Help....wat kan ik nog doen tegen artrose!!

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

AvH
1-ster
1-ster

Bericht door AvH »

Hallo,

Sinds vandaag ben ik nieuw hier, omdat ik zie dat hier veel kennis er ervaringsdeskundigen zitten.
Bij voorbaat mijn excuus als dit onderwerp al vaak behandeld is (waarschijnlijk wel)

We hebben een Newfoundlander van 10 jaar met flinke artrose en spondylose. Dit is vastgesteld door verschillende onderzoeken, scan en foto`s. Ze krijgt dagelijks Meloxidyl, Gabapentine. Supplementen, Doils, Consequin en Collageen type 2.
Sinds dit weekend zijn we gestart met infrarood licht therapie.
Omdat ze pijn heeft beweegt ze weinig en is dus te zwaar. Uiteraard ben ik minder gaan voeren, maar als ze afvalt verliest ze ook spierweefsel. Daarom gaan we ook starten met hydrotherapie. Ze krijgt dagelijks 600 gram KVV van Kivo (ik wissel af met 5 verschillende dier soorten en groenteworst) Ik twijfel om 1 maaltijd per dag te vervangen door Vibrac Veterinary HPM Joint & Mobility. Omdat deze deze rijk is aan eiwitten en aan gewrichts ondersteunende stoffen zoals omega 3 en zo.

Mijn vraag is eigenlijk, hebben jullie tips of kunnen jullie iets aanraden wat mogelijk (echt) goed kan helpen om te artrose af te remmen en/of de pijn te verlichten. Zit beetje met m`n handen in het haar....we willen haar een zo prettig mogelijke oude dag geven.
Tijdens mij zoektocht kwam ik collageen capsules van Now tegen. Deze lijken goed werkzaam te zijn, maar zijn eigenlijk voor mensen. Weet niet of ik dit dan veilig aan mijn hond mag geven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nog snel een andere vraag, omdat ze moeilijk opstaat hebben we overal in huis kleden liggen. Maar deze helpen niet voldoende of schuiven toch weg. Heeft iemand hier een tip voor een echt groot antislip kleed speciaal voor honden. Ik weet dat veel mensen gewoon een rol tapijt kopen bij bijv Leen Bakker. Dat hebben wij ook wel eens gedaan, maar op een gegeven moment gaat dat toch ook opkrullen.

Sorry, voor de vele vragen in mijn eerste post.... :-[
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Help....wat kan ik nog doen tegen artrose!!

Bericht door Lizzy »

Ohw wat een narigheid, artrose :'(

Ik heb even naar de brokken zitten kijken en dit zit er in:

Gedehydreerd varkens- en gevogelte-eiwit, rijst, bonenschillen, gehydrolyseerde varkens- en gevogelte-eiwitten, lignocellulose, erwten, lijnzaad, visolie, aardappelzetmeel, dierlijke vetten, mineralen, fructo-oligosacchariden, psylliumvezels (Plantago (L.) spp.), biergist, gedroogde bietenpulp, chondroïtinesulfaat, gehydrolyseerde schaaldieren (bron van chitosan), Lactobacillus acidophilus.

Ik word daar nou niet direct blij van ofzo. Eigenlijk heel erg niet blij.

Ik zou zelf kiezen om gewoon zelf een goede hoog gedoseerde omega 3 capsule bij te gaan geven. Ik weet niet wat je bedoelt met Doils? Visolie? In een fles? Je kunt capsules geven zoals deze: https://www.vitals.nl/producten/vetzure ... re-epa-dha. Begin met 1 en kijk of 2 ook wil lukken (sommige honden krijgen diarree).

Verder kun je nog Boswellia proberen. En Duivelsklauw. Ik zou zelf nog acupunctuur proberen. Dat werkte bij Fritzi wel heel goed. Ik weet niet waar je woont maar binnen een bepaald gebied komt Kirsten bij je thuis. Wat voor Fritzi en Sjoerd echt een uitkomst was/is. https://acupunctuur.qivet.nl/?fbclid=Iw ... -iDccuO7Sg
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik zweer ook bij een osteopaat. Door pijn gaan ze vaak compenseren en gaat alles vast zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

AvH
1-ster
1-ster

Bericht door AvH »

Lizzy schreef:Ohw wat een narigheid, artrose :'(

Gedehydreerd varkens- en gevogelte-eiwit, rijst, bonenschillen, gehydrolyseerde varkens- en gevogelte-eiwitten, lignocellulose, erwten, lijnzaad, visolie, aardappelzetmeel, dierlijke vetten, mineralen, fructo-oligosacchariden, psylliumvezels (Plantago (L.) spp.), biergist, gedroogde bietenpulp, chondroïtinesulfaat, gehydrolyseerde schaaldieren (bron van chitosan), Lactobacillus acidophilus.

Ik zou zelf kiezen om gewoon zelf een goede hoog gedoseerde omega 3 capsule bij te gaan geven. Ik weet niet wat je bedoelt met Doils? Visolie? In een fles? Je kunt capsules geven zoals deze: https://www.vitals.nl/producten/vetzure ... re-epa-dha. Begin met 1 en kijk of 2 ook wil lukken (sommige honden krijgen diarree).

Verder kun je nog Boswellia proberen. En Duivelsklauw. Ik zou zelf nog acupunctuur proberen. Dat werkte bij Fritzi wel heel goed. Ik weet niet waar je woont maar binnen een bepaald gebied komt Kirsten bij je thuis. Wat voor Fritzi en Sjoerd echt een uitkomst was/is. https://acupunctuur.qivet.nl/?fbclid=Iw ... -iDccuO7Sg
Lizzy schreef: ma 08 jun 2026, 11:39 Ohw wat een narigheid, artrose :'(

Dank voor je reactie. Artrose is echt een ellende, dit beperkt haar zo ontzettend in heel haar doen en laten.

Over de brok lees ik veel zeer positieve ervaringen, vandaar dat mijn keus daarop gevallen was. Heb het ook overlegd met mijn dierenarts en die zegt dat het qua gewichtsbeheersing èn artrose een goede keus is. En nee, hun verkopen deze niet in de praktijk ;) Ik zal me er nog eens wat verder in verdiepen.

Doils Joint is inderdaad een visolie die een hoge concentratie omega 3 bevat.

Bij de praktijk voor hydrotherapie kunnen ze evt ook dry needling en allerlei andere behandelingen uitvoeren, dus even afwachten wat daar uit komt.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Hai, en welkom hier. Wat een ellende, joh. Ik zit zelf met een hond van 9 die hartstikke stijf is in de voorhand (waarschijnlijk als gevolg van compensatie van hoge patella's in de achterpoten) en heb ook al van alles geprobeerd. Vroeger gaf ik (aan andere honden die slecht gingen lopen door artrose of spondylose) altijd Flexijoint, maar dat kan alleen in Engeland besteld worden, geloof ik, en mijn vaste adres verstuurt het niet meer naar EU-landen vanwege Brexit-perikelen. Ik heb nu wel iets soortgelijks gevonden wat makkelijk verkrijgbaar is in Zweden, met eveneens veel duivelsklauw erin (Flexi Relief voor paarden). Dat krijgt mijn hond sinds een dag of tien, en ik merk inmiddels dat hij makkelijker opstaat, meer betrokken is bij wat er om hem heen gebeurt, soms zelfs in een galopje naar zijn ochtendhapje komt gerend. Dat heeft hij al heel lang niet meer gedaan :D

Dus misschien kan duivelsklauw iets doen voor je hondje?

Qua gladde vloeren: kun je bij Ikea niet iets vinden om de gladheid weg te nemen? Ze hebben daar vloerkleden in verschillende maten en kleuren, en als je er een antislipmat onder legt, moet de boel wel blijven liggen, lijkt me. Zelf hebben we jaren geleden al een soort stroef vinyl (of zo) op het laminaat geplakt, omdat onze honden anders alle kanten op gleden. Ik weet niet meer hoe dat vinyl heet (en of het vinyl is), maar als je naar een bouwmarkt of tapijtgigant gaat, vind je waarschijnlijk wel iets in die geest.

Sterkte met je newfie, ik hoop dat je nog iets kunt vinden om het leven aangenamer te maken voor haar. :-*
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Wat bij mijn overleden hond erg goed hielp was chinese kruiden van de huisdierendokter. Rejoint, drynaria en back- motion. We begonnen toen ze 12 was. Ze zakte door haar achterpoten en kon alleen nog opkomen als we hielpen. Ze had toen jaar atrose. Eerlijk gezegd waren we bang dat we haar moesten laten inslapen. Maar toen zijn we dat gaan geven als laatste hoop. En na 1 week kon ze zelf zonder hulp op komen. ... door de back-motion. En zodra de andere hun werk gingen doen kon ze alles weer. Ze is paar weken voor haar 15 de verjaardag overleden.

Ik ben dus echt een fan van deze chinese kruiden.. trouwens op alle kruiden die ik in loop van de jaren heb gebruikt.. van ze.
Bij onze vorige duitse herder heeft het ook geholpen. Die kon weer over een hekje springen en werd ook weer soepeler in bewegen. Helaas heeft zij er niet lang plezier van gehad en weten we niet of ze er oud mee was geworden omdat zij aan kanker overleed.

Je kan ze een mail sturen met je verhaal ,als je belangstelling hebt. Ze geven altijd goed advies welke kruiden in jou geval goed zijn. Staan ook veel revieuws bij de kruiden.

Plaats reactie