Knobbeltje

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Knobbeltje

zurca
5-sterren
5-sterren

Knobbeltje

Bericht door zurca »

Dinsdagavond ontdekte ik bij Pippa een knobbeltje. Bij de achterste tepel. :-X

Pippa is inmiddels bijna 8 jaar, niet gecastreerd en wordt zo om de 6 maanden loops. De loopsheid verloopt altijd normaal, vind ik. Je merkt haast niet dat ze loops is, verliest weinig bloed. Ze markeert wat meer en is wat meer geïnteresseerd in andere luchtjes.
Na een week of 8 is ze wel wat schijnzwanger. Beetje pieperig, beetje dikkere melkklieren. Soms een dag niet willen eten. Dit gedrag is in de loop der jaren niet ernstig veranderd...

Goed, terug naar het knobbeltje, ik schrok mij natuurlijk rot. Ze is niet echt een knuffelhond dus geen idee hoe lang het er al zit. Het is zo groot als een erwtjes.
Gisteren (donderdag)naar de dierenarts.
En eerlijk...ik ben ff tja geen idee...
Hij heeft gevoeld, mijn (bovenstaand verhaal) aangehoord. Hij gaf aan, geen paniek, rustig aan, goed in de gaten houden. Groeit het? Aan de bel trekken...
Hij maakte zich meer zorgen om de schijndracht en bmo... Wat ik zo tussen de woorden door "hoorde " was dat hij liever zou castreren dan dat knobbeltje, nu, verwijderen.

En nu ben ik totaal in verwarring.

Zijn er hier mensen met een teefje dat een knobbeltje bij de tepel heeft/ heeft gehad? Wat zei jullie DA? Wat hebben jullie gedaan?
En dan die castratie? Natuurlijk ben ik mij bewust van een BMO, ook een gesloten BMO. Toch overwegen om alsnog te laten castreren?

Pffff volgende hond wordt een reu.. ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Knobbeltje

Bericht door Lizzy »

Mijn dierenarts haalt bobbeltjes daar het liefst weg. Geen biopt, te vaak onduidelijke uitslag (wel als er bultjes op andere plekken zitten). Ja en castratie... Dit is een lastige. Ik denk zo maar dat mijn dierenarts zou adviseren om gelijk te laten castreren, bij het verwijderen van het bultje. Maar, ben daar niet 100% zeker van. Volgens mij heeft Marije dit ook ooit aan de hand gehad, ik vraag haar ff!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik vond deze: https://www.cvsvets.com/health/conditio ... st-tumours

Ik vermoed dat mijn dierenarts er hetzelfde in staat. En als ik dit lees, geloof ik ook niet dat ik ging zitten afwachten tot het groeit.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik zou het weg laten halen en onderzoeken. Ook het risico op bmo zou ik op deze leeftijd niet willen ik zou zou haar laten castreren. Als ze niet schijnzwanger zou zijn is het een ander verhaal maar dat verhoogt het risico aanzienlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ik zou ook niet afwachten, maar gelijk weg laten halen en tevens castreren.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Jullie schrijven wat mijn gedachten ook is...
Waarom met een knobbeltje op deze plaats gaan zitten wachten?! De kans op verspreiding lijkt mij dan alleen maar groter worden..

Dat teefjes die schijnzwanger worden een grotere kans op BMO hebben wist ik niet, goed om mee te nemen in de overweging!
Ik moet eerlijk zeggen dat wat mij wat terughoudend maakt met castreren is haar vacht :-\ Maar tja...als ik mijzelf dan voor de keus zet; niet castreren, goede vacht maar grotere kans om een BMO te missen en te laat te zijn of castreren, mogelijk slechte vacht maar geen stress meer voor een BMO.. ::)

Lizzy, ben benieuwd naar Marije haar ervaring en bedankt voor dat artikel, ga ik rustig doorlezen!
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

Ik heb bij Pip 1 keer alleen het bultje ( + dat melkpakket) laten weghalen.
De 2e keer had ze aan 2 kanten bultjes dus weer 2 melk pakketjes weg en toen heb ik haar ook laten steriliseren omdat dat aangeraden werd en ik het voor Pip ook de juiste keuze vond.
B heb ik ook laten steriliseren toen ik een bultje weg liet halen omdat ze al op leeftijd was ( dat ik toen ;D ) en ze nog in goeie conditie was en ik niet wilde wachten op een bmo en dan wellicht een hond die de operatie niet meer aankon.
Buiten de vacht heb ik absoluut geen nadelen ontdekt van sterilisatie, bij beide niet.
Bij beide zelfs voordelen voor de hond zelf dus nog steeds blij met mijn keuze.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

Wat ik nog vergat
De de 2e operatie van Pip voelde beide bultjes hetzelfde , 1 was kwaadaardig de andere goedaardig.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Bedankt Marije, dat je de moeite hebt genomen om je ervaringen te vertellen..
Je hebt een goed punt qua castratie, nu is Pippa nog in goede conditie en zou herstel toch hopelijk ook vlotter verlopen.

Als de ergste hitte voorbij is gaan we naar een andere DA met haar. Heb er een gevonden waar goede berichten over verteld worden. (En niet aangesloten is bij een Anicura oid)
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Gisteren zijn wij met Pippa naar een andere DA geweest. Grotere kliniek, veel expertise en goede ervaringen over gehoord/gelezen.

Het knobbeltje is nagekeken. Haar conclusie is dat het niets anders kan zijn dan een melkkliertumortje. Eentje die niet glad van vorm is maar nog klein. Conclusie, weghalen.
Ook zij begon gelijk over castratie. Al was er vanuit haar minder "paniek" bij dan bij de andere DA. Meer van ze gaat nu toch onder narcose...Ze gaf inderdaad wel aan ivm schijndracht dat het wel een goede optie is om nu ook te castreren.
Als de baarmoeder er netjes uitziet laten ze die zitten en halen ze alleen de eierstokken weg.

Bij de melkliertumor halen ze ook aan die kant de andere melkklieren weg. Dat komt omdat de tumor bij de laatste tepel zit en deze zitten in verbinding met de 2 voorste melkklieren. Hun ervaringen leert dat bij alleen de achterste melkklier verwijderen de kans groot is dat er bij de andere melkklieren alsnog ook tumoren ontstaan.
Dan heeft Pippa nog een bultje op haar flank, die onderzoeken ze gelijk en wordt, indien nodig, ook gelijk weggehaald..

Volgende week woensdag wordt Pippa geopereerd en ik zie er als een berg tegenop :-X

Nog tips wat ik Pippa na de operatie kan geven? Voor (extra) pijnbestrijding/herstel?
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ik begon hier kort voor een operatie (1 dag ofzo) met Nux Vomica D12 en traumeel. Fijn gemaakt en als poeder in de bek gedaan poosje voor de maaltijd.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Traumeel, dat is inderdaad een goed idee.
Dat andere ken ik niet, ga ik even opzoeken.

Zou honingzalf een idee zijn voor de wond, rn wanneer zou ik dat kunnen gaan smeren?

Ik heb haar bench alvast neergezet, die is gelijk goed gekeurd.
20260702_171424.jpg
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Zolang de wond er rustig uitziet en mooi dicht is, zou ik er niets op smeren.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

zurca schreef: do 02 jul 2026, 17:18 Traumeel, dat is inderdaad een goed idee.
Dat andere ken ik niet, ga ik even opzoeken.

Zou honingzalf een idee zijn voor de wond, rn wanneer zou ik dat kunnen gaan smeren?

Ik heb haar bench alvast neergezet, die is gelijk goed gekeurd.
20260702_171424.jpg
Nee. Daarmee verweek je juist de hechtingen. Je kunt er echt beter niks opsmeren.

Maar wow, dit is een heel andere aanpak van het bultje als "laat maar zitten, wachten we even tot het groter is" :-X ! Ik snap dat je opereren echt heel erg niet leuk en fijn vindt.... Maar je moet. En dat maakt het dan vaak weer beter te taaien, je hebt geen andere keus.... :-\ :-*
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Bleh, opereren is altijd zenuwslopend, maar wat Lizzy al zegt: laten zitten is ook geen strak idee en dus moet je wel. En achteraf ben je dan reuzeblij dat je het hebt laten doen.

Ik duim voor de grote kleine meid!

Plaats reactie