KVV MUSH VAISTO in Zweden

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Plaats reactie

tbtirza
1-ster
1-ster

Bericht door tbtirza »

Hallo allemaal,

Sinds kort lid van dit forum aangezien we zo'n 5 weekjes geleden twee katertjes in huis hebben genomen :)
Ze zijn nu 16 weekjes oud en ik had ze over op MUSH VAISTO. Een KVV (pre-mix ) van rund en kip dat hier in Zweden makkelijk te verkrijgen is.

Echter, 1 van de katertjes kreeg obstipatie. Nu weet ik dat harde ontlasting mag; maar hij moest heel veel moeite doen voor twee harde knikkers. Daarom toen toch weer kwalitatief natvoer gaan geven.

Nu twijfel ik een beetje wat ik moet gaan doen aangezien er meerdere dingen zijn waar ik over twijfel.
1.) MUSH VAISTO CAT heeft maar 3 smaken: Rund&kip / rund&varken /varken&kip. Ze zeggen dat de varkens die geslacht worden gecontroleerd worden op het virus en dat de kans minimaal is dat de kat dit virus zou kunnen krijgen door dit voer. Echter.. durf ik geen varken te geven.
2.) Er zou ook een hoge dosis jodium in zitten --> wat op de langere termijn de schildklier kan benadelen. Kan dit ook gelinkt worden aan obstipatie?
3.) Obstipatie
4.) SMAAK is een ander merk KVV maar dit vinden ze niet zo lekker.

Nu is mijn vraag eigenlijk: Weet iemand andere KVV merken die in Zweden te koop zijn? Ik heb een ouder topic doorgelezen maar daarvan werken de links niet meer.

Misschien is mijn verhaal niet helemaal duidelijk dus vraag gerust naar meer informatie. Ik weet ook dat dit voornamelijk een forum is voor BARF maar ik wil eerst een goede basis van KVV zodat ik vanuit daar misschien wat meer kan uitbreiden.

Groetjes Tirza.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Re: KVV MUSH VAISTO in Zweden

Bericht door Anne in Zweden »

Hai! Leuk, nog meer Zweden op het forum! Waar woon je? Ik laat altijd barf uit Nederland komen 2x per jaar. Er is vandaag net geleverd maar in januari bestel ik weer.

Zou je Mush voor honden kunnen voeren en dat aanvullen met taurine? In supermarkten is ook Klass Foder verkrijgbaar, maar ik weet niet of dat ook geschikt is voor katten. Eventueel zou je de Mush kunnen aanvullen met goed spiervlees uit de supermarkt om de ontlasting wat zachter te maken. En kijk eens of er een elandenjager in buurt is die je een paar kilo vlees wil verkopen.
tbtirza
1-ster
1-ster

Bericht door tbtirza »

Hej, hoi.
Wij wonen tussen Gävle en Uppsala. En jullie?
Ik dacht dus inderdaad ook wat meer richting de honden variant te gaan maar ik ben nog te onervaren om dat goed te doen! En ik kan qua KVV niet zoveel vinden.
Taurine zit vooral in harten toch?
Klass Foder nog nooit van gehoord of gezien. Genoeg jagers hier in de buurt voor af en toe een hapje BARF maar ik wil toch eerst eens KVV goed op de rit hebben.

Dan heb je vast meer dan 2 katten als je BARF uit NL laat komen ;D Waarom haal je het uit NL als ik vargen mag?
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Nul ervaring met katten, maar hier in Noorwegen is VOM populair, misschien ook in Zweden verkrijgbaar?
tbtirza
1-ster
1-ster

Bericht door tbtirza »

Ja, VOM is hier ook te verkrijgen maar ook maar in 2 smaken, namelijk: Kip/koeienlever/zalm & kip/ koeienlever.
Weinig afwisseling dus ook en ik moet eerlijk zeggen dat dat hier minder goed verkrijgbaar is. Verschilt nog weer per locatie.
Chouka
5-sterren
5-sterren

Bericht door Chouka »

tbtirza schreef: ma 15 sep 2025, 19:48 ... Genoeg jagers hier in de buurt voor af en toe een hapje BARF maar ik wil toch eerst eens KVV goed op de rit hebben.

...
Is het dan een oplossing om een vleesmolen te kopen en zelf je KVV te maken? Wel een vleesmolen die ook bot kan malen.
Kromfohrlanders
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kromfohrlanders »

Geen idee qua katten en KVV in Zweden... helaas.
Maar die Mush klinkt niet heel verkeerd, dus ik zou dat denk ik mengen met wat gehakt (of spiervlees/filet of hart wat je zelf klein snijd/maalt) zodat het de obstipatie wat tegen gaat. Hoe meer spiervlees/orgaan, hoe slapper de ontlasting doorgaans.

Mocht je geen betere KVV's vinden is een dergelijke combi mogelijk een idee.

Karen
tbtirza
1-ster
1-ster

Bericht door tbtirza »

Dat is inderdaad een goede tip. Ik heb van de week stukjes rauwe kipfilet en een beetje rundergehakt ( niet tegelijk ) geprobeerd, gewoon om te kijken of ze het aten en dat ging prima.
Grappig om te kauw techniek te zien veranderen bij BARF.

Tevens heb ik Deense site gevonden die BARF & KVV verkoopt en verstuurd naar Zweden. https://www.fodergrossisten.dk/shop/frontpage.html

Het is een verkooppunt van de Nederlandse Kiezebrink met honden en katten BARF. ( Let wel: de BARF produkten staan onder ''hond'' en niet alle BARF / KVV is geschikt voor katten.)

Ik hoop over 2-4 week eens te bestellen, als de verzendkosten een beetje normaal blijven tenminste ::)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Ik zou de Mush inderdaad voorlopig gewoon aanvullen met spiervlees of gehakt uit de supermarkt, om de ontlasting goed te krijgen. Dan krijgen ze toch alle belangrijke stofjes binnen.

Hou me op de hoogte als je op die Deense site bestelt! Ben erg benieuwd hoe hoog de transportkosten liggen.

Ik woon trouwens in de buurt van Sollefteå, dus nog iets verder naar het noorden, vanaf jullie gezien.
tbtirza
1-ster
1-ster

Bericht door tbtirza »

Ja, zal ik doen. Nadeel is alleen dat hij per bestelling 'de beste verzendoptie' bekijkt en die voorsteld.
Hij kon me geen standaard prijsopgave geven van bv 5-10 of 15 kg.

Sollefteå is idd nog wat noordelijker!
Waarom bestel jij uit NL en geef jij geen MUSH bijvoorbeeld?
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

tbtirza schreef: vr 19 sep 2025, 20:34 Ja, zal ik doen. Nadeel is alleen dat hij per bestelling 'de beste verzendoptie' bekijkt en die voorsteld.
Hij kon me geen standaard prijsopgave geven van bv 5-10 of 15 kg.

Sollefteå is idd nog wat noordelijker!
Waarom bestel jij uit NL en geef jij geen MUSH bijvoorbeeld?
Omdat ik barf wil voeren en geen KVV. Ik bestel dus ongemalen botten, spiervlees en organen, omdat de honden dan lekker wat te knagen en knabbelen hebben. Maar geschikte botten zijn er in Zweden bijna niet te krijgen; het hele concept van barfen staat hier nog erg in de kinderschoenen. KVV is al wat bekender dankzij Klass en Mush. Ik bedenk me net dat vrienden van ons ook een soort KVV voeren aan hun (slede)honden, maar dat wordt lokaal geproduceerd en volgens mij is totaal onbekend wat erin zit en in welke verhoudingen bot/vlees/orgaan. Maar ik zal eens vragen, misschien is dat ook nog iets voor jouw katten.
tbtirza
1-ster
1-ster

Bericht door tbtirza »

Nou, ik heb besteld bij de Deense site die ik eerder beschreef. Verzendkosten vielen niet echt mee ( koers Deense Kroon - Zweedse Kroon ) ::)
Ik was nu 400 sek kwijt voor alleen het verzenden en mijn bestelling is zo'n 10 kg ( waarvan 8 kg vlees en 2-3 kg gekoelde attributen. ( Die gekoelde attributen zijn verplicht te bestellen bij bevroren producten, en kost 90 sek. )

Morgen wordt het thuis geleverd en ben heel benieuwd. Ik hoop maar dat de katers er van smullen!

Gisteren een stukje elanden hart bemachtigd na de jacht maar daar durfden ze zich nog niet aan te wagen ;D
Texprolven
1-ster
1-ster

Bericht door Texprolven »

Katten zijn altijd nogal kieskeurig wat eten betreft.
Bellis
1-ster
1-ster

Bericht door Bellis »

tbtirza schreef: zo 14 sep 2025, 21:19 Hallo allemaal,

Sinds kort lid van dit forum aangezien we zo'n 5 weekjes geleden twee katertjes in huis hebben genomen :)
Ze zijn nu 16 weekjes oud en ik had ze over op MUSH VAISTO. Een KVV (pre-mix ) van rund en kip dat hier in Zweden makkelijk te verkrijgen is.

Echter, 1 van de katertjes kreeg obstipatie. Nu weet ik dat harde ontlasting mag; maar hij moest heel veel moeite doen voor twee harde knikkers. Daarom toen toch weer kwalitatief natvoer gaan geven.

Nu twijfel ik een beetje wat ik moet gaan doen aangezien er meerdere dingen zijn waar ik over twijfel.
1.) MUSH VAISTO CAT heeft maar 3 smaken: Rund&kip / rund&varken /varken&kip. Ze zeggen dat de varkens die geslacht worden gecontroleerd worden op het virus en dat de kans minimaal is dat de kat dit virus zou kunnen krijgen door dit voer. Echter.. durf ik geen varken te geven.
2.) Er zou ook een hoge dosis jodium in zitten --> wat op de langere termijn de schildklier kan benadelen. Kan dit ook gelinkt worden aan obstipatie?
3.) Obstipatie
4.) SMAAK is een ander merk KVV maar dit vinden ze niet zo lekker.

Nu is mijn vraag eigenlijk: Weet iemand andere KVV merken die in Zweden te koop zijn? Ik heb een ouder topic doorgelezen maar daarvan werken de links niet meer.

Misschien is mijn verhaal niet helemaal duidelijk dus vraag gerust naar meer informatie. Ik weet ook dat dit voornamelijk een forum is voor BARF maar ik wil eerst een goede basis van KVV zodat ik vanuit daar misschien wat meer kan uitbreiden.

Groetjes Tirza.

Hi, net nieuw hier. Ook wij wonen in Zweden. Hebben 2 kittens van 12 weken die ik zo veel mogelijk rauw wil voeren (voor nu een combi van vers /diepvries vlees voor humaan gebruik en kvv uit de dieren winkel.

Ik heb hier in de plaatselijke dierenwinkel kvv van Rauh! gekocht. Dat zijn ingevroren 'sjoelschijven'/medaillons. in 3 'smaken': kip, lam en rund/rendier. Blijkt echter 'complementary' te zijn. Dus aanvullend. Is een Fins merk (vandaar Rendier). Het eigenlijke complete maaltijd is een combi kip/zalm. Ik heb echter een beetje moeite met zalm, omdat kweekzalm doorgaans vol met zooi zit.

Van Mush Vaisto hadden ze hier nu enkel in de varianten met varken en die wilde ik ook niet.
Heb wel gevriesdroogde brokken van kip/rund maar allemachtig wat een raar spul is dat. Hoe lang ik het ook in water laat weken, echt lekker neemt het geen water op en blijft een haast onkouwbare brok. 1 van de kittens vind dat niet te doen, dus knip ik het aan stukken.

Verder ben ik vooral zelf benieuwd of de combi die ik ze geef alles bevat. Zal daarvoor wel een nieuw draadje openen. Maar leuk om hier andere 'Barfers' (klinkt zo vies!) tegen te komen die ook in Zweden wonen. (wij wonen in Värmland)

Plaats reactie