In blijde verwachting van......
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: In blijde verwachting van......
aanvulling: het is wel heeeeel zeldzaam en een hele kleine kans. Misschien meer een theoretisch risico. Maar hoe zuurder hoe veiliger 
O jee! De info van RotPot is alles waar ik op af gegaan ben...heb me er niet in verdiept verder.-Annemarie- schreef: do 16 jul 2020, 13:05 Ziet er goed uit! Zal binnenkort ook weer eens wat maken, het is echt lekker.![]()
Bij twijfel over genoeg/niet genoeg gefermenteerde kimchi, zuurkool etc. gebruik ik altijd een ph-meter. Gewoon zo'n gele, als je googelt.
Gebruik ik ook voor de kombucha. Meten is weten.
En voedselveiligheid vóór alles.![]()
Er staat ook niet bij of ik het daarna koel moet bewaren
Tijd voor nader onderzoek dus. En ph-strips
Dankjewel!Siberienne schreef: vr 17 jul 2020, 16:29 botulisme
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... tatie.aspx
het moet zuur genoeg zijn.
Hoe lang bewaar jij zelfgemaakte kimchi? En moet het in de koelkast?-Annemarie- schreef:Ziet er goed uit! Zal binnenkort ook weer eens wat maken, het is echt lekker.![]()
Bij twijfel over genoeg/niet genoeg gefermenteerde kimchi, zuurkool etc. gebruik ik altijd een ph-meter. Gewoon zo'n gele, als je googelt.
Gebruik ik ook voor de kombucha. Meten is weten.
En voedselveiligheid vóór alles.
- -Annemarie-
- 5-sterren

Geen paniek!- pien - schreef: za 18 jul 2020, 11:35 O jee! De info van RotPot is alles waar ik op af gegaan ben...heb me er niet in verdiept verder.
Er staat ook niet bij of ik het daarna koel moet bewarenof wat er mis mee kan gaan.
Tijd voor nader onderzoek dus. En ph-strips![]()
Als het genoeg gefermenteerd is (naar je smaak) bewaar ik het in de koelkast. Eventueel overdoen in meerdere kleine potjes, zodat je niet altijd een grote pot open hebt staan.
ik heb 't inderdaad in een iets kleinere pot gedaan en eet er eigenlijk wel elke dag van.
Het is héérlijk! Nog lekker knapperig en met een avocado en tomaatje of tomaat en witte kaas een lekkere (kh-arme) lunch.
Ik moet zeggen dat ik het niet gauw bij m'n warme maaltijd zou eten maar ik heb al wat recepten gevonden voor kimchisoep en kimchipannekoekjes
Het is héérlijk! Nog lekker knapperig en met een avocado en tomaatje of tomaat en witte kaas een lekkere (kh-arme) lunch.
Ik moet zeggen dat ik het niet gauw bij m'n warme maaltijd zou eten maar ik heb al wat recepten gevonden voor kimchisoep en kimchipannekoekjes