BPWR: Hooikoorts verminderen?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Oo ik dacht wellicht zijn er hier wel mensen die iets succesvols hebben kunnen inzetten tegen hooikoorts. Of succes hebben gehad bij een of andere therapie? En het wellicht willen delen.
Ik heb al anderhalve maand flinke last, lijkt ieder jaar erger te worden. Ik slik al dagelijks loratedine, spuit meerdere dagen spray in mijn neus en druppel meer maal daags mijn ogen. Helpt wat tegen branderige ogen en continue niezen, maar mijn longen gaan aan de haal :-X Keelpijn, piepende longen, moeite met ademen, hoestbuien, kriebelhoest en dan krijg je koppijn en slaat het op je PDS :-X . Ik ben onderhand doodop. En functioneren is gewoon lastig zo.
Bijna 100% zeker allergisch voor grassen, dus duurt nog even dit vrees ik.
Gisterochtend had het de hele nacht geregent, dus wow dat was heerlijk lopen ff, wist niet meer hoe dat voelde echt ademhalen! maar dat was van korte duur want smiddags werd het al weer minder. (dus nee geen corona ;) )
Voor dit jaar kan ik waarschijnlijk niks meer doen maar wellicht voor volgend jaar wel, want dit is niet meer om te doen
Hylos
5-sterren
5-sterren

Re: BPWR: Hooikoorts verminderen?

Bericht door Hylos »

Mijn broer was er al jaren mee aan het dokteren, vanalles geprobeerd.
Tot iemand hem op Scutellaria wees.
Dat helpt bij hem echt heel goed!
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Voorop gesteld dat ik geen expert ben
. Heb je al eens een ander middel geprobeerd? Bij mij doet loretadine namelijk nagenoeg niks, ik red het dan wel met simpele cetirizine van de drogist.
De huisarts heeft ook nog wel opties voor je al hebben sommige middelen wel wat bijwerkingen (slaperigheid kun je soms tackelen door je pil s avonds in te nemen)

Er zijn best wat succesverhalen mbt medical taping, dat kan de fysio voor je doen
Als het bevalt is het ook prima 'zelf' te doen.. door he man dan , zelf je rug tapen is nogal een uitdaging :biggrin2:

̶B̶l̶a̶a̶s̶e̶r̶w̶t̶ ̶s̶c̶h̶i̶j̶n̶t̶ ̶o̶o̶k̶ ̶g̶o̶e̶d̶ ̶t̶e̶ ̶w̶e̶r̶k̶e̶n̶,̶ ̶b̶i̶j̶ ̶d̶e̶ ̶r̶e̶f̶o̶r̶m̶/̶b̶o̶e̶k̶w̶i̶n̶k̶e̶l̶ ̶t̶e̶ ̶k̶r̶i̶j̶g̶e̶n̶
Geen idee hoe ik daar nou bij kwam..

Verder .. binnen-en buitenkleren, je haar uitspoelen zodat de pollen niet bij je blijven
Laatst gewijzigd door Too op di 21 jun 2022, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Verhuizen naar Noorwegen. Geen panacee maar manlief heeft toch een stuk minder last, want ja de allergie is voor de pollen maar de continue aspecifieke prikkels van fijnstof helpen ook niet echt. :P

Even serieus; het gaat soms ook inderdaad om hoeveel uur per dag je blootgesteld bent. Bij hem gaf het qua functioneren wel verlichting om te zorgen dat de slaapkamer ‘schoon’ was, met pollenhorren en geen kleding van buiten daar etc.
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Hylos schreef: di 21 jun 2022, 14:51 Mijn broer was er al jaren mee aan het dokteren, vanalles geprobeerd.
Dat heb ik ook vaker gehoord
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Zie dat het al is genoemd maar mijn moeder en haar cliënten hebben veel baat bij medical taping (zij is zelf fysiotherapeut en gebruiker). Meer informatie: https://www.fysiotape.nl/medical-taping/hooikoorts/
Voordeel is ook dat het direct verlichting geeft.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Dankjulliewel allemaal
Siberienne schreef:Verhuizen naar Noorwegen. Geen panacee maar manlief heeft toch een stuk minder last, want ja de allergie is voor de pollen maar de continue aspecifieke prikkels van fijnstof helpen ook niet echt. :P

Even serieus; het gaat soms ook inderdaad om hoeveel uur per dag je blootgesteld bent. Bij hem gaf het qua functioneren wel verlichting om te zorgen dat de slaapkamer ‘schoon’ was, met pollenhorren en geen kleding van buiten daar etc.
ja haha , al zal ml dat niet erg vinden ;)
Aan zee of in de bergen wonen schijnt ook te helpen :biggrin2:

Ik denk dat ik vaak blootgesteld ben eraan, meerdere keren wandelen met de honden, we wonen in buitengebied met grassen, ik geef buiten les op lesveld, doe aan waterwerk met de honden. Oja de honden lopen ook de hele dag om mijn heen in hun vachten zit het ook natuurlijk....
Zijn uiteraard zaken die ik niet ga veranderen.
Too schreef:Voorop gesteld dat ik geen expert ben
. Heb je al eens een ander middel geprobeerd? Bij mij doet loretadine namelijk nagenoeg niks, ik red het dan wel met simpele cetirizine van de drogist.
De huisarts heeft ook nog wel opties voor je al hebben sommige middelen wel wat bijwerkingen (slaperigheid kun je soms tackelen door je pil s avonds in te nemen)

Er zijn best wat succesverhalen mbt medical taping, dat kan de fysio voor je doen
Als het bevalt is het ook prima 'zelf' te doen.. door he man dan , zelf je rug tapen is nogal een uitdaging :biggrin2:

̶B̶l̶a̶a̶s̶e̶r̶w̶t̶ ̶s̶c̶h̶i̶j̶n̶t̶ ̶o̶o̶k̶ ̶g̶o̶e̶d̶ ̶t̶e̶ ̶w̶e̶r̶k̶e̶n̶,̶ ̶b̶i̶j̶ ̶d̶e̶ ̶r̶e̶f̶o̶r̶m̶/̶b̶o̶e̶k̶w̶i̶n̶k̶e̶l̶ ̶t̶e̶ ̶k̶r̶i̶j̶g̶e̶n̶
Geen idee hoe ik daar nou bij kwam..

Verder .. binnen-en buitenkleren, je haar uitspoelen zodat de pollen niet bij je blijven
Lang geleden wel cetrizine gehad, maar daarvan was ik een super zombie, viel altijd in slaap (oja heb sowieso heel leven vermoeidheidsproblemen waar ze nooit vast hebben kunnen stellen waardoor, dat zal vast niet meehelpen dus) . Maar zou het wel eens een keer opnieuw kunnen proberen, wellicht reageer ik nu anders erop.

Medical taping, blijft dat dan goed zitten dan? , uieraard douche ik me echt iedere dag nu (voelt ook nog fijn voor de longen). Maar goed, volgens mij duurt het hier ook heel lang voor je ergens terecht kunt :-X zelfs bij HA.
Ik heb nu wel beeld dat ML die tape probeert aan te brengen ;D
Hylos schreef:Mijn broer was er al jaren mee aan het dokteren, vanalles geprobeerd.
Nou dat kan ik natuurlijk wel altijd meteen proberen he ;) Weet je of het capsules of tinctuur zijn? Of welke het was, zie nl meerdere Scutellaria varianten (en aangezien niet meer mag worden gezegd waarvoor het goed is ::) )
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Dat tape blijft een aantal dagen zitten, kun je ook gewoon mee douchen.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Met medical taping kan je gewoon zwemmen en douchen met de tape. De keren dat ik medical tape heb gebruikt (overigens voor mijn knie ipv hooikoorts, het is multifunctionele tape) bleef het gerust een week goed zitten met iedere dag douchen. Daarna begonnen de randjes wel iets los te laten.
Wel merk ik verschil in kwaliteit qua plakken van de tape die je bij de drogist koopt of die de fysiotherapeut gebruikt. Fysiotherapeut gebruikt van het merk curetape en die blijft langer/beter plakken.

Weet niet hoe bereikbaar dit voor jou is: https://www.mtm-fysiotherapie.nl/medica ... g-concept/
Daar staat onderaan de pagina onder het kopje hooikoorts namelijk het volgende:
Er bestaat ook een speciale tapetechniek die in veel gevallen een positieve uitwerking hebben op patiënten met hooikoortsklachten. In drie consulten wordt de techniek aangeleerd zodat de partner of familielid van de hooikoortspatiënt dit zelf kan aanleggen.
Laatst gewijzigd door dinky89 op di 21 jun 2022, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Too schreef: di 21 jun 2022, 16:12 Dat tape blijft een aantal dagen zitten, kun je ook gewoon mee douchen.
ga ik toch ook maar eens proberen, even de filmpjes en stappenplan bestuderen en kijken of ik ml zover krijg en of het hem lukt. Altijd het proberen waard als het een paar dagen blijft zitten
Zaterdags komt die tape er natuurlijk af (duikpak en hele dag in water dat wordt hem niet)
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

dinky89 schreef: di 21 jun 2022, 16:18 Met medical taping kan je gewoon zwemmen en douchen met de tape. De keren dat ik medical tape heb gebruikt (overigens voor mijn knie ipv hooikoorts, het is multifunctionele tape) bleef het gerust een week goed zitten met iedere dag douchen. Daarna begonnen de randjes wel iets los te laten.
Wel merk ik verschil in kwaliteit qua plakken van de tape die je bij de drogist koopt of die de fysiotherapeut gebruikt. Fysiotherapeut gebruikt van het merk curetape en die blijft langer/beter plakken.
ok even kijken of ik hier curetape kan bestellen. heb die van de dm (voor blessures gebruikt), die vind ik mwoah
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Trouwens ::) https://www.nu.nl/auto/6207587/met-hooi ... ls-op.html
Geloof het meteen hoor. Net zoals heel veel wat een aanslag is op je algemene welzijn.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik ben bezig met een grazax kuur. Die duurt drie jaar en ik heb er nu het eerste jaar op zitten. Ik heb minder klachten, dit jaar veel later begonnen met antihistamine, en waar ik eerder dan mijn lenzen niet in kon houden door de rode ogen, lukt dat nu wel.

En dan heb ik dus nog twee jaar te gaan. Daarna zou het eigenlijk over moeten zijn.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

eelke schreef:Ik ben bezig met een grazax kuur. Die duurt drie jaar en ik heb er nu het eerste jaar op zitten. Ik heb minder klachten, dit jaar veel later begonnen met antihistamine, en waar ik eerder dan mijn lenzen niet in kon houden door de rode ogen, lukt dat nu wel.

En dan heb ik dus nog twee jaar te gaan. Daarna zou het eigenlijk over moeten zijn.
oo vertel eens wat meer erover!
Hoe vaak moet je op controle? Las oook iets over spuiten en dan wekelijks in het zkh. Maar dat van jou is anders? Mag je ook thuis nemen?

Voor nu heeft het geen zin maar dan zou ik na het pollenseizoen eens naar de ha moeten gaan en dan dit bespreken
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Kaio schreef: di 21 jun 2022, 17:02 oo vertel eens wat meer erover!
Hoe vaak moet je op controle? Las oook iets over spuiten en dan wekelijks in het zkh. Maar dat van jou is anders? Mag je ook thuis nemen?

Voor nu heeft het geen zin maar dan zou ik na het pollenseizoen eens naar de ha moeten gaan en dan dit bespreken
Ik heb smelttabletten, dus elke dag 1. Ik heb nog nooit iets over controle gehoord. Moest wel de eerste innemen bij de huisarts om te kijken of ik er niet meteen dood van ging (of in shock raakte) en ik moest bloedprikken om zeker te weten dat het om de juiste pollen ging.
Ben ook niet in de ideale periode begonnen, maart of april vorig jaar meen ik, maar dat was op zich geen probleem. Heeft het alleen het eerste seizoen wat minder effect (maar elk effect is iets, denk ik dan).

Plaats reactie