pups en vers

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re:pups en vers

sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

[quote="Lizzy"]
Ik begrijp wel dat de meeste mensen toch brokjes makkelijker vinden, maar dan zetten deze mensen hun pup toch lekker zelf over op brokken? Als je een beschrijving mee geeft hoe ze dat moeten doen, dan heeft de pup toch 8 weken maximaal kunnen profiteren van de verse voeding. Of mis ik nu iets?
[/quote]
Ja ik denk het wel,omdat ik niet denk dat brokjes erg lekker gevonden wordt door de hond als ze dat nooit gegeten hebben en dat ze er behoorlijk van aan de schijterij kunnen gaan,en ik moet zeggen dat ik beslist niet wil dat mijn pup ziek wordt van overzetten op brokken terwijl hij bij meestal onkundigen eigenaren zit.
Ik zie er ook totaal geen probleem in als de pups 3 x per dag vers krijgen dat ze slechter worden van die paar brokken die ze erbij eten,zoveel eten ze er meestal niet van de slimmerds eten veel meer vlees en besparen dat op de brokjes ;D Eigenlijk denk ik dat de verlatende pups slechter af zijn als ze nog nooit een brok hebben gegeten en daar wel op over moeten.
Ik denk niet dat je 4 weken een paar brokken kan vergelijken met een leven lang of komplete opgroeifase alleen op brokken.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 18 jan 2004, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik ben het toch niet met je eens. De overschakeling van vers naar brokken is het makkelijkste vanaf de 13de levensweek. Want dan zijn de darmen "klaar" voor de rest van het leven. Vandaar dat Dhont ook stelt dat je voor de 13de week geen steriele voeding mag geven. En ik vind dat die paar weken dus wel uit maakt... (persoonlijk).

Dus de kans dat de pup dus aan de slinger gaat is veel en veel kleiner vanaf 13 weken en het moet voor de nieuwe eigenaar niet moeilijk zijn om de pup dan over te schakelen. Zeker niet met een goeie beschrijving.

En volgens mij maak je ook meer kans dat de eigenaar vers blijft geven als je gewoon vers geeft en mee geeft.

Groetjes, Liz
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 18 jan 2004, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik ben het trouwens wel met je eens dat die paar brokken natuurlijk niet uitmaken, als ze die WEL krijgen, maar ik zie dus geen bezwaar in geen brokken geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 18 jan 2004, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

[quote="Lizzy"]
Ik ben het trouwens wel met je eens dat die paar brokken natuurlijk niet uitmaken, als ze die WEL krijgen, maar ik zie dus geen bezwaar in geen brokken geven.

[/quote]
Ik zie daar dus wel een bezwaar,ik weiger enig risico te lopen dat puppen ziek worden van overzetten op meuk omdat ze het niet gewend zijn.En aangezien zelfs mijn volwassen honden op enkele merken brokken nog aan de diaree gaan,heb ik liever dat als ze dan toch brokken moeten eten dat ze in iedergeval raad weten met die brokken.Het gros van de honden eten van hun eerste tot hun laatste hap brokken,mijn honden hebben altijd dat voordeel gehad dat ze in iedergeval de eerste 10 weken van hun leven zeker merendeels vlees hebben gekregen.De brokken worden door de pups trouwens alleen even enthousiast gegeten als ze geweekt zijn,als je ze later op droog gaat geven gebruiken ze ze meer als leuke steentjes die je in de rondte kan gooien en waar je doorheen kan glijden en die je door de lucht kan laten vliegen en dat ze dan met een leuk geluidje op de grond tikken ::) ;D De meeste mensen hebben al problemen om vlees puppen op brokken over te zetten omdat de meeste gewoon afwachten wanneer ze nou weer vlees krijgen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nou goed, ik denk niet dat je het erg vindt dat ik er toch een andere mening over heb ;D.

En ik denk overigens dat fokkers een waanzinnig grote invloed hebben op de pupkopers! Ik ken zoveel mensen die bijv. zeggen "de fokker zegt dat Pedigree Pal goed is, dus is het goed"! Fokkers zijn echt een autoriteit. Dus als een fokker dus vers adviseert, dan denk ik dat veel pupkopers vers zullen gaan/blijven voeren. Onderschat jullie invloed niet :D!

Als je dus een nieuwe pupeigenaar uitlegt (eentje die bijv. zijn eerste hond bij jou koopt) dat een pupje het beste versvlees kan eten van 4 weken tot de rest van zijn leven, zullen vaak dit advies zo maar opvolgen. En, je kunt de pupkoper ook vertellen dat ze tot zeker 13 weken versvlees moeten geven (bijvoorkeur langer - rest van het leven). Je kunt deze mensen best prima uitleggen (volgens mij) dat de hond wel brokken kan eten (liever niet), maar dat dit bijvoorkeur vanaf 13 weken plaats vindt (eten van brokken) en je kunt ze dan prima uitleggen hoe ze moeten schakelen. Nogmaals, een 13 weken oude pup schakelt makkelijker naar brok. Welk merk dan ook. En het beste schakelt hij niet.

Bij pupeigenaren bij wie dat advies niet opgevolgd wordt: in mijn ogen hebben deze pupkopers al eerder een hond gehad en zijn ze eigenwijs maar kunnen ze heus wel een pup overschakelen van vers naar brokken (en dat doen ze dan TEGEN het advies van de fokker - als deze fokker zou zeggen dat de pup tot 13 weken versvlees moet). Maar als er dan diarree optreedt, dan lijkt mij het niet het meest ingewikkelde probleem om de pupeigenaar mee te helpen.

En pupeigenaren die thuis al een krat Pedigree Pal blikken hebben staan om de pup onmiddellijk op over te schakelen: Nou, daar is iets mis gegaan bij de selectie van een nieuwe eigenaar voor de pup.

Snap je wat ik bedoel?

Ik vind het nu een beetje klinken alsof je geen goede fokker bent wanneer je je pups geen brokken geeft.... en daar ben ik het dus niet mee eens. Ik ken inmiddels zelfs een fokker die weigert een pup mee te geven aan mensen die niet akkoord gaan de pup levenslang op versvlees/barf te zetten, ala JdBL. Ook een tikkie overdreven misschien (hoewel dit ook wel een eis van mij had kunnen zijn ;D).

Ik zie dus geen risico's in het niet geven van brokken.
Groetjes, Lizz
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 18 jan 2004, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul_Barte
5-sterren
5-sterren

Bericht door Paul_Barte »

Klopt Liz..er is al eerder een aardige discussie over geweest op dit forum. Het advies van de fokker/ster is in veel gevallig 'heilig' totdat...ze bij de DA komen en met een zak 'speciale' brokken weggaan.
Het beroerdste is dat de meest aardige vertegenwoordiger met de grootste puppydoosjes en het meeste GRATIS voer in veel gevallen DE brok is die geadviseerd wordt!!!!
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

[quote="Truus.P"]
Hoi Erna,
Ik heb er geen ervaring mee maar ik weet wel dat ik het jammer vindt dat de fokkers van onze hondjes geen vers gaven want wat doe je als nieuwe eigenaar...
Je neemt het voer wat de fokker geeft.
Ik had dan niet die brokken gegeven maar vers en nu ben ik er te laat achter gekomen dat vers veel beter is.
Nou ja TE LAAT? Het is nooit te laat Natuurlijk maar de fokkers kunnen de eigenaren een heel stuk op weg helpen volgens mij. ;)

[/quote]

Ik ben het met jou helemaal eens Lizzy, had deze reactie al geplaatst en ik weet zeker dat het kan werken.
Het is een goed begin voor het verdere leven van de pup ;)
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

[quote="Paul_Barte"]
Klopt Liz..er is al eerder een aardige discussie over geweest op dit forum. Het advies van de fokker/ster is in veel gevallig 'heilig' totdat...ze bij de DA komen en met een zak 'speciale' brokken weggaan.
Het beroerdste is dat de meest aardige vertegenwoordiger met de grootste puppydoosjes en het meeste GRATIS voer in veel gevallen DE brok is die geadviseerd wordt!!!!
[/quote]

Ook helemaal waar Paul!
Maar dan nog zou ik op het advies van de Fokker af gaan. Echt waar!!!
Birgit
3-sterren
3-sterren

Bericht door Birgit »

Ook ik voor het eerst eigenaar van onze Dalmaat, zag de fokker als "heilig". ( bleek later ook zo te zijn, goed gevoel, grapje !! )
Bij wijze van.... Ik wilde onze pup voer geven wat hij gewend was.

Tos is bij de fokker grootgebracht met versvlees, en is ook "gewend gemaakt" aan brokken.
Wij gaven hem thuis brokken,( voornamelijk omdat we dat makkelijker dachten te vinden als we weggingen, of voor de vakantie ) en 2 dagen versvlees.
Nu weet ik dat er meer wegen naar Rome leiden.

Inmiddels krijgt Tos al maanden alleen versvlees, omdat ik er meer over gelezen heb, advies heb gevraagd aan de fokker, en Tos het versvlees veeeeeeel lekkerder vind.........

Erna
Ik denk dat als een toekomstige eigenaar info aangereikt krijgt, zoals je van plan bent om te maken ( een info mapje ? )
hij of zij toch ook het beste voor de pup wil. De keuze kan gemaakt worden.

Er is zoveel info... Iemand verdiept zich toch in alles, als men een pup
in huis haalt ? En jij kan hen een heel stuk op weg helpen.

Het lijkt mij een prima plan, dat je de beste zorg, waar jij /jullie achter staan, lees vervleesvoeding uitdragen......Volgens mij werkt dit positief.
Afbeelding
Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

oja wat ik ook nog had gedaan, behalve iets meegeven(jullie geven dan voor een maand, ik, onervaren ik, deed dat maar met een pondje :-[ schaam) ik had een 15% kortingsbon ( voor BB bij mij op te halen) bij mijn pup infomap gedaan, dat werkte bij 3 pupkopers de eerste keer heel goed, hebben toen meteen een zak van 12 ponden(24) stuks ingeslagen, 2 daarvan doen dat nou nog de ander nooit meer gezien. helaas :-\
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Ik dacht ook altijd dat de invloed van de fokker zo giga groot was,maar die invloed is alleen zolang het de eigenaar goed uitkomt,en zodra de eigenaar een advies hoort die hem beter uitkomt is het woord van de fokker ineens niets meer waard.En tegen een da kan een fokker ook niet op,hoewel de meeste serieuze fokker meer weet van de afwijkingen binnen het ras dan de da.
Ik vindt het allemaal erg leuk utopische gezwets maar de werkelijkheid is anders ,want was het zo als hier verteld dan liepen er nu heel veel vlees etende amerikaanse cockerspaniels in Nederland.
Ieder mag zijn menig hebben,maar ik heb hier dertien jaar ervaring met puppykopers en dertien jaar resultaat in wat gaat een puppy koper voeren,zelfs hele boekwerken advies over verzorging,wat ze kunnen naslaan worden vergeten en niet nageleefd,Als je een pup afgeeft draag je de verantwoordelijkheid over aan de kopers,en je kunt alleen hopen dat ze je raad opvolgen.Hoe wil je hard maken dat die brokken slecht zijn als het gros van de honden op brokken leeft,werkt en wint, als de da zegt dat brokken beter is dan vlees.
Dan rest je niets anders dan hopen dat er ergens 1 eigenaar vlees blijft voeren.De meeste mensen zijn namelijk niet zo intensief bezig met wat hun hond eet,ik koop dure brokken dus ik hou van mijn hond ,want hij heeft recht op het beste,en ok fokker dat vlees was ook goed hoor maar het is niet dat ik nu afval voer.Ga er maar aanstaan,de nieuwe eigenaren verplichten vers te blijven voeren vindt ik veel te ver gaan,wat als ik bij donna een contract had moeten tekenen dat ze de rest van haar leven alleen euk had mogen eten,slaat toch nergens op,terwijl haar fokker dat wel HET beste voer voor honden vindt.
~anna~
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door ~anna~ »

Heel soms denk ik er aan hoe het is om zelf een nestje te hebben.Het plaatsen van de pups bij geschikte mensen ik wil namelijk dat ze er ook wat mee gaan doen'
Naar cursus en niet alleen een puppencursus maar liefst het hele repetoire ::) En lekker vaak en veel erop uit :D
En dan de voeding net zo belangrijk :D heel belangrijk.
Heel goed uitleggen dat vers en in mijn geval doorschieten in de groei,groeipijnen,hd en later overgewicht voorkomen kan worden door vers te geven.
Gelukkig is het nog lang niet zover :D
~anna~
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door ~anna~ »

[quote="sylvia"]
Ik dacht ook altijd dat de invloed van de fokker zo giga groot was,maar die invloed is alleen zolang het de eigenaar goed uitkomt,en zodra de eigenaar een advies hoort die hem beter uitkomt is het woord van de fokker ineens niets meer waard.En tegen een da kan een fokker ook niet op,hoewel de meeste serieuze fokker meer weet van de afwijkingen binnen het ras dan de da.
Ik vindt het allemaal erg leuk utopische gezwets maar de werkelijkheid is anders ,want was het zo als hier verteld dan liepen er nu heel veel vlees etende amerikaanse cockerspaniels in Nederland.
Ieder mag zijn menig hebben,maar ik heb hier dertien jaar ervaring met puppykopers en dertien jaar resultaat in wat gaat een puppy koper voeren,zelfs hele boekwerken advies over verzorging,wat ze kunnen naslaan worden vergeten en niet nageleefd,Als je een pup afgeeft draag je de verantwoordelijkheid over aan de kopers,en je kunt alleen hopen dat ze je raad opvolgen.Hoe wil je hard maken dat die brokken slecht zijn als het gros van de honden op brokken leeft,werkt en wint, als de da zegt dat brokken beter is dan vlees.
Dan rest je niets anders dan hopen dat er ergens 1 eigenaar vlees blijft voeren.De meeste mensen zijn namelijk niet zo intensief bezig met wat hun hond eet,ik koop dure brokken dus ik hou van mijn hond ,want hij heeft recht op het beste,en ok fokker dat vlees was ook goed hoor maar het is niet dat ik nu afval voer.Ga er maar aanstaan,de nieuwe eigenaren verplichten vers te blijven voeren vindt ik veel te ver gaan,wat als ik bij donna een contract had moeten tekenen dat ze de rest van haar leven alleen euk had mogen eten,slaat toch nergens op,terwijl haar fokker dat wel HET beste voer voor honden vindt.
[/quote]Je heb gelijk en 1 lichtpuntje is dat veel broken mensen radar hebben gezien echt op het werk bij mij ik werk in een groot bedrijf mensen hadden het erover.
En hier in N.H. heb je van die grote winkels voor,tuin,plant en dier en daar staan grote open vriezers met het gebruikelijke maar ook Duck, Prins vers
ik bedoel maar.En het word steeds meer verplicht om wat eruit komt zelf op te ruimen nou dan ben je met vers toch veel beter af.Als je soms ziet wat sommige honden neer leggen heb je aan boterhamzakje echt niet genoeg. ;D
Esther&co
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Bericht door Esther&co »

Mijn puppen zijn nu 3 1/2week, ze drinken nog vollop bij moeders, en ik geef ze de mogelijkheid overdag wat extra te eten.
Geweekte brokken van Nutro met vlees of rodi. Net wat ik in mn handen heb als ik de vriezer open trek.
Als Scarlett er overdag niet bij is, zet ik een schaal met droge brokjes neer, zo wennen ze aan het kauwen op de brokken.
Veel mensen volgen je advies wel op. En idd, geef ze 15kilo brokken mee, en ze blijven dat merk voeren. Maar vraag me ook idd af of het te realiseren is, al die puppenmensen vers te laten geven.
Ik zal eens en kleine enquete houden onder mijn puppen mensen....
Ik laat de uitslag wel weten.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Ester die enquette is leuk maar nietszeggend ,tijd zegt alles.Bij mij gingen ze ook allemaal enthousiast over vlees weg,met pup en zak vol rodi..........maar ja als de tijd voorbij glijd ...............Het is voor de toekomst wel leuk de uitslag van je enquette tegen de werkelijkheid te leggen ;D
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 19 jan 2004, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie