Bouw werkzaamheden stress

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

Ik kreeg een brief van de WBV dat ze nu toch echt gaan beginnen met de bouw werkzaamheden aan de flat. Over een maand beginnen ze. :o
Ze zouden de ramen vervangen, de badkamer/wc/keuken als nodig (gelukkig heb ik die al nieuw) en we zouden zonnepanelen krijgen.
De aannemers zijn hier in huis geweest voor een "wie woont er achter de voordeur" gesprek waarbij ze heel persoonlijke dingen vroegen en waar ik stelselmatig geweigerd heb om antwoord op te geven. Het ging over mijn financiën, mijn psychische gesteldheid en meer van die dingen. Ik heb overal op gevraagd waarom ze dat moesten weten.
Ze zouden overal rekening mee houden, met de mensen die ptss hadden en niet tegen knallen konden, met de mensen die nachtdiensten draaiden enzenzenz. Ik heb alleen gezegd dat ik nachtdiensten draai en dan overdag slaap (wat over het algemeen niet zo is want ik heb bereikbaarheid in de nachten).

In de brief staat dat ze voegen gaan uitbikken (dat is nieuw voor mij, overigens ook nieuw dat ik mijn balkon volledig leeg moet maken en dus mijn zorgvuldig opgebouwde kattenkooi moet slopen) en dat ze dat doen tussen 8-16u. :o Niets over we houden rekening met wat u heeft aangegeven.
Dus ik heb stress!! :-\ En ik zit toch al rot in mijn vel :'(

Stress over de herrie waar ik in ga zitten, eventuele bouwradio's en de strijd die ik moet leveren om dat kreng uit te krijgen, het gebrek aan privacy omdat er de hele dag werklui op steigers voor mijn raam staan, of op mijn balkon gaan lopen omdat ze ook op het balkon moeten zijn, dat ze in mijn huis willen vanwege de ramen, over slaapgebrek, over mijn vakantie in november waarin ik rust en stilte wel op mijn buik kan schrijven en als laatste en grootste stress; Siepie en Cato.

Voor mezelf regel ik van die bouw oorkappen en stop er oordoppen onder, maar die hebben ze vast niet in poesvorm. De dames hadden van de week al stress toen ze met een bakje voor het raam hingen om de vleermuizen de toegang tot de muren en het dak te ontzeggen. Dan moeten ze dus nog beginnen met de steigers opbouwen en daarna hakken en boren.

Hoe ga ik de dames en daarmee ook mezelf zo stressvrij mogelijk door het komende half- tot driekwart jaar helpen... Ik ben ernstig op zoek naar tips. :-\
dinky89
5-sterren
5-sterren

Re: Bouw werkzaamheden stress

Bericht door dinky89 »

Je kan in ieder geval kijken naar feliway of een middel als destress voor de viervoeters.

De dagen dat ze specifiek met de kozijnen bezig gaan kunnen ze wellicht in een ruimte waar ze op dat moment niet bezig zijn?
Wanneer je vooraf weet wanneer ze bij jou met de ramen/kozijnen/binnenwerk bezig gaan geeft een vakantiehuis in de buurt wellicht wat rust? Zowel voor jou als de katten die je mee kan nemen? Die oplossing las ik laatst van iemand om de ergste stress en ongelukken te vermijden.

Verder zorgen voor fijne verstopplekken, mogelijk overdekt met wat geluiddempende dekens?
sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

Ik ga die werklui niet zonder toezicht in mijn huis laten. No way! In dat "achter de voordeur" gesprek werd ook gevraagd of ik niet ff de sleutels kon geven, dat werkte makkelijker en ze zouden echt opletten dat de katten niet zouden ontsnappen. :o Sure.

Feliway, natuurlijk! Ik heb nog 28 van die stekkers, alleen de potjes zijn leeg. Die zal ik weer eens aanschaffen. En van dekens verstopplekken maken vind ik ook een hele goede! Ik ga ook op zoek naar meer dekens!
sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

dinky89 schreef: wo 14 sep 2022, 17:59 Wanneer je vooraf weet wanneer ze bij jou met de ramen/kozijnen/binnenwerk bezig gaan geeft een vakantiehuis in de buurt wellicht wat rust? Zowel voor jou als de katten die je mee kan nemen? Die oplossing las ik laatst van iemand om de ergste stress en ongelukken te vermijden.
Dat vakantiehuis is misschien wel een idee voor mijn vakantieweek in november. Een midweekje naar een vakantiehuis met de dames. Daar zal ik eens naar kijken.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze ramen gaan vervangen zou ik toch ook zorgen dat de katten niet in huis zijn.
Weet je hoe lang dat duurt en voor wanneer dat zou zijn? Toch niet in puntje winter mag ik hopen?
Dat zou ik wel navragen en duidelijk aangeven (via mail, niet mondeling) dat je het 2 weken op voorhand laten weten.
En dan hopen dat het klopt en dat het niet als bij Dinky is. Sorry, stress, maar wel realiteit, jammer genoeg. :-\

Heb je wel vriendinnen waar je mee kan praten? Bellen als het nodig is?
sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

pearlsofpassion schreef:Weet je hoe lang dat duurt en voor wanneer dat zou zijn? Toch niet in puntje winter mag ik hopen?
De wbv kennende, vast op de koudste dag in januari. ::)
Ik zal inderdaad die lui mailen dat ik het meer dan 2 weken van te voren wil weten, dat ze een afspraak maken en dat ik dan kijk of ik wat kan regelen. Ik werk natuurlijk ook gewoon, dus ze moeten het doen met de dagen dat ik vrij ben. Ze hebben gezegd dat het hele huis in 1 dag kan ;D ;D ;D ik geloof er geen zak van. Ze gaan ook de betimmering vervangen en de raamophanging en dergelijke.
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

sam28 schreef: wo 14 sep 2022, 20:34 De wbv kennende, vast op de koudste dag in januari. ::)
Ik zal inderdaad die lui mailen dat ik het meer dan 2 weken van te voren wil weten, dat ze een afspraak maken en dat ik dan kijk of ik wat kan regelen. Ik werk natuurlijk ook gewoon, dus ze moeten het doen met de dagen dat ik vrij ben. Ze hebben gezegd dat het hele huis in 1 dag kan ;D ;D ;D ik geloof er geen zak van. Ze gaan ook de betimmering vervangen en de raamophanging en dergelijke.
Toen hier cv aangelegd werd (dat was een super geoliede operatie) zijn de poezen een dagje gaan logeren bij de buurvrouw dat was voor iedereen de relaxte oplossing.
Voor het vervangen/schuren/schilderen van kozijnen en deuren doen we een soort dansje .. de ene keer is de voorkant afgesloten, een paar weken later de achterkant
Voir ons werkt dat redelijk
Djeena
4-sterren
4-sterren

Bericht door Djeena »

Ik kan je niet raden hoe je het met je poezen moet doen, wel over het andere. Door ervaring. Ik had zo'n megaverbouwing in 2017.

Ik had van te voren alles weggehaald vd kozijnen, alles zoveel mogelijk bij elkaar en plastic eroverheen, over wat vies kon worden of breekbaar was. Ik ben erom uitgelachen door medebewoners én de werklui.
Maar armoe komt altijd door een ander en als ik weleens bij de opzichter langsging stonden er altijd mensen die schade hadden. En het achteraf jammer vonden dat ze het niet beter hadden geregeld.

Zo heb ik Novilon op de vloer. Ooit voor Djeena genomen omdat zij incontinent was. Eerst zouden ze de ramen buitenom doen, maar dat lukte niet en toen moest het binnendoor. Ramen van ik weet niet hoeveel kilo. Ik wilde perse dat ze planken op de vloer zouden neerleggen, want ik zag de bui alweer hangen.
Maar ja, vrouw en wat weet jij er nu van. Achteraf zei 1 vd mannen dat hij zijn hart vasthield en het goed vond dat ik voet bij stuk hield. Tja, ik zag het al voor mij, huis klaar en vloer stuk.

Die raad kan ik je geven, zorg ervoor dat je huis 'werk' klaar is. Je kunt het in je eigen tempo doen. Jaren later spreek ik nog weleens iemand die zegt; wat een rommel hebben ze toen gemaakt. Ik had geen rommel, had alles goed voorbereid. Ik had ook afdekkleden en plastic op de grond. Dat laatste is natuurlijk lastig als je poezen hebt.

En idd ook het balkon leeggehaald.

Het is nu een schijnoffer, maar achteraf ben je er blij mee.

Wat ik bijzonder vreemd vind, is dat ze je allerlei persoonlijke vragen stellen. Ik heb toen ook zo'n gesprek gehad en dat ging alleen maar over de verbouwing. Brutaal vind ik het.

Ik heb toen ook geen sleutel gegeven. Vond ik niet prettig.

Ik wens je heel veel succes!
Hanny
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hanny »

Als je het een beetje positief zou kunnen bekijken, dan zou je misschien wel blij zijn, dat de boel wordt opgeknapt. Natuurlijk geeft het ongemak, maar om daar nu zo'n woord als stress voor te gebruiken, zou mij wat te ver gaan.
De katten moeten ergens veilig opgesloten kunnen worden, dat is zeker, daar moet niets mee gebeuren en verder zal het gewoon ongemakkelijk en vervelend zijn en dat is het..
Als je echt op vakantie wil in november lijkt het me goed om die datum door te geven, gewoon voor de planning. De mensen, die de verbouwing verzorgen zijn ook gewoon mensen en die zijn er echt niet op uit, om het jou moeilijk te maken.

succes,
Hanny
sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

Hanny schreef:Natuurlijk geeft het ongemak, maar om daar nu zo'n woord als stress voor te gebruiken, zou mij wat te ver gaan.
Fijn dat het niet stressvol voor jou zou zijn maar voor mij dus wel. De herrie geeft stress want ik kan er niet aan ontsnappen en mijn huis is mijn rustpunt. Dat valt weg. Er is troep, mijn privacy is weg, ze moeten in mijn huis en daarnaast heb ik stress voor de poezen hoewel ik snap dat ze het heus overleven. Dus de komende 6-9 maanden heb ik wel een dak boven mijn hoofd maar geen plek om tot rust te komen en ja, dat geeft mij stress. En om duidelijker te zijn was ik best in paniek gister. En de vragen van te voren waren brutaal en onnodig.
Djeena schreef:Ik kan je niet raden hoe je het met je poezen moet doen, wel over het andere. Door ervaring. Ik had zo'n megaverbouwing in 2017
Super bedankt. Ik heb namelijk best een dure vloer. Dat ga ik zeker tegen ze zeggen en op aandringen. En zeker ook afdekfolie gebruiken. :)
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Hanny schreef: do 15 sep 2022, 11:21 Als je het een beetje positief zou kunnen bekijken, dan zou je misschien wel blij zijn, dat de boel wordt opgeknapt. Natuurlijk geeft het ongemak, maar om daar nu zo'n woord als stress voor te gebruiken, zou mij wat te ver gaan.
De katten moeten ergens veilig opgesloten kunnen worden, dat is zeker, daar moet niets mee gebeuren en verder zal het gewoon ongemakkelijk en vervelend zijn en dat is het..
Als je echt op vakantie wil in november lijkt het me goed om die datum door te geven, gewoon voor de planning. De mensen, die de verbouwing verzorgen zijn ook gewoon mensen en die zijn er echt niet op uit, om het jou moeilijk te maken.

succes,
Hanny
Ieder mens is anders en als je een moeilijk hoofd hebt is dit enorme stress die 24 uur per dag bij je is, ik kan je vertellen dat dat heel zwaar is. En hoe goed bedoeld ook, als iemand dan zegt dat je de dingen positief moet bekijken en dat stress een te groot woord is, dat is pijnlijk. Sterker nog, ook dat veroorzaakt stress.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Tanna schreef: do 15 sep 2022, 12:00 Ieder mens is anders en als je een moeilijk hoofd hebt is dit enorme stress die 24 uur per dag bij je is, ik kan je vertellen dat dat heel zwaar is. En hoe goed bedoeld ook, als iemand dan zegt dat je de dingen positief moet bekijken en dat stress een te groot woord is, dat is pijnlijk. Sterker nog, ook dat veroorzaakt stress.
Ik snap wat je bedoeld en ik snap ook de stress van Sam. Het is niet niks. Toch denk ik dat in het bericht van Hanny wel iets zit waar je mee verder kan. Namelijk dat het uiteindelijke resultaat erg fijn zal zijn en dat de bouwmedewerkers hun werk doen en er niet op uit zijn stress en ongemak te veroorzaken. Hopelijk geeft dat een opening om sommige praktische dingen zo goed mogelijk te kunnen regelen. Alle beetjes die minder stress veroorzaken helpen.

Ik vind het idee van tijdelijk ergens anders heen gaan niet zo gek. Bij een tante waar ze zo’n grote verbouwing deden bestond de mogelijkheid tot tijdelijke opslag van je spullen. Een heel gedoe, maar dan ga je wel anders van huis als wanneer je hele hebben en houden er nog ligt.

Sterkte Sam :-*
sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

Tanna schreef:Ieder mens is anders en als je een moeilijk hoofd hebt is dit enorme stress die 24 uur per dag bij je is, ik kan je vertellen dat dat heel zwaar is. En hoe goed bedoeld ook, als iemand dan zegt dat je de dingen positief moet bekijken en dat stress een te groot woord is, dat is pijnlijk. Sterker nog, ook dat veroorzaakt stress.
Dankje Tanna. Dat klopt helemaal.
Kaela schreef: Ik snap wat je bedoeld en ik snap ook de stress van Sam. Het is niet niks. Toch denk ik dat in het bericht van Hanny wel iets zit waar je mee verder kan. Namelijk dat het uiteindelijke resultaat erg fijn zal zijn en dat de bouwmedewerkers hun werk doen en er niet op uit zijn stress en ongemak te veroorzaken. Hopelijk geeft dat een opening om sommige praktische dingen zo goed mogelijk te kunnen regelen. Alle beetjes die minder stress veroorzaken helpen.

Ik vind het idee van tijdelijk ergens anders heen gaan niet zo gek. Bij een tante waar ze zo’n grote verbouwing deden bestond de mogelijkheid tot tijdelijke opslag van je spullen. Een heel gedoe, maar dan ga je wel anders van huis als wanneer je hele hebben en houden er nog ligt.

Sterkte Sam :-*
Nee ik kan niets met het bericht. Ik word er alleen overstuur van. En het zal best dat die werklui daar meestal niet op uit zijn maar ik heb ook hele nare ervaringen met ze waarbij ik heus snap dat de werklui met wie ik nare ervaringen had, hier waarschijnlijk niet zullen werken. Maar het levert stress op.
Het idee dat ik geen privacy meer heb, overlast heb, niet kan ontsnappen en meer van die dingen. Ik voel me sowieso nooit echt ergens veilig maar door deze dingen voel ik me nog veel onveiliger dan ik toch al doe, dat werkt ontregelend. Dat is denk ik wat me zo overstuur maakt.

En hier is verder niks mogelijk, ze hoeven niks in mijn huis behalve de ramen. Ik denk dat ik in ieder geval in de vakantie in november een midweek met poezen naar een vakantiepark in de buurt ga. Of in de caravan van vrienden op hun terrein, kan ook. Maar dan moet ik erg opletten want haar hond eet katten. ;)
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Verbouwingen zijn zo ontzettend rottig. Maar t moet. En het scheelt je later weer wat energiecrisisstress, met de betere kozijnen.

Ik denk dat je een beetje je kop in het zand gestoken hebt? Immers; het is hartstikke logisch dat je kattenren weg moet, als daar een nieuw kozijn geplaatst wordt. Kan me zo voorstellen dat je daar niet aan gedacht hebt omdat je de boel zo veel mogelijk weggestopt hebt; als je er niet over nadenkt, heb je er ook geen stress van.

Dus heb je nu een beetje inhaal werk. Ik zou zeggen, pak pen en papier, en schrijf letterlijk je grootste zorgen op. Dan kun je er daarna, de komende tijd, oplossingen of verlichtingen bij schrijven. Zoals het vakantiehuisje, of een logeeradres oid. Of over je privacy; hoe kun je die vergroten? Dan blijft het niet letterlijk alleen in je hoofd zitten, maar staat het ook ergens. En kun je het wellicht eens bij iemand onder zn neus schuiven die er ook een goed idee over kan hebben.

Hebben ze geen woning leeg staan? Ik heb het afgelopen jaar via werk zo'n project 'meegemaakt', en daar hadden ze 1 lege woning waar je een kamer kon reserveren voor bv je katten. En waar gedoucht kon worden enzo.
Waar ze ook die gesprekken gedaan hebben, en in veel gevallen is dat wel goed. Mijn clienten hebben een licht verstandelijke beperking, en dan is het wel fijn dat de aannemer dat weet en dat dingen bv wat vaker herhaald worden.

Ik denk dat het je nu enorm overvalt omdat het ineens 'echt' gaat gebeuren en eerst was het nog een vaag niet concreet plan. Dus zaak om er nu jouw eigen concrete plan bij te gaan maken.

Het is gelukkig wel iets waarvan je weet dat het voorbij gaat. Het zal een periode van 'overleven' zijn. Da's rot, maar het gaat over, én je krijgt er iets voor terug. (anders dan bv vervelende buren ofzo).

Als je hulp nodig hebt met je plan, ik denk graag met je mee. (en ik herken het ook wel, dat ik vastloop met iets en dat iemand anders dan soms met een idee komt waarvan is denk, ooohhh jaa, duuhh, logisch. Maar het zelf bedenken...?).
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Als je dit niet trekt, dan zou ik mijn huis proberen te ontvluchten. Volgens mij is dat echt het beste wat je kunt doen. Ik zag laatst een aanbod voor wonen op een woonboerderij, tijdelijk, voor 150 euro per maand, antikraak. Misschien dat je zoiets kunt vinden. Of een vakantiehuis inderdaad. Sterkte Sam! Want het levert je nu al de nodige stress op, alleen het vooruitzicht. Da's gewoon moeilijk :-*

Plaats reactie