'IBS' bij hondje.

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: 'IBS' bij hondje.

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bodhi sioux schreef: wo 29 dec 2021, 11:24 Ontzettend bedankt voor alle reacties!! Ik moet eerlijk zijn dat dit me enorm overspoeld op het moment, omdat ik zelf in een hele benarde situatie zit. Ik kan daardoor niet van huis weg, ik heb niemand die me hiermee kan ondersteunen, financieel heb ik weinig tot geen ruimte om een holistische DA te zoeken en ik zou niet weten wie. Ik heb de vorige keer dat Bodhi met z'n cystine steentjes zat veel gezocht maar er was geen enkele holistische DA waar de adviezen echt mee resoneerde. Ik voel me wat dat betreft behoorlijk klem zitten en ik ben echt heel bang dat ik het toch zelf uit zou moeten zoeken. :'(
Zelf koken zie ik echt niet zitten.. ik kan amper voor mezelf koken.

Wat ik nu wel kan doen is de kook over z'n eten gooien zodat het wat lichter verteerdbaar word. Ik weet niet of dit gevaarlijk is betreft de botjes?
Ik denk niet dat dat een goed idee is. Volgens mij is juist rauw vleesbot lastig te verteren en raad Karen Becker daarom ook aan om te beginnen met gekookt kalkoenvlees + gekookte pompoen aanraad. Dit is niet permanent natuurlijk.
-Ik kan ook op zoek gaan naar een goede probiotica, nu krijgt hij die van puur, maar misschien dat jullie wat kunnen aanbevelen zodat ik kan kijken wat financieel haalbaar is om te geven?
Ik heb 6 potten bij Dr. Mercola besteld in de USA. In de bonus. Godzijdank kwamen daar tot 2 keer toe geen extra kosten bij:

https://www.mercolamarket.com/product/4 ... jar-3-jars

Je kunt volgens mij 20% korting krijgen wanneer je een account aanmaakt. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar vergeleken bij Dr Mercola is Puur gewoon poedersuiker. Je moet wel met een lage dosering beginnen en langzaam opbouwen.

-Ik kan ook wat tips volgen van dr mercola zoals appelazijn en verteringsenzymen en weer wat psyllium vezels erbij. Helaas wil meneer geen groente hebben, maar ik heb het wel voor elkaar gekregen om wat pulp van de slow juicer erdoorheen te mengen, misschien is dit nog een idee?
Dr Mercola verkoopt ook specifieke verteringsenzymen voor honden. Maar, je blijft zo wel erg op jezelf "aan rommelen" denk ik :-\ . Ik zou of pulp of psyllium geven maar niet beide.
-ik kan ook een bloedonderzoek aanvragen voor b12, alhoewel dat ik niet goed begrijp wat de meer waarde daarvan is? Is dat niet een gevolg van slechte opname dus dan is dit alleen om te bevestigen dat hij indd IBS heeft?
Ja. Want hoe zeker ben je daar nu van? En ik vind normale harde keutels dus niet perse het bewijs van IBS.
Als dit niet werkt kan ik Bodhi Alcana light brokjes geven en dan maar aan de prednison :-\ , op de Alcana brokken deed m'n vorige hondje die een alvleesklier ontstekingen had en de verse voeding te zwaar verteerdbaar werd op z'n oude dagje het heel goed op, volgens mij is dat wel 1 van de beste brokken.

Ik heb sterk het gevoel dat het de stress is die nu mede ook door z'n hormonale schommeling de oorzaak is, het was juist begonnen op het moment dat z'n balletjes terug kwamen en ook zijn gedrag begon te veranderen. Maar goed, beetje lastig om uit te zoeken wat hem nu weer terug in balans gaat brengen. Waarschijnlijk heeft dit ook zo z'n tijd nodig maar wellicht kan ik hem ook nog ondersteunen met de kalmeringsdruppels van Puur.
Waarom niet opnieuw een chip?
Dus ja, deze stapjes zou ik kunnen maken, ik ben alleen ontzettend bezorgd dat het niet genoeg is. Ik wou dat ik de gezondheid en het geld had, dan zou ik zo een vliegtuig pakken en nr die docter mercola vliegen, heb werkelijk alles over voor Bodhi.

Eta: de buscopan word vandaag geleverd die heb ik gister besteld. Gisteren heeff hij niet gegeten en heel de dag onrustig geweest vd buikborrels en krampen, zo zielig om te zien! Vandaag met lange tanden de z'n maaltje gegeten. Hoop dus dat de buscopan een beetje werkt op de moeilijkste momentjes.
Het is Dr Karen Becker :) . Maar er zijn in NL echt wel goede mensen. Alleen, ja, ik snap dat je ook niet eeuwig een geldpot beschikbaar hebt. Maar gewoon een internist? Zie je daar geen heil in?
toscak
5-sterren
5-sterren

'IBS' bij hondje.

Bericht door toscak »

Lizzy schreef: Maar je mag hier dit soort dingen altijd schrijven hoor! Ik vind trouwens zachtjes gegaarde voeding (van kwalitatief goed vlees) ook de next best thing. Wel liefst zelf samengesteld zodat je weet wat je voert. Want ik vind die gekookte prakken uit blikken en worsten echt helemaal 10 keer niks.....
Ok gelukkig ;). En nee die blikken en worsten helemaal eens. Ik heb het denk ik allemaal geprobeerd en het was vooral heel kostbaar
Lizzy schreef: Volgens mij is bij deze hond niet officieel vast komen te staan dat hij lijdt aan IBS. En ook niet dat er een tekort is aan vitamine B12. Dus dat zouden dan belangrijke eerste stappen kunnen zijn, om bloed onderzoek te laten doen.
Ja eens, daarom schrijf ik ook eerst testen. Het is zo’n beetje de nummer 1 aanwijzing zonder een gastro/endoscopie te doen.
Overigens heb ik altijd begrepen dat de échte IBD alleen wordt toegeschreven als zowel anti bacteriële oplossing (bijv tegen giardia) of voeding niet helpt en je dus over een auto immuun ziekte spreekt. De laatste optie is dan bijv prednison. De stap ervoor is dus wel een scopie.
toscak
5-sterren
5-sterren

'IBS' bij hondje.

Bericht door toscak »

Lizzy schreef: Ik denk niet dat dat een goed idee is. Volgens mij is juist rauw vleesbot lastig te verteren en raad Karen Becker daarom ook aan om te beginnen met gekookt kalkoenvlees + gekookte pompoen aanraad. Dit is niet permanent natuurlijk.
Ik zou dit ook proberen. Overigens geef ik zoete aardappel en koolvis.
Lizzy schreef: Ja. Want hoe zeker ben je daar nu van? En ik vind normale harde keutels dus niet perse het bewijs van IBS.
Helaas was hier het enige symptoom sloomheid en slikken :(. De ontlasting was ALTIJD perfect. Ik wilde er ook echt niet aan omdat ik gewoon niet kon geloven dat er iets mis was met zijn darmen/maag
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dat kan natuurlijk! Ik zag dit staan:

"The most common symptom of IBS are repeated bouts of diarrhea and/or constipation; other symptoms can include abdominal pain and vomiting".

En ook dit:

"Since inflammatory bowel disease is a very common cause of GI issues in dogs, and since diarrhea is a symptom of both IBS and IBD, I almost always check for IBD in dogs with GI issues".

Dus vandaar dat ik dacht dat je meestal wel diarree ziet. Maar verderop staat in het artikel dat je ook wel constipatie ziet bij IBS dus kennelijk is het allemaal niet evident.
Bodhi sioux
3-sterren
3-sterren

Bericht door Bodhi sioux »

Oke dus ook zeker even laten testen op folaat en b12. Als ik het goed begrijp dan zouden de b12 en folaat waardes lager zijn bij IBD maar niet bij IBS? En als de folaat te hoog is dan is het SIBO? Heb ik dat goed begrepen?

En om nog even terug te komen op het voer . Het is dus niet wijs om de kook erover te gooien, maar het beste om hem gekookte kalkoen of vis te geven met pompoen of zoete aardappel. Wat als hij de groente niet wil eten? Want dit wilt hij niet meer.
En Is het dan niet erg als ik heb geen bio vlees kan geven? Ik heb al gecheckt en bio kalkoen is rond de 5 euro voor 200 gram :o maar als ik hem geen bio geef dan zitten er toch weer allerlij zooi in wat hij nu juist niet moet hebben?

Ik zie het echt niet zitten om naar een internist te gaan. Ik zou geen eens weten hoe ik daar zou moeten komen om eerlijk te zijn gezien ik bedlederig ben. Plus dat ik nooit ben geholpen door de medische wereld en mijn hondje ook niet, dus ik vertrouw dat eerlijk gezegd niet zo. Als er nou een hele goede holistische arts zou zijn die me op afstand kon helpen, maar daar heb ik de vorige keer al zolang nr gezocht.

Ik denk ook niet dat Bodhi weer een chemische castratie implantaat geven de oplossing is, misschien als laatste redmiddel dan wel, maar ik heb juist het gevoel dat het om de schommelingen zelf gaan die hij zo stressvol vind dus misschien ga ik het daarmee alleen maar erger maken want dan komt net z'n hormonen weer terug waar z'n lijfje dan weer aan moet wennen en dan zou ik dat weer weghalen.. ik weet niet, dat gaf hem de laatste keer ook zoveel stress dus dat is ook nogal een gok vind ik. Plus dat hij voor de castratie geen IBS symptomem had.. tjah, moeilijk dit, waar doe ik goed aan..
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bodhi sioux schreef: wo 29 dec 2021, 15:57 Oke dus ook zeker even laten testen op folaat en b12. Als ik het goed begrijp dan zouden de b12 en folaat waardes lager zijn bij IBD maar niet bij IBS? En als de folaat te hoog is dan is het SIBO? Heb ik dat goed begrepen?
Ja, dat is zoals ik het ook begrijp.
En om nog even terug te komen op het voer . Het is dus niet wijs om de kook erover te gooien, maar het beste om hem gekookte kalkoen of vis te geven met pompoen of zoete aardappel. Wat als hij de groente niet wil eten? Want dit wilt hij niet meer.
En Is het dan niet erg als ik heb geen bio vlees kan geven? Ik heb al gecheckt en bio kalkoen is rond de 5 euro voor 200 gram :o maar als ik hem geen bio geef dan zitten er toch weer allerlij zooi in wat hij nu juist niet moet hebben?
Dat zou ik doen ja. En je kunt natuurlijk in plaats van kalkoen ook witvis geven. Gekookte wijting of schelvis. Gekookte pompoen vindt de gemiddelde hond heerlijk. Ik denk omdat het zo lekker zoet is. Bio kalkoen is inderdaad onbetaalbaar....
Ik zie het echt niet zitten om naar een internist te gaan. Ik zou geen eens weten hoe ik daar zou moeten komen om eerlijk te zijn gezien ik bedlederig ben. Plus dat ik nooit ben geholpen door de medische wereld en mijn hondje ook niet, dus ik vertrouw dat eerlijk gezegd niet zo. Als er nou een hele goede holistische arts zou zijn die me op afstand kon helpen, maar daar heb ik de vorige keer al zolang nr gezocht.
Als dat niet goed voelt voor je, moet je dat niet doen. Misschien ook eens naar deze website kijken: https://www.zimadierenhomeopathie.nl/. Zij doet ook veel met telefonische consulten. En ze heeft een goede kijk op voeding.
Ik denk ook niet dat Bodhi weer een chemische castratie implantaat geven de oplossing is, misschien als laatste redmiddel dan wel, maar ik heb juist het gevoel dat het om de schommelingen zelf gaan die hij zo stressvol vind dus misschien ga ik het daarmee alleen maar erger maken want dan komt net z'n hormonen weer terug waar z'n lijfje dan weer aan moet wennen en dan zou ik dat weer weghalen.. ik weet niet, dat gaf hem de laatste keer ook zoveel stress dus dat is ook nogal een gok vind ik. Plus dat hij voor de castratie geen IBS symptomem had.. tjah, moeilijk dit, waar doe ik goed aan..
Ja lastig. Als ik dit zo lees denk ik ook beter van niet.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Lizzy schreef: wo 29 dec 2021, 12:59 Dat kan natuurlijk! Ik zag dit staan:

"The most common symptom of IBS are repeated bouts of diarrhea and/or constipation; other symptoms can include abdominal pain and vomiting".

En ook dit:

"Since inflammatory bowel disease is a very common cause of GI issues in dogs, and since diarrhea is a symptom of both IBS and IBD, I almost always check for IBD in dogs with GI issues".

Dus vandaar dat ik dacht dat je meestal wel diarree ziet. Maar verderop staat in het artikel dat je ook wel constipatie ziet bij IBS dus kennelijk is het allemaal niet evident.
IBD: inflammatory bowel disease en IBS; irritable bowel syndrome neem ik aan?
Zoals ik het lees kan volgens haar diarree bij beide voorkomen. Maar voor zover ik weet is er bij IBD wel vaak sprake van slappe poep, diarree of slijm, alleen niet de hele tijd.
Althans, zo was het ook bij Spot; die kon dagen gewone poep hebben en dan ineens een dag met een dunne flats, of een gewone poep en dan eindeloos blijven proberen te poepen en slijm produceren.

Ik vind het lastige wel dat deze twee ziektebeelden, due qua symptomen dus blijkbaar veel op elkaar kunnen lijken, wel een heel andere behandeling vragen. Prednison zal hij IBS niks doen maar kan bij IBD juist wel helpen om een drempel over te komen en rust in de darmen te geven.

Net als Toscak wilde ik geen prednison geven zonder diagnose en heeft Spot een scopie gehad met biopten, die liet een ontsteking zien. Dus iig geen IBS. Maar dat beeld was ook nog iet helemaal duidelijk want leek bij een voedsel intolerantie te passen (veel eosinofiele cellen als ik het me goed herinner) maar ook met een strikt eliminatie dieet met hypoallergeen voer ging het niet beter en hebben we uiteindelijk toch prednison gegeven.

Blijft dus lastig om via een scherm advies te geven. Ik vind het enorm naar voor je dat het allemaal zo loopt. Waar je denk ik vooral mee op moet letten; neem tijd en verander niet te veel tegelijk en schrijf wat je doet op in een dagboekje, samen met wat en hoe hij poept. Ik had zelf de neiging soms te veel tegelijk te veranderen en dan wist ik niet goed wat nu hielp en wat averechts werkte.

Ik ga je niet aanraden het te proberen, omdat ik niet goed weet wat zijn probleem is, maar ik heb Spot uiteindelijk de Vol bites van Darf gegeven, ik vond en vind dat qua brokken de meest pure, zonder allerlei ‘gezonde’ toevoegingen zoals kruiden etc want ik wist niet goed waar Spot niet tegen kon. Maar nogmaals, ik weet niet of dat voor jou ook een antwoord zou kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Siberienne op wo 29 dec 2021, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Bodhi sioux
3-sterren
3-sterren

@Lizzy: Helaas vind Bodhi vis niet lekker, zowel rauw als gekookt niet. Dan word het toch maar gewone kalkoen? En hoe lang denk je dat ik dit zou moeten geven?

Ik heb de probiotica besteld, nu maar hopen dat ik ook geluk heb en niets bij hoef te betalen.

@Siberienne: die Darf brokken zien er wel heel goed uit! Dank je wel voor de tip. Misschien dat ik dat kan proberen als de gekookte kalkoen niet in de smaak valt of wellicht in plaats van.. indd heel moeilijk om te weten wat nu goed voor hem is, dit zal toch trial and error moeten worden vrees ik :( was die brok voor jouw hondje licht verteerbaar genoeg dat z'n darmen wat meer tot rust kwamen?

Edit: volgens mij is het juist andersom Siberienne, en is IBD wel een ontsteking en IBS niet perse of komt en gaat. Ook heeft IBS stress als trigger en IBD niet als ik dit goed heb begrepen dan he..
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Bodhi sioux schreef: wo 29 dec 2021, 18:46 @Lizzy: Helaas vind Bodhi vis niet lekker, zowel rauw als gekookt niet. Dan word het toch maar gewone kalkoen? En hoe lang denk je dat ik dit zou moeten geven?

Ik heb de probiotica besteld, nu maar hopen dat ik ook geluk heb en niets bij hoef te betalen.

@Siberienne: die Darf brokken zien er wel heel goed uit! Dank je wel voor de tip. Misschien dat ik dat kan proberen als de gekookte kalkoen niet in de smaak valt of wellicht in plaats van.. indd heel moeilijk om te weten wat nu goed voor hem is, dit zal toch trial and error moeten worden vrees ik :( was die brok voor jouw hondje licht verteerbaar genoeg dat z'n darmen wat meer tot rust kwamen?

Edit: volgens mij is het juist andersom Siberienne, en is IBD wel een ontsteking en IBS niet perse of komt en gaat. Ook heeft IBS stress als trigger en IBD niet als ik dit goed heb begrepen dan he..
Ja je hebt helemaal gelijk…,ik ga het even veranderen in mijn vorige bericht :P

Spot had eerst een hypo allergene brok van RC, maar daar kwam hij niet genoeg op aan. Ik moet echt even denken, volgens mij ben ik daarna gaan koken. En toen worsten van Trovet. Met wat rijst of zoete aardappel geloof ik. Hij is pas met Vol bites begonnen na de prednison. Ik weet niet meer precies hoe en wat ik tussendoor gevoerd heb, het is inmiddels een jaar of 6 geleden en hij is vorig jaar onverwacht overleden aan iets anders (niertumor). Ik vind het soms nog moeilijk om aan die dingen terug te denken. Alhoewel dat wel beter gaat inmiddels
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Doet de Gastro van de huisdierendokter helemaal niets? Dat is echt jammer... :-\ . Welke dosering geef je nu aan Gastro?

Als je brokken kunt vermijden (als de pest zeg maar) zou ik dat doen. Dat is echt wel het aller, allerlaatste wat ik hem zou geven, als ik jou was. En ook DARF. Met alle respect hoor, maar ik weet wat ze in hun KVV aan vlees doen :-X . Ik denk dat geen wezen op deze planeet eigenlijk gebaat is bij zulke processed voeding als een brok. En ik snap wel dat koken voor jou een ding is maar zoek dan naar gekookte voeding die er wel mee door kan, mocht je hond niet meer op rauw kunnen (wat nog maar de vraag is).

Ik weet wel dat dit over IBD gaat maar er staat wel een aardig stuk in over voeding: https://healthypets.mercola.com/sites/h ... 1361796096

Ik heb geen idee of dit wat is maar misschien kunnen ze je helpen: https://www.dogchef.com/nl/pourquoi-donner-dog-chef.
toscak
5-sterren
5-sterren

Bericht door toscak »

Grappig, wilde inderdaad net die dogchef link neerzetten. Die leveren het gewoon gekookt thuis af, scheelt een hoop werk. Want ik sta inderdaad wel iedere ochtend best lang te koken.
Kan natuurlijk ook minder vaak maar wilde echt niets meer aan het toeval overlaten en dus zo vers mogelijk geven.

Denk ook niet dat ik door zelf te koken minder geld kwijt ben want een grote hond (labrador) op koolvis loopt in de papieren [emoji23]. Vult amper, en dan nog alle supplementen erbij.

Zit er nu zelf ook over te denken voor in de toekomst, maar door het verplicht thuiswerken heb ik nu alle tijd om te koken.
Bodhi sioux
3-sterren
3-sterren

Wilde jullie allereerst echt even bedanken voor het meedenken, word zeer gewaardeerd!!

Volgens mij ben ik Bodhi Gastro gaan geven net nadat hij de cortisol spuit kreeg, ik geef hem nu nog de opstartdosering van 2 per dag maar ik zie nu dat ik naar 1 per dag moet gezien we alweer 2 weken verder zijn.
Net nadat de cortisol spuit uitgewerkt was ging het echt heel snel bergafwaarts met Bodhi en dr Karen Becker raad steroïden ook af dus wellicht dat dit ook een oorzaak is dat het nu slechter met hem gaat.

Dit zag ik nog staan over voeding:
"Feeding human grade, contaminant-free, minimally processed meats, and organic produce (meaning there are no pesticide residues to further disrupt the gut flora) is important, as is avoiding all preservatives, synthetic colors, and additives that can further irritate the GI system."

Dus als ik het goed begrijp is het wel belangrijk om biologisch te gaan geven? Ik weet echt niet waar ik nou beter aan doe want als er residuen van antibiotica in het vlees en pesticiden in de groente etc inzit kan dit ook weer een belasting zijn en ben ik misschien beter af om hem op rauw bio te laten staan.

Ik heb ook gekeken nr de ingrediënten van de dogshef en daar zit wel zout in, ik neem aan gewoon keukenzout gezien er in staat dat er ook jodium inzit. Lijkt me niet zo goed voor Bodhi gezien hij zo snel cystine steentjes krijgt? Aan de andere kant is het maar 0.1%..

Ik wist niet dat DARF zo slecht was Lizzy! Gaat deze niet via De Groene Weg?
Ik heb vorige week net ook 2 rollen van Darf erbij besteld omdat Alroda zo in de smaak valt en Darf is veel goedkoper. Ik heb maarveen Wayong uitkering waar ik maar net van rond kan komen, dus die Bandit en Alroda tikt al snel aan..

Ik heb net een bericht gehad dat de probiotica van dr mercola morgen al geleverd word.. dat is wel heel erg snel.
Hoe kan ik dit het beste opbouwen Lizzy? Bodhi weegt ongeveer 9 kilo. Of zit er een opbouwschema bij?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bodhi sioux schreef: do 30 dec 2021, 09:16 Wilde jullie allereerst echt even bedanken voor het meedenken, word zeer gewaardeerd!!

Volgens mij ben ik Bodhi Gastro gaan geven net nadat hij de cortisol spuit kreeg, ik geef hem nu nog de opstartdosering van 2 per dag maar ik zie nu dat ik naar 1 per dag moet gezien we alweer 2 weken verder zijn.
Net nadat de cortisol spuit uitgewerkt was ging het echt heel snel bergafwaarts met Bodhi en dr Karen Becker raad steroïden ook af dus wellicht dat dit ook een oorzaak is dat het nu slechter met hem gaat.
Echt super jammer dat die Gastro zo weinig/niks doet.
Dit zag ik nog staan over voeding:
"Feeding human grade, contaminant-free, minimally processed meats, and organic produce (meaning there are no pesticide residues to further disrupt the gut flora) is important, as is avoiding all preservatives, synthetic colors, and additives that can further irritate the GI system."

Dus als ik het goed begrijp is het wel belangrijk om biologisch te gaan geven? Ik weet echt niet waar ik nou beter aan doe want als er residuen van antibiotica in het vlees en pesticiden in de groente etc inzit kan dit ook weer een belasting zijn en ben ik misschien beter af om hem op rauw bio te laten staan.
Ja, maar Dr. Becker is van goed, beter en dit is het allerbeste. En niet iedereen kan zich dat veroorloven. Zo simpel kan het gewoon zijn. En dan moet je concessies doen.
Ik heb ook gekeken nr de ingrediënten van de dogshef en daar zit wel zout in, ik neem aan gewoon keukenzout gezien er in staat dat er ook jodium inzit. Lijkt me niet zo goed voor Bodhi gezien hij zo snel cystine steentjes krijgt? Aan de andere kant is het maar 0.1%..
Dat valt wel mee, qua zout. En een hond heeft ook een zoutbehoefte.
Ik wist niet dat DARF zo slecht was Lizzy! Gaat deze niet via De Groene Weg?
Ja. Maar laat ik het zo zeggen: ze doen daar niet de biologische biefstukjes in.
Ik heb vorige week net ook 2 rollen van Darf erbij besteld omdat Alroda zo in de smaak valt en Darf is veel goedkoper. Ik heb maarveen Wayong uitkering waar ik maar net van rond kan komen, dus die Bandit en Alroda tikt al snel aan..
Het is toevallig dat ik het weet, welke kwaliteit vlees er gebruikt wordt. En als dat in de KVV gaat, dan heb ik wel beeld wat er in de brok verdwijnt. En die brokkies worden nog eens highly processed (ze kunnen me nog meer vertellen bij DARF. Kijk, nauwelijks bewerkte niet geconserveerde brokkies lopen met twee weken vanzelf de zak uit). Maar ik heb echt nul illusies over andere KVV merken hoor. En heb die illusie niet over de kwaliteit van het vlees in brokkies want dat is net zo erg of erger. De echte mooie stukken vlees verdwijnen naar de supermarkt en slager, niet naar de KVV fabrikanten. En dat kan ook niet, dan kostte een rol bio KVV 20 euro. En ik zeg niet dat er alleen maar rotzooi verdwijnt in de KVV maar we moeten ook geen illusies hebben over de kwaliteit van het spiervlees dat ze erin stoppen. En ook bij mensen die zelf samengesteld voeren zie ik soms spiervlees in de bak verdwijnen dat ik denk " :o ::) :-X ". En gelukkig kan een hond een hoop hebben.
Ik heb net een bericht gehad dat de probiotica van dr mercola morgen al geleverd word.. dat is wel heel erg snel.
Hoe kan ik dit het beste opbouwen Lizzy? Bodhi weegt ongeveer 9 kilo. Of zit er een opbouwschema bij?
Ja, die zijn razendsnel! Er zit bij hoeveel je moet geven. Ik zou daar 1/4 van geven om te beginnen. En dan kijken hoe Bodhi daar op reageert.
Bodhi sioux
3-sterren
3-sterren

Tjah, ik weet niet of die Gastro wat doet, kan ook zijn dat het erger was geweest als hij het niet had gehad..

Ik was van plan om dan toch die dogshef te proberen, ookal ben ik wel bang dat hij dit niet gaat lusten nu. Hij wil z'n verse vlees al niet meer eten als ik er een halve eetlepel gepureerde groente bij doe :-\ dit gedoe is wel begonnen sinds hij last kreeg van z'n darmen.

Ik heb voor de zekerheid maar aangevinkt dat Bodhi IBD heeft en mij word nu aangeraden om de eend of vis te nemen, maar vis lust hij niet en dan blijft alleen eend dus over. Maar hij heeft al vaker eend gehad dus dan is het toch ook niet meer hypoallergeen? Wellicht kan ik er dan ook nog kip en rund bij doen?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bodhi sioux schreef: do 30 dec 2021, 10:22 Tjah, ik weet niet of die Gastro wat doet, kan ook zijn dat het erger was geweest als hij het niet had gehad..
Laat ik het zo zeggen dan "jammer dat gastro niet een beter effect geeft".
Ik was van plan om dan toch die dogshef te proberen, ookal ben ik wel bang dat hij dit niet gaat lusten nu. Hij wil z'n verse vlees al niet meer eten als ik er een halve eetlepel gepureerde groente bij doe :-\ dit gedoe is wel begonnen sinds hij last kreeg van z'n darmen.
Maar gepureerde rauwe groenten vind ik niet te vergelijken met wat gekookte groenten (die in de regel nogal makkelijk liggen bij honden).
Ik heb voor de zekerheid maar aangevinkt dat Bodhi IBD heeft en mij word nu aangeraden om de eend of vis te nemen, maar vis lust hij niet en dan blijft alleen eend dus over. Maar hij heeft al vaker eend gehad dus dan is het toch ook niet meer hypoallergeen? Wellicht kan ik er dan ook nog kip en rund bij doen?
Nee, maar ik denk ook niet dat hypoallergeen hier het idee is. Het gaat erom dat je een niet te vette goed verteerbare vleessoort geeft. Rund raadt Dr. Becker trouwens af. Ik weet niet meer in welke van haar links dat stond maar het stond er.

Plaats reactie