Terug overschakelen op KVV na andere voeding

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Lara15
1-ster
1-ster

Bericht door Lara15 »

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje in verband met mijn 10-jarige labrador. Ze eet al bijna haar hele leven KVV en dit heeft altijd goed gegaan. De laatste maanden merk ik dat ze het er precies minder goed op doet. Ze is vaak misselijk, boert regelmatig, stoelgang is vaak te hard, ze stinkt nogal uit haar bek en ik heb het gevoel dat ze zich in het algemeen gewoon niet zo goed voelt.
Ik heb eens zitten opzoeken en de symptomen lijken wel op verteringsproblemen. Ik las dat oudere honden KVV soms moeilijker kunnen verteren omdat ze vaak een tekort aan maagzuur hebben. Ook stress zou dit kunnen veroorzaken las ik en ze is nogal nerveus van karakter… ::)

Ik zou nu even willen overschakelen op een andere voeding om te zien of haar klachten hiermee beteren. Ik dacht aan gestoomde voeding (dogchef, butternut, purinstinct,…) of desnoods een goede brok.

Maar nu vraag ik me af of ik haar nadien makkelijk terug kan overschakelen naar KVV als ze dit meerdere weken niet meer gehad heeft. Of gaat haar spijsverteringsstelsel zich ik die tijd aanpassen en gaat ze misschien nog meer last hebben nadien?
Ik weet even niet wat ik het beste kant doen, maar wil wel even iets anders proberen om te zien of alles betert.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Terug overschakelen op KVV na andere voeding

Bericht door Lizzy »

Lara15 schreef: di 29 jul 2025, 08:41 Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje in verband met mijn 10-jarige labrador. Ze eet al bijna haar hele leven KVV en dit heeft altijd goed gegaan. De laatste maanden merk ik dat ze het er precies minder goed op doet. Ze is vaak misselijk, boert regelmatig, stoelgang is vaak te hard, ze stinkt nogal uit haar bek en ik heb het gevoel dat ze zich in het algemeen gewoon niet zo goed voelt.
Ik heb eens zitten opzoeken en de symptomen lijken wel op verteringsproblemen. Ik las dat oudere honden KVV soms moeilijker kunnen verteren omdat ze vaak een tekort aan maagzuur hebben. Ook stress zou dit kunnen veroorzaken las ik en ze is nogal nerveus van karakter… ::)

Ik zou nu even willen overschakelen op een andere voeding om te zien of haar klachten hiermee beteren. Ik dacht aan gestoomde voeding (dogchef, butternut, purinstinct,…) of desnoods een goede brok.

Maar nu vraag ik me af of ik haar nadien makkelijk terug kan overschakelen naar KVV als ze dit meerdere weken niet meer gehad heeft. Of gaat haar spijsverteringsstelsel zich ik die tijd aanpassen en gaat ze misschien nog meer last hebben nadien?
Ik weet even niet wat ik het beste kant doen, maar wil wel even iets anders proberen om te zien of alles betert.
Ja, tekort aan maagzuur kan heel goed. Dat komt inderdaad vooral voor bij de oudere hond. Een teveel aan bot in de KVV kan ook meespelen. Ik weet niet welk merk je geeft maar misschien moet je op zoek naar een KVV waar minder gemalen of geen vleesbot in zit (en wel een calcium supplement).

Voordat je gestoomd of brok gaat voeren zou je ook eerst kunnen proberen om haar enzymen te geven waar ook betaine HCL in zit. Betaine HCL verhoogt op natuurlijke wijze het maagzuur. Dat zou ik doen, een KVV waar minder bot in zit + enzymen met betaine HCL. Je hebt enzymen voor honden (met betaine HCL), dat is die van Dr. Mercola. Dat is deze: https://www.mercolamarket.com/product/3 ... 6-oz-1-jar . Het voordeel ervan is dat deze is afgestemd op een hond die vlees eet. Bestellen is tegenwoordig een eitje.

Of deze: https://www.ons-schuurtje.nl/katten/sup ... ULEALw_wcB. Hier zit ook probiotica in, kan geen kwaad en is misschien zelfs wel prettig.
Lara15
1-ster
1-ster

Bericht door Lara15 »

Lizzy schreef: di 29 jul 2025, 11:25 Ja, tekort aan maagzuur kan heel goed. Dat komt inderdaad vooral voor bij de oudere hond. Een teveel aan bot in de KVV kan ook meespelen. Ik weet niet welk merk je geeft maar misschien moet je op zoek naar een KVV waar minder gemalen of geen vleesbot in zit (en wel een calcium supplement).

Voordat je gestoomd of brok gaat voeren zou je ook eerst kunnen proberen om haar enzymen te geven waar ook betaine HCL in zit. Betaine HCL verhoogt op natuurlijke wijze het maagzuur. Dat zou ik doen, een KVV waar minder bot in zit + enzymen met betaine HCL. Je hebt enzymen voor honden (met betaine HCL), dat is die van Dr. Mercola. Dat is deze: https://www.mercolamarket.com/product/3 ... 6-oz-1-jar . Het voordeel ervan is dat deze is afgestemd op een hond die vlees eet. Bestellen is tegenwoordig een eitje.

Of deze: https://www.ons-schuurtje.nl/katten/sup ... ULEALw_wcB. Hier zit ook probiotica in, kan geen kwaad en is misschien zelfs wel prettig.
Ze krijgt vooral tammenga, kivo, alaska en carnibest. Ik heb het eens nagekeken en er zit wel redelijk veel calcium in deze kvv’s in vergelijking met anderen. Meestal tussen de 0,6 en 2%. Alleen carnibest is een beetje minder.

Ik moest toevallig vandaag eten gaan bijhalen en heb nu eens wat andere merken genomen. Wolf’s menu en farmfood (zit geen bot in, maar calciumsupplement) en energique veterinary diets (rond de 0,5% calcium).

Maar ik weet niet echt hoeveel de standaard is, vanaf welke hoeveelheden is het veel/weinig? :???:

Heb ook het enzymensupplement met probiotica besteld.

Ben benieuwd of ik verschil ga zien, anders wordt het toch even geen kvv vrees ik…
Lara15
1-ster
1-ster

Bericht door Lara15 »

Oeps.. ik lees net dat blijkbaar het calciumgehalte niet veel zegt, maar je echt de hoeveelheid bot moet bekijken.

Dat vind ik dan weer enkel terug van tammenga en kivo. Deze bevatten 15% bot.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Lara15 schreef: di 29 jul 2025, 20:47 Oeps.. ik lees net dat blijkbaar het calciumgehalte niet veel zegt, maar je echt de hoeveelheid bot moet bekijken.

Dat vind ik dan weer enkel terug van tammenga en kivo. Deze bevatten 15% bot.
Dat is niet zoveel maar 15% bot van rund, paard is anders als 15% bot van kip, kwartel, eend.

10% gekookt bladgroenten toe gaan voegen is ook een goed idee. Dat is heel erg gezond en goed voor de darmflora.

Plaats reactie