In blijde verwachting van......

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: In blijde verwachting van......

Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

aanvulling: het is wel heeeeel zeldzaam en een hele kleine kans. Misschien meer een theoretisch risico. Maar hoe zuurder hoe veiliger ;)
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

-Annemarie- schreef: do 16 jul 2020, 13:05 Ziet er goed uit! Zal binnenkort ook weer eens wat maken, het is echt lekker. :)

Bij twijfel over genoeg/niet genoeg gefermenteerde kimchi, zuurkool etc. gebruik ik altijd een ph-meter. Gewoon zo'n gele, als je googelt.
Gebruik ik ook voor de kombucha. Meten is weten. :biggrin2:
En voedselveiligheid vóór alles. ;)
O jee! De info van RotPot is alles waar ik op af gegaan ben...heb me er niet in verdiept verder.
Er staat ook niet bij of ik het daarna koel moet bewaren :confused1: of wat er mis mee kan gaan.
Tijd voor nader onderzoek dus. En ph-strips :biggrin2:
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Siberienne schreef: vr 17 jul 2020, 16:29 botulisme
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... tatie.aspx

het moet zuur genoeg zijn.
Dankjewel!
-Annemarie- schreef:Ziet er goed uit! Zal binnenkort ook weer eens wat maken, het is echt lekker. :)

Bij twijfel over genoeg/niet genoeg gefermenteerde kimchi, zuurkool etc. gebruik ik altijd een ph-meter. Gewoon zo'n gele, als je googelt.
Gebruik ik ook voor de kombucha. Meten is weten. :biggrin2:
En voedselveiligheid vóór alles. ;)
Hoe lang bewaar jij zelfgemaakte kimchi? En moet het in de koelkast?
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

- pien - schreef: za 18 jul 2020, 11:35 O jee! De info van RotPot is alles waar ik op af gegaan ben...heb me er niet in verdiept verder.
Er staat ook niet bij of ik het daarna koel moet bewaren :confused1: of wat er mis mee kan gaan.
Tijd voor nader onderzoek dus. En ph-strips :biggrin2:
Geen paniek! ;D Het gaat vrijwel altijd goed, maar ik vind het zelf wel fijn om toch even te controleren. (zei de controlfreak :biggrin2: ) De ph kan na een paar dagen al goed zijn, en de smaak ook. Dan hoef je het niet langer door te laten fermenteren. Dat kan wel, maar het wordt er misschien niet lekkerder op.
Als het genoeg gefermenteerd is (naar je smaak) bewaar ik het in de koelkast. Eventueel overdoen in meerdere kleine potjes, zodat je niet altijd een grote pot open hebt staan.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

ik heb 't inderdaad in een iets kleinere pot gedaan en eet er eigenlijk wel elke dag van.
Het is héérlijk! Nog lekker knapperig en met een avocado en tomaatje of tomaat en witte kaas een lekkere (kh-arme) lunch.
Ik moet zeggen dat ik het niet gauw bij m'n warme maaltijd zou eten maar ik heb al wat recepten gevonden voor kimchisoep en kimchipannekoekjes :)

Plaats reactie