KVV kitten

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: KVV kitten

Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

Rik01 schreef: do 28 aug 2025, 18:06 Ai, ze zijn al kieskeurig ::)
Zijn ze wel natvoer gewend?
Welk merk en type KVV?

Yuna lust hier bv helemaal geen vis. Het kan dus ook net het type/soort KVV zijn. Maar gelukkig had ik dat hier niet en aten ze het KVV wel direct goed. Zit net even terug te kijken en ik was al bij 3 maanden begonnen met af en toe een KVV maaltijd (toen een haaksbarf worst).

Je kunt inderdaad de brokjes gewoon eens even weg zetten (daar krijgen ze niets van) en dan kijken of ze toch gaan knabbelen aan de KVV. Zou ik overigens standaard al wel doen hoor. Brokjes weg en dan KVV neerzetten zodat ze niet denken "O, daar staan de brokjes".
Ik heb haaksbarf kip neergezet.
Volgens mij gaf de fokker af en toe Royal canin natvoer. Ik heb net een paar schepjes daarvan door de KVV gedaan. Poesje at wel wat meer, maar nog niet veel. Kater liep nog steeds weg..
Ze moeten ook nog wel wennen hier, want ze schrikken bij ieder onbekend geluid weg..
Dus misschien is het nog iets te vroeg en kan ik het beter proberen als ze wat meer gewend zijn hier.
Rik01
4-sterren
4-sterren

Bericht door Rik01 »

O ja, ze zijn er natuurlijk nog maar net. Dat gaat dan wel goedkomen :biggrin2:
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

Rik01 schreef: do 28 aug 2025, 18:17 O ja, ze zijn er natuurlijk nog maar net. Dat gaat dan wel goedkomen :biggrin2:
Ja misschien moet ik niet alles tegelijk willen 😊 katertje had wel trek, dus maar weer even de brokjes neergezet. Daar ging hij gelijk op af.
Ze zijn allebei nog zo schrikkerig, dat en verhuizen en nieuw voer misschien net teveel is. Dus ik laat het nog maar even zo en zal het over een tijdje weer proberen. Misschien eerst proberen om te wisselen naar een betere brok en als ze hier een tijdje zijn de KVV weer introduceren.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Kijk binnen een paar dagen maar eens.
En probeer anders eens gewoon een stukje kipfilet oid. Misschien lusten ze dat wel en dan weet je of het aan het rauwe ligt of aan de kvv oid.

En in het begin zal het idd met hapjes per keer gaan. Wil je het anders eens wegen?
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

pearlsofpassion schreef: do 28 aug 2025, 21:04 Kijk binnen een paar dagen maar eens.
En probeer anders eens gewoon een stukje kipfilet oid. Misschien lusten ze dat wel en dan weet je of het aan het rauwe ligt of aan de kvv oid.

En in het begin zal het idd met hapjes per keer gaan. Wil je het anders eens wegen?
Ik heb nu toevallig voor onszelf vanavond kipdijfilet. Kan ik ze daar gewoon een stukje van geven?
Ik vind het nog wel een beetje lastig icm brokjes. Ik wil niet dat ze zonder brokjes zitten nu, maar ook niet dat ze te vol zitten en KVV niet proberen te eten..
pearlsofpassion
Moderator

Geef het wat tijd. Misschien gaat hij vanzelf er ook wat van eten. En het poesje eet al iets.
Kijk even of het vanzelf komt. Iets forceren kan altijd later nog.
Als je je er druk in maakt gaat het zeker niet, want ze voelen dat. Dus rustig blijven is de boodschap. ;)

Ik vermoed dat het al na etenstijd is, maar ja, je mag gewoon een stukje van je eigen vlees geven. Rauw.
Alleen geen varken geven.
En snijdt het in het begin een beetje in reepjes oid.
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

pearlsofpassion schreef: vr 29 aug 2025, 23:21 Geef het wat tijd. Misschien gaat hij vanzelf er ook wat van eten. En het poesje eet al iets.
Kijk even of het vanzelf komt. Iets forceren kan altijd later nog.
Als je je er druk in maakt gaat het zeker niet, want ze voelen dat. Dus rustig blijven is de boodschap. ;)

Ik vermoed dat het al na etenstijd is, maar ja, je mag gewoon een stukje van je eigen vlees geven. Rauw.
Alleen geen varken geven.
En snijdt het in het begin een beetje in reepjes oid.
Gisteren idd wat stukjes kip geprobeerd. Poesje heeft er aantal stukjes van gegeten en vond het lekker. Katertje heeft er aan geroken en verder niks.
Vanmorgen waren de brokjes op toen ik beneden kwam en heb ik wat natvoer geprobeerd. Poesje ook hiervan wat gegeten, maar katertje ook niks. Die wilt vooralsnog enkel de brokjes..
Rik01
4-sterren
4-sterren

Bericht door Rik01 »

Oei. Katertje is echt kieskeurig.
Eten ze wel verschillende brokjes of is hij ook echt 'hooked' aan 1 soort?

Daar zul je echt werk van moeten maken. Nu overigens nog niet hoor... ze zijn er net een paar dagen. Maar als ze eenmaal een beetje gewend zijn...

Ik weet niet of katten op zo’n jonge leeftijd al zulke meester manipulators zijn, maar zodra ze wat ouder zijn weten ze precies hoe ze jou moeten bespelen ;)
Ik wil niet dat ze zonder brokjes zitten nu, maar ook niet dat ze te vol zitten en KVV niet proberen te eten..
Een leeg bakje is echt geen ramp. Staat het een uurtje (of twee) leeg, dan is dat meestal helemaal niet erg. Voor kittens jonger dan 3 maanden ligt dat anders, omdat ze door hun hoge energiebehoefte en kwetsbare bloedsuiker sneller last kunnen krijgen. Maar vanaf ongeveer 3 maanden kunnen hun lichaampjes al prima omgaan met een korte eetpauze.
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

Rik01 schreef: za 30 aug 2025, 10:33 Oei. Katertje is echt kieskeurig.
Eten ze wel verschillende brokjes of is hij ook echt 'hooked' aan 1 soort?

Daar zul je echt werk van moeten maken. Nu overigens nog niet hoor... ze zijn er net een paar dagen. Maar als ze eenmaal een beetje gewend zijn...

Ik weet niet of katten op zo’n jonge leeftijd al zulke meester manipulators zijn, maar zodra ze wat ouder zijn weten ze precies hoe ze jou moeten bespelen ;)

Een leeg bakje is echt geen ramp. Staat het een uurtje (of twee) leeg, dan is dat meestal helemaal niet erg. Voor kittens jonger dan 3 maanden ligt dat anders, omdat ze door hun hoge energiebehoefte en kwetsbare bloedsuiker sneller last kunnen krijgen. Maar vanaf ongeveer 3 maanden kunnen hun lichaampjes al prima omgaan met een korte eetpauze.
Ze hebben vanuit de fokker enkel de Royal canin kittenbrokjes gekregen. Ik heb daarvan ook 1 zak gehaald, zodat ze in het begin dezelfde brokken zouden krijgen, gezien de verhuizing al spannend genoeg is.
Ik heb ook een zak orijen in huis die ik langzaam aan wil gaan introduceren, zodat ze daar op over gaan.

Maa katertje is idd erg kieskeurig. Poesje heeft al wel van KVV, rauwe kip en natvoer gegeten. Niet heel veel, maar wel een paar hapjes.
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

Hier ben ik weer even voor advies..

Ze zijn nu inmiddels een week of 3 bij ons. KVV heb ik even gelaten en ben eerst begonnen met kwalitatievere brok en natvoer. Paar dagen Orijen gemengd met de RC kitten, maar dat was geen succes; de orijen brok lustten ze niet. In de ochtend en avond wat natvoer van Edgard Cooper. Vorige week woensdagochtend Feringa natvoer geprobeerd. Daar gingen ze beiden van aan de diarree en poesje begon ook te spugen. Ontlasting bij haar was echt heel dun en na 2x ook gespuugd te hebben voor de zekerheid even laten checken bij de dierenarts, maar niks aan de hand. Weer even paar dagen volledig teruggegaan naar Royal canin brok icm natvoer. Ontlasting werd wel wat beter, maar nog niet zoals het hoort. Afgelopen week bij zooplus wat betere natvoeren besteld en proefverpakking purizon brok en ergens anders Power of Nature. Na aantal dagen de RC brok gaan mengen met Purizon. Ze eten het allebei erg goed. Natvoer gaat bij de kater beter dan bij het poesje. Ik zet per moment 40gr natvoer neer en kater eet het allemaal op; poesje eet eventjes en is dan klaar en heeft dan 15gram gegeten.. Later loopt ze wel terug en eet ze er nog wat van, maar heb het idee dat het niet van harte gaat..
De ontlasting bij de kater is hartstikke prima.. Bij het poesje blijft het wat brijig. Niet echt diarree, maar ook niet zoals het moet. Ze gaat 1-2 keer per dag, dus ook niet zoveel meer..

Qua brok zou ik liever naar de power of nature willen, omdat ik die samenstelling wat beter vind dat de purizon. is het verstandig dit nu te wisselen?

Het allerliefst zou ik overgaan op KVV, omdat ik denk dat het poesje gewoon erg gevoelige darmen heeft en dat misschien dan toch het beste is. Alleen zit ik nog steeds met de voermomenten in mijn maag.. Ik kan ze drie voermomenten per dag aanbieden, maar meer wordt lastig. Ze zijn nu bijna 5 maanden.. Redden ze het dan al met 3 eetmomenten per dag? Ik merk nu al wel dat ze 's nachts nauwelijks brokjes eten.
Bij bibi zag ik dat ze vanaf 4 maanden 35gr per kilo lichaamsgewicht mogen. Dat zou dan komen op 87,5 gram per dag. Verdeeld over 3 maaltijden is dat 30 gram per maaltijd. Is dat niet erg weinig?
pearlsofpassion
Moderator

Dat lijkt me veel te weinig ja.
Hoeveel natvoer eten ze nu? Als je gewoon het natvoer gaat vervangen, kan je uitgaan van de helft in kvv. Maar in principe mogen kittens nog onbeperkt eten.

En in eerste instantie zal je voor het katertje toch een deel kvv met een deel natvoer moeten mengen. Dat kan allemaal op het oog.
Pas als er eentje te dik zou worden kan je gaan afwegen. Maar als er altijd brokken staan is dat toch nogal nutteloos.
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

pearlsofpassion schreef: do 18 sep 2025, 06:06 Dat lijkt me veel te weinig ja.
Hoeveel natvoer eten ze nu? Als je gewoon het natvoer gaat vervangen, kan je uitgaan van de helft in kvv. Maar in principe mogen kittens nog onbeperkt eten.

En in eerste instantie zal je voor het katertje toch een deel kvv met een deel natvoer moeten mengen. Dat kan allemaal op het oog.
Pas als er eentje te dik zou worden kan je gaan afwegen. Maar als er altijd brokken staan is dat toch nogal nutteloos.
Ze krijgen momenteel 50 gram natvoer in de ochtend en 50gr natvoer in de avond. Verder staat er de power of nature brok. Gok dat ze daarvan ongeveer 60 gr per dag eten.
Met het poesje gaat het qua ontlasting goed. Eigenlijk al gelijk toen ik afgelopen vrijdag startte met de PoN brok. Echter is de ontlasting van de kater nu weer aan de zachte/dunne kant..

Van de week eerst nog een keer beetje versvoer van Bibi geprobeerd, maar dat moesten ze allebei niet echt.
Ook nog een keer rauwe kipfilet aangeboden en de kater at dat nu ook :)
Ik blijf nog even op de brok/natvoer en hoop dat de ontlasting van de kater wat beter wordt. Na de herfstvakantie ga ik ze proberen over te zetten naar KVV. Al vind ik 3 voermomenten op een dag nog weinig. Ik heb het gisteren geprobeerd met natvoer. In de ochtend om 7u kregen ze beiden 100gr. Maar tot 17u redden ze het niet. Om 15u hadden ze alweer trek. Gisteren was er gelukkig iemand thuis, maar normaal gesproken is er tot 16.30 niemand thuis.
Dus ik ben er nog niet helemaal over uit wanneer de beste tijd is om over te gaan op Kvv en 3 voermomenten.. Misschien toch maar richting het jaar?

Hebben jullie daar nog tips in?
pearlsofpassion
Moderator

Die slappe ontlasting is niet zo abnormaal van natvoer.
Op kvv zou dat beter moeten zijn.

Eerst maar eens zien dat je dingen qua vlees vind dat je kater lust. Eens je voldoende hebt kan je vlot gewoon kvv geven als je nu natvoer geeft.

Zelf samenstellen is geen optie voor je? Dat eten ze vaak vlotter dan kvv.
En anders gewoon regelmatig wat spiervlees aanbieden. Zo ben ik ook begonnen. Kunnen zowel jij als de kittens wat wennen. Tot jullie allemaal klaar zijn voor de overgang.

Plaats reactie