalpoeder dus), de rest zijn wat basis en etherische olie. Ik zou voor de dentaVet Gel gaan geloof ik, in die andere van CDvet zit bentoniet wat ook voor kattenbakkorrels :???: wordt gebruikt... Oh, euhmm, zeoliet wordt geloof ik in vaatwassers gebruikt?... :-\
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

src_esther schreef:De schurende middelen zijn zo te zien Zeolith(zeoliet? vulkaanpoeder?) en Eierschalenpulver (eierschaalpoeder dus), de rest zijn wat basis en etherische olie. Ik zou voor de dentaVet Gel gaan geloof ik, in die andere van CDvet zit bentoniet wat ook voor kattenbakkorrels :???: wordt gebruikt... Oh, euhmm, zeoliet wordt geloof ik in vaatwassers gebruikt?... :-\

Zeoliet is een verzamelnaam voor stoffen, het is een mineraal dat natuurlijke en synthetische vormen kent.

Wikipedia zegt Zeolieten zijn te beschouwen als een zout. Hierbij zijn de ionen die in de structuur zitten (K, Na of Ca) het positieve metaalion. De zeolitische kristalstructuur werkt als het negatieve tegenion. De metaalionen kunnen worden verwisseld voor andere ionen. Deze eigenschap is te gebruiken bij bijvoorbeeld het verminderen van de waterhardheid:
Het wordt ook gebruikt in vijvers. Het lijkt me nu niet direct levensbedreigend eigenlijk... https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zeoliet.

Bentoniet zit in kattenbak korrels inderdaad maar Bentoniet is verder de kleisoort die gebruikt wordt om wijnen te klaren, waardoor onder andere eiwitten neerslaan.

Bentoniet wordt ook gebruikt in de landbouw om zandgronden te verbeteren. 1 kg bentoniet kan 10 kg water vasthouden. Door bentoniet toe te voegen aan de grond wordt de vochthuishouding verbeterd en spoelen er minder voedingstoffen uit.

Beide stoffen komen op mij over als ‘zand schuurt de maag ‘ of in dit geval de tanden...
Laika
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laika »

Lizzy schreef:Ik had trouwens liever sowieso wat anders gehad want ze vinden het goor. Maar tot nu toe nog niet 1 honden tandpasta kunnen vinden waar geen meuk in zit.
Heb je wel eens groene leem geprobeerd? Schuurt licht, geen meuk en neutraal van smaak.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Laika schreef:Heb je wel eens groene leem geprobeerd? Schuurt licht, geen meuk en neutraal van smaak.
Nee, nog nooit geprobeerd! Maar ik vind het wel een steen goeie tip! Ik ga groene leem kopen!

Ik heb ook wel even hier naar zitten kijken (voor mezelf en de honden): https://louland.nl/product/orawellness/ ... uth-blend/. Maar misschien (kijkende naar de inhoud) worden ze hier ook wel niet echt blij van, qua smaak:

Biologische etherische oliën van:
kaneel
pepermunt
munt
kruidnagel
mirre
manuka
in een basis van biologische Amandelolie

Ik snap het ook wel hoor, waarom mensen kiezen voor een tandpasta met kip of rundsmaak. De smaak van kokosolie vinden mijn honden trouwens errrggg lekker dus ik ga het eerst proberen met groene leem!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Die cdVet is ook interessant! Ik denk alleen dat honden dat ook niet echt smakelijk vinden?! En bestellen in het Duits is ook niet zo mijn ding :biggrin2:
src_esther
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef:Die cdVet is ook interessant! Ik denk alleen dat honden dat ook niet echt smakelijk vinden?! En bestellen in het Duits is ook niet zo mijn ding :biggrin2:
Maar wat let jou om eierschaalpoeder, bentoniet en/of zeoliet te mengen met kokosolie als je dames kokosolie zo smakelijk vinden?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

src_esther schreef:Maar wat let jou om eierschaalpoeder, bentoniet en/of zeoliet te mengen met kokosolie als je dames kokosolie zo smakelijk vinden?
Mjah... Nu je het zegt.... Ik kan ook kokosolie met groene leem mengen en er wat druppels van dat OraWellness aan toe voegen :g:

Goh, zo brengen jullie me op wel goede ideeen :-*

Plaats reactie